رفتن به مطلب

از امشب ۳ سیاره را با چشم غیر مسلح رصد کنید


saba mn

ارسال های توصیه شده

مژده به علاقه‌مندان به نجوم؛

 

[h=2]از امشب ۳ سیاره را با چشم غیر مسلح رصد کنید[/h]

مدیر انجمن نجوم اهواز از امکان رصد سه سیاره منظومه شمسی با چشم غیر مسلح از امشب (25 مهر) تا حدود یک ماه آینده خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو جعفری زاده مدیر انجمن نجوم اهواز در خصوص این رویداد نجومی گفت: از امشب می‌توان کمی پس از غروب خورشید با ابزارهای رصدی و یا چشم غیر مسلح سه سیاره زهره، زحل و مریخ را رصد کرد.

 

 

وی در مورد نحوه و زمان رصد افزود: اولین سیاره‌ای که در افق ظاهر خواهد شد سیاره زهره است؛ این سیاره هنگام غروب خورشید، با ارتفاع ۱۵ درجه با چشم غیر مسلح به مانند ستاره‌ای نورانی در بالای افق قابل رویت است.

 

جعفری زاده در مورد سیاره زهره خاطر نشان کرد: سیاره زهره، پرنورترین سیاره‌های آسمان شب با قدر منفی ۴.۴ است. البته می‌توان قرص سیاره زهره را با تلسکوپ به مانند ماه تثلیث یا ۲.۳ مشاهده کرد.

 

از آنجا که سیاره زهره جزء سیارات داخلی است و بین مدار زمین و مرکز منظومه شمسی، خورشید قرار دارد به صورت اهله ای (هلالی شکل شدن) مانند ماه دیده می‌شود؛ سیاره عطارد و زهره دو سیاره داخلی و بقیه بیرونی هستند.

 

 

5293673_494.jpg

 

مدیر انجمن نجوم اهواز در ادامه تشریح این رویداد نجومی ادامه داد: سیاره بعدی که در آسمان شب به صورت ستاره سفید رنگ دیده می‌شود، زحل است و به آسانی پس از سیاره زهره قابل رویت است همزمان، سیاره زحل در حال نزدیک‌تر شدن به خورشید است.

 

وی در توضیح دقیق‌تری درباره سیاره زحل افزود: اگر نگاهی دقیق‌تر با تلسکوپ به زحل داشته باشیم، می‌توانیم یک حلقه زیبا را در کنار زحل ببینیم که شکافی‌هایی در آن با نام «کاسینی» دیده می‌شود.

 

در سال ۱۶۷۵ میلادی (۱۰۵۴ خورشیدی) جیووانی دومنیکو کاسینی، اخترشناس ایتالیایی، کشف کرد که حلقه زحل از دو حلقه تشکیل یافته‌است و میان آن فاصله وجود دارد. این فاصله شکاف کاسینی نامیده می‌شود و در اثر کشش گرانشی قمر بسیار بزرگ تیتان به وجود آمده‌است. قطر حلقه نورانی بیرونی به ۱۴۰ هزار کیلومتر می‌رسد و نیز شکاف کاسینی ۴ هزار و 700 کیلومتر پهنا دارد.

 

5293672_855.jpg

 

جعفری زاده در پایان به سیاره سوم یعنی مریخ اشاره کرد و گفت: بعد از سیاره زحل در نزدیکی افق نوبت به مریخ می‌رسد که به شکل یک ستاره قرمز رنگ با قدر (درخشندگی) صفر دیده می‌شود.

 

گفتنی است برای مشاهده بهتر و زیباتر این رویداد با مراجعه به خارج از شهرها این واقعه زیبا را در پس زمینه شگفت انگیز کهکشان راه شیری رصد کنید.

 

منبع: مهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...