رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با وجود سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدرن هنوزهم محیط درون خانه های ما در زمستان سرد و در تابستان ها گرم است تنها دلیل این نامطلوبی هوا انتقال حرارت از محیط های گرم بدون عایق حرارتی به محیط سرد است. این انتقال حرارت بیشتر به شیوه هدایتی و از طریق دیوار ها،سقف،کف و پنجره های ساختمان که عایق حرارتی ندارند رخ میدهد.

 

mizanetlafenergy.jpg

عایق‌های حرارتی مصالحی هستند که برای جلوگیری از انتقال حرارت استفاده می‌شوند که دو گروه اصلی دارند که روش کار آنها کاملاً متفاوت است:

عایق‌های حرارتیی که در ساختار آنها حبابهای هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت می‌شوند.

عایق‌های حرارتیی که حرارت را بازمی تابانند. پشت این عایقها باید حدود ۲۰ میلیمتر فاصله هوایی تعبیه شود.

انواع عایق‌های حرارتی از نظر جنس

پشم شیشه: این ماده با وزش بخار آب بر روی الیاف تهیه شده از شیشهٔ مذاب تهیه می‌شود. جرم مخصوص آن بین 8 تا 140 کیلوگرم بر متر مکعب و حداکثر درجه حرارت کار آن 250 درجهٔ سانتی گراد است.

 

pashmeshishe.jpg

 

پشم معدنی: عایق پشم معدنی با وزش بخار آب روی الیاف تهیه شده از سنگ آهک خاک رس دار گداخته و یا سربارهٔ ذوب آهن تهیه می‌شود. برای عایق کاری دمای پایین، پشم معدنی به وسیلهٔ یک ورقهٔ کاغذ قیر اندود پوشیده می‌شود. برای دمای بالا، از پشم معدنی مجهز به ورق آلومنیمی و یا توری گالوانیزه استفاده می‌شود.

 

پشم شیشه ، پشم معدنی و پشم سنگ از پرکاربردترین و متداولترین عایق های حرارتی هستند که امروزه بسیار مورد بحث و تحقیق قرار گرفته اند .به جدول زیر توجه کنید:

pashmesang.jpg

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD]نوع عایق گرم[/TD]

[TD]محدوده دمایی متوسط(درجه سانتی گراد)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پشم شیشه[/TD]

[TD=width: 260]-20 / 250[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 111]پشم معدنی[/TD]

[TD=width: 260]-20 / 600[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 111]پشم سنگ[/TD]

[TD=width: 260]-20 / 750[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

اگر عایق نمودن دیگ های بخار و لوله های حاوی سیالات گرم مد نظر شماست با توجه به ممقادیر بالا بهترین عایق پشم سنگ است اما اگر درجه حرارت سازه تا 300 درجه سانتی گراد بالا میرود درحالیکه عایقکاری صوتی مد نظر نیست عایق مورد استفاده میتواند پشم معدنی یا پشم شیشه باشد اما اگر عایقکاری صوتی همراه با عایقکاری حرارتی نیز مدنظر شماست بهترین عایق پشم سنگ است.

از نظر قیمت عایق های حرارتی قیمت پشم سنگ از پشم معدنی و پشم معدنی از پشم شیشه بیشتر است اما این دلیل بارزی دارد.دلیل این تفاوت قیمت بین پشم شیشه و پشم سنگ برتری ویژگی آکوستیکی و تجدیدپذیر بودن این عایق و همچنین تحمل بار حرارتی بالای آن است .همچنین باید توجه کرد پشم در دسته بندی عایق های رطوبتی نیز قرار میگیرد.

 

منبع: azarw . com

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

عایق کاری سقف با عایق حرارتی (thermal insulation)

 

عایق کاری سقف با استفاده از عایق حرارتی به دو روش صورت می گیرد:

 

1- قرار دادن عایق حرارتی بر روی سقف و انجام عملیات کف سازی مناسب بر روی عایق حرارتی

2- چسباندن عایق حرارتی از داخل به زیر سقف

 

 

در روش اول، عایق حرارتی باید از نوع صلب باشد (عایق حرارتی پشم سنگ تخته ای فشرده) و قابلیت تحمل فشار 500 کیلوگرم در متر مربع را بدون متراکم شدن داشته باشد. در این روش بعد از فراهم کردن بستر مناسب پوکه، عایق حرارتی با ضخامت مناسب و جهت شیب مناسب بر روی پوکه قرار داده می شود. روی پوکه بستر عایق رطوبتی از ملات ماسه و سیمان و کفسازی اجرا می شود. در این روش نیاز به هیچ اتصالی بین عایق حرارتی و سقف نیست و بستر باید نسبتا هموار باشد.

در سقف های تیرچه بلوک پس از بتن ریزی سطحی نسبتا صاف ایجاد می شود، بنابراین در این سقف ها نیازی به لایه پوکه زیر عایق حرارتی نیست.

 

 

در صورتی که لازم باشد عایق حرارتی (مانند عایق پشم سنگ تخته ای) در زیر سقف قرار گیرد، این عمل بوسیله شبکه بندی فرعی از نوع چوب یا فلز امکان پذیر است. در این روش عایق حرارتی در بین شبکه قرار می گیرد و به سقف چسبانده می شود. نکته قابل توجه در این روش عایق کاری حرارتی این است که در این روش باید حتما از عایق رطوبتی در سطحی از عایق که در رو به فضای داخلی ساختمان است استفاده کرد تا مانع از نفوذ رطوبت فضای داخلی ساختمان به درون عایق حرارتی شد. در صورتی که در لایه نازک کاری ساختمان از رنگ های با مقاومت بسیار بالا استفاده شود، می توان از عایق رطوبتی صرفنظر کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...