رفتن به مطلب

جشنواره فیلم فجر


ارسال های توصیه شده

جشنواره فیلم فجر شامگاه نهم بهمن ماه طی مراسمی در برج میلاد افتتاح شد و شما همراهان عزیز بنیتا و دوستداران سینما می­‌توانید از امروز با گزارش‌های اختصاصی خبرنگار بنیتا از بزرگترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشورمان همراه باشید.

در هفته‌ی گذشته گزارشی درباره‌ی بازیگران زنی که با قصه‌های زنانه‌شان به جشنواره فیلم فجر راه یافتند منتشر کردیم. این مطلب را می‌توانید در بنیتا بخوانید. در چند سال­‌ گذشته همه‌ی مراسم‌های افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار می‌­شد و با عبور هنرمندان از فرش قرمز همراه بود. اما امسال این مراسم در سالن اصلی برج میلاد و تقریبا بدون آئین خاصی برگزار شد. اطلاع‌­رسانی در مورد مراسم افتتاحیه بسیار کم بود و به همین دلیل میزان استقبال هم به نسبت سال­‌های گذشته کمتر بود. اما امسال هم مثل همیشه این مراسم پر بود از چهره‌­ها، چهره­‌هایی که امسال با فیلم‌های­شان در بخش سودای سیمرغ حضور دارند و با هم به رقابت خواهند پرداخت. مجری مراسم افتتاحیه امسال احسان کرمی بود و در مراسم از چهره‌­هایی مانند محمدکاسبی، فرهاد توحیدی، تورج منصوری و... تقدیر شد. در این مراسم علیرضا قربانی و گروه نوازنده‌­اش به اجرای موسیقی زنده پرداختند و از شهیدان آتش­‌نشان تقدیر شد. از نکات جالب این مراسم حمایت حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی از اقدام ترانه علیدوستی مبنی بر تحریم اسکار بود. ایوبی در این‌باره گفت: «موجب افتخار است که یک بانوی ایرانی اسکار را تحریم کرد. سینماگران ما مرزداران ایران هستند، چنانچه وقتی عباس کیارستمی‌ها و اصغر فرهادی‌ها آثار سینمای ایران را به جهان عرضه می‌کنند، موجب شگفتی همه می‌شوند.»

photo_2017-01-28_22-56-18_2.jpg Credit: Photo By Moeen Bagheri

photo_2017-01-28_22-55-19.jpgCredit: Photo By Moeen Bagheri

و اما در روز اول جشنواره با اکران فیلم‌های «خانه دیگری»، «ایتالیا ایتالیا»، «اِو» و« آزادی به قید شرط» همراه بود. از بین این فیلم‌ها موفق به تماشای فیلم‌­های «ایتالیا ایتالیا» و «اِو» شدم. فیلم «ایتالیا ایتالیا» اولین اثر کاوه، فیلمی کمدی با فضایی فانتزی بود. در این فیلم سارا بهرامی و حامد کمیلی نقش‌­آفرینی کرده بودند و موفق به خلق لحظات بامزه‌­ای شدند. اما فیلم «اِو» اثری تجربه‌گرا با فضایی تلخ بود و به‌خاطر زبان ترکی با زیرنویس فارسی برای تماشاگران پخش شد. اگر از مخاطبان جدی سینما هستید و می­‌توانید ریتم کند فیلم‌­ها را تحمل کنید به دیدن این فیلم بروید در غیر این‌صورت تماشای فیلم «اِو» برای­تان جذاب نخواهد بود. neshast-italia-1.jpg

سارا بهرامی بازیگر فیلم«ایتالیا ایتالیا»

برج میلاد در اولین روز جشنواره فضایی تقریبا خلوت را تجربه کرد به طوری که پژمان بازغی بازیگر فیلم «خانه دیگری» از خلوت بودن سالن و عدم استقبال منتقدان به شدت گله کرد. حضور چهره‌ها هم در این روز کمرنگ بود. در دومین روز جشنواره هم با برج میلادی تقریبا خلوت روبرو بودیم. البته شاید هم به ازدحام جمعیت در سال­‌های گذشته عادت کرده‌ایم و اگر با مشت و لگد وارد سالن نمایش نشویم همه چیز برای­مان عجیب جلوه می­‌کند! دومین روز از جشنواره با اکران فیلم ­های «چراغ های ناتمام»، «شماره ۱۷سهیلا» ،«دعوتنامه» و «تابستان داغ» همراه بود. موفق به تماشای فیلم اول که ظاهرا اثری در گونه دفاع مقدس است و حول محور زندگی یک نویسنده می­‌گذرد، نشدم اما تماشای فیلم «شماره ۱۷سهیلا» تجربه‌­ای جاب بود. داستان فیلم درباره دختری در آستانه میانسالی است که نقش‌­اش را زهرا داود نژاد دختر علیرضا داودنژاد کارگردان پیشکسوت سینما بازی کرده است. سهیلا به‌خاطر اختلال ژنتیکی باید به سرعت ازدواج کرده و بچه‌دار شود و همین موضوع برایش چالش‌­هایی را به وجود می‌آورد. فیلم دارای اشکالاتی بود اما موضوع به‌روز و جذابش مخاطب را جذب می­‌کرد. بازی زهرا داود نژاد که می‌توان او را از همین حالا یکی از کاندیداهای دریافت سیمرغ دانست هم به جذابیت بیشتر فیلم کمک کرده بود. فیلم دیگری که در دومین روز از جشنواره دیدم فیلم «دعوتنامه» بود. این فیلم که میتراحجار و شقایق فراهانی بازیگران اصلی‌اش بودند بیشتر شبیه به یک تله فیلم مناسبتی بود. فیلم در مشهد فیلمبرداری شده و داستان زندگی یک جیب‌بر را روایت می‌کند که با جیب‌بری از جیب زائران حرم امام رضا(ع) امورات خود را می‌گذراند. بعد از گذشت چندی با رخ دادن اتفاقی در زندگی این جیب‌بر وی از کار خود پشیمان می‌شود اما...

neshast-shomare-4.jpgزهرا داود نژاد بازیگر فیلم «شماره۱۷سهیلا»

neshast-davatnameh-11.jpg
شقایق فراهانی بازیگر فیلم«دعوتنامه»

آخرین فیلمی که در دومین روز از جشنواره در برج میلاد به نمایش درآمد فیلم «تابستان داغ» بود. فیلم پر بازیگری که در آن علی مصفا، پریناز ایزدیار، صابر ابر و مینا ساداتی ایفای نقش کرده‌­اند. این فیلم داستان زندگی زنی به نام نسرین است. نسرین چون نمی‌تواند در صورت طلاق از همسرش سرپرستی دختر ۶ ساله‌اش را بگیرد، بنابراینزندگی‌­اش را جمع کرده بی اطلاع از شوهر به گوشه‌­ای از شهر پناه می­‌برد و برای گذران زندگی مشغول کار در مهدکودک بیمارستانی می­‌شود ولی شوهرش آن‌ها را پیدا می­‌کند و...

photo_2017-01-31_02-44-05.jpgپریناز ایزدیار بازیگر فیلم«تابستان داغ»

photo_2017-01-31_02-44-25.jpgعلی مصفا بازیگر فیلم«تابستان داغ»

حواشی : بلیت‌های مراسم افتتاحیه در بازار سیاه تا قیمت ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شده است. عوامل فیلم «ایتالیا ایتالیا» پیش از اکران فیلم برای مرحوم نیما طباطبایی کارگردان جوانی که چند ماه پیش بر اثر عارضه مغزی درگذشت شمع روشن کرده و یادش را گرامی داشتند و نمایش فیلم را به او تقدیم کردند. حضور افراد مشهور غیر هنری در این دو روز چندان پررنگ نبود اما جواد خیابانی خودش را به برج میلاد رساند و چند فیلم را تماشا کرد. اغلب افرادی که دستی در دنیای مد و استایل دارند از لباس بازیگران و مخصوصا بازیگران زن ابراز رضایت کردند. در سال­‌های گذشته اغلب بازیگران با پوشش‌های اسپرت به جشنواره می‌­آمدند اما امسال در کارت­‌های دعوت از بازیگران و عوامل درخواست شده با پوشش رسمی در برج میلاد حضور پیدا کنند و بازیگران زن اغلب پوشش‌­های رسمی و مناسب رویدادی هنری و جدی را داشتند. در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید.

لینک به دیدگاه

با گذشت دو روز اول جشنواره و اتمام یک سری از فیلم­‌های اول که با برخورد سرد منتقدان روبرو شدند بالاخره جشنواره به روزهای پرتلاطم و گرم­ش نزدیک شد. در بخش اول این گزارش به افتتاحیه‌ی جشنواره پرداختیم. این مطلب را می‌توانید در بنیتا بخوانید. در سومین روز از جشنواره، فیلم‌­های «ماجان»، «دریاچه ماهی»، «ویلایی ها» و «نگار» برای اصحاب رسانه اکران شدند. در بین این آثار موفق به تماشای فیلم‌­های «ویلایی‌­ها» و «نگار» شدم. «ویلایی­‌ها» اولین تجربه منیر قیدی در کارگردانی، به اثری گرم و پویا تبدیل شده است. فیلم شروعی خوب و درگیرکننده دارد و تا میانه­‌های قصه هم خوب پیش می­‌رود اما بزنگاهی که برای یک اثر درام ضروری تلقی می­‌شود در فیلم وجود ندارد. ویلایی‌­ها روایت عده‌ای از زنان است که همسران یا فرزندان‌شان در خط مقدم جبهه مشغول جنگ هستند و آن‌ها هم برای نزدیک بودن به عزیزان­شان و البته کمک‌­رسانی به جبهه در منطقه‌­ای پشت خط مقدم و در ویلاهایی قدیمی و نیمه‌مخروبه اقامت می­‌کنند. زندگی این زنان روندی کاملا روزمره و عادی دارد و هرازگاهی این سکون با بمباران و موشک باران عراقی‌­ها دستخوش تغییر می‌­شود . درواقع تنها بزنگاه دراماتیکی که کارگردان برای درام فیلم­ش در نظر گرفته همین موشک‌باران‌ها و البته رسیدن خودروی حاوی پیام شهادت یا مجروح شدن رزمندگان است. به‌جز این داستان فیلم چیزی برای ارائه به مخاطب خود ندارد. در بخش فرم و تکنیک اما «ویلایی­‌ها» نمره قبولی می‌گیرد.

%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%2B%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C%2B%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%2B%D9%88%DB%8C%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C%2B%D9%87%D8%A7%DB%8C.jpgطناز طباطبایی در نشست خبری فیلم ویلایی‌ها

«نگار» اولین فیلم غیر کمدی رامبد جوان، تریلری روان‌شناسانه و جذاب است. یک سری از قواعد درام در فیلم رعایت نشده و منطق روایی لنگ می‌­زند اما جذابیت کاراکترها ،ساختار و دیالوگ‌نویسی آن‌قدر خوب هستند که می­‌توان از برخی ایراهای فیلم چشم‌پوشی کرد. به‌نظر من «نگار» تا الان بهترین فیلم جشنواره است. فیلمی که دست‌کم استانداردهای فیلم‌سازی در آن رعایت شده و به شعور مخاطب احترام گذاشته می‌شود.

Negar_Javaherian_NeshastNegar_www_OverDoz-IR%20%283%29.jpgنگار جواهریان در نشست خبری فیلم نگار

چهارمین روز جشنواره با اکران فیلم‌­های «کوپال»،« آباجان»، «فِراری» و «سوفی و دیوانه» همراه بود. در بین فیلم‌های روز چهارم فقط فیلم «کوپال» را ندیدم که گویا اثری تجربه‌گرا و ناموفق بوده است. «آباجان» روایت زندگی زنی مسن در شهر زنجان در دهه شصت است. این زن چشم‌انتظار پسرش جلیل است که به گفته هم­رزمانش در شب عملیات شهید شده اما آباجان این موضوع را باور ندارد و معتقد است فرزندش زنده است و به خانه بازخواهد گشت. فیلم بازی‌های درخشانی دارد و طراحی صحنه و لباس آن عالی است اما روایت به‌نظر ناقص می­‌آید، به طوری که مخاطب پس از تماشای فیلم حس می‌کند با یک قسمت از یک سریال روبرو بوده که قسمت‌های ابتدایی آن را ندیده و از پایانش هم اطلاعی ندارد.

photo_2017-02-01_21-18-27.jpgفاطمه معتمدآریا و شبنم مقدمی در نشست خبری فیلم آباجان

«فِراری» علیرضا داودنژاد فیلم عجیبی است! عجیب از این نظر که بعید به نظر می‌رسید کارگردانی با آن همه سال تجربه کارگردانی فیلمی تا این حد ضعیف حتی از نظر ساختار تکنیکی بسازد. «فِراری» جای نقد محتوایی ندارد اما دست‌کم انتظار می‌­رفت داودنژاد پس از چهل سال فیلم‌سازی قواعد ساده فرم را در کارش رعایت کند که این اتفاق هم نیفتاده. photo_2017-02-02_00-15-05.jpg

ترلان پروانه در نشست خبری فیلم فراری

آخرین فیلمی که در روز چهارم جشنواره در کاخ جشنواره به نمایش درآمد فیلم «سوفی و دیوانه»به کارگردانی مهدی کرم‌پور بود. عوامل این فیلم به شدت روی لو نرفتن موضوع فیلم و حتی چهره به‌آفرید غفاریان بازیگر تازه‌واردی که در این فیلم ایفای نقش کرده حساس بودند که البته هیچ‌کدام از این دو برای مخاطب غافلگیرکننده نبودند. موضوع فیلم داستانی دم دستی درباره آشنایی دختری فضول با مردی میانسال است و پرسه زدن‌های بی­‌هدف آنها در شهر تهران. بازی به‌آفرید غفاریان هم که قرار بود برگ برنده فیلم باشد یکی از بدترین بازی‌هایی بود که تابه‌حال در جشنواره امسال دیده‌ایم. photo_2017-02-02_10-21-13.jpg

عوامل فیلم سوفی و دیوانه

حواشی:

از بین چهره‌­های ورزشی امیررضا خادم در برج میلاد حضور داشت و فیلم‌های روز سوم را تماشا کرد. پیش از اکران فیلم «نگار» باز هم شاهد ازدحام شدید در برج میلاد بودیم.

فرش قرمز فیلم «نگار» با حضور چشم‌گیر و پرشور عکاسان،خبرنگاران و حاضران در برج میلاد همراه بود.

در تیتراژ پایانی فیلم «ویلایی‌­ها» آهنگ قدیمی «یاران چه غریبانه» با صدای کویتی‌پور پخش شد. این آهنگ با صدای کویتی‌پور بازخوانی و با تنظیمی مجدد برای پخش در تیتراژ پایانی این فیلم آماده شده است.

فرش قرمز فیلم «نگار» اولین مکانی بود که نگار جواهریان و رامبد جوان پس از ازدواج­شان در یک مراسم رسمی در کنار هم شرکت داشتند.

عوامل فیلم «سارا و آیدا» روی فرش قرمز این فیلم برای مازیار میری جشن تولد گرفتند و میری شمع­‌های کیک­ش را در حضور عکاسان و خبرنگاران فوت کرد.

پیش از نشست مطبوعاتی فیلم «کوپال» یاد و خاطره جمشید ارجمند، محسن سیف، محمدرضا رستمی و علی وزینی دو منتقد و دو خبرنگار فقید سینمای ایران با حضور خانواده‌های آن‌ها در جمع اهالی رسانه برگزار شد.

سید احمد خمینی نتیجه امام خمینی(ره) از میهمانان ویژه فیلم «سوفی و دیوانه» بود.

«در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید.»

لینک به دیدگاه

روزهای جشنواره فیلم فجر یکی پس از دیگری می­‌گذرند و روند اکران فیلم‌­های متوسط ادامه دارد. در پنجمین روز از جشنواره، فیلم­‌های «بدون تاریخ بدون امضا»، «ماه گرفتگی»، «انزوا» و «مادری» برای اصحاب رسانه اکران شدند. با بنیتا همراه باشید تا از حال و هوای کاخ جشنواره باخبر شوید.

از بین فیلم­‌های روز پنجم تنها فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» را دیدم که کنجکاوی برانگیزترین فیلم آن روز بود. دومین فیلم جلیلوند فیلم بدی نیست، استحکام یک اثر استاندارد را دارد، ساختار فنی‌ اش هم یک سرو گردن از بسیاری از فیلم­‌های به نمایش درآمده در جشنوار بالاتر است اما فضای تلخ­ش گزنده است و مخاطب را آزار می­‌دهد. فیلم متاسفانه پایان معلق و بی­‌منطقی هم دارد که نمی‌­توان نام پایان باز برایش گذاشت.

05.JPGاميراقايی روی فرش قرمز فيلم بدون تاريخ بدون امضا

در روز ششم جشنواره فیلم­‌های «خوب، بد، جلف»، «آذر»، «ماجرای نیمروز» و «پشت دیوار سکوت» اکران شدند. «خوب، بد، جلف» فیلمی نیست که بتوان به آن ستاره‌­های زیادی داد اما دست‌کم با فضای مفرح­ش از تلخی آن‌همه فیلمی که پشت تعهد اجتماعی سنگر گرفته­‌اند و فضای بی ظرافت و عبوس­شان مخاطب را پس می­‌زند، کم می‌کند. بازی‌­های فیلم یک‌دست و گیرا هستند و شوخی­‌های بامزه‌­اش حال مخاطب را خوب می‌­کند.

139511160243438509895444.jpgسام درخشانی و پژمان جمشيدی در نشست خبری خوب بد جلف

«آذر» اولین فیلم محمد حمزه‌­ای اثری متوسط مانند بسیاری از فیلم­‌های این دوره از جشنواره است. داستان فیلم درباره زن و شوهری است که تصمیم می‌­گیرند یک رستوران را با شراکت پسرعموی مرد بخرند اما در این میان دچار مشکل و درگیری می‌­شوند.« آذر» فراز و فرود دراماتیک به‌قاعده ای دارد اما مشکل آن‌جاست که ملات داستانی‌­اش برای تبدیل شدن به فیلمی یک ساعت و نیمه کم است و به همین خاطر کارگردان به تمهید تکراریِ نشان دادن زن جوان در حال موتورسواری و ملاقات‌­های پی در پی وی با شوهرش در زندان روی می‌آورد که از حوصله مخاطب خارج است.

12.JPGهستی مهدوی فر نشست فيلم آذر

اما بهترین فیلم روز ششم و بهترین فیلم جشنواره تا به امروز بدون تردید دومین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان کارگردان جوان و مستعد کشورمان است که امسال با فیلم «ماجرای نیمروز» در جشنواره حضور دارد. این فیلم نگاهی دارد به ترورهای گروهک منافقین در سال­‌های ابتدایی انقلاب و تلاش ماموران اطلاعات امنیت برای دستگیری آنها. در نگاه اول انتخاب بازیگران فیلم عجیب بنظر می­‌رسد. یکی از نقش­‌های اصلی و یکی از نقش‌های مکمل مرد را بازیگران کمدی ایفا می­‌کنند که انتخابی پرریسک برای تریلری سیاسی به نظر می­‌رسند .سایر بازیگران نیز برای مخاطب ناشناخته هستند اما ترکیب خوب این بازیگران و بازی­‌های بسیاردرخشان­شان همه توجه­‌ها را به تریلر پرتعلیق و خوش‌ساخت مهدویان جلب می­‌کند. در این میان بهترین بازی فیلم از آنِ هادی حجازی‌فر است که سال گذشته هم بازی فوق‌العاده‌اش در «ایستاده در غبار» همه را غافلگیر کرد. n3400101-5641923.jpg

مهرداد صديقيان، مهدی پاكدل و جوادعزتی در نشست فيلم ماجرای نيمروز

در هفتمین روز از جشنواره فیلم‌های «زیرسقف دودی»، «سارا وآیدا»، «سد معبر» و« قاتل اهلی» در کاخ جشنواره اکران شدند. در بین این آثار، موفق به تماشای فیلم‌های «سارا و آیدا» و «سد معبر» شدم. هر دوی این فیلم­‌ها در خوشبینانه­‌ترین حالت آثاری متوسط هستند که همچنان دم از تعهد اجتماعی و دغدغه‌های بزرگ می­‌زنند اما قصه پروپیمان و جذابی برای ارائه به مخاطب ندارند. «ساراو آیدا» فیلمنامه و بازی­‌های ضعیفی دارد و «سد معبر» با فضای تلخش همان پیام­‌های شعارزده فیل‌م­های این روزهای جشنواره را تکرار م‌یکند. سعید روستایی با فیلم خوب «ابد و یک روز» ثابت کرده بود می‌تواند در عین ساخت اثری به غایت تلخ، از مخاطب خنده بگیرد و پاساژهایی را برای تعدیل فضای سنگین فیلمش ایجاد کند، اما در فیلمنامه «سدمعبر» چنین نکته‌ای وجود ندارد و سراسر فیلم شاهد فضای ملتهب و متشنج هستیم و شخصیت‌هاییکه با دلیل یا بی دلیل برسر هم فریاد می­‌زنند. neshast-sade-mabar-8.jpg

باران كوثری در نشست سدمعبر

حواشی: عادل فردوسی­‌پور بالاخره در پنجمین روز جشنواره در برج میلاد دیده شد. این گزارشگر محبوب فوتبال هرسال مشتری دائم جشنواره فیلم فجر است. محمدرضا عارف و همسرش برای دیدن فیلم «مادری» به برج میلاد آمدند. صبح روز جمعه خبر درگذشت ناگهانی حسن جوهرچی، دوستداران این هنرمند را دچار شوک و ناراحتی کرد. در پی همین اتفاق پیش از اکران اولین فیلم سینمایی یاد این بازیگر تازه درگذشته گرامی داشته شد. قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن حضور در برج میلاد، از صحنه‌های زیاد سیگار کشیدن در فیلم‌های سینمایی جشنواره انتقاد کرد. در نشست پرسش و پاسخ این فیلم پس از اشاره مهدویان به تلاش برای اکران و توزیع خارجی فیلم، سوالی درباره قابلیت حضور این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار پرسیده شد که مهدویان با شوخی و خنده جواب داد برای سال آینده که اصغر فرهادی فیلم ندارد، شاید فیلم او به اسکار فرستاده شود. محسن تنابنده به همراه همسرش در برج میلاد حضور پیدا کرد و سوژه عکاسان خبری شد. نمایش فیلم ماجرای نیمروز علاوه بر هنرمندانی همچون حاتمی‌کیا که برای دومین روز به جشنواره می‌آمد، مهمانان غیر هنری دیگری هم از جمله وزیر بهداشت، وزیر دادگستری و شهردار تهران داشت. در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...