رفتن به مطلب

۱۰ گیاه آپارتمانی مناسب برای کاشت در فضاهای داخلی


ارسال های توصیه شده

طرح کاشت، آمیزه ای از وجوه زیبایی شناسی، زیست محیطی و اجرایی است. در نتیجه، طراح برای دست یافتن به هر سه وجه، بایستی توانایی سازگاری بین گونه های گیاهی و طرح را بررسی کند. این مطلب ۱۰ گیاه آپارتمانی مناسب برای کاشت در فضاهای داخلی را معرفی می کند. گیاهان این نوشتار با توجه گل، شاخ و برگ و فرمشان به سه دسته تقسیم بندی شده اند:

 

زیبایی گلدهی

آکمئا،گلدان نقره ای (Aechmea fasciata)

اشک ملکه (Billbergia nutans)

شمعدانی عطری (Pelargonium odoratissimum)

 

جذابیت شاخ و برگ

کالادیوم، فیل گوشی (Caladium hortulanum)

نخل زینتی، سیکاد (Cycas revolute)

نخل راپیس،نخل بانو (Rhapis excels)

رشته مرواریدی، دانه غوره ای (Senecio rowleyanu)

 

فرم زیبا

رزسیاه، گل بشقابی (Aeonium arboreum zwartkop)

کاکتوس دم موشی (Disocactus flagelliformis)

مارچوبه زینتی (Asparagus densiflorus)

 

درک مشخصه اصلی هر گیاه حائز اهمیت است. این مشخصه، اجازه انتخاب صحیح را بر اساس پارامترهای خاص هر طرح کاشت می دهد.

 

گیاهان دارای گلدهی زیبا؛ انتخابی رنگارنگ

 

گلدان نقره ای- آناناسی (Aechmea fasciata – Bromeliad)

این گیاه، فرمی متقارن و نسبتاً معمارانه دارد. گل بزرگ صورتی یا قرمز آن در تمامی طول سال در مرکز گیاه رشد می کند. این گل به وسیله برگهای سبز روشن و پهن در برگرفته می شود. فرم پویای این گیاه، این امکان را فراهم می کند که آنرا به صورت یک گیاه منفرد در فضاهای داخلی و بدون نیاز به متعلقات بیشتر (سایر گونه های گیاهی) نگهداری کرد. آکمئا برای کاشت گلدانی (در جعبه و سایر ظروف مشابه) انتخاب مناسبی است. خوشبختانه می توانید با تلاشی بسیار ناچیز آکمئا را در بهترین حالت ممکن نگهداری نمایید. این گیاه نباید تحت تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد و همچنین، نیاز آبی متوسطی دارد. بلندای آکمئا در زمان بلوغ به یک متر می رسد و عنصری زیبا در کاشت گیاهان آپارتمانی به شما تقدیم می کند.

ijq824uc9d1c34idaja.jpg

 

بیلبرجیا، اشک ملکه (Billbergia nutans – Queen’s Tears)

این گیاه دارای دو مؤلفه شاخ و برگ جذاب و گلهایی جالب توجه است. اشک ملکه، از اواخر بهار تا پایان تابستان، پوشیده از گلهای صورتی روشن و شاداب است. گلهای این گیاه شبیه به زنگوله های کوچکی است که عملاً نیز به صورت آویزان از شاخه ها قرار دارند. بیلبرجیا گیاه زیبایی برای کاشت در گلدانهای آویز و یا کاشت ردیفی است.

گلها و برگهای معلق این گیاه همانند یک لوستر گیاهی است. گیاه مذکور بایستی در مکانهای کاملاً آفتابی قرار گیرد، همچنین با وجود نیاز کوددهی و تغذیه ای بالا در مقایسه با سایر گیاهان، گلهای بیلبرجیا ارزش فراوانی به آن بخشیده است.

f5qr4oibltxcthurchf.jpg

 

شمعدانی عطری (Pelargonium odoratissimum – Apple pelargonium)

همه می دانند که گیاه شمعدانی عطری تحت تاثیر سخت ترین شرایط و در هر مکانی دارای رشد و نمو قابل توجهی است. شمعدانی ها انتخاب مناسبی برای داشتن یک بوته مقاوم بوده، اغلب اوقات پوشیده از گل هستند و عطری خوشایند به دنبال خود ایجاد می کنند. این گیاه استفاده فراوانی در غذا و سالادهای گیاهی (آشپزی گیاهی) داشته و نیاز بسیار ناچیزی به نگهداری و آبیاری دارد. اگر آنها را در مکانهای آفتابی و دارای تهویه مناسب قرار دهید، زیبایی مضاعف فضای آپارتمان در طول سال، پاداش شما خواهد بود.

tfvemff9ebzlu98l8b.jpg

 

جذابیت شاخ و برگ؛ نگهداری آسان

بدون شک گلها زیبا هستند. با این حال گیاهان فراوانی برای کاشت در فضای داخلی موجود است که به هیچ عنوان گلدهی ندارند و شاخ و برگ عاملی است که به آنها ارزش زیبایی شناختی بخشیده و آنها محبوب معماران و طراحان ساخته است.

 

کالادیوم، فیل گوشی (Caladium hortulanum)

کالادیوم گیاه پوششی زیبایی است که رنگ آن سبز نیست. در واقع واریته های متنوع با رنگهای مختلف این گیاه از قرمز روشن تا قهوه ای تیره و حتی مشکی وجود دارد. همچنین در واریته های مختلف، شاخ و برگ آن نیز دارای شکلهای متفاوتی است. اگر فیل گوشی در مساحت بالا به کار برده شود، الگویی رنگارنگ و بی همتا پدید می آورد. به علت نیاز رطوبتی بالا و تمایل نور دریافتی پایین، نگهداری از کالادیوم مشکل است. این گیاه، گزینه ای عالی برای ترکیب با سایر گونه ها به منظور ایجاد اثری باشکوه و انبوه است و می تواند سطحی جذاب در پای درختان آرایش یافته فراهم آورد.

g2qp8ab5c53sewavgypy.jpg

 

نخل زینتی، سیکاد (Cycas revoluta – Cycad)

سیکاس درختی پا کوتاه و مشابه درخت نخل، با شاخ و برگی چشمگیر به رنگ سبز تیره و به فرم تاجی بر فراز تنه اصلی گیاه شکل گرفته است. گیاه سیکاد می تواند هم به صورت تک ساقه برای جعبه ها و گلدانهایی با سایز متوسط و بزرگ مناسب باشد و هم می تواند به صورت ۳ تا ۴ ساقه در اندازه های مختلف، نقطه ای کانونی را برای یک ترکیب بندی حجیم گیاهی تشکیل دهد. سیکاس دارای فرم متقارن و برگهای انبوه است و بنابراین عضوی بی نظیر برای یک طرح کاشت محسوب می شود. گیاهان طبقه سرخسها دارای رشد آرامی هستند در نتیجه؛ هنگام خرید ابعاد دلخواه را منوط به گذر زمان ندانسته و اطمینان یابید که سیکاس خریداری شما از ابتدا اندازه دلخواهتان را داشته باشد.

oqiz3pj9tsehvdhckua.jpg

 

نخل راپیس- نخل بانو (Rhapis excelsa – Lady Palm)

نخل بانو از انواع زیبای درختان نخل چند شاخه ای است. انتهای شاخه های باریک عمودی آن به برگهای کوچک نازکی به فرم چترهای رو به بالا ختم می شود. نخل راپیس برای آرایش خطی و ایجاد حفاظ، به منظور افزایش حریم مابین فضاها، مناسب است. حفظ و نگهداری نخل بانو آسان بوده و بنابراین از قرار دادن آنها در طرح کاشت محیط های داخلی دریغ نکنید.

tgfjc6w8gmr497ofxbq.jpg

 

مروارید رشته ای، دانه غوره ای (Senecio rowleyanus – String of Pearls Plant)

گیاه مروارید رشته ای، حقیقتاً جواهری در کاشت محسوب می گردد. این گیاه، به واقع همانند نام مرسوم خود، رشته ای از مروارید گیاهی است. مروارید رشته ای برای کاشت در حاشیه های کشت مناسب بوده تا به دانه های مرواریدی آن اجازه خزیدن به تمامی قسمتهای بستر کاشت و پوشش حاشیه ای را بدهد. گیاه، همچنین در یک گلدان آویز، آبشاری از مرواریدهای سبز را شکل می دهد. در صورت کاشت در حالت آویز، برای از دست نرفتن اثر جلوه بخشی مروارید رشته ای به محیط، بهتر است در ترکیب با سایر گیاهان کاشته نشود.

sisjoei43hypws3h8wnr.jpg

 

رز سیاه، گل بشقابی (Aeonium arboreum zwartkop – Black Rose)

آئونیوم، رز واقعی نیست، بلکه گیاهی گوشتی و آبدار (ساکولنت) است. برگهای تیره گیاه، اطراف ساقه اصلی آن رشد می کند. گلهای این گیاه در زمستان با رنگ زرد شکوفا می گردد که کنتراستی شدید را با شاخ و برگ تیره این گیاه به نمایش می گذارد. هنگامی که رز سیاه با سایر گونه های دارای شاخ و برگ غیر تیره کاشته می شود، زمینه ای برای جلوه نمایی گیاهان فراهم ساخته که کاملاً اثربخش و جذاب است.

وقتی رز سیاه به صورت منفرد (تک کاشت) کشت می گردد بهتر است در یک بستر کاشت کوچک (جعبه یا گلدان) استقرار یابد. همانند سایر گیاهان گوشتی، حفظ و نگهداری گل بشقابی بسیار آسان و با نیاز آبیاری پایین است.

kq226ppcvvmlgivl6tm.jpg

 

کاکتوس دم موشی (Disocactus flagelliformis – the Rat-Tail Cactus)

کاکتوس دم موشی از دیگر گونه های مناسب برای گلدانهای آویز و باغچه های معلق رشته ای است. ارزش مضاعف این گیاه در وجود گلهای صورتی آن است که از قسمتهای مختلف ساقه رشد کرده و تنها به مدت پنج روز در طول هر سال ظاهر می گردند. به مانند سایر کاکتوسها، کاکتوس دم موشی عملاً نیاز به عملیات حفظ و نگهداری نداشته و در نتیجه؛ نسبت به قرار دادن آن در مجموعه گیاهی خود بی میل نباشید.

kqnmpbyo085xepinzq.jpg

 

مارچوبه زینتی (Asparagus densiflorus – Asparagus fern)

این نوع مارچوبه مصرف خوراکی ندارد، اما انتخاب مناسبی برای کاشت در محیط های داخلی و آپارتمانی است. مارچوبه زینتی به رنگ سبز براق بوده و شاخه های آن در جهات مختلف رشد و نمو نموده و گیاهی شکیل و به طور خلاصه با کیفیت را ارائه می دهد. مارچوبه زینتی کارکرد خوبی به عنوان یک گیاه پوششی داشته و به خوبی با سرخسها و گیاهان علفی ترکیب می شود.

2ug087kllx7bwk8p0gxf.jpg

 

پی نوشت مترجم:

گزینه های فراوانی از گیاهان برای کاشت در محیط های داخلی وجود دارد. جذابیت، انسجام و حفظ و نگهداری آسان از مشخصه های طرح کاشت است که بایستی همیشه مد نظر قرار داده شود. یکی از این گزینه ها “باغ رشته ای معلق”، توپ خزه ای سبکی از بونسای ژاپنی است که در این شیوه گیاه از گلدان یا جعبه خارج شده و به توپی از خاک همراه با خزه و رشته های آویز منتقل می شود. در حقیقت آمیزه ای از هنر و باغبانی را در خود دارا است که به وسیله آن جهان سبز کوچکی پدید می آید که گامی فراتر از هنر بونسای نیز است که بررسی آن خارج از موضوع این مطلب است.

 

مترجم: الهه علیزاده

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...