رفتن به مطلب

بازسازی و طراحی داخلی ساختمان مسکونی "اندیشه"


ارسال های توصیه شده


607506u605w401hwy584.jpg


پروژه اندیشه در زمینی به مساحت 80 متر مربع واقع در تهران، خیابان اندیشه،خیابان اندیشه هشتم، کوچه ناهید، بنبست زورقچی، پلاک 9- با زیربنای کل 300 مترمربع و زیربنای مفید190 متر مربع در قالب 4 طبقه مسکونی تک واحدی و یک طبقه مشاعات با کاربری پارکینگ در طبقه همکف اجرا شده بود.

مساحت هر واحد مسکونی 43 متر مربع که شامل هال و پذیرایی،آشپزخانه، یک توالت و حمام، یک اتاق خواب بود.

گروه مهندسی کندو تاریخ شروع پروژه : 15 فروردین 1392- تاریخ خاتمه پروژه : 31 خرداد 1392

سیستم سازه ساختمان : اسکلت فلزی

سیستم سرمایش ساختمان : اسپلیت

سیستم گرمایش ساختمان : شوفاژ


h6a4ob2pot7y609dh5f.jpg 4vkuqz07d8nhmorj26h.jpg 3w2jdud7qlqvdl6e4f8l.jpg cg6hol7cpcrld873w4k.jpg lh268va8qblchv9t89o.jpg


لینک به دیدگاه

2dpe8wnlu5xu5cgl7w4j.jpg

 

هدف اصلی از بازسازی و طراحی فضای داخلی این منزل مسکونی، ایجاد محلی دلنشین و آرام برای شروع زندگی مشترک طراحان پروژه بود. برای این منظور طراحان (خانم و آقا) هرکدام بطور جداگانه، توقعات خود را از یک خانه آرمانی بررسی و ترسیم کردند. نتیجه با بر هم نهادن الگوهای ذهنی طراحان با امکانات و محدودیت های فضایی و اقتصادی رشد یافت و سعی شد پاسخی خلاقانه به آنها داده شود. ایده ها و طرح ها به چالش کشیده شد، بطوریکه در بستر طرح جای بگیرند و در کنار محدودیت ها، رفته رفته طرح پخته شد و شکل گرفت.

 

با توجه به زمان بسیار محدود ساخت پروژه(حدود 70 روز از تحویل واحدها تا چیدمان نهایی مبلمان)، برنامه زمانبندی فشرده و منظم با در نظر گرفتن زمان و محل کار اکیپ های ساخت مورد نیاز بود.

 

هدف، اتصال دو واحد بالایی ساختمان یعنی طبقات 3و4 بهم و تشکیل یک واحد 86 متر مربعی دوپلکس بود. بطوریکه در طبقه سوم: اتاق خواب، اتاق کار و سرویس حمام و در طبقه چهارم: ناهار خوری و نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی میهمان جای داده شود.

 

محدودیت های اصلی پروژه در درجه نخست کمبود فضا بود، بطوریکه باید از تمام ظرفیت های فضای موجود نهایت استفاده را می کردیم و توجه به ابعاد انسانی در پروسه طراحی بسیار حائز اهمیت بود. بنابراین تصمیم بر آن شد که سیالیت و انعطاف در طراحی فضاها و حتی مبلمان سرلوحه طراحی قرار گیرد، که پویایی از خصایص معماری ایرانی است. بنابراین در مواقع مختلف و با توجه به نیازهای مختلف، فضاهایی بازتر و بزرگتر می شوند و برعکس. برای مثال کانتر آشپزخانه چرخدار طراحی شد، بنابراین زمانهایی که از آشپزخانه بیشتر استفاده می شود، می توان از فضای نشیمن کم کرد و به فضای آشپزخانه اضافه کرد.

به علت بر کم زمین و ابعاد کوچک فضا، هر طبقه عملا بصورت (Loft Space) طراحی شده، بطوریکه برای از بین نبردن افق دید و کوچک نکردن فضا از هیچ درب جدا کننده ای (بجز درب سرویس های بهداشتی و درب های ورودی) استفاده نشده و سعی شده است حریم و قلمرو فضاها با تغییر در متریال کف، سقف های کاذب، رنگ دیوارها، نورپردازی های مختلف و حتی تغییر در سبک های معماری صورت گیرد.

 

برای ارتباط عمودی بین طبقات از آنجایی که فضای کافی برای اجرای پله استاندرد وجود نداشت، با تقسیم هر کف پله به دو کف پله، طول شمشیری نصف و در عین حال ارتفاع پله ها به اندازه قبل باقی ماند.

 

 

از طرف دیگر سعی شد کیفیت معماری ایرانی از طرق مختلف در کار ایجاد شود:

 

· توجه به ورودی و تعریف هشتی برای ایجاد فضای قابل کنترل میان درون و بیرون و متمایز کردن آن با رنگ فیروزه ای.

 

· قوس مازه دار در بدو ورود برای ایجاد مکث و درگاه ورودی.

 

· طاقچه ها که از مولفه های معماری ایرانی است در قسمت های مختلف به اشکال مختلف خودنمایی می کند. در جاهایی بصورت بیرون زده و در بخش هایی برعکس.(با الهام از دیوارهای اتاق موسیقی عمارت عالیقاپو بصورت کلاژ بر روی دیوار نشیمن)از آنجایی که صاحبان خانه هر دو معمار هستند، فضای کار و کتابخانه منزل از اهمیت بالایی برخورار بود. برای طراحی این فضا کتابخانه، نقاشی "ترکیب بندی در قرمز، آبی و زرد" (red, blue and yellow composition in) اثر پیت موندریان مد نظر قرار گرفت و از رنگ عمدتا سفید برای درها و دیوارها استفاده شده تا برای ساکنین ایجاد خستگی نکند و به ایجاد نور بیشتر کمک کند. عناصر دیگر چون کمد و میز بصورت متحرک طراحی شده اند تا فضای لازم برای فعالیت های مختلف در این مکان مهیا شود. دیوار جدا کننده این فضا با اتاق خواب کوتاه در نظر گرفته شده تا نور طبیعی به فضای اتاق کار راه پیدا کند. فضای ایجاد شده در زیرپله مکان مناسبی برای انبار داخلی خانه بود.

 

 

7mti85tk5l3m25o2xju9.jpg

 

y0vds5sv0oljn9cyfoxc.jpg

 

mtoml7298g0hdseiswjx.jpg

 

98dcukyk0mooelckcp7.jpg

 

aqtp06xzfg9i6fpiqa18.jpg

لینک به دیدگاه

پروژه"اندیشه" در زمینی به مساحت 80 متر مربع واقع در تهران، خیابان اندیشه،خیابان اندیشه هشتم، کوچه ناهید، بنبست زورقچی، پلاک 9- با زیربنای کل 300 مترمربع و زیربنای مفید190 متر مربع در قالب 4 طبقه مسکونی تک واحدی و یک طبقه مشاعات با کاربری پارکینگ در طبقه همکف اجرا شده بود.

 

مساحت هر واحد مسکونی 433 متر مربع که شامل هال و پذیرایی،آشپزخانه، یک توالت و حمام، یکاتاق خواب بود.

گروه مهندسی کندو

 

تاریخ شروع پروژه : 15 فروردین 1392- تاریخ خاتمه پروژه : 31 خرداد 1392

 

سیستم سازه ساختمان : اسکلت فلزی

 

سیستم سرمایش ساختمان : اسپلیت

 

سیستم گرمایش ساختمان : شوفاژ

 

 

مرسی واسه مطلب خوبت :a030:

مساحتش درست ذکر شده؟ :ws38: واحدا خیلی کوچیک میخوره باشن. 433 متر مربع نمیخوره :ws38:

لینک به دیدگاه
مرسی واسه مطلب خوبت :a030: مساحتش درست ذکر شده؟ :ws38: واحدا خیلی کوچیک میخوره باشن. 433 متر مربع نمیخوره :ws38:

 

 

مرسی گفتین....:icon_redface:

 

 

یک دونه 3 اضافه گذاشته بودم... :w16:

 

 

43 مترمربع بود...الان تصحیحش می کنم...:icon_redface:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...