رفتن به مطلب

نرم افزار Adobe InDesign برای طراحی مجله


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

اگر علاقه مند به طراحی و صفحه آرائی مجله، روزنامه، سر رسید، کاتالوگ و یا حتی کتاب هستید، پس با ما در مجموعه آموزشهای InDesign همراه باشید، همانگونه که می دانید InDesign نیز همراه با Photshop و در کنار نرم افزارهائی دیگر همچون Illustrator در مجموعه نرم افزاری شرکت Adobe قرار دارد به گونه ای که این نرم افزارها در کنار یکدیگر، مجموعه ای قوی از افزارها را در زمینه طراحی تشکیل داده و شما را تقریباً بصورت کامل از سایر نرم افزارهای طراحی بی نیاز می نمایند. از چندی پیش با مجموعه آموزشهای Photoshop در خدمت شما بودیم، حال در این قسمت از مجموعه آموزشهای InDesign با توانمندیها و کارائی این نرم افزار آشنا می شویم.

 

آموزش های این بخش که به مرور گذاشته میشه برگرفته از سایت آی تی پرو بوده می باشد و توسط محمود کیاستی تهیه شده است.

m9gxyzohy4ghmguvvg3.png

 

قسمت اول: آشنایی با نرم افزار

 

قابلیتهای InDsign:

از جمله قابلیتهای نرم افزار InDesign می توان به انعطاف پذیری بالای این نرم افزار با متن (text) و نرم افزارهای واژه پرداز همچون Word اشاره کرد، هر چند که نرم افزار Word نیز به منظور صفحه آرائی دارای توانمندی های خوبی می باشد اما بعضاً در سندهای بسیار بزرگ که در آنها از جداول و مدیا استفاده شده است با مشکلاتی روبرو است و تقریباً چند سالی می شود که InDesign در رقابت با سایر نرم افزارهای این حوزه همانند QuarkXPress و PageMaker یکه تازی میکند. از دیگر قابلیتهای این نرم افزار میتوان به توانائی ایجاد قالب های جدید و چند ستونی جهت کار با متون، قدرت و کارایی بسیار بالای نرم افزار از طریق محیط سازگار با سایر محصولات Adobeهمچون Photoshop و Illustrator، ایجاد سریع و راحت جداول در طراحی، کار برروی سندهای بسیار بزرگ نظیر کتابها (از نظر تعداد صفحه) با پشتیبانی از چندین صفحه ی Master و دارا بودن ابزارهای پیشرفته جهت جستجو و جایگزینی کلمات، اشاره کرد.

 

نصب و اجرای نرم افزار:

حال به سراغ خود نرم افزار می رویم و از آنجا که نصب این نرم افزار، هم به صورت مجزا و هم از طریق مجموعه نرم افزار Adobe به آسانی قابل انجام است، از توضیحات ابتدائی صرف نظر میکنیم. برای اوّلین بار که این نرم افزار را اجرا می نمائید، همانند تصویر زیر، با صفحه ی خوش آمد گوئی (Welcome Screen) مواجه خواهید شد که شامل قسمتهای: Help نرم افزار (Getting Started, New Features, Resources)- ایجاد گرافیک جدید(Document, Book, Library) و سندهایی که اخیراً باز یا ایجاد شده (Open a Recent Item) می باشد. البته در قسمت Community نیز قادر به ارتقاء نرم افزار، اضافه نمودن امکانات جدید و برقراری ارتباط با سایر افرادی خواهید بود که از InDesign استفاده می کنند.

x1s9qpay1xqoe44fd32.png

 

اگر در هر بار اجرای نرم افزار، تمایلی به مواجه شدن با Welcome Screen را ندارید، کافیست گزینه Don’t show again را علامت زده و این صفحه را ببندید. البته هر زمانی که مایل باشید همانند تصویر زیر می توانید از طریق منوی Help و انتخاب گزینه Welcome Screen به این صفحه دسترسی داشته باشید:

3q2cr4feb7ybd3og8q.png

 

آشنائی با محیط نرم افزار:

پس از بستن Welcome Screen، همانگونه که در تصویر زیر نیز خواهید دید؛ محیط کاری این نرم افزار شباهت بسیار زیادی با محیط Photoshop را داراست به همین خاطر اگر قبلاً با نرم افزار فتوشاپ کار کرده باشید، محیط InDesign برای شما مأنوس تر و کار کردن با آن بسیار آسانتر خواهد بود:

cvleiee9nlzf8y4t98f.png

 

نوار ابزار (Toolsbar) : که در سمت چپ صفحه قرار دارد از ابزارهای موجود در آن برای انتخاب، ویرایش و ایجاد متون و تصاویر استفاده می شود.

پانلهای ویرایش (Panels Groups): گروهی از پانلها که دارای گزینه های مربوط به ویرایش متون و تصاویر میباشند و در سمت راست پنجره قرار دارند.

نوار منو (Menu bar): که در بالای صفحه قرار دارد و دستورات اصلی برنامه در این منوها قرار گرفته و برخی از این دستورات در پانلهای ویرایش نیز وجود دارند، البته در برخی از منابع از این نوار با عنوان Application Bar یاد می شود.

پانل کنترل یا تنظیمات (Control Panel): که در آن تنظیمات قابل کنترل مربوط به ابزارهای انتخاب شده، نمایش داده میشود.

(Document Window): محل قرار گیری Document یا تصاویر که در زیر قابل مشاهده می باشد و حواشی این پنجره که با عنوان Pasteboard از آن یاد می شود:

xska88ul2gtggpizydg.png

 

در قسمتهای بعدی با هریک از اجزای رابط کاربری که در بالا اشاره شد، به صورت کامل آشنا خواهیم شد.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

قسمت دوّم: ایجاد یک سند

 

در این قسمت با روشهای مختلف ایجاد یک سند جدید در InDesign و توضیحات مرتبط با آن آشنا خواهیم شد.

روش اوّل استفاده از پنجره خوش آمدگوئی (Welcome Screen) می باشد. به این منظور همانند تصویر زیر از قسمت Create New گزینه Document را انتخاب میکنیم:

u2hpwfs4ww0xs596wbnt.png

 

با انجام این کار پنجره زیر ظاهر می گردد:

c0ghn8hduzysta7hb1v.png

 

روش دوّم به کار بردن کلیدهای Ctrl+N بصورت همزمان می باشد.

روش بعدی رفتن به منوی File وانتخاب گزینه New و سپس انتخاب گزینه Document (همانند تصویر زیر) است که در هر یک از دو روش اخیر، مطابق تصویر فوق، پنجره New Document باز می شود:

cvobcn6jat5ydk7efikl.png

 

حال به توضیح تنظیمات موجود در این پنجره میپردازیم:

zhs77v9fmv5j7v4bquwi.png

 

در قسمت Intent همانگونه که از نامش پیداست می توانید متناسب با هدف از ایجاد سند مورد نظر، یکی از گزینه های Print – Web – Digital Publishing را بترتیب به منظور گرفتن پرینت از سند، انتشار سند در وب و یا انتشار آن در سایر محیطهای دیجیتالی انتخاب کنید. به این وسیله تنظیمات پیشفرضی متناسب با گزینه انتخاب شده، بصورت خودکار بر روی سند اعمال می گردد.

 

به عنوان نمونه اگر قصد دارید فرمت خروجی را در یکی از حالتهای PDF و یا SWF بر روی صفحات اینترنتی قرار دهید، بهتر است گزینه Web را انتخاب کنید، با انجام این کار برخی از تنظیمات پنجره New Document تغییر پیدا میکنند مثلاً Facing Pages در حالت غیر فعال قرار می گیرد.

a1k0irb9nhf2uz51g9le.png

 

در قسمت Number Of Pages تعداد صفحات مورد نظر در سند را می توانید مشخص نمائید و در قسمت Start Page نسبت به تنظیم شماره آغاز صفحات اقدام کنید.

 

گزینه Facing Pages جهت ایجاد صفحات روبروی هم (چپ و راست) همانند کتاب و مجله، می بایست مورد انتخاب قرار گیرد. و در صورتی که این گزینه غیر فعال باشد، مثلاً بمنظور ایجاد پوسترها، صفحات شما به صورت تک برگ در سند قرار خوهند گرفت.

 

گزینه Primary Text Frame جهت اضافه نمودن یک قاب متن اصلی (primary text frame) به Master page جدید، می بایست انتخاب گردد. در ضمن در InDesign CS5 بجای گزینه ی Primary Text Frame ، آیتم Master Text Frame قرار داشت.

 

377mghefo86c12oanee.png

 

در قسمت Page Size، قادر به انتخاب اندازه ی سند از منوی کشوئی می باشید و یا می توانید اندازه ی عرض و ارتفاع مورد نظر خود را را بترتیب در قسمت Width یا Height تایپ کنید.

 

در قسمت Orientation نیز قادر به مشخص کردن افقی (Landscape) یا عمودی (Portrait) بودن سند می باشید. و با استفاده از گزینه Binding نیز قادر به راست چین (Right-to-Left) و یا چپ چین (Left-to-Right) کردن سند هستید.

bt6wojjftfbacbdsljk.png

 

در قسمت Columns نیز قادر به چند ستونه نمودن سند خود می باشید، علاوه بر آن در قسمت Gutter نیز می توانید فاصله بین ستونها را تعیین نمائید. این آیتم بیشتر جهت طراحی بروشور و روزنامه های که از ستون مطالب بهره مند هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در قسمت Margins نیز می توانید حواشی صفحات را تنظیم کنید، بصورت پیشفرض با تغییر هر یک از موارد در این قسمت، سایر حواشی نیز تغییر پیدا می کنند، امّا اگر مایل به اختصاص اندازه حاشیه بصورت جداگانه در هر قسمت هستید، کافیست بر روی آیکن لینک (به شکل زنجیر) کلیک کنید.

 

اگر دقت کرده باشید، در صورتی که گزینه Facing Pages در بالا انتخاب شده باشد، همانند تصویر زیر به جای گزینه های Left و Right، گزینه های Inside و Outside را در قسمت Margins مشاهده خواهیم کرد:

pixr6nfq9o292d4q0om.png

 

b78te4svpglvl95aunh.png

 

Bleed : هنگامی که یکی از عناصر مورد استفاده در صفحه با لبه های صفحه مماس و یا از آن خارج می شود، و یا مثلاً تصویری بزرگتر از اندازه های تعیین شده برای صفحه طراحی است طوری که از حدود آن خارج می شود، از حالت Bleed استفاده می گردد تا این موارد نیز در ناحیه پرینت ظاهر گردند.

 

Slug : به ناحیه بیرونی صفحه طراحی گفته می شود که ممکن است اطلاعات (یادداشت) یا متنی اضافه در خصوص سند و ... در این ناحیه قرار بگیرد و قابلیت چاپ را نیز می توان برای آن در نظر گرفت، امّا نهایتاً به هنگام برش بر حسب اندازه در نظر گرفته شده برای سند، حذف خواهند گردید .

 

همانطور که در تصویر مشخص است، شما قادر به تنظیم Bleed & Slug از 4 طرف سند می باشید. همانطور که قبلا نیز گفته شد در صورتی که گزینه Facing Pages در بالا انتخاب شده باشد، همانند تصویر به جای گزینه های Left و Right، گزینه های Inside و Outside را در قسمت Bleed & Slug مشاهده خواهیم کرد.

 

این مورد را فراموش کردم بگم که تمامی تنظیمات صورت گرفته در بالا را می توانید با انتخاب گزینه Save Preset ذخیره نمائید، به این ترتیب که با انتخاب این گزینه همانند تصویر زیر نامی را برای این تنظیمات انتخاب کرده و OK کنید:

kcjiv2zlm81r8izquqn6.png

 

پس از انجام این کار، هر بار که تمایل به ایجاد سندی جدید با مشخصات فوق را داشته باشید، کافیست از قسمت Document Preset همانند تصویر زیر، نام ذخیره شده را انتخاب کنید:

pjuazv69z3g6i4uxf0bk.png

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

قسمت سوّم: آشنائی با ابزارها (1)

 

در این قسمت از مجموعه آموزشی InDesign، به معرّفی ابزارهای موجود در Toolsbar و کاربرد آنها می پردازیم. بالطبع برای استفاده از هر ابزاری در هر نرم افزاری، آشنائی با ابزار و کاربرد آن جزء مقدمات لازم می باشد. شخصاً برای آشنائی با ابزارهای InDesign پیشنهاد میکنم که از امکانات خود نرم افزار بالاخص Tool Hints و Help نرم افزار و یا سایت Adobe استفاده نمائید.

 

Tool Hints:

شما با استفاده از Tool Hints براحتی میتوانید با کلیک کردن بر روی هر ابزاری، اطلاعاتی از قبیل نام ابزار، کاربرد آن، کلیدهای تغییردهنده کاربرد ابزار یا همان Modifier Key و توضیحات مرتبط با آنها و همچنین کلیدهای میانبر یا همان Shortcut ابزار را دریافت نمائید. بصورت پیشفرض قابلیت Tool Hints در نرم افزار غیرفعال است و برای فعال کردن آن کافیست از منوی Window در قسمت Utilities گزینه Tool Hints را انتخاب نمائید تا همانند تصویر زیر پانل Tool Hints باز شود:

hbgpz691ca3vtvk7qbw.png

 

برای نمونه همانگونه که در تصویر فوق ملاحظه مینمائید: Selection Tool در حالت انتخاب است و در پانل Tool Hints موارد فوق الذکر به تفصیل ذکر شده است. حال اگر بر روی ابزاری دیگر در Toolsbar کلیک کنید، اطلاعات مرتبط با ابزار انتخاب شده در Tool Hints نمایان خواهد شد، همانند تصویر زیر که ابزار قیچی یا Scissors Tool در حالت انتخاب قرار گرفته است:

z9b4tibs2fboi488gv.png

 

شما با کلیک کردن بر روی گزینه Collapse to Icons در بالای پانل Tool Hints (که در تصویر بالا نیز مشخص گردیده است) میتوانید پانل Tool Hints را بسته و همانند تصویر زیر بصورت آیکون داشته باشید، در این حالت با کلیک کردن بر روی تصویر لامپ در آیکون، پانل باز شده و با کلیک مجدد بسته خواهد شد:

89y59af78279dwzsmf.png

 

حال با استفاده از اطلاعات فوق الذکر به معرّفی هر یک از ابزارها می پردازیم:

به صورت کلی می توان دسته بندی زیر را برای Toolsbar انجام داد که در آن ابزارها با توجه به کاربرد آنها به 4 دسته اصلی با عنوانهای زیر تقسیم بندی می شوند:

A: Selection Tools

B: Drawing and Type tools

C: Transformation tools

D: Modification and Navigation tools

در تصویر زیر دسته بندی فوق و ابزارهای موجود در هر دسته به همراه کلیدهای میانبر آنها نمایش داده شده است و در ادامه به تشریح هر یک از این دسته ها خواهیم پرداخت:

nr8367d3hpzdt3zwjol.png

 

Selection Tools:

از ابزارهای موجود در این دسته، به منظور انتخاب (و یا فعال کردن) موارد موجود در طرح (Objects)، نقاط (points) و خطوط ( lines) استفاده می گردد.

 

Selection Tool: از این ابزار به منظور انتخاب Objectهای وارد شده در طراحی استفاده میگردد، از جمله کاربردهای دیگر این ابزار می توان به حرکت Objectها، تغییر اندازه آنها و جابجائی صفحات اشاره نمود. کلیدهای میانبر این ابزار V و Scape میباشد. طبق تصویر زیر با انتخاب هر Object کادری در محیط آن ظاهر می گردد:

p04rzcioj385ojsuofgr.png

 

Direct Selection Tool: این ابزار قابلیت انتخاب نقاط (Points) را در یک مسیر یا طرح (Path) و یا انتخاب مستقیم محتوا در یک قاب (Frame) و یا گروهی از Objectها و یا جابجائی بخشی از خطوط را برای شما محیا می سازد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، A می باشد:

botsqao5vglaa26ar8tl.png

 

Page Tool: این ابزار امکان انتخاب یک یا چند صفحه و ایجاد صفحات متعدد در اندازه های متفاوت را برای شما محیا می سازد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، Shift+P می باشد:

t4aqp7svihedcmshhj6.png

 

Gap Tool: با استفاده از این ابزار قادر به تنظیم فاصله به بین Objectها در صفحه می باشید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، U می باشد:

rnfyvco2bmzl4nv9b990.png

 

Drawing and Type tools:

از ابزارهای موجود در این دسته، به منظور ایجاد و طراحی Object های ساده و پیچیده همچون: مستطیل، بیضی، چند ضلعی و یا سایر اشکال دلخواه و نیز ایجاد قابهای متنی استفاده می گردد.

 

ME Type Tool: این ابزار امکان ایجاد قاب متنی (Text Frame) بصورت راست چین (Right To Left)و انتخاب و ویرایش متن را برای شما مقدور می سازد. اگر بر روی این ابزار راست کلیک کنید، سایر ابزارهای موجود در این گروه را بشرح زیر مشاهده خواهید نمود.

 

ME Type on a Path Tool: این ابزار امکان ایجاد Text Frame بصورت Right To Left در یک مسیر یا طرح خاص (Path) و نیز انتخاب و ویرایش متن در آن را برای شما مقدور می سازد.

 

Type Tool: این ابزار امکان ایجاد Text Frame بصورت چپ چین (Left To Right) و انتخاب و ویرایش متن را برای شما مقدور می سازد. در ضمن کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، T می باشد:

d5gi3jy17q5gltv5g3uz.png

 

Type on a Path Tool: این ابزار امکان ایجاد Text Frame بصورت Left To Right در یک مسیر یا طرح خاص (Path) و نیز انتخاب و ویرایش متن در آن را برای شما مقدور می سازد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، Shift+T می باشد:

qzr1tmow5zyyqsrmk7f8.png

 

Pen tool: این ابزار به شما امکان کشیدن خطوط مستقیم و یا منحنی را میدهد، بدین صورت که با کلیک کردن در هر نقطه از صفحه یک نقطه اتصال (Anchor Point) ایجاد شده و با کلیک در هر نقطه دیگر، ضمن ایجاد یک Anchor Point پاره خطی متصل به نقطه ابتدائی ترسیم می گردد. کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، P می باشد:

u0wyohouwy7dn32kbhf5.png

 

Add Anchor Point Tool: اگر بر روی ابزار Pen Tool راست کلیک کنید، ابزارهای مخفی شده ای را مشاهده خواهید نمود که کاربردی شبیه به Pen Tool را دارا هستند. یکی از این ابزارها Add Anchor Point Tool می باشد که به واسطه آن قادر به اضافه نمودن یک Anchor Point در Path می باشید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، = می باشد:

pichrvb9vyjur7kpg.png

 

Delete Anchor Point Tool: این ابزار اجازه ی حذف کردن یک Anchor Point از Path را به شما میدهد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، – می باشد:

43eq5ry7bl0clv64ocf2.png

 

Convert Direction Point tool: این ابزار امکان تبدیل نقاط گوشه (corner points) و نقاط صاف (smooth points) را میسر میسازد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، Shift+C می باشد.

nehy8279pg5z0cdonlo.png

 

Pencil Tool: این ابزار امکان رسم یک شکل دلخواه (Freeform Shape) را محیا می سازد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار N میباشد:

zuxg1p2i6jwewlr38r09.png

 

Smooth Tool: از این ابزار برای حذف زوایای بیش از اندازه یا اضافی از یک Path می توانید استفاده نمائید:

hwwxoliziobul7dd35q9.png

 

Erase Tool: این ابزار همانگونه که ار نامش پیداست امکان حذف نقاط (Points) را از Path میسر می سازد:

k774csq4r8c7htm9gzj.png

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

قسمت چهارم: آشنائی با ابزارها (2)

 

سلام، در قسمت قبلی مقاله با انواع ابزارهای Selection و تعدادی از ابزارهای Drawing and Type آشنا شدیم، حال در این مقاله به سایر ابزارها اشاره خواهیم نمود:

C: Transformation Tools

D: Modification and Navigation Tools

 

ابتدا در ادامه ی ابزارهای Drawing and Type میتوان ابزارهای زیر را نام برد:

Line Tool: با استفاده از این ابزار قادر به طراحی با کشیدن خطوط یا پاره خط می باشید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، P می باشد:

13ccs8im9g56cc3imws.png

 

Rectangle Frame Tool: با استفاده از این ابزار، قادر به رسم قاب (Frame) به شکل مربع یا مستطیل در صفحه می باشید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، F می باشد:

mqw1cdbsgdt9eujp6vt9.png

 

با راست کلیک نمودن بر روی این ابزار، سایر ابزارهای مشابه به شرح زیر در دسترس خواهند بود:

Ellipse Frame Tool: این ابزار به شما امکان ایجاد قابهای بیضی و دایره ای شکل را می دهد:

2o7o9mrofpaydiznry.png

 

Polygon Frame Tool: با استفاده از این ابزار قادر به رسم قابهای چند ضلعی می باشید:

sceabixvu1r9vr1zff2q.png

 

از سه ابزار فوق بیشتر در جهت ایجاد قابهای گرافیکی که معمولاً حاوی تصویر می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Rectangle Tool: با استفاده از این ابزار، قادر به رسم مربع یا مستطیل در صفحه می باشید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، M می باشد:

x9qzmserhm2rmlcehlx.png

 

سایر ابزارهای این گروه به شرح زیر است:

Ellipse Tool: از این ابزار برای ترسیم بیضی یا دایره در صفحه استفاده می گردد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، L می باشد:

sztcv9qjdk7itjhadjx.png

 

Polygon Tool: این ابزار امکان رسم چند ضلعی در صفحه را برای شما محیا می سازد:

ngw39y61pxmkma299bwa.png

 

Transformation Tools:

با استفاده از ابزارهای قرار گرفته در این دسته، شما قادر به تغییر شکل، تغییر جهت و تغییر اندازه ی Objectها و نیز برش اشکال و ... خواهید بود.

 

Scissors Tool: با استفاده از این ابزار قادر به برش زدن اشکال یا تصاویر از نقاطی خاص می باشید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، C می باشد:

9zoi6wie39hf1sgbnm9c.png

 

Free Transform Tool: با بکار بردن این ابزار، شما قادر به چرخاندن، تغییر مقیاس و یا حتی برش آیتمهای به کار رفته درصفحه می باشید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، E می باشد:

p0076notwvx0g3to5cx.png

 

سایر ابزارهای پنهان شده در این گروه ابزار به شرح زیر است:

Rotate Tool: به واسطه این ابزار، شما میتوانید یک مورد را حول یک نقطه ثابت بچرخانید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، R می باشد:

ewv5mszalwigwabh59zi.png

 

Scale Tool: این ابزار به شما اجازه ی تغییر اندازه ی یک آیتم را در اطراف نقطه ای ثابت می دهد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، S می باشد:

8mp5p3b7xrgukennomtf.png

 

Shear Tool: این ابزار امکان شیب دار نمودن و یا کج کردن شکل را در اطراف یک نقطه ثابت میسر می سازد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، O می باشد:

zeae0fpljw0pur7xkit4.png

 

Gradient Swatch Tool: با استفاده از این ابزار شما میتوانید یک طیف رنگی را با شیب دلخواه بین ناحیه ای محصور در دو نقطه ایجاد نمائید، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، G می باشد:

udxl08ezr3cqwop2aw4a.png

 

Gradient Feather Tool: این ابزار قابلیت ایجاد Tranparency یا شفایت و یا محو کردن اشکال و تصاویر را با استفاده از گرادینت برای شما محیا می سازد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، Shift+G می باشد:

ma58je3kuvlzhhzupr4.png

 

Modification and Navigation Tools:

با استفاده از این دسته ابزارها، شما قادر به کنترل View، یا بزرگنمائی و کوچک نمائی (Zoom in & Zoom out) ، اندازه گیری فواصل در سند و ... می باشید.

 

Note Tool: با استفاده از این ابزار شما قادر خواید بود که یادداشتهایی را در سند ایجاد نمائید با این خصوصیت که در هنگام چاپ یا Print ظاهر نمیگردند:

ukva2bd8sebzfuz4j.png

 

Eyedropper Tool: از این ابزار برای اعمال مشابه رنگ و یا ویژگی های یک Object به Objectهای دیگر استفاده می شود، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، I میباشد:

dsqhu5vceeoeabl2ev0i.png

 

Measure Tool: از این ابزار که در گروه Eyedropper Tool قرار دارد، برای اندازه گیری فاصله ی بین نقاط و یا زوایا در سند استفاده می شود، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، K می باشد:

982uuhyioy5bwdq7jod.png

 

Hand Tool: از این ابزار جهت جابجائی صفحات در Document استفاده می شود، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، H می باشد:

hyvanzl868d7h8lpb3r.png

 

Zoom Tool: با این ابزار امکان افزایش یا کاهش بزرگنمائی در یک ناحیه و یا در کل صفحات سند میسر می باشد، کلید میانبر برای انتخاب این ابزار، Z می باشد:

mwclmyx1h3khjenl7xzp.png

 

در قسمت های بعدی بصورت کاربردی از ابزارهای یاد شده، استفاده خواهد شد.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

قسمت پنجم: انواع روش های درج تصویر

 

در این قسمت قصد داریم به انواع روشهای درج تصویر در سندهای Indesign بپردازیم. در ابتدای کار، سندی جدید بصورت دلخواه (از نظر چند ستونه بودن و حالت افقی یا عمودی و ...) ایجاد میکنیم.

 

روش اوّل:

در این روش که آسانترین روش نیز میباشد، کلیدهای Ctrl+D را بصورت همزمان میفشاریم تا پنجره ی Place همانند تصویر زیر باز شود. البته شما از طریق منوی File و سپس انتخاب گزینه Place نیز می توانید بدین پنجره دسترسی داشته باشید:

8woir5g5lnrn15abfbsd.png

 

سپس مکان تصویر مورد نظر خود را مسیریابی کرده و بر روی آن دابل کلیک کنید (و یا بر روی تصویر کلیک و سپس گزینه Open را انتخاب کنید) حال باید متوجّه شده باشید که اشاره گر موس با پیشنمایش یا Preview ای از تصویر بصورت کوچک شده، همراه خواهد شد. حال برای درج تصویر در هر قسمت از سند، کافیست کلیک نموده و به اندازه ی دلخواه دراگ کنید، همانند تصویر زیر:

qjzceg4yue3pjnob6l.png

 

نکته: در ایندیزاین تصاویر در قاب یا Frame قرار میگیرند، در روش ابتدائی که ذکر شد در واقع با کلیک کردن و دراگ، اندازه ی قاب تعریف شده و تصویر نیز بصورت متناسب با آن تغییر اندازه پیدا میکند.

 

نکته: در روش مذکور اگر در هنگام انتخاب تصویر مورد نظر (در پنجره Place) چند تصویر بصورت همزمان (با استفاده از دراگ موس و یا با نگه داشتن کلیدهای Ctrl و یا Shift) انتخاب شوند، به تعداد تصاویر انتخاب شده، عددی در کنار اشاره گر موس به نمایش در می آید که با هر بار کلیک و دراگ نمودن، یک تصویر درج و از تعداد ذکر شده یک رقم کم می شود و به همین ترتیب با درج یک تصویر، اشاره گر موس بلافاصله، آماده ی درج تصویر دوّم الی آخر میشود.

 

روش دوّم:

پس از انتخاب تصویر مورد نظر (از طریق پنجره ی Place)، کافیست در قسمتی از سند کلیک کنید. همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه مینمائید، با انجام این کار تصویر با اندازه واقعی و قاب متناسب با آن در سند درج می گردد که برای تصویر بزرگ چندان روش خوبی نمیباشد:

c47fxyyoekoinyrj1odv.png

 

البته شما از طریق قاب ایجاد شده(با کلیک کردن بر روی مربع کوچک زرد رنگ و دراگ نمودن آن)، میتوانید تصویر را در سند جابجا نمائید و یا با کلیک و دراگ کردن بر روی مربعهای کوچک در چهارگوش قاب، میتوانید قاب را تغییر اندازه دهید، اما دقت کنید که با تغییر اندازه ی قاب، تصویر تغییر اندازه پیدا نمیکند، همانند تصویر زیر:

r4157piznppz87shn1l.png

 

نکته: برای تغییر اندازه ی قاب و تصویر بصورت همزمان، میبایست کلید Ctrl را نگه داشته و سپس مربعهای مذکور را دراگ کنید، همانند تصویر زیر:

56u0uz21kptrgkx7v0.png

 

روش سوّم:

در این روش شما با استفاده از ابزارها، ابتدا قاب یا Frame مورد نظر را ایجاد نموده و سپس نسبت به درج تصویر در قاب اقدام میکنید. برای این منظور ابتدا یکی از ابزارهای رسم Frame را همانند تصویر زیر انتخاب میکنید:

w65lw50guzbp8idsph7i.png

 

به عنوان نمونه Rectangle Frame Tool را از نوار ابزار (و یا با فشردن کلید میانبر F) انتخاب نموده و قاب مورد نظر خود را با کلیک نمودن و دراگ به اندازه ی دلخواه، ایجاد می کنیم، همانند تصویر زیر:

aodgm66czw3qlaojy6.png

 

سپس در حالی که قاب در حالت انتخاب است با فشردن کلیدهای Ctrl+D (و یا از طریق منوی file) تصویر مورد نظر خود را انتخاب میکنیم. با انجام این کار تصویر بصورت خودکار در قاب ایجاد شده قرار میگیرد. امّا همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه مینمائید در صورت متناسب نبودن اندازه واقعی تصویر با اندازه ی قاب ایجاد شده، صرفاً بخشی از تصویر قابل مشاهده خواهد بود:

lr7ppd9on5x2iitgtrq5.png

 

نکته: در روش بالا برای مشاهده تمام تصویر میبایست یا سایز قاب را به روش گفته شده تغییر اندازه دهید و یا با استفاده از گزینه های موجود در گزینه ی Fitting واقع در منوی Object، اندازه ی «تصویر با قاب» را و یا بالعکس «قاب را با تصویر»، متناسب نمائید:

m3kq7voi0lhr0j420txr.png

 

با استفاده از گزینه های Fill Frame Proportionally، Fit Content Proportionally و Fit Content to Frame میتوانید تصویر خود را متناسب با اندازه ی قاب، بصورت خودکار تغییر اندازه دهید. با استفاده از گزینه Fit Frame to Content، سایز واقعی تصویر حفظ شده و قاب متناسب با اندازه ی تصویر، بصورت خودکار تغییر اندازه پیدا میکند. با استفاده از گزینه ی Center Content نیز دقیقاً وسط تصویر، متناسب با اندازه ی قاب، نمایش داده می شود.

 

نکته: برای یکسان سازی سایز قاب با تصویر، میتوان در حالی که ابزار Selection و یا Direct Selection فعال باشد؛ بر روی یکی از مربعهای واقع در چهارگوشه ی قاب، دابل کلیک نمود.

 

نکته: اگر جهت درج چند تصویر به صورت همزمان از روش سوّم استفاده شود، تصویر بصورت خودکار در قاب قرار نمیگیرد، بلکه این اختیار به شما داده میشود که یا همانند روش اوّل و دوّم عمل کنید و یا با کلیک بر روی قاب، یکی از تصاویر در قاب درج شود.

 

نکته: اگر از طریق هر نرم افزار دیگری، تصویری در حافظه سیستم (منظور Clipboard) قرار گیرد، از طریق فشردن کلیدهای Ctrl+V و یا از منوی Edit و انتخاب گزینه Paste یا Paste in Place نیز میتوانید تصویر مورد نظر را در سند InDesign وارد نمائید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

قسمت ششم: خط کشها و خطوط راهنما

 

از آنجا که نرم افزار InDesign به عنوان یک نرم افزار واژه پرداز و صفحه آراء مورد استفاده قرار میگیرد، خط کشها و واحدهای اندازه گیری در آنها به واسطه ی بکار بردن ظرافت و دقّت در انجام طراحی ها، بسیار مهم و پرکاربرد می باشند. لذا در این قسمت به اهم مباحث در این زمینه می پردازیم.

 

در ابتدا باید بدانید که با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+R قادر به نمایان کردن یا عدم نمایش خطکشها خواهید بود. یعنی اگر همانند تصویر زیر، خطکشها در محیط کاری شما دیده نمیشوند، کافیست کلیدهای مذکور را جهت مشاهده خط کشها به کار ببرید:

az4fll8qtzl9hm1f25.png

 

البته از طریق مسیر View >> Show Rulers / Hide Rulers نیز میتوانید خطکشها را نمایان یا پنهان کنید.

 

شما میتوانید واحدهای اندازه گیری در خطکشها (Rulers) که در پنلها و یا کادرهای محاوره ای مورد استفاده قرار میگیرد، در هر زمانی تغییر دهید. واحدهای اندازه گیری مختلفی برای خطکشها در ایندیزاین، در دسترس شما قرار دارد، از جمله inches -Millimeters- picas – Points و ... . حال برای تغییر واحد اندازه گیری خطکشها کافیست بر روی خط کش مورد نظر (عمودی یا افقی) همانند تصویر زیر، راست کلیک نموده و واحد اندازه گیری دلخواه را انتخاب کنید:

pigt1swskup2e81fxr1r.png

 

برخی از نسبتهای واحدها که ممکن است مفید واقع شود به شرح زیر می باشد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه مینمائید: بصورت پیشفرض شروع اندازه گیری در خطکشها، گوشه ی سمت چپ از بالای سند می باشد، امّا شما میتوانید شروع انداز گیری یعنی مکان عدد صفر را تغییر دهید. همانگونه که در تصویر سمت چپ نیز مشاهده میکنید، مکان شروع اندازه گیری خط کش یعنی عدد صفر بصورت پیش فرض نمایش داده شده است، حال برای اینکه مکان آن را به موازات خط افقی قرمز رنگ تغییر دهیم، کافیست بر روی مربع حاصل شده از تقاطع خطکش افقی و عمودی کلیک نموده و به سمت نقطه ی مشخص شده دراگ کنیم، حاصل کار تصویر سمت راست خواهد بود که گویای موضوع می باشد:

0t3sktxgwzh474gsfg7m.png

 

البته شما هر زمان که بخواهید میتوانید با دابل کلیک کردن بر روی مربع مذکور (یعنی محل تقاطع خط کشهای افقی و عمودی) محل شروع اندازه گیری یا همان عدد صفر را به مکان اوّلیه بازگردانید.

 

قبل از پرداختن به ادامه ی توضیحات، برای درک بهتر این موضوع، بهتر است به تصویر زیر دقتّ کنید تا با مکان برخی از قسمتهای تشکیل دهنده سند بیشتر آشنا شوید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تنظیمات اصلی مربوط به خط کشها از طریق مسیر Edit >> Preferences >> Units & Increments در دسترس شما خواهد بود، البته از طریق کلیدهای میانبر Ctrl+K نیز می توانید به پنجره Preferences دسترسی داشته باشید:

fotgmsausj2azjmwxu5.png

 

حال به توضیح اهم موارد مربوطه (در تصویر بالا) در قسمت Units & Increments میپردازیم:

 

Ruler Units: در زیر این عنوان، تنظیمات مربوط به Origin، Horizontal و Vertical قرار گرفته که به شرح زیر می باشند:

 

Origin: با استفاده از این منو میتوانید مکان شروع نقطه ی صفر را در سند تغییر دهید، همانگونه که درتصویر زیر ملاحظه میکنید، این منو شامل گزینه های Spread،Page و Spine می باشد:

k1hbeaa84hzv0qsbu200.png

 

gma7x1j3vo98g80voc1o.png

 

 

حال به توضیح اهم موارد مربوطه (در تصویر بالا) در قسمت Units & Increments میپردازیم:

 

Ruler Units: در زیر این عنوان، تنظیمات مربوط به Origin، Horizontal و Vertical قرار گرفته که به شرح زیر می باشند:

 

Origin: با استفاده از این منو میتوانید مکان شروع نقطه ی صفر را در سند تغییر دهید، همانگونه که درتصویر زیر ملاحظه میکنید، این منو شامل گزینه های Spread،Page و Spine می باشد:

efb839p1ck2z9zthkec.png

 

Spread: با استفاده از این گزینه، مکان عدد صفر، نقطه ی بالای گوشه ی سمت چپ از هر Spread در نظر گرفته می شود، همانند تصویر زیر، که خطکش افقی کل سند را پوشش داده است (سمت چپ صفر، اعداد منفی و سمت راست صفر؛ اعداد مثبت منظور می گردند):

z9k0223r9h71lgar8g6p.png

 

Page: با استفاده از این گزینه، مکان عدد صفر، نقطه ی بالای گوشه ی سمت چپ از هر Page یا صفحه در Spread در نظر گرفته می شود، نکته اینکه انتهای هر صفحه نیز (یعنی گوشه ی سمت راست هر Page) با عدد صفر شماره گذاری میشود:

esogzmsrrgwhfeb5wkjm.png

 

Spine: با استفاده از این گزینه، مکان عدد صفر، دقیقاً وسط خط کش افقی در Spread، در نظر گرفته می شود به گونه ای که اگر همانند تصویر زیر، دو صفحه در Spread کنار هم قرار گیرند، عدد صفر دقیقاً در وسط آنها واقع می شود:

yv9aphgwbpy7bcmskfyd.png

 

Horizontal و Vertical: علاوه بر روش ذکر شده در ابتدای مطالب در خصوص تغییر واحد اندازه گیری خطکشها، در این قسمت نیز میتوانید واحد اندازه گیری هر یک از خطکشهای افقی (Horizontal) یا عمودی (Vertical) را تغییر دهید:

fs56z9kjfsqh57xe80cn.png

 

در قسمت Stroke نیز می توانید واحد اندازه گیری ضخامت را برحسب Points یا Millimeters مشخص کنید، این گزینه بیشتر در ایجاد سند به منظور انتشار در Web مفید می باشد. با استفاده از گزینه Points/Inch نیز می توانید مقدار در نظر گرفته شده برای انجام محاسبات مربوطه را تغییر دهید:

2t6fmd0vpnnep9aboby.png

 

ایجاد خطوط راهنما یا Ruler Guide:

با کلیک کردن بر روی هر یک از خطکشهای افقی و یا عمودی و دراگ نمودن به داخل Page، خطوط راهنمای افقی و یا عمودی ایجاد میگردند. این خطوط همانگونه که از نامشان پیداست در فایل خروجی و چاپ ظاهر نمیگردند و صرفاً جهت افزایش دقتّ در طراحی و آسان نمودن چیدمان المانها در صفحه به عنوان راهنما مورد استفاده قرار میگریند:

2mtego2kj5avqm0v7mgc.png

 

از طریق مسیر Layout >Ruler Guides به پنجره زیر دسترسی خواهید داست که بواسطه آن قادر به تغییر رنگ خطوط راهنما و Threshold آنها می باشید:

xdu9m38csioumhv7eyp1.png

 

از طریق مسیر Layout >Create Guides نیز همچون تصویر زیر قادر به ایجاد خطوط راهنمای افقی و عمودی بصورت همزمان خواهید بود، به عنوان نمونه طبق تنیمات زیر دو خط راهنمای افقی و دو خط راهنمای عمودی با فاصله ی مابین 5mm ایجاد میگردد:

tstkvqcmohhnlg1l3g46.png

 

8ewyi0g21e7hgbr84kj7.png

 

با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+; یا همان (Ctrl+ک) قادر به مخفی کردن تمامی خطوط (راهنما و حاشیه و ...) می باشید، و برای به نمایش درآوردن مجدد خطوط، کافیست یکبار دیگر کلیدهای مذکور را استفاده کنید. با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+’ یا همان (Ctrl+گ) نیز همانند تصویر زیر میتوانید Document Grid را نمایان سازید، و با فشردن مجدد کلیدهای مذکور این خطوط را پنهان کنید. البته از طریق مسیر View>Grids and Guides نیز بدانها دسترسی خواهید داشت:

klaww6ev303ieuhj8w81.png

 

همانگونه که ملاحظه مینمائید، با Document Grid، ظرافت و دقّت کار خصوصاٌ زمانی که المانهای طراحی در صفحه زیاد باشند، بیشتر خواهد بود.

 

نکته: تنظیمات موجود در گزینه ی Grids and Guides، از طریق راست کلیک کردن در صفحه نیز در دسترس شما خواهد بود.

 

نکته: با استفاده از ابزارهای Selection و یا Direct Selection، قادر به انتخاب و جابجائی خطوط راهنما از طریق دراگ نمودن آنها، می باشید. البته پس از انتخاب این خطوط توسّط ابزارهای مذکور، از طذیق کلیدهای جهت نمای کیبورد نیز میتوانید آنها را جابجا کنید.

 

نکته: میتوانید چند خط راهنما را بصورت همزمان انتخاب کنید، بدین صورت که با استفاده از ابزارهای Selection و یا Direct Selection در صفحه دراگ نموده به طریقی که قسمتی از خطهای راهنما در محیط انتخاب شده قرار گیرند. در ضمن از طریق نگه داشتن کلید Shift و سپس کلیک نمودن بر روی خطوط مورد نظر نیز میتوانید بصورت همزمان آنها را انتخاب کنید.

 

نکته: در صورتی که با یکی از ابزارهای Selection و یا Direct Selection بر روی خطوط راهنما کلیک کنید، با استفاده از کلید Delete در کیبورد میتوانید آنها را حذف کنید. روش دیگر برای حذف خطوط از طریق مسیر: View>> Grids and Guides>> Delete all guides in spread می باشد.

 

نکته: تمامی مورادی که در خصوص اندازه گیری و واحدهای مربوطه ذکر شد، صرفاً در سند یا Document جاری اعمال میگردد و برای اعمال این تنظیمات بصورت پیش فرض کافیست تمامی سندهای باز را بسته و سپس نسبت به تغییرات مذکور در Preferences بپردازید.

لینک به دیدگاه

قسمت هفتم: Text Frames

 

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد؛ متن یا Text در نرم افزار ایندیزاین در قالب قاب متنی یا Text Frame قرار میگیرد . Text Frame دقیقاً مشابه با text box در نرم افزار QuarkXPress و نیز مشابه با text block در نرم افزار Adobe PageMaker می باشد.

 

در ایندیزاین دو نوع Text Frame وجود دارد که عناوین آنها Frame Grids و Plain Text Frames است. Frame grids در واقع نوع خاصی از قاب متنی میباشد که بمنظور استفاده از انواع زبانهای آسیائی (چینی و کره ای) مورد استفاده قرار می گیرد و قاب متنی خالی که در آن از هیچ Gridی استفاده نشده است، Plain text frames خوانده می شود.

 

همانند قابهای گرافیکی در ایندیزاین، قابهای متنی نیز قابلیت جابجائی و تغییر سایز را دارا می باشند و ابزارهایی که به واسطه آنها قادر به ایجاد و تغییر متن می باشید عبارتند از Type Tool، Selection tool ، Direct Selection tool، Horizontal Grid tool و Vertical Grid tool .

 

ابزار Type که با حرف T در نوار ابزار در دسترش شما قرار دارد بمنظور ایجاد قاب متنی و یا ویرایش متن در یک قاب، مورد استفاده قرار میگیرد. البته با استفاده از آن میتوانید جهت plain text frame را به حالت عمودی ویا افقی نیز تغییر دهید. برای ایجاد قاب متنی، ابتدا Type Tool را انتخاب کرده و سپس در قسمتی از سند کلیک و دراگ کنید به نحوی که اندازه ی عرض و ارتفاع دلخواه شما بدست آید و سپس کلیک را رهاکنید. البته با نگه داشتن کلید Shift در هنگام دراگ کردن، اندازه ی عرض و ارتفاع قاب بصورت یکسان تغییر پیدا کرده و به شکل مربع در خواهد آمد و با رها کردن کلیک موس، مکان نما در داخل قاب ایجاد شده قرار گرفته و آماده ی درج متن می باشد.

yp5ciwpic5ocln9w40.png

 

نکته: اگر Type Tool در حالت انتخاب باشد، با کلیک کردن درون هر کادر متنی دیگری که موجود باشد، بلافاصله قادر به درج متن و یا ویرایش در آن خواهید بود.

 

نکته: اگر Type Tool در حالت انتخاب باشد، و تصمیم به جابجا کردن کادر متنی داشته باشید، میتوانید بدون انتخاب ابزاری دیگر و صرفاً با نگه داشتن کلید Ctrl و با کلیک کردن درون کادر؛ آن را دراگ کرده و به مکان مورد نظر جابجا نمائید. بعد از رها کردن کلید، همچنان ابزار Type در حالت انتخاب خواهد بود.

 

نکته: با نگه داشتن کلید Ctrl، علاوه بر جابجائی کادر متنی، قادر به تغییر شکل کادر نیز میباشید. بدین صورت که زمانی که ابزار Type Tool در حالت انتخاب باشد، کلید Ctrl را نگه داشته و سپس با کلیک کردن بر روی مربع های کوچک در کادر(دستگیره ها)، و دراگ آن در جهتهای مختلف، کادر را تغییر شکل دهید.

 

با Selection tool در نوار ابزار، قادر به جابجا کردن قاب متنی و یا تغییر اندازه ی آن هستید. برای جابجائی قاب کافیست در درون کادر کلیک کرده و به مکان مورد نظر دراگ کنید و بمنظور تغییر اندازه ی کادر نیز کافیست، بر روی دستگیره های کادر کلیک کرده و به اندازه ی دلخواه دراگ کنید. با Direct Selection tool قادر به جابجائی و تغییر شکل قاب متنی می باشید و با Horizontal Grid tool و یا Vertical Grid tool نیز قادر به ایجاد frame grid میباشید.

 

همانند ویژگی های قابهای گرافیکی، سایز قابهای متنی را نیز میتوانید با محتوای درون آن متناسب سازید. متناسب سازی اندازه ی قابهای متنی از دو لحاط عرض و ارتفاع قابل انجام میباشد، به عنوان نمونه شکل زیر را در نظر بگیرید:

xoj4yp8kuyb6cvb32c9.png

 

حال برای متناسب کردن ارتفاع قاب با متن، کافیست Selection tool را انتخاب کرده و بر روی دستگیره ی وسط در خط افقی زیرین یا بالای قاب، دایل کلیک کنیم:

p9j3rd06gj35mxufbspq.png

 

اما اگر قصد متناسب سازی عرض قاب با محتوای آن را داشته باشیم، کافیست Selection tool ر ا انتخاب کرده و بر روی دستگیره ی وسط در خط افقی چپ یا راست قاب، دایل کلیک کنیم:

tvte7mkm07m09f90qbkk.png

 

نکته: اگر با Selection tool بر روی هر یک از دستگیره های واقع در چهار گوش قاب دابل کلیک کنیم، قاب متنی هم از لحاظ عرضی و هم از لحاظ ارتفاع با محتوای خود متناسب خواهد شد:

6cr6vfikkr5xtezj5zt.png

 

نکته: علاوه بر موارد مذکور جهت متناسب سازی قاب متنی با محتوا، از کلیدهای میانبر Alt+Ctrl+C و یاز از مسیر Object > Fitting > Fit Frame to Content نیز میتوانید استفاده نمائید.

 

نکته: در متناسب سازی قاب متنی با محتوا، اگر از Direct Selection tool استفاده نمائیم، صرفاً دستگیره های موجود در چهارگوشه ی قاب در دسترس ما خواهد بود:

9dpupi23osoarbzboa1.png

 

قابهای متنی قابلیت اتصال یا ارتباط با سایر قابهای متنی را نیز دارا میباشد به نحوی که دنباله ی متن موجود در یک قاب، در قاب متنی دیگری ادامه پیدا کند. اصطلاحاً به قابهائی که به قاب دیگری متصل میشوند threaded گویند و متنی که در یک یا چند قاب دیگر ادامه پیدا میکند، اصطلاحاً story نامیده میشود. به عنوان نمونه زمانی که شما متنی را از یک فایل Word به داخل ایندیزاین Import میکنید، صرف نظر از تعداد قابها، کل متن تنها به عنوان یک story شناخته میشود. در این خصوص در آینده انشاءالله بیشتر توضیح خواهیم داد...

 

قابهاب متنی میتوانند بصورت چند ستونه یا multiple columns مورد استفاده قرار گیرند، برای این منظور کافیست زمانی که قاب شما در حالت انتخاب است کلیدهای Ctrl+B را بفشارید تا وارد تنظیمات قاب متنی شوید، البته از طریق راست کلیک کردن بر روی فایل و انتخاب Text Frame Options نیز میتوانید به آن دسترسی داشته باشید، روش دیگر بدین صورت است که ابتدا قاب را انتخاب کرده و سپس از طریق مسیر Object > Text Frame Options وارد تنظیمات قاب می شویم:

hhiajt8t9c84a3tqwi2s.png

 

از این طریق براحتی قادر به چند ستونه کردن قابها، تغییر سایز Gutter (همان فاصله ی بین ستونها)و حاشیه های قاب خواب خواهید بود، همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه میکنید با انتخاب گزینه Preview در تنظیمات، تغییرات اعمال شده در همان لحظه قابل نمایش میباشد:

tdw92ilguqydyhzslqhk.png

 

لازم به ذکر است زمانی که شما از گزینه های Place یا Paste در مورد متنها در سند استفاده میکنید دیگر نیازی به ایجاد قاب متنی نمیباشد و ایندیزاین بصورت خودکار قاب مورد نیاز را ایجاد میکند. البته شما میتوانید ابتدا plain text frame را بصورت دستی ایجاد کرده و سپس متن را در داخل آن قرار دهید.

لینک به دیدگاه

قسمت هشتم: آشنائی با Master Page و افزودن صفحات در سند

 

Master Page در ایندیزاین

یک Master Page در واقع نگهدارنده و نمایش دهنده ی المانها یا آیتمهایی همچون Header، شماره صفحه، لوگو،Footer و ... خواهد بود که شما تمایل دارید در تمامی یا بخشی از صفحات در سند ظاهر گردد. این موضوع بیشتر در طراحی و صفحه آرائی کتابها، مجلات و سررسیدها و یا سایر موارد اینچنینی که در آن از یک یا چند اولگوی ثابت برخوردار باید بود؛ مورد نیاز است. به عبارتی دیگر Master Pageها همانند یک لایه بکگراند برای صفحاتی که بر آنها اِعمال میشود؛ عمل میکند.

 

بصورت پیشفرض زمانی که شما یک سند جدید در ایندیزاین ایجاد میکنید، در واقع یک Master Page نیز ایجاد کرده اید، علاوه بر این قادر به افزایش تعداد Master Pageها نیز خواهید بود:

7t809y80ntb4plwi32r.png

 

اضافه کردن Object به Master Page اوّلیّه

برای این منظور کافیست ابتدا به پانل Pages برویم. اگر شما پانل Pages را در نرم افزار خود مشاهده نمیکنید، کافیست از منوی Window، گزینه Pages را انتخاب کنید و یا اینکه کلید میانبر F12 از کیبرد را بدین منظور بفشارید. همانگونه که در تصویر بالا نیز مشاهده میکنید، دوصفحه در کنار هم(Spreads) با عنوان A-Master ، برچسب خورده اند. حال بر روی عنوان مذکور دابل کلیک کنید تا در قسمت صفحه ی جاری به نمایش درآیند:

clz1dkku3dowa61pzplc.png

 

نکته: صفحاتی که هم اکنون در حال مشاهده و قابل ویرایش میباشد، در پانل Pages با رنگ آبی مشخص می شود.

 

اکنون قادر خواهید بود هریک از موارد: Header، شماره صفحه، لوگو، Footer و ... را در Master Page اعمال کنید، به عنوان نمونه موارد همانند تصویر زیر طرح های مورد نظر تان را با ذوق و سلیقه ی خود در Master Page درج میکنیم:

57ikwz4c9byt93sxmroo.png

 

حال اگر در پانل Pages بر روی صفحه 1 دابل کلیک کنیم، همانند تصویر زیر مشاهده خواهیم نمود که موارد موجود در سرصفحه Master Page، بر این صفحه نیز اعمال شده است؛

mmym1i1z9znxse5sls.png

 

نکته: اگر دقّت کرده باشید همانند تصویر فوق، در پانل Pages بر روی صفحه ی 1، برچسب A ظاهر شده که مشخّص کننده ی این موضوع است که Master Page با عنوان A-Master بر روی آن اِعمال شده است.

 

اضافه نمودن تعداد صفحات سند:

روش اوّل: همانگونه که در قسمتهای قبلی آموزش ذکر شد، شما در هنگام ایجاد یک سند جدید، قادر به تعریف تعداد صفحات اوّلیّه می¬باشید امّا علاوه بر آن، پس از ایجاد سند نیز ممکن است قصد افزایش تعداد صفحات جاری را داشته باشید، برای این منظور کافیست کلیدهای میانبر ALT+CTRL+P را بفشارید و یا اینکه از منوی File، گزینه ی Document Setup را برگزیند تا ویزارد زیر ظاهر گردد سپس در قسمت Number of Pages تعداد صفحات خود را تعیین کنید:

b37dhfsgouzdb74u3ybo.png

 

به عنوان نمونه عدد 5 را در قسمت مذکور وارد نموده تا در نتیجه ی آن، تعداد 4 صفحه به انتهای صفحات جاری اضافه گردد:

lygw74wa46m51bads6x.png

 

نکته: همانگونه که در تصویر بالا مشاهده میکنید بر روی صفحات 2 تا 5 نیز همانند صفحه 1 برچسب A ظاهر شده است یعنی از قالب Master Page A تبعیّت میکنند.

 

روش دوّم: همانند تصویر زیر، در پائین پانل Pages، بر روی آیکن Create new page کلیک کنید، با انجام این کار یک صفحه ی جدید بعد از صفحه ی جاری که در حالت انتخاب قرار دارد، ایجاد می گردد:

q9jpmomgx7g2fy1hpvm7.png

 

نکته: همانگونه که قبلاً ذکر شد در زمان ایجاد یک سند جدید، اگر گزینه Facing Pages در حالت انتخاب قرار داشته باشد، ایندیزاین طراحی سند را بصورت صفحات رودر رو و یا کتابچه ای (Booklet) در نظر میگیرد. که اصطلاحاً به هر دو صفحه که رو در روی یکدیگر قرار دارند یک Spread گفته میشود. همانگونه که در تصویر فوق نیز مشخص است، در قسمت پائین پانل Pages، عبارت 6Pages in 4Spreads درج گردیده که نشان دهنده ی این موضوع می باشد که سند دارای شش صفحه و این صفحات در چهار Spreads قرار گرفته اند. در واقع ایندیزاین (همانگونه که در تصویر بالا مشخّص نموده ام) هر ردیف از صفحات را در پانل Pages، یک Spread قلمداد میکند.

 

روش سوّم: با فشردن کلیدهای Ctrl+Shift+P، و یا از طریق مسیر منوی Layout و انتخاب گزینه ی Pages و سپس Add Page، یک صفحه ی جدید پس از صفحه ی جاری درج می گردد.

 

روش چهارم: از طریق مسیر منوی Layout و انتخاب گزینه ی Pages و سپس Insert Pages و یا با راست کلیک نمودن بر روی یکی از صفحات در پانل Pages، و انتخاب گزینه ی Insert Pages نیز قادر به اضافه نمودن صفحات جدید البته با تنظیمات بیشتر خواهید بود. همانگونه که در تصویر زیر ملاحظه مینمائید در قسمت Pages تعداد صفحات جدیدی که قصد اضافه کردن آنها را دارید مشخص کنید، سپس در قسمت Insert قادر به مشخص نمودن محل درج صفحات جدید در سند خواهید بود، گزینه After Page، باعث درج صفحات جدید پس از صفحه ی جاری، گزینه Before Page یاعث درج صفحات جدید پس از صفحه جاری و موارد دیگر به ترتیب باعث درج صفحات جدید در ابتدا یا انتهای سند خواهد شد. گزینه ی Master نیز مشخص کننده نوع Master Page برای صفحات جدید می باشد که در قسمت بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت:

eq9vmgxs6ve6b66k3me.png

لینک به دیدگاه

قسمت نهم: افزودن Master Page

 

در قسمت قبل با Master Pageها و نحوه کار با آنها آشنا شدیم، حال در این قسمت به روشهای ایجاد Master Pageهای جدید علاوه بر Master Page اولیه و نیز به طریقه ی اعمال آنها به سایر صفحات می پردازیم:

 

روش اوّل: ایجاد Master Page از طریق Scratch:

ابتدا گزینه New Master را همانند تصویر زیر از طریق پانل Pages انتخاب نمائید:

z31viaqou12p3fk8br44.png

 

تنظیمات زیر را در ویزارد ظاهر شده انجام داده و بر روی گزینه OK کلیک نمائید:

 

tqtbvcwaw38ecfsb3m4d.png

 

- در قسمت Prefix قادر به درج کارکتری خواهید بود که بواسطه ی آن صفحاتی که Master Page جدید بر آنها اعمال میشود، برچسب گذاری میشوند و در واقع نشاندهنده ی صفحاتی می باشد که از قالب Master Page ما پیروی میکنند.

- در قسمت Name میتوانید بصورت دلخواه برای master spread مورد نظر یک نام متناسب درج کنید.

- در قسمت Based On Master، قادر به انتخاب یک Master Page پیشفرض یا اولیه می باشید، میتوانید این گزینه را بر روی None قرار دهید.

- در قسمت number of pages، می توانید تعداد صفحات تشکیل دهنده ی Master Page را (حدّاکثر تا 10 صفحه) مشخص کنید.

- در قسمت Orientation نیز حالت افقی یا عمودی بودن Master Page را مشخص نمائید.

روش دوّم: ایجاد Master Page از طریق Page یا Spreadهای موجود:

همانگونه که در تصویر زیر نیز مشخص است، پانل Pages به دو بخش مربوط به Master ها و Pageها تقسیم می شودو همانگونه که از نام این دو مشخص است، بخش Master به Master Pageها و بخش Page به صفحات ایجاد شده تعلق دارد:

0a4p3d4tjzlmkbva7x7d.png

 

حال برای ایجاد Master Page جدید، کافیست همانند تصویر زیر ابتدا یک Spread طراحی شده را از بخش Page، با نگاه داشتن کلید Ctrl و کلیک بر روی صفحات آن، انتخاب نموده، سپس به قسمت Master، دراگ کنید. با رها کردن کلیک، Master Page جدید با نام B-Master و با Prefix پیشفرض B به صورت خودکار ایجاد خواهد شد و اگر این عمل را تکرار کنیم، Master Pageهای جدید با نام و Prefix متفاوت اضافه خواهند گردید:

zqf2l9xymiilieqo8d9k.png

 

علاوه بر مورد فوق الذکر، میتوانید صفحه یا Spread موردنظر خود را در قسمت Page ابتدا انتخاب نموده، سپس به جای دراگ نمودن آن به قسمت Masters، طبق تصویر زیر، گزینه Save as Master را از منوی پانل Pages انتخاب کنید:

kaiojewgk791z5ha0qu.png

 

اعمال Master Page به یک صفحه و یا یک Spread:

برای استفاده از Master در یک صفحه کافیست از طریق پانل Pages همانند تصویر زیر،Master مورد نظر را بر روی صفحه ی مورد نظر دراگ نموده و وقتی که یک مستطیل سیاه رنگ دور صفحه ظاهر گردید، موس را رها کنید:

1vpvc5nzrliitg4javip.png

 

و برای استفاده از Master در یک Spread، کافیست همانند تصویر زیر، Master مورد نظر را بر روی یک گوشه از Spread دراگ نموده و وقتی که یک مستطیل سیاه رنگ دور کل Spread ظاهر گردید، موس را رها کنید:

wbus1g6rhxvz0b3k27x.png

 

اعمال Master Page به چندین صفحه بصورت همزمان:

برای این منظور دو روش وجود دارد، ابتدا صفحات مورد نظر خود را در پانل Pages با نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک بر روی آنها انتخاب کنید. سپس کلید Alt را از کیبورد نگه داشته و بر روی Master Page مورد نظر کلیک کنید، همانند تصویر زیر:

e026o4ohguap52zvw8fe.png

 

روش بعدی انتخاب گزینه Apply Master to Pages از منوی پانل Page میباشد که بواسطه آن همانند تصویر زیر قادر به انتخاب Master مورد نظر و تعریف شماره صفحات برای اعمال آن می باشید:

zkl4uhmhrsa3yma9kbe8.png

 

نکته: در پانل Pages از طریق راست کلیک نمودن بر روی صفحات مورد نظر نیز به این گزینه دسترسی خواهید داشت و میتوانید، از این طریق Master اعمال شده بر روی صفحه را نیز تغییر دهید.

 

نکته: برای عدم اعمال Master Pageهای ایجاد شده بر سند، کافیست از طریق روش فوق، در قسمت Apply Master گزینه None و در قسمت To Pages گزینه All Pages را انتخاب نمائید.

 

روشی سریع برای ایجاد صفحات جدید بر اساس یک Master Page :

یکی از سریعترین روشها برای ایجاد صفحات جدید بر اساس قالب یک Master Page، انتخاب و دراگ نمودن Master Page مورد نظر به داخل بخش Pages می باشد به گونه ای که اشاره گر موس را در مکان مورد نظر قرار داده و همانند تصویر زیر با ظاهر شدن خط عمودی سیاه رنگ، کلیک موس را رها کنید:

ax4ailpgj4p12qg6mc.png

 

نکته: همانگونه که در قسمتهای قبلی نیز اشاره از طریق مسیر منوی Layout، نیز طبق تصویر زیر به مواردی همچون حذف و اضافه نمودن صفحات جدید، و یا ایجاد کپی از Master Page می باشید:

vb37jmyibf0u2fq6dwz.png

 

حذف Master Page:

با راست کلیک نمودن بر روی Master Pageهای جدید ایجاد شده در پانل Pages، و انتخاب گزینه Delete Master Spread، قادر به حذف آنها خواهید بود. امّا این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که با حذف یک Master، قالبهای اعمال شده توسّط آن بر سایر صفحات سند، حذف خواهند شد.

vef7kbao7vwoqtv3d0.png

 

روش دیگر برای حذف Master Pageها و یا سایر صفحات، انتخاب آنها و سپس استفاده از گزینه Delete در قسمت پائین پانل Pages میباشد که با حذف Masterها، با پیغام هشداری مبنی بر مورد استفاده قرار گرفتن Master مورد نظر در سایر صفحات سند مواجه خواهید شد:

7zw3ppye05kl3j8og0ww.png

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

قسمت دهم: ایجاد استایلهای پاراگراف و کاراکتر

 

character style مجموعه ای از ویژگی های کارکترها را (از قبیل فونت، سایز، رنگ قلم و ...) در بردارد که می تواند در یک مرحله به متن اعمال شود. paragraph styles شامل مجموعه ویژگی ها و قالب بندی character و paragraph به صورت همزمان می باشد که می تواند به یک یا چند پاراگراف اعمال شود. character style و paragraph styles به صورت پیش فرض در پانلهای جداگانه قرار دارند و بعضاً از آنها با عنوان text styles یاد می شود.

زمانی که شما ویژگیهای یک style یا سبک را تغییر می دهید، تمامی قسمتهایی از متن که این سبک به آن اعمال شده است متناسب با تغییرات ایجاد شده تغییر پیدا می کنند.

 

همانند اغلب نرم افزارهای وازه پرداز وصفحه آرا، در ایندیزاین نیز شما قادر به ایجاد، ویرایش و یا حذف سبکها هستید.

 

[basic Paragraph[styles:

به صورت پیشفرض هر Document در ایندیزاین دارای یک استایل پیش فرض با نام Basic Paragraph style میباشد که به متنهایی که تایپ می کنید اعمال میشود. شما قادر به تغییر ویژگیهای این استایل هستید اما نمیتوانید آن را حذف کرده و یا نامش را تغییر دهید. در ضمن عملیات، حذف و یا تغییر نام سبک، صرفاً برای استایلهایی که خودتان ایجاد می کنید، وجود دارد. علاوه بر این شما قادر به تغییر استایل پیشفرض میباشید و استایلی دیگر را به عنوان Basic style برای متن انتخاب کنید.

 

Character style attributes

Character style بر خلاف Paragraph style، شامل تمامی ویژگیهای مربوط به متن انتخاب شده نمی باشد. زمانی که شما یک character style ایجاد می کنید، ایندیزاین تنها ویژگی های متفاوت (از قبیل فونت و سایز قلم) متن انتخاب شده را مطابق با استایل تغییر می دهد.

 

انواع روشهای دسترسی به پانلهای character and paragraph styles

اگر از فضاهای کاری (Work Space) همچون Advanced ویا Typography در ایندیزاین استفاده می کنید، پانلهای character and paragraph styles در سمت راست پنجره نرم افزار در دسترس شما خواهد بود:

pvt4rlg7destuc8y00w8.png

 

در غیر این صورت با فشردن کلیدهای میانبر F11 و Shift+F11 به ترتیب قادر به باز کردن پالتهای paragraph styles و Character style خواهید بود.

روش بعدی از طریق مراجعه به منوی Type و انتخاب گزینه های یا Character Styles Paragraph Styles می باشید:

g6o9mlyaqxpx7w0pq8wt.png

 

علاوه بر منوی Type از طریق مراجعه به منوی Window-

2iqiwn8grj6h58d9vm.png

 

ایجاد paragraph styles یا character

در قسمت پایین پانل paragraph styles مطابق تصویر زیر بر روی آیکون Create net style کلیک کنید تا یک استایل جدید با نام پیشفرض Paragraph style 1 ایجاد شود:

sozicrtg1srx6td9w47i.png

 

حال با دابل کلیک کردن بر روی استایل ایجاد شده، وارد ویزارد تنظیمات پاراگراف با نام Paragraph style options میوشید:

ug3an0w3su0bxe7880w3.png

 

قسمت General

Style Name:

شما میتوانید نام استایل ایجاد شده را تغییر دهید البته بهتر است نام استایل را متناسب با متونی که میخواهید استایل را به آنها اعمال کنید، انتخاب کنید. مثلاً برای اعمال استایل به عناوین، نام استایل را تیتر انتخاب میکنیم.

 

Based on:

با استفاده از این قسمت قادر به لینک دادن استایل جدید به یکی از استایلهای موجود می باشید که به تناسب آن شما میتوانید ویژگیهای استایل قبلی را مبنا قرار داده و تنها موارد لازم را تغییر دهید. به صورت پیش فرض قشمت Based on بر روی گزینه No Paragraph Style تنظیم شده است.

 

Next Style:

در این قسمت شما قادر به انتخاب استایلی دیگر برای اعمال به متن بعد از اعمل استایل جاری خواهید بود، بدین صورت که با فشردن کلید Enter استایل بعدی به صورت خودکار به پاراگراف جدید اعمال خواهد شد. به طور پیش فرض قسمت Next Style بر روی گزینه Same style تنظیم شده است، یعنی همین استایل جاری به پاراگراف بعدی اعمال خواهد شد.

 

Shortcut:

در این قسمت قادر به تعریف کلیدهایی به عنوان شورتکات برای اعمال استایل میباشید. برای این منظور کافیست مکان نمای موس را در باکس مربوطه قرار داده و از روشن بودن کلید Num lock اطمینان حاصل کنید زیرا برای تعریف شورتکات در این قسمت صرفاً از کلیدهای ترکیبی (Alt، Ctrl و...) بعلاوه کلیدهای عددی (در قسمت Num lock) میتوانید استفاده کنید. حال با فشردن یکی از کلیدهای ترکیبی و یک عدد به صورت همزمان، شورتکات مورد نظر درج و ایجاد می گردد.

ulwhqp5wzg5zoj0zyedk.png

 

قسمت Basic character formats

در این قسمت همانگونه که در تصویر بالا مشخص است قادر به انتخاب فونت مورد نظر (Font Family) ، نوع قلم از لحاظ بُلد، ایتالیک و ...(Font Style)، سایز قلم (Font Size) و ... می باشید.

zb7h3qm1jt772egvnbh.png

 

قسمت Indents and Spacing

در این قسمت میتوانید قالب بندی مربوط به (Paragraph Direction) جهت پاراگراف، (Alignment) راست چین، چپ چین یا وسط چین بودن پاراگراف، (First line Paragraph) میزان تورفتگی سطر اول پاراگراف، (Left/Right Indent) میزان تورفتگی از سمت چپ و راست و ... را مشخص کنید.

qpe5ifk8fvq5od7gzlw.png

 

قسمت Character Color

همانگونه که مشخص است در این قسمت میتوانید رنگ متن را مطابق با سلیقه ی خود انتخاب کنید.

82pz2m3n8a6najzcmvpz.png

 

Character styles

اگر مطابق با توضیحات ذکر شده برای ایجاد paragraph styles از پانل Character styles، یک استایل جدید ایجاد کنید و بر روی آن دابل کلیک کنید، همانند تصویر زیر درخواهید یافت که برخی از تنظیمات همچون قسمتهای Basic character formats، Character Color و ... که در قسمت تنیمات paragraph styles نیز به آنها دسترسی داشتید، در واقع جزء تنظیمات Character styles محسوب می شود:

gdlerg56qq3mzm6ichf4.png

 

نکته: اگر در حال تایپ در ایندیزاین به کارکترهای خود فرمت خاصی را اعمال کنید مثلاً از طریق نوار تنظیمات فونت، سایز، یا رنگ متن را تغییر دهید و در همین حال نسبت به ایجاد یک استایل جدید اقدام کنید، ویژگی های اعمال شده بر روی متن(فونت، سایز و ...) به صورت پیش فرض در قسمت تنظیمات مربوط به استایل جدید قرار خواهد گرفت و نیازی به تنظیم آنها نیست:

jszd82y7mktft5rjqh0p.png

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...