رفتن به مطلب

مقالات همایش معماری و شهرسازی و پژوهش های نیازمحور با محوریت تحولات نوین و پژوهش های کاربردی


ارسال های توصیه شده

مقالات همایش معماری و شهرسازی و پژوهش های نیازمحور با محوریت تحولات نوین و پژوهش های کاربردی که در سال 1394 در مشهد برگزار شد رو تو این تاپیک می تونید دانلود کنید. مقالات به مرور داخل تاپیک قرار داده میشه.

 

تأثیرات توریسم بر گردشگرپذیری روستایی در راستای توسعه پایدار

 

نگاه راهبردی در توسعه پایدار شهری و منطقه ای یک انتخاب نیست که یک ضرورت است. لازمه این نگاه، داشتن دانش، ژرف اندیشی، همه جانبه نگری، واقع بینی و بلوغ مدیریتی است. توسعه پایدار پروسه ای است که پروژه هایی با مختصات علمی، واقع گرا و همه جانبه نگر مقوم آن هستند. در توسعه پایدار، نگاه سیستمی اصلی اجتناب ناپذیر است. یکی از ارکان اسای در توسعه پایدار شهری، اسکان پایدار روستایی و توسعه پایدار روستایی را در همین چارچوب می توان مطرح نمود. به نظر می رسد درک مفهوم توسعه پایدار روستایی ( به طور خاص ) و پی بردن به نقش گردشگری - توریسم - در ارتباط با آن مستلزم توجه به اصول و ارکان های توسعه پایدار شهری ( به طور عام ) می باشد. این پژوش از حیث نظری و روش شناسی بر ساختارگرایی و تحلیل تاریخی- تکوینی در سطح کلان و راهبردی استوار است. این پژوهش به روش مطالعات اسنادی- کتابخانه ایو تحلیل کیفی در چندین محور و با هدف برسی اثرات توریسم روستایی در توسعه پایدار منطقه ای می باشد این رهیافت تلفیقی مبتنی بر وابستگی و ارتباط متقابل بین همه عناصر و دست اندر کاران توریست و همچنین نیازهای زیرساختی و فیزیکی برای هر کدام از این عناصر به همراه یک برنامه ریزی جامع جهت همکاری و هماهنگی بین برنامه ریزان و کارشناسان در ارتباط با میزان منابع و نیازهای مردمی جهت ایجاد توسعه پایدار روستایی می باشد.

 

کلیدواژه‌ها: برنامه ریزی پایدار منطقه ای، توریسم روستایی، توسعه پایدار منطقه ای، مدیریت

 

نویسندگان: مهسا نصری، آرش آزموده، مرجانه هوشمند

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارتقاء کیفیت مساکن شهری در راستای توسعه پایدار

 

کیفیت مسکن شهری عبارت است از شرایط زست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی-فضایی مسکن شهری و همچنین سنجشی است برای ارزیابی شرایطی از محیط مسکونی که برای زندگی شهروندان فراهم می آورد. از اهداف تحقیق، بررسی ارزیابی کیفیت مسکن شهری،راهکار بهبود کیفیت مسکن و رسیدن به توسعه پایدار شهری در زمینه مسکن در ایران و ... می باشد. روش پژوهش از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و روش گردآوری اطلاعات مبتنی ب شیوه کتابخانه ای و اسادی می باشد. یافته ها حاکی از آن است که مسکن به عنوان یکی از شاخص های پراهمیت توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی-معیشتی، اجتماعی و فرهنگی است، مسکن مناسب ضمن تأمین نیازهای فردی و اجتماعی باعث بهبود کیفیت زندگی قردی و خانوادگی و اجتماعی می شود و در واقع مفهومی فراتر از سرپناه را دارد. در این مقاله سعی شده با معرفی شاخص های کیفی مسکن و برنامه ریزی هایی که در زمینه مسکن صورت می گیرد، به ضرورت ارتقاء کیفیت مساکن شهری در راستای توسعه پایدار بپردازیم.

 

کلیدواژه‌ها: مسکن، برنامه ریزی مسکن، کیفیت شهری، توسعه پایدار

 

نویسندگان: احسان حسنی، معصومه لطفی، رویا منظم وطن دوست

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی رابطه فرهنگ و طراحی محیط مسکونی

 

فرهنگ یک ایده، اندیشه، مفهوم و ساختار نظری است، همچنین یک ویژگی برای بسیاری از موضوعات نظیر تفکر انسان، اعتقادات، اعمال و چگونگی انجام آن می باشد. معمولاً اغلب طراحان و محققین بر اهمیت و تأثیر فرهنگ در محیط های ساخته شده همواره تأکید داشته اند، اما هیچکدام در مورد چیستی فرهنگ یا چگونگی تأثیر آن اظهار نظری ننموده اند. زیرا طبیعت مفهوم فرهنگ خیلی روشن نشده و مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. رو ش زندگی در هر یک از فضاهای زندگی در فرهنگ های مختلف متفاوت است. هدف از فرهنگ در روش زندگی، فراهم نمودن شرایطی برای زندگی است که از طریق ارائه قانون مندی های لازم برای چگونگی شکل گیری آن مطرح می شود. در فرآیند طراحی اهداف در روش زندگی، توسط موضوعات مفهومی به منصه ظهور می رسند. موضعات مفهومی نیز از طریق ایده آل ها، تصورات، طرح واره ها، قوانین و استانداردها، که در به ثمر رسیدن اهداف در روش زندگی نقش اصلی را ایفا می کنند، مشخص می گردند. هدف اصلی مسکن ایجاد محیطی سازگار و منطبق بر روش زندگی انسان است، به بیان دیگر علاوه بر تأمین نیازهای شخصی باید نیازهای کیفی و نیازهای اجتمعای او را نیز برآورده نماید. عاملی که فرم فضا و نحوه ترکیب ها را درمحیط های مسکونی به وجود می آورد رویای انسانها از زندگی آرمانی آنان می باشد. بنابراین می توان جنبه فرهنگ اجتماعی را عامل اصلی درطراحی مسکونی در نظر گرفت.

 

کلیدواژه‌ها: فرهنگ، مسکن، روش زندگی، محیط، طراحی

 

نویسندگان: جواد بابایی، افشین قیاسی نوغانی، حسین قنبری طرقدری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی میزان رضایت مندی افراد از مجتمع های سکونتی مسکن مهر (نمونه موردی : مجتمع مسکن مهر شهر مشهد)

 

یکی از مهمترین راهکارهای تحقق اهداف سند چشم انداز، ارتقای بهره وری کلیه عوامل تولید، کاهش مصرف و به عبارت بهتر اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه هاست. مسکن از نیازهای اولیه هر انسان به شمار می رود و در کشورهای مختلف، دولت ها اقدامات و برنامه ریزی های جامعی را در زمینه تأمین مسکن اقشار مختلف بویژه طبقات کم درآمد انجام داده اند و در کشور ما طی چند سال اخیر، به منظور تأمین مسکن اقشار کم درآمد در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز، دولت سیاست احدا مسکن مهر را در پیش گرفته است. هدف این پژوهش بررسی و ارزیابی میزان رضایت مندی افراد از واحدهای سکونتی مسکن مهر با نمونه موردی شهر مشهد می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد که از هر دو روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه ای) برای جمع آوری و ارزیابی اطلاعات استفاده شده است و همچنین از نرم افزار spss برای تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نمایانگر میزان رضایت نسبی افراد از این مجتمع هاست. در پایان نیز به بیان مشکلات و ارائه راهکارها پرداخته شده است.

 

کلیدواژه‌ها: مسکن مهر، اقشار کم درآمد، رضایت مندی افراد، مجتمع های سکونتی

 

نویسندگان: جواد بابایی، پروین چالاک

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

افزایش تعداد پذرفته شدگان رشته مهندسی معماری و مشکلات تحصیلات تکمیلی

 

رشد تعداد دانشجویان و بالطبع داتنش آموختگان رشته مهندسی معماری نسبت به دهه های گذشته و در مقایسه با دیگر رشته ها وضعیت غیر متعارفی در کشور پیش آورده که که می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی در ابعاد آموزشی و ادامه تحصیل و از همه مهمتر اشتغال دانش آموختگان این رشته ها در آینده نزدیک باشد. بررسی آماراوشاع را بسیار نگران کننده نشان می دهد. بازار کار نا مناسب باعث تمایل به ادامه تحصیل می شود که خود بحرانی ساخته است. علاوه بر این در این تحقیق به بررسی مؤلفه های گزینش علمی در کنکور تحصیلات تکمیلی و مقایسه ی آن با دوره های قبل و دروس آن دوره پرداخته ایم و روند نظری و عملی رشته ی معماری در طول دوره های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در این مورد مطالعه ضمن تحلیل وضعیت کنونی آموزش دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و نقدهای موجود با توجه به افزایش پذیرفته شدگان، راه حل هایی ارائه شده است. بنابراین با مهار روند فزونی پذیرفته شدگان و تغییر اوضاع کار برای درک بهتر از آموزش و برقراری ارتباطی مناسب بین مقاطع تحصیلی رشته ی معماری، تمایز بین جنبه های حرفه ای و نظری ان و همچنین بیان فصل مشترک و رابطه بین این جنبه ها زمینه بهتری برای رفع مشکلات موجود فراهم خواهد شد.

 

کلیدواژه‌ها: تحصیلات تکمیلی ، مهندسی معماری، افزایش پذیرفته شدگان

 

نویسندگان: مجید یزدانی، بهاره مولوی، مرتضی مصطفوی نژاد

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امنیت بانوان در بافت فرسوده، نمونه موردی : محله سمزقند شهر مشهد

 

بافت فرسوده مؤلفه ای برای وقوع نابهنجاری های شهری و در نتیجه عدم وقوع امنیت در شهر می باشد. برسی جنبه کمی و کیفی امنیت چه از لحاظ کالبدی و چه از لحاظ اجتماعی در بافت فرسوده امری ضروری است. همچنین بررسی شرایط امنیت زنان و دختران در بافت فرسوده، بخصوص در هنگام شب، دارای اهمیت است. در این تحقیق سعی شده تا عوامل مؤثر برآن را با استفاده از نرم افزارهای آماری (SPSS) در میان افراد استفاده کننده از محله سمزقند شهر مشهد را بررسی کنیم. تکنیک مورد استفاده پیمایشی است و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. نتایج گویای این است که عواملی چون افزایش ساعات حضور پذیری افراد و بهسازی بافت فرسوده تأثیر مستقمی در افزایش امنیت محیط بخصوص برای بانوان خواهد داشت.

 

کلیدواژه‌ها: امنیت، بافت فرسوده، زنان، حضورپذیری، بهسازی

 

نویسندگان: جواد بابایی، سعید نجفی، امیر رضا رضایی گرگانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

آسیب شناسی الگوی مسکن آپارتمانی با استناد به آموزه های اسلامی

 

یکی از مسائلی که طی سالهای اخیر، محل بحث فراوان در مجامع دانشگاهی و اجرایی بوده است مسئله «بلند مرتبه سازی» است که تاکنون چالش های نظری و عملی فراوانی پیرامون این مسئله و رویکردهای حاصل از آن شکل گرفته است. اگرچه این مسئله در خصوص تمام ابنیه شهری محل بحث است اما در خصوص ابنیه مسکونی، اهمیت و ضرورت پرداختن به این مسئله، مضاعف است. زیرا ترویج رویکرد توسعه عمودی در ابنیه مسکونی معاصر که در قالب آپارتمان های بلند مرتبه نمایان شده است به رغم برخی مزایای نسبی، با بسیاری از وجوه اعتقادی و فرهنگی جاری در کشور ما به عنوان کشوری اسلامی تعارضات و تناقضاتی را ایجاد کرده است که عمده این تناقضات را می توان با استناد به آموزه های اسلامی (به ویژه آموزه های فقه شیعی ) آشکار نمود. بر این اساس، مسئله ای که محور این پژوهش را تشکیل می دهد عبارت است از «آسیب شناسی مسکن آپارتمانی از منظر فقه شیعی». در این مقاله برای پرداختن به این مسئله از روشی ترکیبی استفاده شده است؛ به نحوی که در مقام گردآوری داده ها از روش اسنادی و در مقام تحلیل داده ها از روش های تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی استفاده شده است. طبق یافته های این پژوهش، میکن آپارتمانی به دلایل متعدد از منظر اسلامی مطلوبیت ندارد که از مهمترین این دلایل میتوان به مواردی همچون تقابل با ترویج برخی شعائر دینی، ایجاد مزاحمت ساختمان های بلند در تهویه ابنیه مجاور، تقابل با انجام برخی تکالیف اجتماعی و تقابل ضمنی با برخی از آیات و ادعیه اشاره نمود.

 

کلیدواژه‌ها: آموزه های فقهی، مسکن، آپارتمان، رویکرد توسعه ی عمودی

 

نویسنده: محمد منان رئیسی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

آسیب شناسی بافت تاریخی مشهد مقدس برای دستیابی به شهر خلاق

 

بافت های موجود در شهرهای تاریخی کشور دارای ارزش راهبردی خصوصاً به لحاظ اقتصاد و پیشبرد فرآیند خلاقیت و نوآوری هستند که متأثر از عوامل متعددی در طول زمان دستخوش تغییرات ناخوشایندی گردیده است که این تغییرات سبب فرسایش بافت میشود. شکل گیری بافت های فرسوده در مرکز شهرها ناشی از ضعف زیرساخت های شهری، عدم وجود کاربری های متناسب با روح زمان، کاهش مطلوبیت سکونت و فراغت و عدم وجود کاربری های چند عملکردی با هدف تلفیق کار با تفرج می باشد. فضاهای درون شهرها که هسته های اولیه و اصلی تشکیل شهرها بوده اند دارای ظرفیت بالایی برای بالفعل کردن خلاقیت از طریق ایجاد تعاملات و بر هم کنش های فضایی هستند. مشهد مقدس به عنوان پایتحت مذهبی ایران با زمینه های تاریخی ارزشمند، ظرفیت هایی برای ایجاد، گسترش و غنی سازی تسهیلات و امکانات فرهنگی را داراست. لذا پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بررسی متون سعی دارد به شناخت آسیب ها و معضلات و عوامل بوجود آورنده فرسودگی در بافت تاریخی مشهد بپردازد و سپس با توج هبه نیزنیازهای نسل حاضر و نقش ویژه فرهنگ در احیای بافت های تاریخی راهکارهایی برای بارزنده سازی بافت تاریخی مشهد براساس الگوی شهر خلاق ارائه دهد. الگویی که در آن، راه حل هایی باز و خلاقانه، با مشارکت گروه های مختلف شهروندان، به عنوان صاحبان و استفاده کنندگان اصلی شهر و تعامل آنها با مسئولین اجرایی، صاحبان مشاغل و حرفه ها، جایگزین راه حل های بسته مدیریتی پیشین می شود و حل مسائل شهری را با بهره گیری از توان محیطی و ذهنی گسترده ای از هنرمندان، اندیشمندان و متخصصان امکان پذیر می کند.

 

کلیدواژه‌ها: بافت تاریخی، بازآفرینی خلاق، توسعه شهری، تعاملات اجتماعی، آسیب شناسی

 

نویسندگان: جواد بابایی، محمد حسینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بازشناسی الگوها و بررسی ارتباط تیپولوژی و مورفولوژی در معماری

 

صرف نظر از انقطاع تاریخی و فرهنگی معماری معاصر امروز که در پی ظهور مدرنیته به وجود آمده است اگر نگاهی به روند پیدایش معماری پیش از این دوران داشته باشیم شاهد این هستیم که اغلب بناهای معماری در ادوار مختلف به علت الگوگیری از یکدیگر توانسته اند دارای سبک مشخص و تعریف شده ای باشند که در این موضوع ریشه در مسائل گونه شناسی و ریخت شناسی داشته و به عنوان دو عامل مهم توسط محققان و پژوهشگران به عنوان ابزار ارتباطی در این زمینه مطرح شده است. هدف ما این است تا با مروری بر تجربیات و رویکردهای مطرح در این زمینه بتوانیم ارتباط این دو موضوع مهم را دریابیم و در این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی به این موضوع مهم و نتیجه گیری درباره آن خواهیم پرداخت.

 

کلیدواژه‌ها: گونه شناسی معماری (تیپولوژی)، ریخت شناسی شهری (مورفولوژی)، گونه- ریخت شناسی

 

نویسندگان: سیدامیر میرسجادی، هیرو فرکیش

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی بازآفرینی محلات فرسوده براساس اصول نوشهرسازی ، نمونه موردی : قلعه آبکوه شهر مشهد

 

رشد جمعیت شهرنشین در مقاطع تاریخی منجر به جا به جایی جمعیت به مراکز شهرها و اسکان در بافت های فرسوده گشته است. لذا منجر به افزایش تراکم جمعیت در این فضاها شده است که تبعات سوء اقتصادی و ناهنجاریهای اجتماعی را به دنبال دارد. روند فرسودگی منجر به کاهش کیفیت زندگی شده است. بنابراین تحولات مذکور نیاز به خدمات گوناگون از جمله نیاز به زیرساخت هی حمل و نقل، دسترسی به تأسیسات و تسهیلات و نظایر اینها را در بافت فرسوده اجتناب ناپذیر می کند. هدف از پژوهش حاضر ارتقاء بافت فرسوده براساس اصول نوشهرسازی می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده است و روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی می باشد. لذا جهت جمع آوری داده از روش های میدانی و کتابخانه ای استفاده گردیده جهت تحلیل داده ها از نرم افزار GIS و مدل کیفی SWOT استفاده گردیده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که اجرای نکات مثبت بومی شده اصول نوشهرسازی میتواند به بهبود وضع نابسامان محدوده کمک کند اما نقش این اصل به علت خواستگاهش در محدوده کم رنگ تر بوده و اجرای بهتر اصول نوشهرسازی منوط به بومی کردن آن با شرایط و نوع برنامه ریزی ان در ایران است.

 

کلیدواژه‌ها: بافت فرسوده ، اصول نوشهرسازی ، تکنیک SWOT ، نرم افزار GIS ، محله آبکوه

 

نویسندگان: احسان حسنی، حمید وکیلی، نویدرضا سلیم، سجاد نوعی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی تأثیر نشانه های شهری بر روی ادراک ناظرین براساس اصول روانشانسی گشتالت

 

هر شهر به منظور ایجاد تصویری واضح در ذهن ساکنین نیازمند این است که بتواند فرد را قادر سازد تا به آسانی اجزاء سیمای شهر را شناسایی کند. یکی از عناصر کالبدی شهر که منجر به افزایش ادراک محیطی می شود، نشانه ها به شخص ناظر کمک می کنند تا موقعیت دیگر اجزاء محیط را تعیین کرده و همچنین به عنوان یک تدبیر سازماندهی، ابزار هدایت گری، مسیریابی نیز بکار روند. با پیشرفت دانش بشری، از یک سو طراحان در پی استفاده از علوم انسانی در مطالعات محیطی و طراحی بودند و از سوی دیگر پژوهشگران علوم انسانی بویژه روانشناسان، سامان دادن به مطالعات آزمایشگاهی در بستر زندگی روزمره انسان را مورد توجه قرار دادند. از همنشینی و تعامل این دو دسته از معارف و اندیشه های بشری حوزه هایی میان دانشی به تکوین رسیدند. در حوزه علوم انسانی نظریه گشتالت مبانی طراحی را بیش از هر نظریه دیگر ادراک، تحت تأثیر قرار داده است و از آنجایی که نشانه ها مانند شکل در مطالعات شکل- زمینه گشتالت عناصری قابل تفکیک محسوب می شوند برآنیم که در تحقیق پیش رو که براساس مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته به بررسی نشانه ها در ادراک محیط براساس اصول روانشناسی گشتالت بپردازیم.

 

کلیدواژه‌ها: نشانه های شهری، تصویر ذهنی، ادراک محیطی، روانشناسی گشتالت، قوانین و اصول گشتالت

 

نویسندگان: هیرو فرکیش، اعظم موسائی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی عوامل تأثیرگذار در معنای محیط های درمانی

 

حس مکان عاملی است که موجب تبدیل یک فضا به مکانی با خصوصیات حسی و رفتاری ویژه برای افراد خاص می گردد و از مهم ترین عوامل مؤثر در کیفیت فضای معماری است. امروزه بیمارستان ها از کیفیت فضایی مطلوب برخوردار نیستند و غالباً بیماران در بخشهای مختلف بیمارستان به علت شرایط سخت بیماری، به درازا کشیدن دوران حضور در بیمارستان و نامناسب بودن شرایط محیطی دچار تشویش روانی می شوند که این امر بر روند بهبود بیماری آنها ار سویی دارد. لذا فراهم کردن محیطی آؤامش بخش از لحاظ روانی برای بیماران ضروری است و می تواند تأثیرات چشمگیری بر وضعیت روحی آنها داشته باشد. این مقاله سعی دارد به بررسی عوامل تأثیرگذار در شکل گیری معنای محیط درمانی مطلوب براساس نیازهای بیماران بپردازد. روش تحقیق بکار گرفته در این نوشتار مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات انجام شده و استفاده از مرور سابقه موضوع د رتبیین مفاهیم مرتبط با معنای محیط های درمانی است و رویکردی تحلیلی- توصیفی دارد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که عوامل کالبدی از جمله نور، رنگ، صدا و ... تأثیرگذارترین عامل در شکل گیری محیط درمانی به شمار می آید.

 

کلیدواژه‌ها: حس مکان، عوامل کالبدی، محیط درمانی

 

نویسندگان: هیرو فرکیش، پریسا جاهد، زهرا آذریان

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی عوامل مؤثر بر احیا بافت فرسوده شهری (نمونه موردی : محله آبکوه مشهد)

 

امروزه در بسیاری از شهرهای کشور به دلیل افزایش جمعیت، مهاجرت های بی رویه، عدم توجه به هسته های قدیمی شهر و تمرکز فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی باعث شده است بافت های قدیمی دچار مشکلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی شود و به مرور زمان دچار فرسودگی گردد که این اتفاق به تدریج بر روی شهر اثر گذاشته و شهر را از درون ناکارآمد می سازد. محله آبکوه از هسته های اولیه شهر مشهد بوده و دارای قدمتی تاریخی می باشد و از جمله محدوده ایی است که از مشکلات بافت فرسوده رنج می برد. این محله به رغم طرح های اجرا شده در جهت احیای آن، نتوانسته آن گونه که شایسته قدمت محله و توانهای موجود آن است، در مسیر توسعه پایدار فضا گامی مؤثر بردارد و همچنان شاهد گریز جمعیت از محله هستیم. هدف این مقاله تحلیلی بر طرح های احیاء و نوسازی در محله آبکوه و بیان نقاط ضعف و قوت آنها و ارائه راهکارهایی برای استفاده بهینه از این فضاها ضمن حفظ هویت بافت است. در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی ژرفانگر استفاده شده و به منظور سنجش و تجزیه و تحلیل اطلاعات از تمامی روشهای مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه و مطالعه کتابخانه ای بهره مند شده است.

 

کلیدواژه‌ها: شهر مشهد، بافت فرسوده، احیاء، نوسازی

 

نویسندگان: جواد بابایی، بیتا مؤذن کاشانی، عاطفه سعیدی زاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء حس تعلق پذیری در فضا و راهکارهای طراحی آن با رویکرد روانشناسی محیطی

 

در حال حاضر یکی از کاستی های فضاهای معماری، عدم قابلیت ایجاد پیوندی عمیق مابین فضا و مخاطبان فضا است. موضوعی که از آن با عبارت حس تعلق یاد می شود. حس تعلق به مکان رابطه ای مستحکم و پرمعنا بین مخاطب و فضای معماری است. پیوندی احساسی که مخاطبان، آن مکان را به عنوان قرارگاهی برای رجوع مجدد و مکرر به آن ارزشمند بدانند. در حقیقت حس تعلق به مکان شاخصی است که از طریق آن می توان میزان متمایز بودن آن مکان را باتوجه به نوع برخورد و میزان استفاده مخاطبان نسبت به مکانی دیگر سنجید. مسل است که این تمایزات حاصل جمیعی از عوامل شامل محیط کالبدی و معماری، محیط اجتماعی، نوع فعالیت ها، سطح فرهنگ، تاریخ، ابعاد شخصی و روان شناسانه (ادراک، شناخت و احساس) می باشد. لذا با در نظر گیری تمام ابعاد تشکیل دهنده حس تعلق، می توان با توجه به مبانی علم روان شناسی محیط به یک دسته بندی کلی تر شامل عوامل درون فردی و برون فردی دست یافت. شناخت و ادراک فرد از یک مکان از شروط اولیه برای ایجاد حس تعلق به مکان می باشد. ازاین روخوانایی و وضوح فضا، آرامش، ایمنی و امنیت محیط، رضایتمندی و آسایش افراد از جمله عوامل ادراکی هستند که افراد براساس شایستگی ها و انگیزش های خود تجربه می کنند. در تحقیق حاضر ابتدا به بررسی ادبیات موضوع و مرور مبانی نظری مرتبط با ارتقاء حس تعلق پرداخته و پس از استخراج اصول و معیارهای مرتبط با تقویت حس تعلق به مکان و تحلیل آن ها، برخی از راهبردها و راهکارهای عملی طراحی جهت نیل به ارتقاء تعلق به مکان پیشنهاد شده است.

 

کلیدواژه‌ها: حس تعلق به مکان، عوامل ادراکی، راهبردهای طراحی، راهکارهای طراحی

 

نویسندگان: فرید فروزان فر، شقایق شوقی بیدختی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی منظر شهری برای کودکان

 

هر شهر پادیار شهریست که در آن به رفع نیازهای همه شهروندان توجه کرده باشد که محیط زندگی و پیام های وابسته به آن می تواند تأثیرات مهمی در سلامت فیزیکی، ذهنی، روحی و اجتماعی همه ساکنین داشته باشد. از طرفی همه انسان ها از لحاظ جسمی با هم برابر نیستند، که در نحوه استفاده آن ها از امکانات و خدمات تأثیر می گذارد؛ یکی از ملزومات رشد و توسعه جامعه، تأمین بستر کالبدی مناسب در جهت ایجاد فرصت های برابر برای همه افراد و اقشار آن جامعه به منظور تحرک و جابه جایی در سطح شهر و دسترسی فردی به فضاهای عمومی و شهری است. همچنین توجه به ایجاد محیطی ماسب برای رشد کودک و آشنایی با نیازها و سرشت فطری او، زمینه رشد درست شخصیتی و تربیتی او را به عنوان نسل سالم فردا و عامل پیوند نسل های گذشته و آینده فراهم می آورد که توجه به طراحی فضاهای بازی کودکان اولویت کمتری را در فضاهای شهری داشته است و با توجه به اهمیت بازی و نقش آن در پرورش شخصیت کودک، لزوم توجه به فضاهای کودکان بیش از پیش احساس می شود. اهمیت این محیط کالبدی بامناسب سازی فضاهای بازی و با ایجاد فضاهای جدید در نزدیکی محل سکونت می تواند سهم بزرگی را در رشد کودکان فراهم آورد. در استای تخصیص حق هروندی به کودکان و رسیدگی به خواسته ها و نیازهای آن ها، امروزه « شهر دوستدار کودک » مورد توجه برنامه ریزان و دست اندرکاران امور شهری قرار گرفته است.

 

کلیدواژه‌ها: فضای شهری، کودک، طبیعت، شهر دوستدار کودک

 

نویسندگان: گوهر زرگریان، زهرا یونسی، محمد حسینی، المیرا سلمانی مصدق

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی نقش کتابخانه های عمومی بر افزایش سواد اطلاعاتی و تعامل اجتماعی شهروندان

 

کتابخانه ها دانشگاه های باز مردم اند و پلی ارتباطی بین دنیاهای مختلف انسان های مختلف که به یک نقطه می نگرند ولی آن را به یک گونه نمی بینند و موجب ابهام و پیچیدگی بحث درباره کتابخانه، بعنوان یک کانال ارتباطی می شود، یکی خود اطلاع است و دیگری نیازهای اطلاعاتی استفاده کننده. فایده کتابخانه، بسته به نقشی است که بعنوان منبع و به عنوان وسیله دستیابی به علائم ارسالی ازسایر منابع دارد و یکی از نمودهای آن بعنوان رسانه جمعی این است که وسیله برای انتقال فرهنگ است. حیات جمعی کتابخانه ها اکثراً وقف گردآوری آثار و مصنوعات بشیری بوده است. با توجه به نقش نهادهای اجتماعی مختلف در ایجاد اعتماد اجتماعی، نقش کتابخانه های عمومی نیز به عنوان یک نهاد اجتماعی می تواند جای بحث و پژوهش باشد.

 

کلیدواژه‌ها: کتابخانه های عمومی، تعامل اجتماعی، نیازهای اجتماعی، سواد اطلاعاتی

 

نویسنده: معصومه علی جمشیدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی و تحلیل شاخص های اجتماعی و کیفی مسکن مهر، نمونه موردی مسکن مهر شاندیز

 

مسکن مهر از رویکردهای اخیر دولت است که در جهت تأمین مسکن اقشار کم درآمد و میان درآمد جامعه در شهرهای دارای جمعیت بیش از 25000 نفر در سراسر کشور هدف گذاری و اجرا شده که در برخی از مناطق واگذار و در برخی از مناطق و شهرهای دیگر درحال واگذاری و یا مراحل پایانی ساخت می باشد. این سیاست مورد نقد بسیاری از محافل علمی و حتی سیاسی کشور قرار گرفته است و هم چنین انتقادات صورت گرفته در حوزه مسائل شهرسازی دایره وسیعی را به خود اختصاص داده و نکات مثبت و منفی آن از دیدگاه متخصصان شهرسازی واکاوی و تحلیل شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و روش انجام آن، توصیفی-تحلیلی می باشد، هدف این پژوهش بررسی و تحلیل کیفیت مسکن مهر در شهر شاندیز بوده، دراین راستا جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و ARC GIS و تکنیک کیفی SWOT استفاده گردیده. نتایج بررسی حاکی از آن است که طرح مسکن مهر مطلوبیت های مورد نظر ساکنین این بخش را فراهم نکرده است.

 

کلیدواژه‌ها: مسکن، شاخص، اجتماعی، کیفی، Arc Gis

 

نویسندگان: احسان حسنی، محمد صادق تیماجی، رسول سیفی، عارف میری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

پیاده مداری در جهت افزایش کیفیت زندگی و سرزندگی در فضای شهری (نمونه موردی خیابان احمدباد مشهد)

 

معابر شهری از عناصر اصلی در فضاهای شهری گذشته به شمار میرفتند که از قابلیت پیاده مداری بالایی برخوردار بوده اند. اما به دنبال انقلاب صنعتی و سلطه اتومبیل در شهرها موضوع عابر پیاده به فراموشی سپرده شد. در سالهای اخیر با توجه به رشد سریع و روزافزون وسعت شهرها و حومه آنها استفاده از اتومبیل بر زندگی شهرنشینی سایه افکنده و فضای شهر را دستخوش تغییر نموده است. به طوری که امکان تردد آسان و ایمن پیاده را از کودکان، سالمندان و افرادی که فاقد وسیله نقلیه شخصی بوده سلب نموده است. با توجه به مشکلات پیچیده افراد وجود و تحقق مسیر که بیشترین سطح تعاملات اجتماعی را در مجموعه فضاهای شهری دارا است، لازم دانسته تا به هدف این پژوهش که رسیدن به اهکارهایی اجرایی برای افزایش کیفیت زندگی و کیفیت فضاهای عمومی شهری با اولویت به حرکت عابر پیاده و افزایش حضور افراد در فضاهای شهری و فضای مناسب زندگی با کیفیت بالا جهت افزایش پیاده مداری برسد. در نهایت راهکارها و پیشنهاداتی برای تأمین نیازهای پیاده به منظور بالا بردن کیفیت زندگی و ترویج پیاده گرایی مطرح گردیده است.

 

کلیدواژه‌ها: فضای شهری،پیاده،پیاده مداری،کیفیت زندگی،خیابان احمدآباد

 

نویسندگان: فرنوش غفاری، مهسا آذرخشی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تأثیر ایمان انسان در معماری مسجد و مسیر طرح مسجد در آمریکای شمالی

 

در بعضی مواقعه مشاهده شده که افراد کاملاً غیر مسلمان و مخاالف با شریعت برای طراحی و نظارت مسجد استفاده گردیده است. در صورتی که در جوامع اسلامی سراسر جهان هرجا که تصمیم به ایجاد مسجد و یا تعمیر و مرمت آن باشد باید مشمول آیه 17 سوره توبه باشد (ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد الله شاهدین علی انفسهم بالکفر ) که خداوند حق ساختن مسجد توسط مشرکین و کفار را سلب کرده است. در ساخت و ساز مساجد از بعد اعتقادی و عامل بودن به احکام دینی در گذشته دقت زیادی بعمل می آمده است و هر شخصی صلاحیت مسجدسازی را نداشته و شرایطی را خداوند در سوره توبه برای ساختن مساجد گذاشته است، ایان به خدا و ایمان به آخرت اولین شرط است. بیش از دوهزار مسجد در ایالات متحده آمریکا موجود است که عمدتاً در تعبیرهایی که اصولاً برای مقاصد دیگری ساخته شده بودند. زمانی که اسلام در ایالات متحده شروع به احساس قرابت و نزدیکی کرد تقریباً مساجد با طرح های معماری جهانی ساخته شده اند طرح های وارداتی، اقتباسی، ابتکاری، برخی ز معماران با تفسیر مجدد از سبک های سنتی با استفاده از ترکیب طرح ها و به دست آوردن نتایج مرکب متساوی این سبک را تجربه کردند.

 

کلیدواژه‌ها: الله، قرآن ایمان، تقوی، انسان، معماری، کالبد، وارداتی، اقتباسی، ابتکاری

 

نویسندگان: پروین گنجینه، روح اله نمکی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیلی بر طراحی فضاهای خلاق پیاده مدار با تاکید بر بهبود کیفیت زندگی در خیابان آزادشهر مشهد

 

مسیرهای پیاده یا پیاده راهها جزئی از فضاهای عمومی شهری است که امروزه بدلیل تأکید بیش از حد بر حرکت سواره و حل مسائل مختلف آن و غفلت از ساماندهی و برنامه ریزی برای حرکت پیاده و نیز به لحاظ برقراری ارتباط فضایی بین عملکردهای شهری و تقویت روابط اجتماعی، در بین برنامه ریزان، طراحان شهری و نیز شهروندان حائز اهمیت می باشد و ایجاد گرایشی نوین در شهرسازی معاصر، تحت عنوان جنبش پیاده گستری، گسترش فضاهای پیاده یا برنامه ریزی پیاده را به همراه داشته است. مقاله حاضر از حیث نظری و روش شناسی بر تحلیلی-توصیفی در سطح کلان و اهبردی به منظور بررسی ایده ای جدید مبنی بر ایجاد شرایطی به منظور ارتقاء کمی و کیفی محیط و کالبد شهری، افزایش ارتباطات و تعاملات افراد با یکدیگر در محیطی امن و سالم، رفع آلودگیهای زیست محیطی و مهمتر از همه احترام به هویت عابر پیاده به عنوان جزئی مهم از سیستم حمل و نقل شهری در قالب بستر کالبدی مناسب است. بین منظور خیابان آزادشهر مشهد برای بررسی میدانی انتخاب شده و در نهایت در راستای موضوع پیشنهاد ایجاد مسیرهای خاص حرکت پیاده و فضاهای مکث و شبکه معابر با توجه به پیامدهای رشد و توسعه شهرها و افزایش تراکم وسایل نقلیه موتوری از طریق جداسازی ترافیک سواره و پیاده، در جهت بهبود کیفیت فضاهای شهری مطرح شده است.

 

کلیدواژه‌ها: جنبش پیاده گستری، برنامه ریزی پیاه، جداسازی ترافیک پیاده، کالبد شهر

 

نویسندگان: جواد بابایی، مهسا نصری، بیتا رباط جزی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...