رفتن به مطلب

عملکرد سلف در مدار


ارسال های توصیه شده

عملکرد سلف در مدار

اگر از داخل یک سیم جریانی عبورکند ، سیم در حوالی خود میدان مغناطیسی تولید می کند و اگر سیم را به صورت یک حلقه به دور جسمی بپیچیم این میدان در بین حلقه ها متمرکز می گردد و هر جسمی می تواند میدان مغناطیسی را داخل خود حفظ نماید که مدت نگهداری این میدان بستگی به جنس آن جسم خواهد داشت . به تجربه مشاهده شده که مدت زمان حفظ میدان در آهن بسیار بیشتر از مواد و عناصر دیگر می باشد.

عبور جریان از سلف

می خواهیم نحوه عملکرد سلف را در مدار شکل زیر مورد بررسی قرار دهیم . در لحظه اولی که ولتاژ به دو سر سلف می رسد ، فشار الکتریکی و عبور جریان ، میدان مغناطیسی تولید می کند که تمایل دارد اتم های هسته را منظم نماید . در مقابل ، نامنظم بودن اتم های هسته می خواهد نظم اتم های سیم را از بین ببرد و این خود باعث کاهش جریان می گردد. با عبور جریان ، کم کم هسته سلف منظم شده و جریان به حداکثر ممکن می رسد. اگر منحنی ولتاژ و جریان سلف را ترسیم کنیم ، به منحنی زیر می رسیم .

k6ioeq1a602kio1xni7.jpg

چنانچه مشاهده می کنید که ولتاژ به دو سر سلف رسیده است )در این لحظه چون اتم های هسته ) A در لحظه اول )نقطه اجازه منظم کردن را به سلف نمی دهند ، مقاومت سلف بسیار زیاد بوده و در نتیجه تمام ولتاژ دو سر سلف افت می کند( به علت نامنظم بودن هسته سلف ، جریان عبوری از آن بسیار کم است . با گذشت زمان هسته منظم می شود و در نتیجه مقاومت سلف کمتر شده و جریان سلف بیشتر می گردد و بالطبع سلف به فشار کمتری برای منظم کردن هسته احتیاج پیدا می کند . به تدریج تمام اتم و با منظم شدن هسته،سلف )D های هسته منظم شده و جریان در سلف به حداکثر می رسد )نقطه ولتاژ کمتری نیاز دارد.

 

میتوانید جزوه کامل این مطلب آموزشی را از لینک زیر دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...