رفتن به مطلب

طراحی متفاوت پردیس هایی از سراسر جهان


ارسال های توصیه شده

ک پردیس – زمینها و ساختمانهای دانشگاه، کالج، مدرسه، دفترکار یا یک بیمارستان – یک نهاد دانشگاهی، اجتماعی یا معنوی است. اینکه این مکان هم جذاب و هم کاربردی باشد، حیاتی است. به دلیل اینکه اینجا مکانی است که بیشتر وقتمان را آنجا می گذرانیم. ادغام ظریف فضای بیرون با محیط طبیعی، فعالیتهای فیزیکی و سهولت ملاقاتهای اجتماعی، تجربه های متفاوتی را فراهم می کند.

 

یان گل، طراح شهری می گوید: “اول زندگی، سپس فضا، سپس ساختمانها؛ دیگر راه های پیرامون هرگز کار نمی کنند.”

 

این مطلب نگاهی به ۶ نمونه طراحی عالی پردیس از سراسر دنیا می اندازد که به ایجاد محیط هایی شادتر، سالمتر و پربارتر کمک می کنند. پروژه های پردیس معرفی شده در این مطلب نشان می دهند که چگونه یک طراحی منظر استثنائی می تواند لذت کاربران را افزایش و در بالا بردن کیفیت زندگی موثر واقع شود.

 

پارک پردیس اومئو، اومئو، سوئد

وقت استراحت شما می تواند در مکانی نظیر یک پردیس دوست داشتنی که شما را به دیدن طبیعتی زیبا دعوت می کند، سپری شود. یکی از این مکانها پردیس اومئو است؛ پنجمین دانشگاه قدیمی سوئد و خوابگاه برای ۳۵۰۰۰ دانشجو، پروفسور و محقق از سراسر جهان است. پردیس به طور سخاوتمندانه انواع مکانها را که هر کدام با شخصیتی منحصر بفرد که با طبیعت ادغام شده اند، ارائه می دهد در حالی که این فضاها برای فعالیتهای علمی غیرمتعارف و جلسات غیررسمی در نظر گرفته شده اند.

 

ارتباط بین ساختمانها، پارک و دریاچه منصوعی از طریق مسیرهایی که با دقت طراحی شده و سه اسکله شناور تامین می شود. تعامل منحصر بفرد و ترکیبی از کار و بازی، جو مناسبی را در پردیس فراهم می کند.

in8oquubfkz3lrwx5ge.jpg

 

پردیس ناکانوی دانشگاه تیکو هیسی، توکیو، ژاپن

ایده طراحی پردیس دانشگاه تییکو هیسی، حس مکان مناسبی است که از یک فضا به دست می آید. در حقیقت بیانی دیگر از طبیعت و تجربه ای منحصر بفرد را از میان یک سری اشکال با الگو مربعی تکرار شونده و درختانی از گونه های آزاد به ما می دهد.

 

سنگفرشهایی با نقشه های متفاوت با سنگهای گرانیت سیاه و سفید و سکوی چوبی برای ایجاد سایه و روشن ترکیب شده اند. همچنین الگوی کفسازی برای نمایش کاربریها و فعالیتهای متنوع در سطوح مختلف، بسیار متفاوت است. اینجاست که یک تجانس طراحی و عملکرد درست، یک تجربه ویژه را ایجاد می کند.

soj6qrfui4nz0uv2hjbn.jpg

 

پردیس سیمانتک شهر چنگدو، چنگدو، چین

این پردیس هیجان انگیز یک هکتاری که فضایی آبادی مانند را در یک مکان متراکم شهری ارایه می کند، تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت زندگی گذاشته است. ایجاد بافتی از ساختمانها، گیاهان و پیاده رو، احساسی جادویی نظیر حضور در یک محیط طبیعی خارج از شهر را به ما می دهد.

 

زیبایی عملکرد و محیط طبیعی این پروژه مهم فقط در طراحی آن نیست، بلکه در هماهنگی مناسبی است که بین طراحی مدرن و سنتی چینی برقرار کرده است. گیاهان برگ ریز از جنوب غرب چین و انواع مختلفی از کاجها نوعی حس انزوا که در باغهای چین وجود دارد را القاء می کنند. تضاد چراغهای LEDملایم درون چوبهای پیاده رو و سبزه ها در شب یک تصویر فربینده را ایجاد می کنند.

od2aw30dbxtpk22hwa3v.jpg

 

پردیس سبز کادولفیلد در دانشگاه موناش، ویکتوریا، استرالیا

فضای شاد و مفرح این پردیس راههای جدیدی آموزشی را از طریق طراحی به کار گرفته است و شعار دانشگاه موتو که “من همیشه به دنبال یادگیری هستم” است را نه فقط در فضای درونی بلکه در فضای بیرونی هم نشان می دهد. اینجا، آموزش یک موضوع تعاملی است و توسط محیط طبیعی شبیه سازی شده است.

 

اکوسیستم محلی، کاربرانی را که برای تحصیل به آنجا آمده اند را به استفاده از طراحی سازگار با محیط زیست دعوت می کند. ERD (طراحی سازگار با محیط زیست) روندی محفاظتی در برابر طوفانهای سیل آسا، بهره برداری و مقابله با آنرا نمایش می دهد. آب شفاف، مردم را از ابتدای تالاب برکه که هیچ پوشش گیاهی ندارد تا آخرین برکه که پر از گیاهان بومی تالاب است، راهنمایی می کند. این پردیس برای دانش آموزان و اساتید باز و آزاد است، با این وجود عابرینی که مایل به کاوش در موضاعات متفاوت باشند نیز درون آن هستند.

a19wr7curlg1hlrtfnu9.jpg

 

پردیس چند منظوره کویوکن، مکزیکوسیتی، مکزیک

این پردیس با ۷۲۵۰ مترمربع ناحیه سبز و ۸۴۰ مترمربع تراس و سکوی چوبی، علاوه بر مصالح به کار رفته از ۶۰% چوب بامبو و ۴۰% رزین غیر سمی، دیوارهای منحنی با گرانیت آتشفشانی سیاه و گیاهانی با نیاز به مراقبت پایین برای کاهش مصرف آب ساخته شده است.

 

در پردیس چند منظوره کویوکن، همه مقیاسهای مناسب به کار گرفته شدند، تا این پروژه برنده جایزه اول CEMEZ در سال ۲۰۱۳ در گروه “تبلیغات و ساختمانهایی با کاربریهای ترکیبی” گردد. ساختمان چند منظوره کویوکن در یکی از قدیمیترین محله های مکزیکوسیتی قرار دارد و برای اینکه طراحی منظر را به عنوان فضای سنتی از یک ساختمان به دیگر مکانها ارایه دهد، به صورت افقی ساخته شده است.

 

این پروژه یک نمونه خارجی از طراحی مردم وار است که به وسیله ساختمانها و طراحی منظر یک ارتباط قوی بین کاربر و فضا را در مقیاس انسانی ایجاد می کند.

 

باغ های بنگاه اقتصادی COX، آتلانتا، جورجیا، آمریکا

باغ های بنگاه اقتصادی cox به عنوان برنده بخش جورجیا انجمن معماران منظر آمریکا در سال ۲۰۰۸ انتخاب شده است. اجرای”فیزیولوژی اس ای ای HGOR (اجتماعی، اقتصادی و نیازهای زیست محیطی)” در یک فضای مطرح و بسیار موفق برای لذت بردن مردم از محیط است. در طراحی این پردیس اداری از طریق ترکیب اشکال فرمی و خطوط آزادی که نتیجه آن یک پویایی و همگونی مناسب است، منظری ادغام شده به وجود آمده است. تمامی اجزاء به سمت سطح آب مرکزی که نمای محیط مجاور و محل استراحت در آن منعکس می شود، همگرا شده اند. همچنین این فضای چندکاربردی، امکان فعالیتهایی فیزیکی با دیدی به طبیعت را پیشنهاد می کند.

 

چه یک دانشگاه و چه یک ساختمان اداری؛ طراحی خلاقانه این پردیسها، راههای متفاوتی را برای سلامتی و شادی مردم پیشنهاد می کنند. هر یک از این پروژه ها نشان می دهد که با دقت در طراحی فضای بین ساختمانها تا اندازه ای می توانیم نوعی از زندگی جمعی را داشته باشیم.

 

مترجم: معصومه افشاری بدرلو

 

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...