رفتن به مطلب

روش مورد استفاده در اکتشاف آب های زیرزمینی


mohsen moghaddasi

ارسال های توصیه شده

کشور ما در منطقه اي خشک و نيمه بياباني واقع شده است و همواره تامين آب براي مصارف مختلف شرب، کشاورزي و صنعت يکي از مشکلات و دغدغه هاي اساسي مردم کشور ما بوده است. بهره گيري از دستگاه ژئوفیزیک راه حلي مفيد جهت اکتشاف آب های زيرزمینی می باشد.

این دستگاه ردیاب آب زیرزمینی بر اساس تفاوت مقاومت ویژه لایه های زمین طراحی شده است. براي بدست آوردن مقاومت ويژۀ زمين در این روش، جريان الكتريكي بوسيلۀ دو الكترود به زمين تزريق مي گردد و اختلاف پتانسيل حاصله بين دو نقطه نيز با استفاده از دو الكترود ديگر ثبت مي شود. براي چینش الكترودها و فاصلۀ آنها حالتهاي مختلفي وجود دارد كه هر حالت را يك آرايش الكترودي مي گويند. آرايش شلومبرگر پركاربردترين و متداول ترین آرايش براي اکتشاف آب و تشخیص محل حفر چاه آب است.

هزینه انجام مطالعه با استفاده از دستگاه ردیاب آب زیرزمینی به مراتب کمتر از هزینه حفاری چاه بوده و درصد موفقیت در تشخیص محل مناسب حفر چاه آب را افزایش می دهد.

شناسایی منابع آب زیرزمینی و امکان حفرچاه برای اهداف متعدد با انجام یک سری مطالعات و عملیات مختلف زمین شناسی، ژئوفیزیکی و روش های مختلف سنجش از راه دور امکان پذیر است.

همچنین مسیریابی آب چشمه ها و رودخانه ها، همچنین پیدا کردن وضعیت سفره ها با منشاء کارستیک و آهکی بدون عملیات مکانیکی و ردیابی معمول با این دستگاه آب یاب امکان پذیر است.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...