رفتن به مطلب

راه حل های چهار شهر برای بازیافت پایدار زباله


ارسال های توصیه شده

شهرهای سراسر دنیا با مشکلات زیادی برای پاکیزگی و پایداری محیطی خود مواجهه هستند که شامل افزایش گازهای گلخانه ای، فضاهای عمومی غیر بهداشتی، بوهای نفرت آور، تقاضای رو به افزایش استفاده از انرژی، نرخ های کم بازیافت، و محدودیت فضا می باشد.

y6xhzd1aicbk6c8ezbd.jpg

راهبردهای خلاقانه مدیریت پسماند، می توانند نقش مهمی در کمک به شهرها برای بهبود و کارآمدی استفاده از انرژی و تبدیل شدن به شهرهای پایدار در درازمدت داشته باشد.

 

اکثر مردم به زباله به عنوان ریشه اصلی این مشکلات نگاه نمی کنند و به همین دلیل استفاده از راهبردهای ابتکاری مدیریت پسماند می تواند بطور قابل توجهی بر حل این مشکلات پیچیده اثر بگذارد. اکثر راه حل ها به آسانی تلاش های سانفرانسیسکو برای بهبود چرخه بازیافت زباله نیستند، ولی این تلاش ها به ارائه فرصت های هیجان انگیزی برای مقابله با این جنبه اغلب نادیده گرفته شده زندگی روزمره شهری منجر می شوند.

 

در اینجا چهار شهر که اقدام به کاهش، استفاده مجدد و بازیافت روش خود برای رسیدن به آینده شهری پایدارتر نموده اند، معرفی می شوند.

 

سنگاپور، سنگاپور

سنگاپور تقریبا 5/5 میلیون جمعیت دارد و بر روی 700 کیلومتر مربع از زمینی قرار دارد که به وسیله دریا محاصره شده است. به دلیل محدودیت زمین، اداره ملی محیط زیست سنگاپور، اهمیت بازیافت و مصرف مجدد زباله را درک می کند.

5849qj0dm8mzmj1tqsc.jpg

برنامه های گسترده مدیریت پسماند سنگاپور، به این کشور اجازه می دهد که به تولید انرژی از زباله برای تأمین برق روزانه حدود 1000 خانه بپردازد.

 

به منظور افزایش بهره وری در دفن زباله، سنگاپور عملا در روز حدود 8200 تن زباله را می سوزاند که حجم زباله را حدود 90 درصد کاهش می دهد که این کار شبیه تبدیل یک تشک دو نفره به یک ماکروویو کوچک است!

 

علاوه بر این، سوزاندن زباله ها بیش از 2500 مگاوات بر ساعت انرژی را در روز تولید می کنند که برق کافی برای تأمین انرژی روزانه 900 خانه را ایجاد می کند. سنگاپور همچنین اخیرا برنامه های استفاده مجدد از زباله خود را تقویت نموده است.

 

سوزاندن زباله به سنگاپور اجازه می دهد که به بازیافت فلزاتی بپردازد که مجددا قابل استفاده هستند و می توانند با سود بالا فروخته شوند. به علاوه، این شهر اخیرا یک برنامه راهنما را شروع کرده است که به خانواده ها امکان کاهش تولید زباله را می دهد.

 

سونگ دو، کره جنوبی

سونگ دو یک “شهر هوشمند” است که به شکل خصوصی در حدود 40 مایلی سئول که پایتخت و بزرگترین شهر کره جنوبی است، ساخته شده است. این شهر امیدوار است که با استفاده از تصاویر یک فیلم علمی– تخیلی به جذب افراد و تاجران بپردازد و برای مثال نشان دهد که جمعیت سونگ دو که حدود 70 هزار نفر است، هیچ گاه کامیون های حمل زباله را در خیابان ها نخواهند دید.

d05v3vneahq4muoenx3b.jpg

سونگ دو یکی از “شهرهای هوشمند” جدید کره جنوبی است که از زباله سوزی به عنوان ابزاری برای حل مشکل زباله شهر استفاده می کند.

 

اما این کار چگونه ممکن است؟ زباله شهر با استفاده از لوله های زیر زمینی به داخل کارخانه جمع آوری زباله خودکار منطقه سوم انتقال می یابد.

 

وقتی زباله به کارخانه می رسد، به طور خودکار بازیافت و برای تولید انرژی سوزانده می شود، و یا در عمق زمین دفن می گردد.

 

مانگالور، هند

با جمعیتی حدود یک میلیون نفر، مانگالور در طول تاریخ تلاش کرده است که برای ساکنین مدیریت مناسب زباله را فراهم نماید. در سال 2012 این شهر همچنین با مشکل زباله بدبوی جمع آوری نشده مواجه بود.

5vrov0exmy8k09rbnim.jpg

درحالی که مانگالور، در طول تاریخ تلاش کرده که بهداشت عمومی خوبی را تأمین نماید، ولی این شهر در حال حاضر با پیمانکاران خصوصی کار می کند تا زباله های خیابان ها و آشغال های ناشی از طوفان ها را جمع آوری نمایند.

 

برای حل این مشکل، شورای شهر مانگالور، وظیفه جمع آوری زباله را به یک شرکت خصوصی واگذار نمود که این کار باعث افزایش پاکیزگی و بهداشت از طریق پاکسازی پیاده رو ها و برداشتن سنگ ها از مسیر زهکشی آب های سطحی شده است.

 

شورای این شهر سپس با یک شرکت دیگر برای انجام وظایف مربوط به کمپوست قرارداد بست. این شرکت، از زباله برای تولید و فروش 20 تن کود حاصله از زباله روزانه استفاده می نماید.

 

این شرکت اخیرا اقدام به نصب دستگاهی کرده است که اول زباله ها را براساس نوع آنها تفکیک نموده و سپس بصورت کود در می آورد. این دستگاه، زباله های را در بسته های پلاستیکی در بسته می ریزد که موجب تجزیه، کاهش بوی زباله و افزایش کیفیت کود حاصله می گردد.

 

چاش های متعددی برای ذی نفعان در رابطه با فراگیری درباره سیاست های تغییر در جمع آوری زباله باقی می ماند ولی آرزوهای ارائه شده به وسیله تلاش های جدید در مدیریت زباله، نشانه ای از پیشرفت است .

 

با اینکه این کارخانه هنوز بطور کامل کار نمی کند و سونگ دو در حال تلاش برای جلب توجه شهروندان است، سامانه های پیشروی شهر به ارائه نمونه متفاوتی برای دسترسی بی سابقه به سطوح بازیافت زباله پرداخته است.

 

فورتالیزا، برزیل

در سال 2012 فورتالیزا شروع به تحقیق راجع به انتشار گازهای گلخانه ای نمود و دریافت که 25 درصد از این گازها ناشی از زباله هستند.

uspusauvyj8h1lchdrqe.jpg

زباله به انتشار گازهای گلخانه ای در فورتالیزا کمک می کند و این شهر برای کاهش اثرات کربن از طریق سرمایه گذاری در برنامه های جدید تفکیک و بازیافت زباله تلاش می نماید.

 

در واقع این شهر روزانه بیش از 1000 پوند زباله تولید می کند.

 

برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از زباله ها، فورتالیزا در حال سرمایه گذاری بیش از 300 هزار دلاری برای تفکیک و بازیابی زباله است.

 

این شهر همچنین اقدام به گسترش برنامه ای برای جذب و پالایش متان از مخازن دفن زباله و استفاده از آن به عنوان انرژی نموده که وابستگی آن را به گاز طبیعی کاهش می دهد. با اینکه این اقدامات در مراحل اولیه اجرا هستند ولی زمینه را برای ایجاد یک شهر پایدارتر و دارای کربن کمتر فراهم می نمایند.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...