رفتن به مطلب

درسهایی از شهرهای دوستدار محیط زیست


ارسال های توصیه شده

مسلماً معماری منظر در طرحی به مقیاس شهری نیز به اندازه مقیاس خانه نیز با اهمیت است و این نکته نیز دارای اهمیت است که تمام شهر، منظر و معماری منسجمی را به نمایش بگذارد. تلاش در این جهت، نه ملزم به خرج هزینه زیادی است و نه لزوما آثار کربن را در شهر افزایش می دهد. شهرهایی که در ادامه به آنها اشاره می شود، شهرهایی هستند که نه تنها به سوی سبزتر شدن گام برداشته اند، بلکه در در عین حال ظاهر خوبی نیز پیدا کرده اند.

پیش از آنکه در مورد چگونگی کاهش آثار کربن در این شهرها بخوانید، این مساله را در نظر بگیرید که شما هم می توانید به عناون کاتالیزوری برای تغییر در شهر خود عمل کنید. شاید منظر شهری را تغییر ندهید، اما می توانید حتی با کاهش مصرف آب، به سهم خود در این جریان موثر باشید. به علاوه می توان از عناصر سبز و پاک برای تولید انرژی برق نیز استفاده کرد. این مطلب، نگاهی به شهرهای دوستدار محیط زیست در سراسر دنیا دارد که با تدابیر و اقدامات نوآورانه خود در این زمینه پیشگام هستند.

 

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ به خاطر نوآوریهای زیست محیطی و تدابیر اشتغال پایدار خود در سال ۲۰۱۴، عنوان پایتخت سبز اروپا را به خود اختصاص داد. با توجه به اینکه این شهر قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به شهری خنثی از نظر تولید کربن تبدیل شود، به نظر می رسد که بار دیگر نیز این عنوان را دریافت کند. کپنهاگ با مسیرهای متعدد دوچرخه و خیابانهای تمیز و سنگفرش شده، نه تنها شهری سبز، بلکه شهری با منظر زیبا نیز هست.

96yihtxhz197bqqvc1rn.jpg

 

هلسینکی، فنلاند

هلسینکی یکی دیگر از شهرهایی است که هم در زمینه طراحی زیبا و هم حمایت از محیط زیست، در سطح جهانی پیشتاز است. در سال ۲۰۱۲ این شهر به خاطر توسعه های پایدار، سیستمهای انرژی سبز و سیستمهای حمل و نقل کارآمد، عنوان پایتخت طراحی جهان را از آن خود نمود. نحوه حفاظت از مجمع الجزایر زیبای هلسینکی در زمینه منظر شهری، مهر تاییدی بر تدابیر محیطی و سلیقه آن است.

j3ldces28v1lcnjfefks.jpg

 

کلمبیا، ایالت میسوری، ایالات متحده

دوستدار محیط بودن به طور قطع منافع شهری هم دارد که شامل کاهش انرژی مصرفی شده که آن نیز به نوبه خود به کاهش هزینه ها و آزاد شدن گازهای گلخانه ای کمتر می انجامد. در کلمبیا، به کسب و کارها تسهیلاتی داده می شود تا بهره وری انرژی خود را بالا ببرند. برنامه شهر سبز کلمبیا مشخص می کند که هر کسب و کار چه میزان انرژی مصرف می کند و سپس نیمی از هزینه حسابرسی انرژی را متقبل می شود. پس از این که حسابرسی به پایان رسید، این برنامه شهری تا سقف ۱۲۵۰۰ دلار هزینه کاهش مصرف را می پردازد.

برای زیبا نگاه داشتن ظاهر شهر نیز کلمبیا چندین گروه سبز دارد که مجمعی از افرادی با طرز فکر مشترک است که اهداف زیست محیطی مشابهی را در سر می پرورانند. ابنها گروه هایی هستند که رودخانه ها را پاکسازی و محیط زیست حیوانات را بازسازی می کنند و زیبایی، بهبود، و بازیافت شهری را ارتقاء می دهند.

 

استکهلم، سوئد

استکهلم یکی از پاک ترین شهرهای جهان است. این شهر اولین شهری بود که جایزه پایتخت سبز اروپا را از آن خود کرد و برنامه ای بلندمدت برای به صفر رساندن استفاده از سوخت فسیلی تا سال ۲۰۵۰ دارد. این شهر که در کنار رودخانه واقع شده، مسحور کننده است و مناظر طبیعی بسیاری دارد؛ از جمله درختانی که در اطراف مسیرهای دوچرخه قرار گرفته اند.

سیاستهای زیست محیطی در استکهلم اولویت یافته اند، بنابراین خیابانهای این شهر تمیز هستند و علیرغم وجود ساختمانهای بلند و جمعیت بسیار، روحیه ای شبه روستایی در آن حس می شود.

ffotkpbqlyigabut9xds.jpg

 

اسلو، نروژ

اسلو نیز یکی دیگر از شهرهای اروپایی پایدار است. بهره وری زیست محیطی در این شهر مهم است و با مشارکت از سطوح پایین نیز آغاز می شود. ساکنین اسلو تشویق می شوند که محیط را پاکسازی کنند و محیطی با کیفیت آب و هوایی بهتر، با بهره وری بالای زیست محیطی، تنوع زیستی و استفاده از انرژیهای طبیعی و پاک را به وجود آورند. در کل، اسلو فوق العاده به نظر می رسد و این امر مرهون تلاشهای مردم محلی است که منطقه را برای تمامی ساکنین پایدار و کارآمد نگاه می دارند.

w29ae38kog49umxydwke.jpg

 

بیشتر شهرهایی که از آنها نام برده شد، روی شهروندان خود برای دوستدار محیط زیست بودن حساب می کنند. منظر شهری تماماً وابسته به جامعه شهری است و ساختن یک جامعه شهری پایدار می تواند از شخص شما شروع شود.

 

مترجم: مهدیس برهانی

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...