رفتن به مطلب

عایق کاری تجهیزات برودتی جداسازی گاز


ارسال های توصیه شده

در بسیاری از صنایع از گازهایی مانند اکسیژن، نیتروژن و آرگون استفاده می شود، این گازها به وسیله تکنولوژی جداسازی برودتی گاز بدست می آیند. در این روش هوا را کندانس می کنند تا به مایع تبدیل شود، سپس ترکیبات هوا را با روش تقطیر جزء به جزء از هم جدا می کنند.

واحدهای جداسازی هوا در دمای بسیار پایین، در حدود 200- درجه سانیتگراد، کار می کنند.

 

 

اهمیت عایق کاری

 

علاوه بر خطر شکل گیری آب و یخ در چنین دمای پایینی، خطر کندانس شدن اکسیژن خالص نیز در قسمت های سرد سیستم وجود دارد. اگر روغن و یا گریس در محل وجود داشته باشد، با کندانس شدن مقدار زیاد اکسیژن، بطور ناگهانی آتش می گیرند که این باعث به وجود آمدن شرایط بسیار خطرناک می شود. باید همواره از وجود روغن و گریس اجتناب کرد.

عایق کاری کردن تمام قسمت های سرد سیستم بسیار مهم است، قسمت هایی مانند مجاری و لوله ها. بنابراین رعایت الزامات سخت در عایق کاری این تجهیزات بسیار ضروری است. یک استاندارد که بطور مکرر برای عایق کاری واحدهای جداسازی هوا استفاده می شود استاندارد AGI Q 118 "insulation work on air separation plants" می باشد. این استاندارد جزئیات قسمت های مختلف نصب و عایق کاری را توضیح می دهد. روش ساخت بطور طبیعی به کاربرد وابسته است.

 

 

جعبه سرد

 

یک قسمت مهم در واحدهای صنعتی جداسازی گاز "جعبه سرد" است. اصلاح جعبه سرد به vesselهایی گفته می شود که در آن ها گاز و یا مایع در دمای بسیار پایین نگه داشته می شود. مشخصه ویژه جعبه های سرد ساختار دو جداره ی آن است، که اجازه می دهد عایق حرارتی بین دیواره داخلی و خارجی قرار گیرد. بعد از اینکه عایق کاملا فیت شد "جعبه سرد" مهر و موم می شود، بنابراین عایق حرارتی دیگر در تماس با عوامل جوی مانند آب، برف، گرد و خاک و آلودگی قرار نمی گیرد.

 

 

انتخاب عایق حرارتی

 

انتخاب نوع عایق حرارتی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که این پارامترها شامل نیازهای استفاده کننده، استانداردها (برای مثال AGI Q118)، دمای عملیاتی و در درسترس بودن عایق حرارتی می باشد. در بسیاری از موارد، از فیبرهای عایق معدنی (مانند عایق پشم سنگ) برای عایق کاری استفاده می شود، که دارای مقادیر بسیار کمی مواد ارگانیک می باشد (مواد ارگانیک در برابر حریق بسرعت آتش می گیرند).

فیبرهای معدنی را می توان به آسانی به درون vessel تزریق کرد و طول عمر بسیار بالایی دارند. از دیگر مزیت های عایق های حرارتی فیبرهای معدنی این است که می توان در موارد بازرسی به راحتی آن ها را خارج کرد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...