رفتن به مطلب

انتخاب پوشاک و لباس مناسب طبیعت گردی و کوه نوردی


ارسال های توصیه شده

پوشاک

 

لباس از طريق ايجاد يک لايه عايق در مجاورت پوست به انسان کمک می کند تا احساس راحتی نمايد. دشمنان اين راحتی يعنی باران، باد، سرما و گرما عليه اين لايه محافظتی فعاليت می کنند.

در برنامه های طبيعت گردی اصطلاحاتی مثل : سرما ، گرما ، هوای خوب و هوای بد و ... نسبی است. هوای سرد و سخت کوهستان بيشتر مواقع گردشگران را مجبور به تحمل شرايط می کند و راحتی در چنين محيطی با نظر اغلب مردم در مورد راحتی فرق دارد. در برنامه های كوه پيمايی مسئله اساسی در رابطه با راحتی، خشک نگهداشتن بدن و در صورت خيس شدن، گرم نگهداشتن و خشک کردن سريع خود است.

لباس مناسب خدمتی بالاتر از راحت بودن انجام می دهد. در طبيعت، ايمنی مسئله مهمی است. زمانی که گردشگران عازم نقاط دوردست می شوند، معمولاً به هنگام مقابله با هوای بد، ايده بازگشت به تمدن برای فرار از دست هوا را به کناری می گذارند. در مقابل ، آنها باید تا زمانی که هوای بد جريان دارد، با آن مقابله به مثل کنند.

رطوبت طولانی مدت (حتی در هوای معتدل) باعث افت و اختلال در حرارت مرکزی بدن می شود. کوتاهی در حفاظت از بدن در مقابل باد باعث افت حرارت بدن می شود كه به فاکتور سردی باد مشهور است.

بسياری از افراد بدشانس با لباسهای غیراستاندارد دچار سرمازدگی شده اند. اين بيماری خطرناک غيرقابل کنترل به معنی افت حرارت بدن است که باعث بسياری از مرگ و ميرها در کوهستان است. شما بايد با دقت سيستم لباسهای خود را انتخاب کنيد تا آنها بتوانند نجات بخش شما در مقابل سرما و رطوبت و خيسی باشند.

در مقابل سرما، سيستم لباس های شما بايد قادر به حفظ بدن در برابر گرمای بيش از حد روزهای گرم هم باشند و از تعرق زياد که باعث خيس شدن لباس ها و تخليه آب بدن ميشود، جلوگيری کنند. قابليت تهويه، تنفسی بودن و محافظت از خورشيد از مسايل مهم در اين زمينه هستند.

 

سيستم لايه ای

 

اين سيستم با بالا و پايين رفتن حرارت و شرايط جوی طبيعت سازگار است. هدف سيستم لايه ای اين است که با حداقل وزن و حجم لباس، حرارت بدن را در تمام مدت در سطح مطلوبی حفط کند. برای نيل به اين منظور اغلب بايد تنظيماتی را انجام داد. اکثر گردشگرهای باتجربه، در بيشتر فعاليتهای طبيعت گردی خود از سيستم لايه ای که براساس چند لباس مختلف با کيفيت خوب ، استفاده می کنند و تركيباتی از اين لايه ها را در شرايط مختلف و برحسب نيازهای شخصی به کار می گيرند.

سيستم قديمی سه لايه ای شامل لايه مجاور پوست، لايه ضخيم عايق و لايه بيرونی ضد آب ، با ورود الياف جديد منسوخ شده است ولی اساس سيستم پوشش لايه ای مبتنی بر استفاده از چند لايه لباس نازك بر روی هم با توجه به شرايط محيط هنوز كاربرد دارد. در اين سيستم هر چقدر لباس نزديكتر به پوست باشد بايد بيشتر قدرت جذب عرق و دفع آن را داشته باشد و لباسهای بيرونی تر بايد بيشتر قدرت دفع سرما، باد و باران را داشته باشد.

برای لايه های مجاور پوست استفاده از لباسهای نخی بدليل جذب و نگهداری عرق در خود به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است از الياف مصنوعی مانند پلی استر، پلی پروپيلن و يا ابريشم باشد. پشم مرينو (merino) نيز الياف بسيار مناسبی برای هوای سرد و زمستانی می باشد.

لايه های بيرونی بهتر است از جنس Fleece و Microfleeceو برای هوای سردتر Windproof Fleeceو Polartec باشد و برای هوای بارانی لباسهای Soft shell, Wind stopper, Gore-tex, HyVent, Pertex, Aquafoil, و eVent مناسبتر است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...