رفتن به مطلب

مقابله با آتش سوزی در ساختمان


ارسال های توصیه شده

آتش سوزی یکی از حوادث تلخ و ناگوار است که ممکن است هر ساختمان و خانه ای را به کام خود بکشاند، این حادثه در هر ساختمانی زیان بار است، چه زیان های جانی و چه زیان های مالی.

امروزه با گسترش برج ها و آپارتمان ها و همچنین استفاده از مواد و مصالح ساختمانی جدید، مقابله با آتش سخت تر شده است، بنابراین استفاده از مصالحی که باعث کاهش اثرات آتش سوزی و کاهش سرعت گسترش آتش شوند از اهمیت زیادی برخوردار است.

در اکثر موارد مهار آتش در زمانی اتفاق می افتد که به ساختمان خسارات سنگینی وارد شده است. این خسارات سنگین در ساختمان های تجاری بزرگ هزینه هنگفتی برای صاحبان آن ها خواهد داشت.

 

راهکار مقابله با آتش سوزی

 

 

از مهم ترین راهکار ها برای مقابله با آتش سوزی و کاهش خسارات ناشی از آن، بکار بردن مواد و مصالحی است که در برابر آتش مقاوم باشند و به عنوان سوخت برای آتش عمل نکند تا باعث سرعت بخشیدن به آتش سوزی نشوند.

یکی از این مصالح، پشم سنگ می باشد. چون ماده اولیه پشم سنگ، سنگ بازالت است آتش نمی گیرد و به عنوان سوخت عمل نمی کند و این باعث کاهش سرعت انتشار آتش می شود و فرصت لازم را برای خارج شدن ساکنان از ساختمان فراهم می کند. علاوه بر این پشم سنگ ایستایی بالایی در برابر حریق دارد و به همین دلیل از مصالح زیرین خود در برابر آتش مقاومت می کند و باعث کاهش خسارت وارده به ساختمان می شود.

مزیت دیگر پشم سنگ این است که عایق حرارتی و یک عایق صوتی نیز می باشد که این باعث خنک تر شدن ساختمان در تابستان و گرمتر شدن آن در زمستان می شود و از ورود و خروج صدا نیز جلوگیری می کند.

پشم سنگ باعث کاهش مصرف انرژی در ساختمان می شود و هزینه های عایق کاری بعد از مدتی به دلیل همین صرفه جویی در انرژی، جبران می شود بعلاوه خاصیت مقابله با آتش را برای ساختمان نیز فراهم می کند.

 

 

گزارش FSEU

 

طبق گزارش منتشر شده توسط FSEU، بسیاری از مرگ ها در اروپا در اثر حوادث آتش سوزی رخ می دهد به همین دلیل این مجمع از سازندگان ساختمان ها درخواست کردند که از مصالح مقاوم در برابر آتش مثل پشم سنگ استفاده کنند تا تلفات حاصل از آتش سوزی تا حد ممکن کاهش یابد. دراین گزارش بیان شده است که آتش سوزی در سال موجب کشته شدن 4 هزار اروپایی می شود و نزدیک به 200 نفر در اثر آتش سوزی به بیمارستان مراجعه می کنند.

اگر به حوادث داخل کشور خودمان نیز توجه کنیم، اخبار زیادی از گوشه و کنار در مورد آتش سوزی ساختمان ها شنیده می شود که موجب خسارات جانی و مالی تلخ و جبران ناپذیری شده اند.

برای جلوگیری از این حوادث علاوه بر استفاده از مصالح ضد حریق مثل پشم سنگ، باید لوازم و وسایل اطفاء حریق در ساختمان فراهم شوند تا افراد در شروع آتش سوزی بتوانند آتش را با کپسول آتش نشانی خاموش کنند و یا سیستم از سیستم های اطفاء حریق که بطور خودکار آتش را خاموش می کند استفاده شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ساختمان عظیم Huarun Yuefu شامل چهار بلوک ساختمانی بسیار بلند مجزا است که ارتفاع آن ها 186 تا 189 متر می باشد. این ساختمان ها قسمتی از یک پروژه اقتصادی-مسکونی بسیار بزرگ می باشند که در مرکز استان هنان در چین قرار دارد. در عایق کاری این ساختمان بسیار بلند از عایق پشم سنگ استفاده شده است.

 

فاجعه های آتش سوزی در ساختمان های بلند در چین نادر نمی باشد، در سال های اخیر انسان های زیادی در ساختمان های بزرگ در چین به دلیل آتش سوزی جان خود را از دست داده اند، به همین دلیل دولت و مردم اهمیت زیادی به ایمنی ساختمان های بلند و برج ها در برابر آتش می دهند.

 

همکاری بین شرکت فنی و یک شرکت فروش پشم سنگ در چین با شرکت منابع زمینی چین (یک شرکت دولتی بزرگ) صورت گرفت که نتیجه ی این همکاری ها باعث انتخاب عایق پشم سنگ برای این ساختمان های بلند شد. اعتبار این پروژه باعث شده که شرکت های بزرگ املاک و مستغلات، طراحان و معماران نیز دنباله رو این انتخاب باشند.

 

استفاده از عایق پشم سنگ باعث تقویت ایمنی ساختمان عظیم Huarun Yuefu در برابر آتش سوزی شده است. پشم سنگ یک عایق ضد حریق می باشد که ایستایی بالایی در برابر آتش دارد. علاوه بر این پشم سنگ یک عایق صوتی و حرارتی نیز می باشد که این مزیت ها نیز باعث شده که همزمان آسایش صوتی و حرارتی ساختمان تامین شود و در مصرف انرژی در ساختمان صرفه جویی شود که این باعث بالا رفتن راندمان حرارتی ساختمان می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

مانع آتش

 

آتش سوزی در یک مجتمع تجاری بزرگ در شهر Mierlo، در هلند، باعث شد آتش در مدت 15 دقیقه کل ساختمان را فرا گیرد. وسعت این آتش سوزی بسیار زیاد بود و آتش به سرعت بالا گرفت (یک آتش سوزی بسیار بزرگ و تخریب کننده).

آتش سوزی چند ساعت به طول کشید و دمای آتش در این مدت به بالای 1000 درجه سانتیگراد رسید. آتش نشانان بسیار تلاش کردند تا از گسترش آتش به ساختمان های مجاور جلوگیری گنند. اما از همان ابتدا مشخص بود نمی توانند از قسمت پشتی مجتمع در برابر گسترش آتش محافظت کنند و تماما به خاکستر تبدیل شد، در قسمت پشتی ساختمان های بسیاری وجود داشت.

راه حل جلوگیری از گسترش وسیع آتش

 

مجاور این مجتمع دو مرکز تجاری Swinkels Tuin & Parkmachines و Verbeek Brothers Carpentry قرار داشت که هر دو از گسترش آتش به دلیل داشتن دیوار، محفوظ ماندند. دیوار محافظ آتش این دو شرکت را از دیگر شرکت ها جدا کرده بود و مانع از سرایت شعله های آتش شده بود.

آن ها از دو لایه عایق ضد حریق پشم سنگ که در یک فرم جایگزاری شده بود به عنوان مانع و دیوار محافظ در برابر آتش استفاده کرده بودند. عایق پشم سنگ به عنوان راه حلی برای جلوگیری از گسترش آتش عمل کرد و از دو ساختمان تجاری در برابر آتش سوزی محافظت کرد. آتش سوزی تنها در چند متری این دیوار محافظ رخ داد، آتشی که تا ساعت ها شعله ور بود.

 

 

ایمنی در برابر آتش

 

امروزه در سوئیس، بسیاری از ساختمان ها به منظور بهبود عملکرد حرارتی، بازسازی و تعمیر می شوند. بهبود عملکرد حرارتی از طرفی باعث کاهش مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی ناشی از آن می شود و از طرفی بکار بردن عایق حرارتی که ضد حریق نیز باشد موجب می شود ساختمان در برابر حریق نیز ایمن شود.

یکی از فواید و تاثیرات ضد حریق شدن ساختمان بعد از مرمت با عایق حرارتی و ضد حریق پشم سنگ اخیرا در ولانستدت (Walenstadt ) دیده شده است، زمانی که در صبح زود مردمی که در یک بلوک از ساختمان زندگی می کردند با آتش مواجه شدند. به این دلیل که اتاقی که در آن آتش شروع و گسترده شده بود اخیرا با عایق پشم سنگ عایق کاری شده بود، آتش به اتاق های دیگر و ساختمان های مجاور نفوذ نکرد. محدود نگه داشته شدن آتش این امکان را فراهم کرد که آتش نشانان، آتش را تحت کنترل داشته باشند و فرصت لازم برای تخلیه 8 آپارتمان مجاور را داشته باشند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

تمام مواد قابل احتراق در هنگام سوختن مقدار گاز سمی تولید می کنند. مقدار گازهای سمی تولید شده به نوع مواد، مقدار اکسیژن در دسترس و زمان سوختن بستگی دارد. اگر غلطت زیادی از این گازها در طول مدت زمان کافی تولید شود، این گازهای سمی جان افراد در معرض آن را به خطر می اندازد.

در ابتدای آتش سوزی ساختمان، گاز تولید شده ناشی از سوختن مواد در دسترس احتراق، مانند مبلمان و سایر محتویات اتاق، می باشد. با انتشار بیشتر آتش، حجم و میزان سمیت گاز تولید شده به شدت افزایش می یابد.

اگر آتش خاموش نشود و ادامه پیدا کند تمام مواد موجود در ساختمان شروع به سوخت می کنند، این یعنی خوراک بیشتری به آتش داده می شود و مقدار گازهای سمی تولید شده افزایش می یابد. آتش و دود سمی در ساختمان پخش می شوند و به قسمت های دیگر ساختمان که نقطه شروع آتش سوزی دور بودند منتقل می شود، که این فرار را برای ساکنان مشکل می کند.

امروزه سرعت انتشار آتش در ساختمان ها 10-5 برابر سرعت انتشار آتش در سال 1950 است. ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی عمدتا به نحوه ی عملکرد ساختمان در هنگام آتش سوزی، بستگی دارد، که شامل انتشار حجم کم دود های سمی می شود که بیشترین دلیل مرگ افراد در آتش سوزی ساختمان ها است، می باشد. در حقیقت آمار خانه های آتش گرفته در انگلستان نشان می دهد که بیش از نیمی از تلفات در آتش سوزی ها بخاطر استشمام گازهای سمی بوده است.

 

 

در هنگام آتش سوزی چه اتفاقی می افتد

 

برای ایجاد آتش به سه عامل نیاز است: منبع آتش سوزی، مواد قابل احتراق و اکسیژن. آتش سوزی تا زمانی که آتش خاموش نشود و یا مواد قابل احتراق و اکسیژن وجود داشته باشد ادامه پیدا می کند.

آتش سوزی از یک مقدار کوچک شروع می شود اما بطور کاملا ناگهانی و به سرعت از یک آتش کوچک تبدیل به آتش گسترده ای می شود و تمام اتاق را فرا می گیرد. به این تحول که ظرف چند ثانیه رخ می ده "flashover" می گویند.

گسترش آتش و رخ داد پدیده ی "flashover" و سرعت رشد آتش به موادی که در اطراف آن قرار دارند وابسته است. امروزه مبلمان، لوازم الکتریکی و وسایلی که در یک ساختمان وجود دارد دارای مقدار زیادی مواد پلاستیکی و دیگر مواد سنتزی (مقدار قابل توجهی سوخت) می باشد که این دلیل افزایش 5-10 برابری سرعت آتش سوزی در اتاق خواب و اتاق نشیمن با مبلمان مدرن در مقایسه با اتاق های نشیمن در سال 1950 است.

پس از اینکه پدیده ی "flashover"رخ می دهد تمام مواد قابل اشتعال در اتاق شروع به سوختن می کنند و خیلی زود دچار کمبود اکسیژن می شوند، گرما زیاد است به طوری که می تواند سازه و مصالح ساختمانی را نیز درگیر کند و آتش بگیرند. شعله های آتش به دنبال اکسیژن بیشتر، به سمت درهای باز و پنجره ها حرکت می کنند و از طریق آن ها به بیرون زبانه می کشد. اگر مصالح بکار رفته در ساختمان و نمای آن از مواد قابل احتراق باشند منبع سوختی برای شعله های آتش می شوند و باعث گسترش آن می گردند.

عایق ضد حریق پشم سنگ می تواند باعث کاهش سرعت انتشار آتش گردد، کاهش سرعت گسترش آتش می تواند تفاوت ایجاد کند بین وجود آتش در ساختمان و یا ساختمان در آتش.

 

مردم حق دارند که انتظار داشته باشند خانه، محل کار، مدارس و بیمارستان ها ایمن باشند. آتش سوزی در ساختمان ها اتفاق می افتد و زمانی که این حادثه پیش می آید ایمنی افراد، به واکنش ساختمان (مصالح بکار رفته و سیستم اتفاق حریق) در برابر حریق بستگی دارد. عایق ضد حریق پشم سنگ یک جزء کلیدی در مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش است، الیاف پشم سنگ بطور ذاتی غیر قابل احتراق می باشند و می توانند تا دمای بالای 1000 درجه سانتیگراد در برابر شعله های آتش مقاومت کنند. این ویژگی مانع از گسترش آتش در ساختمان و فراگیر شدن آن و همچنین تامین امنیت ساکنان می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

باسلام

مقاله شما در خصوص آتش، راهکارهای مقابله با آن و موارد ایمنی خواندم و به نظر بنده جالب و مفید بود. اما موردی که وجود دارد و به دلیل علاقه بنده به بحث آتش سوزی، موارد ایمنی، شهرسازی و ... و همچنین رشته تحصیلی بنده در دانشگاه، انجمن های زیادی را برای مطالعه و بحث انتخاب می کنم و لازم دانستم این مورد را در اینجا بیان کنم.

خواستم در اینجا به موضوعی اشاره کنم که اگر نیاز دانستید میتوانید در خصوص این موارد نیز محتوایی در انجمن خود بنویسید. در زمینه آتش و حریق کلاس یا همان دسته های مختلفی را معرفی کرده اند. یکسری از کارشناسان کلاس های حریق را در 4 دسته و بعضی دیگر در بیش از 4 دسته طبقه بندی کرده اند. اما دانستن این کلاس های حریق و روش های مهارکردن آن به مراتب از تعریف آتش و راهکارهای مقابله و حتی موارد ایمنی ای که باید رعایت شود مهمتر است. 

برای مثال خود بنده نمی دانستم که مهارکننده های CO2 با Foam چه تفاوتی دارند و برای چه کلاس حریقی از آنها استفاده می شود. تا اینکه با Search در گوگل و تحقیقاتی که انجام دادم به اطلاعات خوبی درخصوص این مهارکننده ها رسیدم که لازم میدانم شما هم مطلع شوید. 

برای مثال از مهارکننده کربن دی اکسید صحبت می کنم. این گاز CO2 که در کپسول های آتش نشانی از آن استفاده می شود برای آتش سوزی های مایعات قابل اشتعال همچنین تجهیزات الکتریکی کاربرد زیادی دارد. 

پیشنهاد می کنم به این مقاله سر بزنید و در خصوص مهارکننده های CO2 اطلاعات بیشتری کسب کنید.

منبع: 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...