رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ترجمه و تدوین زهره بزرگنیا

چاپ شده در: نشريه"معمار"شماره71

تاریخ انتشار: بهمن و اسفند 1390ونشریه "بن"87 پائیز 1390

 

 

mqgmd7mzbftjfgc3c1.jpg

 

دانلود فایل این تاپیک به صورت فایل word در ضمیمه ی همین پست فراهم شده است.

 

“جوليا مورگان “در 20 ژانويه 1872 در يك خانواده نسبتا”مرفه و با فرهنگ سانفرانسيسكو به دنيا آمدو در اوكلند رشد يافت. “جوليا “فرزند دوم از پنج فرزند “چارلز” و”اليزا مورگان” بود كه از ابتداي جواني عشق و علاقه خود را به طراحي ساختمان نشان مي داد. تا جايي كه والدينش با تحصيل او در دانشگاه بركلي موافقت كردند. عامل آشنائي او با اين رشته يكي از بستگانش بنام”پيير لو بران” معمار بود.

 

 

زندگي و آثار: در پائيز 1890 جوليا مورگان يكي از 100 دانشجوي دختري بود كه در دانشگاه بركلي كاليفرنيا نام نويسي كرد.چون در آن زمان دانشكده معماري در كاليفرنيا وجود نداشت او در رشته مهندسي ساختمان آغاز به تحصيل كرد و تنها زني بود كه در آنجا به تحصيل مشغول شده بود. اوهر چند كه مورد پذيرش دانشجويان پسر قرار نمي گرفت ولي به تحصيل خود ادامه داد و وجود خود را به عنوان يك انسان تحميل نمود. “برنارد مي بك”استاد او اعتقاد داشت كه جوليا بايددر رشته معماري در مدرسه معتبري چون «بوزآر» در پاريس تحصيل كند وپس از فارغ التحصيلي از دانشگاه بركلي او را براي ادامه تحصيل در رشته معماري تشويق نمود.

nzc00zmcc7qjyri53yo4.jpg

جوليا دوباردرخواست پذيرش خود را به مدرسه “بوزآر” ارسال نمود كه در بار اول به دليل زن بودن مورد پذيرش قرار نگرفت ولي بار دوم و با پافشاري او مورد قبول واقع شد و به عنوان اولين زن ،دررشته معماري آن مدرسه پذيرفته شد وسه سال بعد، در سال 1901 در زماني كه زنان حتي از حق دادن راي برخوردار نبودنداو به عنوان اولين زن معمار از مدرسه بوزآر فارغ التحصيل گرديد. در سال 1902جوليا به عنوان اولين زن آرشيتكت كاليفرنيا مدتي با “برنارد مي بك” همكاري داشت و با”جان گالن هوارد” نيز مدت كوتاهي قبل از شروع كار مستقل خود همكاري كرد. او در سال 1904 دفترمستقل خود را در حالي كه 32 سال داشت تأسيس كرد كه در حادثه آتش سوزي پس از زلزله 1906 سانفرانسيسكو ويران شد و يك سال بعد مجدداً دفتر ديگري تأسيس نمود.

bnzqtiaa70d0ppk9ij6.jpg

اولين پروژه بزرگ او بازسازي هتل “فيرمونت”بود كه در حادثه زلزله تخريب شده بود ويكسال بعد در سالگرد واقعه، آماده بهره برداري گرديد.

nvm45p0rzoa33gs2418n.jpg

 

snm9if8izhm8txroq12.jpg

دانلود در لینک زیر امکان پذیر است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

3fjo5tv1k21z99se7nfd.jpg

 

در سال 1919 سرمايه دار معروف “ويليام راندولف هرست”، مورگان را براي طراحي قصر خود در” سن سيمون” انتخاب كرد. ساختن قصر كه سالها به طول انجاميد يكي از مهم ترين آثار”جوليا مورگان” محسوب مي شود، كاخ”هرست” از 165 اتاق تشكيل شده كه در محوطه اي بوسعت 127 اكر با تراس­هاي زيبا، استخرهاي سرپوشيده و سرباز و باغ وحش خصوصي ساخته شده است. جوليا مورگان كه زندگي خود را وقف حرفه اش كه به آن عشق مي ورزيدكرده بودهرگز ازدواج نكرد و در طول بيش از 45 سال زندگي حرفه اي پربارخود، حدود 700 واحد مسكوني، چند كليسا، چند ساختمان اداري، بانك، بيمارستان، مغازه، آرامگاه، كلوپ و ساختمان آموزشي طراحي كرد. بسياري از خانه ­هاي ساخته او در سال 1923 در آتش­ سوزي ويران شدند.

aux6gd46bon8svz3a4f.jpg

او در سال 1950 دفتر خود را تعطيل كرد. آنچه كه از دفتر مورگان بجاي مانده مربوط است به مدارك بهترين كارهايش كه شامل اسكيس ها، طراحي ها، عكس ها، صورتجلسات و يادداشت­ هايش است كه در يك كلكسيون مخصوص در دپارتمان كتابخانه “رابرت اي كندي” در كال پلي سن لوئيس نگهداري مي­ شود.

 

سبك معماري جوليا مورگان مانند مرشد و مربي اش”برنارد مي بك” اكلكتيسيسم و تحت تأثير آموخته هاي او در اروپا بود. محبوبيت او به عنوان معمار به دليل شهرت او در دقت و وسواس در طراحي و اجراي كار بود بطوري كه هيچ گوشه اي از چشم ريز بين او پنهان نمي ماند، او هميشه به بودجه مشتري اهميت مي داد هرچند كه آثارش مشتري محور نبودجوليا از مصالح محلي و در دسترس حداكثر استفاده را مي­ كرد او كه در بهبهه رواج مكتب معماري شيكاگو مي زيست و هم دوره معمار خلاقي چون” فرانك لويدرايت” بود، بدنبال سبك ها و شيوه هاي جديد نرفت و دغدغه نوآوري نداشت و با امكانات موجود در اطراف خود به خلق آثار بجاي ماندني پرداخت كه آرامگاه و كليساي “چايمز” يكي از آن هاست.

 

“جوليا مورگان” كه در نيمه اول قرن بيستم معماري شهرهاي” بركلي” و”اوكلند” در كاليفرنياي شمالي را تحت تأثير خود قرارداده بود در دوم فوريه 1957 درگذشت.

 

 

آرامگاه و كليساي چايمز: گورستان”ماونتين ويو”بوسعت 226 اكر، گورستان بزرگ شهر اوكلند واقع در كاليفرنياي شمالي است كه در خاور خليج كاليفرنيا بر روي تپه اي با درختان تنومند و فضايي سبز و خرم ساخته شده كه بيشتر شبيه پارك است تا گورستان. اين گورستان از شمال به خيابان “برادوي” و از جنوب به خيابان “هاي وي” محدود است.گورستان” ماونتين ويو “در سال 1863 بر روي يك گورستان روستائي بنا شده و طرح آن توسط”فردريك لاو المستد”(طراح محوطه) كه “سنترال پارك”نيويورك و بخشي از دانشگاه” استنفرد”را نيز طراحي كرده تهيه شده است.

 

“المستد” فضائي را در هماهنگي ميان انسان و طبيعت خلق نمود واز تنديس هاي پاريسي براي تزئين آن سود جست.سال ها بعددر جوار اين گورستان آرامگاه كاتوليك ها بنام “سن مري”،مقبره “چارلز كراكر “و آرامگاه و كليساي “چايمز “شكل گرفت.

 

در اين گورستان چهره هاي سرشناس كاليفرنيا ،افراد ثروتمند،سياستمداران برجسته وهنرمندان معروف معمار، نقاش و نويسنده و از جمله “جوليا مورگان” آرميده اند.

cnvb1nxpsirltqktcjp2.jpg

آرامگاه و كليساي چايمز در سال 1909 به صورت دخمه هايي براي خاكستر مردگان بنا شد و در سال 1927 مرمت گرديد و بخش هايي به آن افزوده شد. اين بنا درشمال خيابان “پيدمونت”واقع است.

 

k3nmiu2c0ju9vszprjkq.jpg

بناي آرامگاه در باختر گورستان”ماونتين ويو” واقع بوده و داراي دو ورودي سرپوشيده اصلي براي آرامگاه است كه در سمت چپ ورودي ها كليساي كوچك”چايمز” با در مستقل و در سمت راست آن ها، بخش اداري قراردارد.

 

w7ndubkq4vpldkf33pzy.jpg

لینک به دیدگاه

كليسا فضائي كوچك و تاريك با پنجره هاي رنگي ونمائي سيماني و سردري مزين است كه چهار پله بلند تر از كف خيابان است.

5hhojhzjn95jkzastuzz.jpg

 

22ry90dqx2cwd3twfh.jpg

آرامگاه كه در خاور كليسا قرار دارد تحت تأثير معماري شمال آفريقا و گوتيك بوده، از اتاق هاي متعدد تو در تو و پر پيچ و خم و حياط­هاي مركزي متعدد و متنوع تشكيل شده است.

 

e5zzsulopvng356r82p2.jpg

تداعي كننده كتابخانه است و در هر تقسيم گلداني يا جعبه اي به شكل كتاب قرار دارد كه خاكستر مردگان را در آن نگهداري مي كنند.

 

7x7ybk6pbx0h4ko33gob.jpg

قفسه ها داراي درهاي شيشه تزئين شده اي هستند كه حلقه و گلدان كوچكي در كنار هر يك تعبيه شده كه مكاني براي قرار دادن گل است.

 

8tbjtt191vjrdu1sneq.jpg

لینک به دیدگاه

در حياط هاي مركزي تودرتو گياهان و گل هاي زيبايي پرورش يافته و با آب نماهاي متنوع و فواره هاي متعددي تزئين يافته است. معمار، با اين ترفند طبيعت را به داخل بنا و فضاي خشك و جدي آرامگاه وارد كرده و مايه تلطيف آن شده است. صداي آب فواره ها و آب نماها با يكديگر متفاوت است وآنطور تنظيم شده كه علاوه بر القاء حالت آرامش،به عنوان نشانه هر قسمت به كار رفته شده و اين صدا در گوشه و كنار آرامگاه به گوش مي رسد.

 

تزئينات فوق العاده زياد سنگي و بتني، پنجره ها و درهاي سه دري و پنج دري، استفاده از قوس هاي تيز و كند و نيم دايره و عربي، استفاده از كاشي هاي رنگي و بيشتر انواع آبي خصوصاً آبي فيروزه اي، آب نماهاي شكيل با فرم هاي متنوع و پر تزئين، جا گلي هاي طراحي شده و نيمكت هاي سنگي و بتني در حياط هاي مركزي، تزئينات زيباي فولادي نرده ها وپايه هاي شمع­دان­ها، نورگير هاي سقفي با پوشش شيشه رنگي و بي رنگ، درهاي چوبي پر نقش و نگار، بام شيب دار سفالي، طاقچه هاي كوچكي كه با نور تزئين يافته تنديس هاي متنوع از جمله فرشته اي با بال هاي آبي همه و همه فضايي زيبا وو هم انگيز را در مقابل ديدگان تماشاگر قرار مي دهد كه از روح ظريف ودر عين حال، قدرت و اعتماد به نفس معمار حكايت مي كند.

uuv2c92m5cgaw4nxc0w1.jpg

 

kwasrqr6e2d1mlug7y8.jpg

 

p24cr4sosco2x00gmw6.jpg

 

c8nt5dkqs6om1zrann0a.jpg

 

i5vbshh2fzg0vmgd6.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...