رفتن به مطلب

عایق کاری پتروشیمی با پشم سنگ


ارسال های توصیه شده

از عایق پشم سنگ به منظور عایق کاری کارخانه بزرگ پتروشیمی StatoilHydro در غرب نروژ استفاده شده است. این استفاده تخصصی از عایق حرارتی پشم سنگ نشان دهنده ی عملکرد عالی این عایق در برابر آتش می باشد.

حدود 85 کانتینر از محصولات پشم سنگ در مجتمع بزرگ Mongstad از مجتمع های شرکت انرژی StatoilHydro نروژ استفاده شده است. 70 کانتینر از کانتینرهای شفارش داده شده برای مجتمع Mongstad عایق حرارتی پشم سنگ لوله ای بوده است؛ این حجم زیاد از عایق لوله ای پشم سنگ تقریبا برای عایق کاری حرارتی تمام خطوط لوله ی این مجتمع که حدود 20 هزار متر طول دارند کافی می باشد. این محصولات پشم سنگ در حدود 70% باعث صرفه جویی در مصرف این مجتمع خواهند شد.

 

 

مجتمع Mongstad، بزرگترین پالایشگاه نروژ در شمال برگن در سواحل غربی نروژه واقع شده است. از آنجا که این مجتمع در اواسط سال های 1970 افتتاح شده است، این مجتمع بطور پیوسته به روز رسانی شده است. در حال حاضر این مجتمع شامل یک پالایشگاه، یک پلان تقطیر و یک ترمینال نفت خام است. ظرفیت سالانه ی مجتمع Mongstad حدود 10 میلیون تن نفت خام است، این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه در نروژ می باشد و نقش بزرگی در صادرات نفت خام نروژ به شمال آمریکا، اروپا و آسیا دارد.

 

 

دمای بالا و شرایط سخت مجتمع Mongstad

 

عایق کاری ایمن تجهیزات صنعتی یک فرایند پیچیده است. در یک کارخانه صنعتی مانند مجتمع Mongstad از عایق حرارتی برای محافظت از تاسیسات و خطوط لوله ی پروسه در دمای بالا استفاده شده است. خطوط لوله و تاسیسات کارخانه های صنعتی معمولا حاوی سیالات با دمای بالا هستند. نیاز است که این مواد در دمای معینی نگه داری شوند تا شرایط تولید فرایند یک شرایط بهینه باشد. برای رسیدن به این دماها، مواد در فازهای مختلف فرایند تولید گرم می شوند.

زمانی که خطوط لوله و تاسیسات عایق کاری حرارتی نشده باشند، باعث اتلاف حرارت می شوند. در نتیجه انرژی بیشتری مصرف می شود تا فرایند تولید به دمای بهینه برسد.

 

عایق حرارتی پشم سنگ بکار رفته در مجتمع پتروشیمی Mongstad نه تنها به عنوان یک عایق ضد حریق عمل می کند و باعث محافظت پرسنل از آسیب دیدن در اثر آتش می شود، بلکه در حقیقت باعث جلوگیری از اتلاف حرارت می شود. این باعث افزایش کارایی فرایند تولید می شود و می تواند موجب ذخیره ی مقدار زیادی انرژی شود، که این باعث کاهش میزان گاز CO2 تولیدی نیز می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

در بسیاری از کاربردهای صنعتی از گازهایی مانند، اکسیژن، نیتروژن و آرگون، در فرایند های تولیدی استفاده می شود. این گازها از طریق تکنولوژی منجمدسازی هوا و جداسازی آن بدست می آید. در این روش گاز (هوا) منجمد و به مایع تبدیل می شود، سپس عناصر مختلف موجود در هوا که بصورت مایع در آمده اند را می توان با تقطیر از هم جدا کرد.

همانطور که مشخص است پلن جداسازی هوا (و کلد باکس) در دمای پایین کار می کند، تقریبا در دمای 200- درجه سانتیگراد. بنابراین عایق کاری حرارتی و انتخاب عایق مناسب یکی از پارامترهای مهم در این پلن تولیدی می باشد.

 

 

اهمیت عایق کاری

 

در دمای عملیاتی پایین در فرایند جداسازی گازها، خطر شکل گیری آب و تولید یخ و همچنین کندانس شدن اکسیژن در قسمت های سرد سیستم وجود دارد. وجود مقداری روغن و یا گریس کافی است تا درصد بالای اکسیژن موجود بصورت خود به خود بسوزد. این وضعیت بسیار خطرناک می باشد. باید در تمام لحظات از وجود روغن و یا گریس اجتناب کرد. بنابراین بسیار مهم است که تمام قسمت های سرد سیستم، مانند وسل ها و لوله ها به درستی عایق کاری شوند.

عایقی برای عایق کاری پلن جداسازی گاز باید انتخاب شود که ویژگی های لازم و اساسی را داشته باشد. استاندارد AGI Q 118، استاندارد "عایق کاری پلن جداسازی هوا" استانداردی است که بطور دوره ای برای عایق کاری پلن های جداسازی هوا تدوین شده. در این استاندارد تمام جزئیات عایق کاری قسمت های مختلف و مشخصات عایق مورد نیاز برای عایق کاری، شرح داده شده است.

 

 

عایق کاری کلد باکس

 

یک پارامتر مهم در عایق کاری پلن جداسازی هوا، عایق کاری کلد باکس است. کلد باکس های وسل های فشار (pressure vessel) هستند که گاز یا مایع را در دمای بسیار پایین نگه داری می کنند.

یک ویژگی متمایز کلد باکس ها، ساختار دیواره ی دو جداره آن ها می باشد که اجازه می دهد عایق حرارتی بین این دو دیواره قرار گیرد. بعد از عایق کاری، کلد باکس سیلد می شود و عایق کاری بطور کامل فیت می گردد. این عملیات اجازه نمی دهد که عایق حرارتی با عوامل خارجی دیگر مانند آب، برف، گرد و غبار و آلاینده ها در تماس باشد.

 

 

انتخاب عایق مناسب

 

انتخاب عایق حرارتی مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد، شامل پارامترهای مورد نیاز مصرف کنند، استاندارد ها (به عنوان مثال AGI Q118)، دمای عملیاتی و در درسترس بودن عایق حرارتی.

در بسیاری از موارد از فیبرهای پشم های معدنی (مانند پشم سنگ) برای عایق کاری استفاده می شود که دارای مقدار بسیار کمی مواد ارگانیک هستند. این عایق ها را می توان به راحتی به درون وسل ها تزریق کرد و طول عمر بسیار بالایی دارند. از ویژگی های دیگر این عایق های این است که در زمانی که نیاز به بازرسی قسمت های عایق کاری شده باشد، این مواد را می توان به راحتی جدا کرد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

حافظت در برابر خوردگی

 

اگر از قطعات و تجهیزات صنعتی به درستی در برابر خوردگی محافظت نشود، شرایط محیطی و جوی باعث خوردگی و پوسیدگی آن ها می شوند. این خوردگی می تواند خسارات مالی گسترده و انبوهی داشته باشد.

خوردگی بطور قابل توجهی باعث کاهش عمر تجهیزات صنعتی می گردد، مخصوصا زمانی که دستگاه ها خاموش می شوند و تعمیرات اورهال ضروری بر روی تجهیزات صنعتی صورت می گیرد.

در هنگام نصب و عایق کاری تجهیزات صنعتی باید مشخص شود که آیا سیستم نیاز به محافظت در برابر خوردگی دارد یا نه و در صورت لزوم اقدامات لازم چیست.

 

 

بطور معمول طراحی سیستم عایق کاری و محافظت در برابر خوردگی به عوامل زیر بستگی دارد:

· نوع فرایند عملیاتی:

- بصورت پیوسته بودن

- فرایند بصورت متناوب می باشد و یا دستگاه ها خاموش و روشن می شوند

- متناوب بودن دما تجهیزات و دستگاه ها

 

· دمای عملیات

 

· نوع فلزات استفاده شده:

- بدنه تجهیزات آلیاژ نباشد یا فولاد کم آلیاژ باشد

- فولاد ضد زنگ آستنیتی

- مس

 

· عوامل محیطی که بر روی تجهیزات اثر می گذارند:

- عوامل داخلی/خارجی

- محل نصب تجهیزات (عوامل شیمیایی تهاجمی)

 

روش های موجود برای محافظت در برابر خوردگی ممکن است در کشورها و یا استانداردهای مختلف، متفاوت باشد. طراحی محافظت خوردگی معمول بر اساس استاندارد EN ISO 12944-1 تا 7 "مواد پوشش دهنده-محافظت کننده در برابر خوردگی ورق های فولادی به وسیله سیستم های پوششی" انجام می شود. به هر حال از اینجا که این استاندارد بطور کامل تمام الزامات مورد نیاز برای محافظت در برابر خوردگی را در سیستم عایق کاری ندارد، الزامات استاندارد AGI Q151 " محافظت در برابر خوردگی در عایق کاری گرم و یا سرد در پلن های صنعتی" نیز باید در نظر گرفته شود.

 

 

استاندارد DIN 4140

 

توصیه های زیر مربوط به استاندارد DIN 4140 مرتبط با محافظت در برابر خوردگی می باشد:

- در عایق کاری های سرد، که تجهیزات از فولاد نمی باشند و یا از فولاد کم آلیاژ می باشند، تجهیزات باید در برابر خوردگی محافظت شوند.

- در مواردی که تجهیزات از موادی مانند فولاد ضد زنگ آستنیتی و یا مس ساخته شده اند، قسمت های مختلف باید بطور جداگانه تست شود تا مشخص گردد که آیا نیاز به محافظت در برابر خوردگی دارند یا نه.

- تجهیزاتی که از فولاد ضد زنگ آستنیتی ساخته شده اند اگر دمای عملیاتی آن ها هرگز به بالای 50 درجه سلسیوس نمی رسد (حتی برای مدت کوتاه) نیازی به محافظت در برابر خوردگی ندارند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...