رفتن به مطلب

مهم‌ترین جوایز ادبی فرانسه برای «یاسمینا رضا» و «لیلا سلیمانی»


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]مهم‌ترین جوایز ادبی فرانسه برای «یاسمینا رضا» و «لیلا سلیمانی»[/h]

57378635.jpg دو جایزه مهم ادبی کشور فرانسه یعنی «گنکور» و «رنودو» نصیب دو نویسنده زن شد.

به گزارش ایسنا، «نیویورک تایمز» نوشت: جایزه «گنکور» 2016 به «لیلا سلیمانی» رمان‌نویس مراکشی ـ فرانسوی رسید و «یاسمینا رضا» رمان و نمایشنامه‌نویس مشهور فرانسوی موفق شد جایزه «رنودو» را به خود اختصاص دهد.

 

«سلیمانی» 35 ساله که پیش از این در حوزه روزنامه‌نگاری به طور جدی فعال بوده، این جایزه مهم را برای نگارش «ترانه شیرین» دریافت کرد. او که در 17 سالگی مراکش را به مقصد فرانسه ترک کرده، دوازدهمین زنی است که مهم‌ترین جایزه ادبی کشور فرانسه را از آن خود کرده است. داستان رمان برنده جایزه او که اثری پرفروش است و تاکنون بیش از 76 هزار جلد فروش داشته، با کشته شدن دو کودک به دست پرستارشان شروع می‌شود و براساس داستانی واقعی به نگارش درآمده است.

 

«یاسمینا رضا» هم در این دوره برای نوشتن رمان «بابل» برگزیده شد. او که بیشتر برای نگارش دو نمایشنامه «خدای کشتار» و «هنر» شهرت دارد،‌ برای کسب این جایزه «آدلاید دو کلرمون ـ تونره» (آخرین نفر ما)، ‌ «رژی ژافرت» (آدم‌خوارها)، «سیمون لیبراتی» (دختران کالیفرنیا) و «لیلا سلیمانی» (ترانه شیرین)‌ را پشت سر گذاشت. «رضا» از معروفترین نویسندگان فرانسوی است که تاکنون جوایز «انگلو ساکسون»، «تونی» و «لارنس اولیویر» را کسب کرده است.

57378636.jpg

 

جایزه «گنکور» در سال ۲۰۱۵ به رمان «قطب‌نما» نوشته «ماتیاس انارد» اعطا شد. این جایزه اولین‌بار در سال ۱۹۰۳ از سوی «ژول» و «ادمون گنکور» راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل ۱۰ یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی «گنکور» که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است. گفته می‌شود اثر برنده جایزه «گنکور» بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نسخه در بازار فروش خواهد داشت.

 

از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از «مارسل پروست» در سال ۱۹۲۹، «سیمون دوبووار» در سال ۱۹۵۴ و «پاتریک مودیانو»، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۴ نام برد.

 

جایزه «رنودو» در سال ۱۹۲۶ توسط چند منتقد هنری در تکمیل جایزه‌ «گنکور» راه‌اندازی شد و به نویسنده‌ای که جایزه‌ ادبی بزرگی دریافت نکرده است، اعطا می‌شود. «ژولین کراگ» تنها نویسنده‌ای بود که در سال ۱۹۵۱ با وجود آن‌که برای کتاب «ساحل جزیره‌ سرت» موفق به کسب این جایزه شد، از دریافت آن خودداری کرد.

انتهای پیام

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...