رفتن به مطلب

درباره قیر ماستیک چه می‌دانید؟


ارسال های توصیه شده

asphalt_texture414.jpg

 

آسفالت ماستیک برای نخستین بار در سال ۱۹۶۰ در کشور آلمان مورد استفاده قرار گرفت. اروپا، استرالیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا نیز به منظور افزایش مقاومت فرسایشی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها این آسفالت را در ساخت و ساز‌های خود قرار دادند.

 

 

 

 

آسفالت ماستیک در ساخت و ساز جاده‌ها و پل‌هایی که دارای ساختاری با ویژگی ضد آب می‌باشند نیز به کار برده می‌شود. این نوع آسفالت در مهندسی سازه و صنایع کاربرد بالایی دارد.

تفاوت عمده میان آسفالت از نوع آسفالت بتنی و ماستیک در میزان نفوذپذیری آن‌هاست. آسفالت بتنی در اغلب شرایط تقریبا نفوذناپذیر است به صورتی که تا حدودی به آب اجازه نفوذ خواهد داد اما این در حالی است که آسفالت ماستیک عملا آسفالتی ضد آب است و می‌توان در کاربردهایی که نفوذ رطوبت از نگرانی‌های اصلی است مورد استفاده قرار گیرد.

نفوذناپذیری بالای قیر ماستیک را می‌توان به چگالی بالای قیر آن نسبت داد. همان‌طور که می‌دانید قیر از فرآورده‌های پالایش نفت خام است و به عنوان عامل اتصال در محصولات مبتنی بر آسفالت استفاده می‌شود. چگالی قیر در آسفالت ماستیک در حدود دوبرابر آسفالت بتنی است. این ویژگی موجب شده‌است تا ذرات به یکدیگر نزدیکتر باشند و مانع از نفوذ آب شوند.

این آسفالت‌ها مزیت‌های بسیاری را برای مالکان و سازندگان به ارمغان آورده‌اند. آن‌ها در برابر آب و بسیاری از مواد شیمیایی نفوذناپذیرند، از سویی دیگر دربرابر آسیب‌های ناشی از حشرات و آفات مقاومت بالایی دارند. مقاوت و دوام بالای این آسفالت‌ها از دیگر مزیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود. انتظار می‌رود کاربرد آسفالت‌های ماستیک‌ تا چندین دهه ادامه یابد.

همانند دیگر آسفالت‌ها، این آسفالت‌ها نیز از نوع نسوز هستند و دارای قابلیت بازیافت می‌باشند که این ویژگی به جلوگیری از اثرات زیست محیطی منفی کمک بسیاری خواهد کرد. یکی از معایب اصلی این آسفالت‌ها آن است که از مواد نفتی و عموما در قالب قیر تشکیل شده‌اند. قیر به مرور زمان نه تنها بوی مضر و نامطبوعی خواهد داشت بلکه گازهای خطرناکی را تولید خواهد کرد.

در نهایت باید گفت به جهت لزوم حفظ دمای بالا در هنگام پخش کردن این آسفالت‌ها همانند دیگر آسفالت‌ها کارکردن با آسفالت‌های ماستیک بسیار سخت خواهد بود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

جالب بود ممنون دوست عزیز

من فکرمیکردم فقط کاربد عایقی در درزهای بتونی و روکش برای اجسام که در خطر زنگ زده گی دارند فقط استفاده میشه بر پایه چسبهای سیکلونی و پلی اورتان

ممنون از مطالب خوبتون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...