رفتن به مطلب

ممیزی انرژی


ارسال های توصیه شده

ممیزی انرژی چیست؟

 

اقداماتی که به منظور شناسایی موقعیت و چگونگی مصرف انرژی در ساختمان و یا صنایع صورت می گیرد به عنوان ممیزی انرژی نامیده می شود. ممیزی انرژی موجب می گردد که مکان ها و فرصت های صرفه جویی در انرژی مشخص شود تا بتوان با توجه به آن ها راهکارهایی جهت کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی ارائه کرد.

 

 

ممیزی انرژی در ساختمان

 

با توجه به روند رو به رشد مصرف انرژی در جهان و افزایش هزینه های آن، بخصوص در قسمت ساختمان، ارائه روش های به منظور بهبود مصرف انرژی ضرروی می باشد. ممیزی انرژی ساختمان شامل مجموعه از اقدامات است که منجر به بررسی دقیق ساختمان به منظور تعیین چگونگی مصرف انرژی، تخمین میزان هزینه اولیه و در نهایت ارائه راهکاری برای کاهش مصرف انرژی ساختمان می شود.

 

به منظور جلوگیری از سلیقه ای شدن ممیزی انرژی، باید ممیزی بر اساس دستورالعمل های مربوطه صورت گیرد و با استفاده از آن ممیزی انرژی در ساختمان بصورت هماهنگ و هدفمند انجام شود.

افراد به منظور ممیزی انرژی لازم است که از سطح عملی، تجربه و آگاهی لازم برخوردار باشند و فن آوری های روز و روش های بهینه سازی انرژی را به خوبی بشناسند.

ممکن است راهکارهای متفاوتی برای کاهش مصرف انرژی در یک ساختمان توسط ممیزان ارائه شود، اما نکته مهم تر این است که اطلاعات اولیه ثبت شوند و روش های محاسبات یکسان باشد تا بر اساس آن بتوان نتیجه گیری صحیحی داشت.

 

 

 

ممیزی انرژی در صنعت

 

در یک واحد صنعتی، به منظور بهینه سازی مصرف انرژی، با مشخص بودن میزان انرژی مصرفی برای تولید محصول در طراحی، ابتدا میزان تلفات انرژی کاهش داده می شود و سپس فرایند تولید بهسازی می گردد. با ایجاد تغییر و یا تعویض تجهیزات، افزایش بازیابی حرارتی، بازیافت جریان های گرمایی و سایر روش ها.

 

بهینه سازی مصرف انرژی در یک واحد صنعتی از ممیزی انرژی آن شروع می شود. با توجه به نوع تجهیزات و خدماتی که در یک واحد صنعتی صورت می گیرد ممیزی انرژی مفاهیم گوناگونی دارد اما بطور کلی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که وضعیت کمی و کفی مصرف انرژی را مشخص و روش هایی را ارائه می کند که باعث کاهش و بهینه کردن مصرف انرژی شود.

 

بسته به روش بکار رفته در ممیزی انرژی، اهداف زیر دنبال می شود:

- شناسایی مقدار مصرف انرژی و تعیین ضریب شدت مصرف انرژی (معاینه سیستم)

- ارائه راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی (درمان)

- تدوین برنامه فعالیتی گروه انرژی به منظور کنترل وضعیت مصرف انرژی (مراقبت از سیستم)

 

 

شاخص مصرف انرژی

 

در هر صنعتی پارامتری تحت عنوان شاخص مصرف انرژی تعریف می شود (SEC: Specific Energy comsumption). شاخص مصرف انرژی بیان کننده میزان مصرف انرژی به ازای واحد محصول تولید است. برای مثال انرژی مورد نیاز برای تولید یک تن سیمان و یا یک متر پارچه بیان کننده شاخص مصرف انرژی آن ها می باشد. این شاخص هم برای تولید در داخل کشور و هم برای کشورهای صنعتی محاسبه شده است.

به عنوان مثال در دنیا حدود 90 کیلو وات ساعت الکتریسیته برای تولید یک تن سیمان مصرف می شود. در حالی که در اوایل سال 75 مصرف انرژی حدود 140 کیلو وات ساعت برای تولید یک تن سیمان در داخل کشور بوده است که در حال حاضر به مقدار 117 کیلو وات ساعت رسیده است.

قدم اول در ممیزی انرژی در صنعت، مقایسه شاخص مصرف انرژی در داخل با کشورهای صنعتی می باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

انواع ممیزی انرژی

• بررسی و سنجش مصرف انرژی (برآورد تقریبی از مصرف، پتانسیل ‎ها و امکانات صرفه ‎جویی از طریق بازبینی و مشاهده ظاهری)

ممیزی انرژی مقدماتی (اولیه) (برآورد اولیه از مصرف انرژی )یا ممیزی کوتاه مدت انرژی

ممیزی جامع انرژی (مفصل) برآورد جامع از مصرف انرژی با جزئیات کامل

 

 

نوع اول: بررسی و سنجش مصرف انرژی

هدف: بررسی موقعیت‎های اصلی مصرف انرژی و شناسایی امکانات صرفه‎جویی هدف این نوع ممیزی است.

مشخصات:

- گروه مهندسی از سه متخصص تشکیل شده است.

- ممیزی به طور معمول در طول یک روز انجام می ‎شود

- در هر 6 یا 12 ماه تکرار و انجام می ‎شود

- به بازدید قبلی نیازی نیست

- گزارش کار می ‎باید یک هفته پس از انجام ممیزی ارائه شود.

نوع دوم : ممیزی انرژی مقدماتی یا ممیزی کوتاه مدت انرژی

هدف:

- بیان کمی صرفه ‎جویی ‎ها در مصرف و هزینه ‎های انرژی

- مروری بر حدود 85 درصد از عرضه انرژی

مشخصات:

- گروه ممیزی شامل 4 متخصص است.

- بطور عادی 3 تا 5 روز طول می ‎کشد و به طور معمول هر سال یکبار انجام می ‎گیرد.

- بازدید، بررسی و سنجش مصرف انرژی از قبل باید انجام شده باشد.

- گزارش می ‎باید تا یک ماه پس از انجام ممیزی ارائه شود.

نوع سوم: ممیزی جامع انرژی (مفصل)

هدف:

ارائه گزارش مهندسی در مورد فرایند با سیستم‎هایی که دارای زمینه‎های (پتانسیل‎های) بالای صرفه‎جویی انرژی هستند.

مشخصات:

- گروه ممیزی در این حالت شامل 5 متخصص است.

- طول دوره ممیزی 4 تا 16 هفته است و به طورمعمول هر دو یا سه سال انجام می ‎شود.

- به اجرای مراحل (انواع) قبلی ممیزی انرژی نیاز است.

- گزارش ممیزی سه ماه پس از انجام کار ارائه خواهد شد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

با توجه به افزایش قیمت سوخت در کشور، پایان پذیر بودن منابع فسیلی، یارانه های دولت و رشد بالای قیمت منابع انرژی، میزان مصرف انرژی در صنایع غیر اقتصادی است و از نظر فنی نیز کارایی لازم را ندارد. با صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی امکان صادرات فراورده های نفتی به خارج از کشور فراهم می شود و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن کاهش می یابد.بدین جهت مدیریت مصرف انرژی و بهره وری از آن تبدیل به یک ضرورت اساسی در صنایع کشور شده است.

 

صنایع از پر مصرف ترین بخش ها در کشور می باشد. اطلاعات بدست آمده از میزان مصرف در سال 1386 نشان می دهد که در بخش صنعت ( با در نظر گرفتن بخش کشاورزی) میزان مصرف انرژی برابر با 430.14 میلیون بشکه نفت خام بوده است، در حالی که این میزان در بخش تجارت و مسکن 369 میلیون بشکه نفت خام بوده و در بخش حمل و نقل میزان مصرف انرژی 258.47 میلیون بشکه بوده است.

آثار و پیامدهایی که این اتلاف انرژی بر محیط زیست می گذارد را نیز باید در نظر گرفت.

 

با توجه به این آمار، میزان مصرف انرژی در بخش صنعت در سال 1386 برابر با 40% مصرف انرژی سالیانه کشور بوده است. حدود یک سوم انرژی مصرفی در بخش صنعت اتلاف می شود. شناخت مصارف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی از نخستین اقداماتی است که در صنایع باید انجام گیرد.

 

ممیزی انرژی از اولین اقدامات مهمی است که به منظور بررسی راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی در صنایع صورت می گیرد. در ممیزی انرژی امکان ها و فرصت های صرفه جویی شناخته می شود و با توجه به آن ها راهکارهای کاهش مصرف تدوین می گردد.

از جمله راهکارهای مهم در صنایع به منظور کاهش اتلاف حرارت، عایق کاری حرارتی دستگاه، تجهیزات و خطوط لوله (که حاوی سیالات گرم و یا سرد هستند) می باشد. یکی از عایق های حرارتی که کاربرد زیادی در صنایع دارد، عایق پشم سنگ است. این عایق حرارتی ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی دارد و به دلیل ایستایی بالای عایق پشم سنگ در برابر حریق یک عایق ضد حریق می باشد، این ویژگی باعث محافظت از دستگاه ها و تجهیزات در برابر آتش سوزی های احتمالی می شود.

 

 

سیاست های اجرایی بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع

 

- تدوین معیارها و استانداردهای مصرف انرژی

- ممیزی انرژی و شناسایی فرصت های صرفه جویی در انرژی و ارائه راهکارهای مناسب

- کنترل دائمی و پایدار میزان مصرف انرژی

- ایجاد سیستم اطلاع رسانی و بانک اطلاعات مصرف انرژی

- آموزش پرسنل برای ایجاد تشکیلات مناسب مدیریت انرژی

- توسعه فناوری ها

- حمایت مالی از اجرای طرح های کاهش مصرف انرژی

- گسترش فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع

- منطقی کردن شدت مصرف انرژی در بخش صنعت

- کمک به تغییر تکنولوژی فرایند تولید به منظور کاهش میزان اتلاف انرژی وافزایش بهره وری

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

مدیریت انرژی یعنی شناخت میزان مصرف انرژی های گوناگون، تلاش برای هدایت و در نتیجه کاهش هزینه های آن. که این امر موجب کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از مصارف انرژی نیز می شود.

مدیریت انرژی باید بصورت دوره ای انجام گیرد و اعمال های صورت گرفته برای کاهش مصرف انرژی باید دوباره مورد بررسی قرار گیرند و نتایج حاصل از کاهش شدت انرژی مصرفی مشخص شوند.

اطلاع رسانی نتایج حاصل از کاهش انرژی در واحدهای صنعتی و ساختمان باعث حساسیت افراد در این زمینه و تلاش آن ها برای کاهش بیشتر مصرف انرژی می گردد.

 

از آنجایی که استفاده صحیح از انرژی تضمین کننده توسعه پایدار در هر کشور می باشد، مدیریت انرژی و حفظ منابع یکی از مهم ترین موضوعات است. بنابراین همواره تلاش هایی برای کاهش مصرف انرژی و یافتن راه حل هایی در این زمینه صورت می گیرد تا منجر به کنترل هزینه ها شود.

مهمترین ابزار برای جلوگیری از افزایش بیرویه مصرف انرژی بکار بردن روش "مدیریت انرژی" است. با این روش می توان کل چرخه تولید، توزیع و مصرف انرژی را تحت کنترل داشت و به نحو صحیحی از این منابع استفاده کرد.

 

استقرار این روش تضمین کننده بهینه سازی مصرف انرژی و اجرای الگوی صحیح مصرف و سیاست های درست در این زمینه می باشد که تضمین کننده استقرار رشد اقتصادی است و موجب کاهش مصرف بی رویه منابع انرژی و حفظ آن برای نسل های آینده و کاهش آسیب های زیست محیطی ناشی از مصرف بی رویه انرژی و کاهش گازهای گلخانه ای می شود.

مدیریت انرژی باعث افزایش آگاهی افراد و ایجاد فرهنگ صحیح مصرف می باشد که نتیجه آن مدیریت صحیح و اقتصادی منابع است.

 

مدیریت انرژی در ساختمان

 

با افزایش روز افزون قیمت انرژی، استفاده صحیح از انرژی به یکی از مسائل مهم در کشورهای فاقد انرژی فسیلی تبدیل شد و بر آن شدند که بهینه سازی مصرف انرژی را در یکی از مراکز مهم مصرف انرژی، یعنی ساختمان ها جدی بگیرند. کشورهایی مانند آلمان، سوئد، ایتالیا، انگلیس و ... قوانینی برای بهینه سازی مصرف انرژی در زمینه ساختمان سازی و استفاده از عایق حرارتی، بهبود روش های گرمایش و سرمایش و ساختار کلی ساختمان تدوین و اجرا کردند.

 

مصرف انرژی در ساختمان های مسکونی در ایران حدود 40% کل انرژی مصرفی می باشد و کاهش 30% این مقدار باعث صرفه جویی زیادی می شود که مبلغ قابل توجهی است.

معیارهایی برای میزان اتلاف حرارت در ساختمان از طریق دیوارها و سقف ها در آیین نامه مقررات ملی ساختمان مشخص شده است و بر اساس این معیارها می توان نیاز ساختمان به عایق کاری حرارتی را مشخص کرد.

ضریب انتقال حرارت ساختمان در دو حالت مرجع (محاسبه شده مطابق با آیین نامه) و حالت واقعی با هم مقایسه می شود. اگر ضریب انتقال حرارت در حالت واقعی بیشتر از ضریب انتقال حرارت مرجع باشد، ساختمان نیاز به عایق کاری حرارتی دارد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

مدیریت انرژی شامل شناسایی منابع اتلاف، پیدا کردن راه حل کاهش و یا جلوگیری از اتلاف حرارت و بررسی دوره ای می باشد.

 

 

روش های شناسایی منابع اتلاف انرژی در ساختمان

 

برای شناسایی منابع اتلاف انرژی در ساختمان باید "ممیزی انرژی" صورت گیرد و نتایج بدست آمده با یک الگوی مصرف مقایسه شود و سپس اقدامات لازم در زمینه کاهش و در صورت امکان جلوگیری از اتلاف انرژی صورت گیرد.

بررسی میزان مصرف انرژی اگر بر اساس یک دستورالعمل معین و حساب شده صورت گیرد می تواند به عنوان یک خط مشی و راهنمایی برای کنترل مصرف انرژی باشد.

به منظور ایجاد یک الگوی مناسب و ایده ال مصرف انرژی در ساختمان، باید بررسی دقیق بر روی نقاط مصرف انرژی صورت گیرد و از تمام زوایای این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان یک الگوی درست که بر اساس پارامترهای صحیح استوار است ایجاد کرد.

در زیر سعی شده است تا الگویی درست که تمام جوانب در نظر گرفته شده است برای الگوی مصرف انرژی در ساختمان بیان شود.

 

- تهیه لیست میزان مصرف انرژی

با توجه به اینکه میزان مصرف انرژی در فصول مختلف سال متفاوت می باشد، لذا برای تهیه این لیست میزان میانگین مصرف ماهیانه در نظر گرفته می شود. میزان میانگین مصرف دستگاه های سیستم سرمایش و گرمایش با میزان مصرف استاندارد مقایسه می شود (استانداردهای مصرف حامل های مختلف انرژی) و با توجه به آن پتانسیل های صرفه جویی مشخص می شود و می توان میزان مصرف را تنظیم کرد.

 

- بررسی اجمالی ساختمان

به منظور بررسی اجمالی ساختمان، باید ممیزی انرژی انجام داد و موارد زیر را شناسایی کرد:

- تعیین وسایل لازم برای اندازه گیری های مورد نیاز

- تعیین بخش های مختلف مصرف انرژی و میزان مصرف

- مشخص کردن منابع اتلاف که به وضوح مشخص هستند

- بررسی وضعیت کنترل کننده های انرژی

- بررسی تمام لوازم الکتریکی

- تعیین نحوه ی گردش هوا در ساختمان

- معیین کردن تیم تخصصی (مهندس برق، مهندس مکانیک و معمار)

 

- دست یابی به مشخصات عمومی ساختمان

دست یابی به اطلاعاتی مانند مواد و مصالح به کار رفته در ساختمان، اجزاء مختلف ساختمان و لوازم استفاده شده در هر ساختمان.

به این منظور، افزایش درک بهتر از مواد مکانیک، خواص شیمیایی، ترمودینامیک، خواص نور و آشنایی با اختراعات جدید در این زمینه و مدل های تحلیل و بررسی گرمایش و سرمایش می تواند کارآمد باشد. همچنین بررسی رطوبت، نفوذ پذیری دیوارها، سیستم ایزولاسیون، تهویه، اثر متقابل دیوارها و سقف و پنجره ها و بررسی اثرات متقابل مولفه های آب و هوایی و پیرامونی ساختمان می تواند در این زمینه موثر باشد.

 

در زمینه بررسی دستگاه و تجهیزات مورد استفاده در ساختمان بررسی اثرات متقابل بین مولفه های مختلف ساختمان آنالیز و تحلیل می گردد.

 

ترکیبی از مولفه های مختلف ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و روشنایی تحلیل می شود تا بهترین ترکیب در شرایط مختلف آب و هوایی مشخص گردد.

در زمینه طراحی و ساخت نیز سیستم های توسعه یافته اند که با استفاده از آن ها می توان حالت بهینه تری را برای ساختمان طراحی و در نظر گرفت.

در مورد تجهیزات مورد استفاده نیز بهبود تجهیزات، بهبود فرایند احتراق و تکنولوژی های روشنایی مد نظر می باشد. فرایند احتراق را می توان از طریق کنترل جریان سوخت و هوا و استفاده از مواد ارزان قیمت برای مبدل های حرارتی، بهبود بخشید.

 

بطور کلی برای دستیابی به اطلاعات جامع یک ساختمان موارد زیر مورد توجه قرار می گیرد:

- پوسته ساختمان (سقف، دیوارها، کف) از نظر نوع مصالح بکار رفته در آن

- سطح و زیر بنای ساختمان، سطح پنجره ها، سطح دیوارها

- سیستم مصرف انرژی، سیستم گرمایش و سرمایس

- جهت قرار گیری ساختمان و فرم آن و موقعیت نورگیری جهت استفاده بهینه از انرژی خورشید

- شرایط آب و هوایی (رطوبت و دما)

- لوازم الکتریکی بکار رفته

- و عمر ساختمان

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

با توجه به افزایش روز افزون قیمت انرژی، کاهش مصرف انرژی در ساختمان یکی از مسائل مهم می باشد. در زیر پنج راه حل به همین منظور بیان شده است.

 

- استفاده از عایق حرارتی و پنجره های دو جداره

از جمله راه حل های موثر و کارآمد که می توان از آن به عنوان ساده ترین و قابل دسترس ترین روش برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان نام برد، عایق کاری حرارتی ساختمان و نصب پنجره های دوجداره می باشد. در کنار این موارد، درزگیری درب و پنجره ها، تنظیم سایبان پنجره ها در ساختمان های موجود و یا نوساز، را نیز می توان نام برد.

 

- بهره بردن از تجهیزات مناسب در ساختمان

استفاده از تجهیزات سرمایش و گرمایش و سیستم تهویه مناسب با برچسب انرژی A و B، روشن و خاموش شدن خود به خود این تجهیزات با استفاده از سنسورهای دما و تنظیم دمای داخل ساختمان، استفاده از تجهیزاتی که متناسب با ظرفیت و اقلیم منطقه باشند.

 

 

- فرهنگ درست مصرف انرژی

اجتناب از مصرف بیش از حد انرژی و تلاش برای درست مصرف کردن و جلوگیری از رفتارهایی که باعث هدر رفتن انرژی می شود. گرمایش و سرمایش بیش از حد ساختمان و سپس باز کردن و یا بستن پنجره ها از جمله این موارد می باشد. اندازه مناسب وسایل گرمایش، سرمایش و روشنایی یکی دیگر از رفتارها و فرهنگ درست مصرف انرژی است، استفاده از تجهیزات با ظرفیت بیشتر از حد مورد نیاز، تنها باعث افزایش هزینه ها می شود.

 

- استفاده از منابع تجدید پذیر به جای سوخت های فسیلی

ز جمله منابع تجدیدپذیر که می تواند جایگزین منابع فسیلی شوند، کلکتورهای خورشیدی می باشد که به منظور گرم کردن آب استفاده می شوند و همچنین پنل های خورشیدی که جهت تولید برق ساختمان بکار می روند.

 

- معماری بر اساس اقلیم آب و هوایی

در قدیم معماری ساختمان ها بر اساس اقلیم آب و هوایی بود که این موضوع باعث می شد ساختمان ها شرایط بهتری داشته باشند و انرژی کمتری برای گرمایش آن ها مورد نیاز بوده است، اما متاسفانه امروزه طراحی ساختمان ها بصورتی انجام می شود که هماهنگی با اقلیم آب و هوایی ندارد. البته این پارامتر را تنها در ساختمان های در حال ساخت می توان دنبال کرد و طراحی این ساختمان ها باید بر اساس اقلیم آب و هوایی صورت گیرد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...