رفتن به مطلب

عایق کاری پایپینگ


paramisrockwool

ارسال های توصیه شده

پایپینگ نقش اساسی در فرایندهای تولیدی صنایع مختلف از جمله صنایع شیمیایی، پتروشیمی و نیروگاه ها دارد. لوله ها به عنوان اتصال دهنده های اجزای مختلف عمل می کنند، مانند: ستون های تقطیر، وسل ها، بویلرها، توربین ها و ... . در صنایع خطوط لوله حاوی مواد تولیدی، مواد فرایندی و یا سیالات حامل انرژی هستند که دمای آن ها باید در محدود خاصی کنترل شوند تا کیفیت محصول تولیدی و خواص سیالات در جریان حفظ گردد.

 

 

اهمیت عایق کاری لوله ها

 

کارایی و بهره وری لوله های در فرایندهای صنعتی یکی از فاکتورهای اساسی می باشد. خطوط لوله در صورتی بالاترین کارایی خود را دارند که دارای شرایط زیر باشند:

- بهروه وری انرژی

- قابلیت اعتماد و اطمینان تحت شرایط مختلف، علاوه بر قابلیت کنترل فرآیند

- ساختار مناسب که برای محیط های عملیاتی مناسب باشد

- دوام مکانیکی

 

عایق کاری حرارتی خطوط لوله نقش اساسی در تحقق این شرایط ایفا می کند.

 

 

اهداف عایق کاری حرارتی

 

عایق کاری صحیح لوله ها با عایق حرارتی پشم سنگ لوله ای موجب تحقق موارد زیر می شود:

- کاهش اتلاف حرارت

- کاهش هزینه ها

- کاهش انتشار گاز گلخانه ای CO2

- محافظت در برابر یخ زدگی خطوط لوله

- کنترل فرایند: اطمینان از یکنواخت بودن دمای فرایند

- کاهش صدا

- محافظت در برابر کندانس شدن

- محافظت از کارکنان در برابر تماس با سطوح با دمای بالا

 

 

انتخاب عایق حرارتی مناسب لوله ها

 

عایق لوله ای پشم سنگ یکی از بهترین عایق های حرارتی به منظور عایق کاری خطوط لوله در صنعت است. عایق کاری خطوط لوله ها با استفاده از عایق پشم سنگ لوله ای بسیار سریع و آسان می باشد. فیت شدن بسیار خوب و مقاومت بالای عایق لوله ای پشم سنگ به فشار باعث می شود که تنها به یک لایه از عایق نیاز باشد.

عایق پشم سنگ لوله ای یک عایق صوتی حرارتی ضد حریق است که به خوبی از خطوط لوله حاوی جریان در برابر آتش سوزی های احتمالی مقاومت می کند.

عایق های پشم سنگ لوله ای بصورت بدون روکش و با روکش آلومینیومی تولید می شوند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

بطور کلی بهترین عایق برای عایق کاری لوله، عایق لوله ای پشم سنگ می باشد. از عایق پشم سنگ لوله ای می توان برای عایق کاری لوله ها تا دمای عملیاتی 620 درجه سانتیگراد استفاده کرد. عایق های لوله ای آماده و برش داده شده اند، نصب آن ها آسان و سریع می باشد و برای عایق کاری حرارتی و صوتی لوله های استفاده می شوند. این نوع عایق به خوبی بر روی لوله نصب و فیت می شوند و مقاومت بالایی در برابر فشار دارند، این بدان معنی می باشد که می توان آن ها را در یک لایه نصب کرد، بدون نیاز به اسپیسر و یا سازه های پشتیبانی دیگر.

عدم استفاده از سازه های پشتیبانی و اسپیسرها بطور موثری باعث کاهش تعداد پل های حرارتی، که تاثیر منفی بر عملکرد عایق حرارتی دارد، می شود. از اینرو در مقایسه با عایق پتویی به عایق لوله ای با ضخامت کمتری نیاز است.

عایق لوله ای پشم سنگ بطور قابل توجهی زمان و هزینه عایق کاری را کاهش می دهد. نبودن اسپیسر و شکاف های پیش بینی نشده باعث کاهش بهینه اتلاف حرارت می شود و ریسک آسیب دیدن پرسنل به دلیل تماس با سطوح داغ موجود بر روی پوشش عایق، را کاهش می دهد.

در دمای بالای 300 درجه سانتیگراد، استفاده از اسپیسر باید در هر وضعیت بطور جداگانه مشخص شود. عایق های لوله ای پشم سنگ در سایزهای مختلف لوله موجود می باشد.

 

نکات

 

به دلیل هدایت حرارتی پایینی که عایق های پشم سنگ لوله ای دارند و در نصب آن ها نیاز به اسپیسر و یا فاصله انداز نمی باشد، راندمان حرارتی بهتری نسبت به عایق های پتویی دارند و نباید در یک خط لوله از ترکیب دو نوع عایق با ضخامت یکسان استفاده کرد.

اگر استفاده از هر دو نوع عایق ضروری باشد، برای مثال در زمانی که لوله خم می شود و یا در محل اتصالات لوله، لازم است که از عایق با ضخامت مناسب استفاده شود. این تنها راه اطمینان از عدم ایجاد سطوح با پتانسیل دمایی خطرناک می باشد.

 

 

روش عایق کاری

 

قبل از شروع عایق کاری، اطمینان حاصل کنید که تمام کارهای آماده سازی بر روی لوله انجام شده باشد.

عایق پشم سنگ لوله ای بطور مستقیم بر روی لوله نصب می شود و به خوبی به لوله فیت می شود. در لوله های افقی، درزهای طولی عایق های لوله ای باید در موقعیت ساعت 6 قرار گیرند.

در لوله های عمودی، درزهای طولی عایق باید در زاویه 30 درجه نسبت به هم قرار گیرند. عایق های لوله ای را با سیم گالوانیزه یا نوار فولادی محکم کنید. زمانی که ضخامت مورد نیاز برای عایق کاری از 120 میلیمتر بیشتر می شود ( و یا در دماهای بالاتر از 300 درجه سانتیگراد)، حداقل از دو لایه عایق استفاده شود. اگر عایق کاری در چند لایه صورت می گیرد، درزهای هر عایق باید بصورت نامتقابل قرار گیرد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عایق کاری لوله با عایق پتویی پشم سنگ سال هاست که در جهان صورت می گیرد. به دلیل انعطاف پذیری و مقاومت دمایی بالایی که پشم سنگ پتویی دوخته شده با سیم گالوانیزه دارد به آسانی بر روی لوله نصب می شود.

عایق پتویی پشم سنگ یک گزینه ایده آل برای عایق کاری لوله با قطر بالا، یا لوله های که دارای اتصالات و زانویی، می باشد.

عایق های پتویی نسبتا مقاومت پایینی در برابر فشار دارد و از نقطه نظر علمی باید به همراه اسپیسر نصب شوند. به دلیل به وجود آمدن پل حرارتی، بهترین راندمان عایق کاری زمانی بدست می آید که دمای عملیات پایین یا متوسط باشد (حداکثر تا 300 درجه سانتیگراد).

 

نصب

قبل از شروع عایق کاری، اطمینان حاصل کنید که تمام کارهای آماده سازی صورت گرفته است. عایق پتویی را به طول مناسب برش دهید تا بتوان با یک فشار کم آن را به لوله فیت کرد. اتصالات (طولی یا دایره ای) را با استفاده از سیم فولادی (به ضخامت 0.5 میلیمتر) به عایق پتویی بدوزید.

در لوله های فلزی ضد زنگ با دمای عملیات بالاتر از 400 درجه سانتیگراد تنها می توان از عایق پتویی دوخته شده با فولاد ضد زنگ و سیم فولادی ضد زنگ استفاده کرد تا از خوردگی گالوانیزه لوله ها جلوگیری شود.

در عایق کاری ها با ضخامت بالاتر از 120 میلیمتر (یا دمای بالاتر از 300 درجه سانتیگراد)، باید از چند لایه عایق استفاده کرد. اگر عایق کاری در چند لایه انجام شود، اتصالات طولی و عرضی هر لایه عایق باید به نحوی قرار گیرند که در مقابل همدیگر نباشند.

اگر احتمال وارد شدن بار مکانیکی وجود داشته باشد، از تسمه های فولادی برای محفوظ داشتن عایق پتویی استفاده کنید.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...