رفتن به مطلب

9 دلیل برای نوشتن بیزینس پلن ( طرح توجیهی ) Business Plan


ارسال های توصیه شده

آیا بیزینس پلن هنوز کاربردی است ؟

نویسنده : دکترسیدرضا آقاسیدحسینی

 

 

بیزینس‌پلن ( طرح کسب‌وکار تجاری) برای بسیاری از کارآفرینان یک چیز غیرمرسوم است و تنها در زمانی که بخواهند وامی از بانک دریافت نمایند، سند کسب‌وکار تجاری را به عنوان یک مدرک تکمیلی در پرونده خود قرار می‌دهند !

 

 

این مدیران هرگز به این فکر نمی‌کنند که داشتن یک نقشه راه می‌تواند به آن‌ها کمک نماید. از همین روست که بسیاری از آنان ، خطاهای بزرگی را چندین بار تکرار نموده و اشتباهات خویش را به گردن نصیب و قسمت و شانس می‌اندازند. طرح‌توجیهی حتی اگر ناشیانه و فقط در یک صفحه باشد ، بهتر از نبودش در سازمان است. برای اجراییی شدن هر ایده‌ای نیاز به یک نقشه راه است. بیزینس پلن می‌تواند بین توانایی‌های اجرایی و منابع شما یک تعادل منطقی ایجاد نموده و پیام برند را به درستی به مخاطب منتقلل نماید.

 

 

%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87%DB%8C.jpg

 

 

بیزینس پلن یک دارایی ارزشمند است. این نکته را دوباره گوشزد می‌نماییم که طرح توجیهی یا طرح کسب‌وکار تجاری تنها برای جذب سرمایه‌گذار و یا دریافت وام نیست. بیزینس پلن مانند فانوس دریایی ، هادی شماست . فردی که به دنبال تدوین طرح توجیهی است ، حتما باید به نکات زیر توجه نماید.

 

 

9 دلیل برای نوشتن بیزینس پلن

 

 

 

 

 

  • شفافیت

 

نوشتن طرح توجیهی برای سازمان و یا یک سرمایه‌گذار، به شما به این امکان را می‌دهد که در مورد کاری که انجام می‌دهید و جایی که می‌رود ، دوباره فکر نمایید. شاید بسیاری از اطلاعات غیراساسی موجود در آن سند ، حتی در طی زمان پرینت گرفتنش ، منسوخ‌شده باشد ، پس از کلیات طرح توجیهی به عنوان یک نقشه راه استفاده نمایید و نیاز نیست همه‌چیز را موبه‌مو مدنظر قرار ندهید.

 

 

 

  • شناخت عمیق و درستی از بازار

 

هرچند که ممکن است که نوشتن طرح توجهی کامل و دقیق چند هفته زمان نیاز داشته باشد و در آخر برای مدت‌ها هم به آن سر نزنید ، اما اولین دفع ای که آن را مطالعه نموده‌اید ، کلیات برنامه‌ها در ذهن شما ترسیم می‌گردد و چهارچوب ذهنتان شکل می‌گیرد که کجا هستید و چگونه مقصد کجاست. این شاخت اصولی و کلی از موقعیت خود بازار ، به شما کمک می‌کند که ریسک‌های عمده و خطرناک را شناخته و برای آنان از پیش برنامه‌ای داشته باشید.

 

 

 

  • راهبری سازمان

 

یکی از اصلی‌ترین دلایل نوشتن طرح توجیهی ، صرف‌نظر از اهداف مالی ، کمک به حفظ سکان مدیریت سازمان در مسیر درست است . هر کسب‌وکاری بدون یک برنامه مدون ، حتما از مسیر اصلی خود خارج و سازمان متحمل مشکلاتی خواهد نمود. یک طرح توجیهی با پیش‌بینی هزینه‌ها ، پیش بنی درامدها و چیزهایی دیگر ، به دستیابی سازمان برای رسیدن به اهداف بلندمدت کمک خواهد نمود.

 

 

 

  • تمرین شما را روی فرم نگه می‌دارد

 

حتی اگر بیزینس پلنی که می‌نویسند ساده بوده و بعد از نگارش به دور انداخته شود ، باز کمک خواهد نمود که ذهنتان دوباره به موارد مهم کسب‌وکار فکر نماید. شاید نوعی گرم کردن موتور تفکر باشد.

 

 

 

  • تاییدیه محاسبات ریاضی

 

بسیاری از ایده‌ها بر روی کاغذ و یا در زمان صحبت عالی هستند. اما وقتی پای محاسبات ریاضی به میان می‌آید ، هرچند که ساده باشد ، این ایده به چیزی جز یک فاجعه مالی تبدیل نخواهند شد. قبل از شرع هر نوع کسب‌وکاری باید حداقل برخی موارد مانند نرخ بازگشت سرمایه ROI و چندین سناریو محتمل را در نظر گرفته و محاسبه نماییم.

 

 

 

  • دقت

 

بیزینس پلن به درست فکر کردنتان کمک می‌کند. این پلن باید اعتبار ایده ، بازار هدف ، نحوه رقابت و ... شما را به چالش بکشد و شما را به انجام بهترین عملکرد ترغیب نماید.

 

 

 

  • هماهنگی

 

نوشتن یک طرح کسب‌وکار یک‌راه ایدئال برای ایجاد هماهنگی بین اعضای سازمان و برنامه‌های کنونی و آتی سازمان است.در گام نخست ، ضروری است که پایه‌گذاران سازمان برای پیش برد اهداف و موفقیت سازمان خویش هم‌عقیده باشند. از این طریق سوءتفاهمی بین آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

 

 

 

  • قابل اتکا و اعتماد

 

بیزینس پلن به مدیران سازمان کمک می‌نماید تا چشم‌انداز و برنامه‌های آتی خود را بیان نمایند. یک بیزینس پلن حرفه‌ای بر اساس یک استاندارد مشخص و چهارچوب معین تدوین می‌شود که دارای سوالاتی است که مدیر را مجبور می‌نماید تا چشم‌انداز و استراتژی بلندمدت را ترسیم نمایند . برنامه‌ای که منطقی و قابل اتکا باشد را می‌توان نوشت و بر اساس همین برنامه می‌توان رشد نمود.

 

 

 

  • اطلاع از پیام

 

طرح کسب‌وکار تجاری به‌طور فوق‌العاده‌ای کمک بسیار خوبی برای توصیف کاری است که انجام می‌دهید ، رقبای شما چه کسانی هستند و یک برنامه واقع‌بینانه 3 تا 5 ساله به دست می‌دهد. هر یک از یک فعالیت‌ها بسیاری ضروری است اگر به دنبال شروع یا توصیه سرمایه‌گذاری خود هستید و یا می‌خواهد بدانید که چگونه در جمعی از متخصصین و همکاران خود از طرح یا ایده خود به صورت آگاهانه تعریف نمایید ،باید این سندی در دست داشته باشید.

 

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...