رفتن به مطلب

فضاهای باقیمانده در زیر پل‌ها


ارسال های توصیه شده

فضاهای باقیمانده، موضوعی است که متناوباً در مطالعات شهری و معماری تکرار می‌شود و این به دلیل پتانسیل قوی آن می‌باشد که هنوز هم باید توسعه یابد. سروکار داشتن با چنین فضاهایی اغلب به معنای تبدیل کردن منفی به مثبت، خالی به ساخته‌شده، و بی‌استفاده به قابل‌مصرف می‌باشد. استفاده هوشمندانه از این فضاهای کنار افتاده، راهی است برای کارآمدتر ساختن شهر و کمک به رشد هوشمند در توسعه‌ای مهم و بلند مدت.

 

ما در برزیل عادت داریم که فضاهای باقیمانده زیر پل ها را فضایی پس‌مانده و بی‌مصرف به حساب آوریم، و این باعث می‌شود زمانی که نمونه‌های استفاده از این فضاها را در کشورهای دیگر می‌بینیم شگفت زده شویم. در اغلب موارد، فضاهای باقی مانده زیر پل‌ها، هدف تهاجم نقاشی‌های دیواری قرار گرفته و پناهگاهی می‌شود برای بی‌خانمان‌ها و افراد معتاد. عدم نورپردازی مناسب حتی احساس ناامنیِ همراه با بوی همیشگی ادرار را افزایش داده و مردم را از اطراف آن فراری می‌دهد.

 

اما چرا به صورت مولد به استفاده از این فضاها فکر نکنیم؟ در ماه نوامبر سال 2011 شهرداریِ بلو هوریزونته (برزیل)، مسابقه ملیِ پروژه‌های فضاهای زیر پل را به راه انداخت. پروژه‌های متعاقب آن بسیار جالب بودند و مصارفی از قبیل کافه، کلوپ‌های شبانه، گل‌فروشی، دکه روزنامه، کتابخانه، رستوران، فروشگاه، تئاتر و بسیاری موارد دیگر را دربر داشتند. دیگر شهرداری‌های برزیل نیز اقدامی مشابه را در دست اقدام دارند.

 

هرچند که در خارج از کشور، مثل بوینس آیرس، استفاده از این فضاها بسیار رایج است. این فضاها عمدتاً کافی‌شاپ و رستوران هستند، اما در زیر پل‌های بوینس آیرس پارکینگ و گالری نیز می‌توان یافت؛ در دو محله اصلی شهر: رکولتا و پالرمو.

vqt255jnsljkm2cjl8vq.jpg

رکولتا، بوینس آیرس، آرژانتین / لوئیزا سنا گاسپار / نوامبر 2011

 

v9bt33iadcqtuv5g0l0.jpg

رکولتا، بوینس آیرس، آرژانتین / لوئیزا سنا گاسپار / نوامبر 2011

 

g8z49boehumchfbcxpt.jpg

پارک‌های پالرمو، بوینس آیرس، آرژانتین / لوئیزا سنا گاسپار / نوامبر 2011

 

k5q3pglulb8q69ya8lp.jpg

پارک‌های پالرمو، بوینس آیرس، آرژانتین/لوئیزا سنا گاسپارنوامبر 2011

 

kow47kpvg8i79omnwus.jpg

پارک‌های پالرمو، بوینس آیرس، آرژانتین / لوئیزا سنا گاسپار / نوامبر 2011

 

vrokkhb9ovbej2ggz3v.jpg

پارک‌های پالرمو، بوینس آیرس، آرژانتین / لوئیزا سنا گاسپار / نوامبر 2011

 

لطفاً توجه داشته باشید که این پروژه‌ها هم در زیر پل‌های سواره و هم زیر پل‌های قطار امکان پذیر است. با وجود این‌ها، شهر دارای فضاهای شاد و دلچسبی می‌شود، چه عمومی باشند چه خصوصی. آنچه در قبل به راحتی می‌توانست باعث تنزل یک محدوده شود، تبدیل به عنصری ارزش بخش به املاک و مستغلات شده است.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...