رفتن به مطلب

فرهنگ بر چگونگی فریب دادنِ دیگران تأثیر می گذارد


ارسال های توصیه شده

روانشناسان کشف کردند که زبان افراد بر اساس سابقه ی فرهنگی، در حین دروغگویی تغییر پیدا می کند. پروفسور پائول تیلور از دانشگاه لنکستر انگلیس گفت: «علم برای مدت ها کشف کرده که انسان ها در زمان دروغگویی زبانشان را تغییر می دهند. تحقیق ما نشان می دهد که باورهای رایج درباره ی این تغییرات برای تمام فرهنگ ها صحت ندارد.»

e80c94zmp1iqlgorvjyd.jpg

 

محققان از شرکت کنندگانِ آفریقایی سیاه پوست، آسیای جنوبی، اروپایی سفید پوست و بریتانیایی سفید پوست خواستند تا تکلیفِ «دروغگو را بگیر» را تکمیل کنند؛ آنها در این تکلیف جملات درست و غلطی را ارائه دادند. محققان دریافتند که دروغگویان غربی نسبت به راستگویان کمتر از ضمایر اول فرد مفرد «من» استفاده کردند. این یافته رایج است و علت این است که دروغگو سعی می کند از دروغ فاصله بگیرد.

 

هرچند، آنها در حین بررسی دروغ های آفریقایی های سیاه پوست و آسیای جنوبی ها این اختلاف را پیدا نکردند. در عوض، این شرکت کنندگان بیشتر از ضمیر اول فرد مفرد و کمتر از ضمایر سوم شخص «او» استفاده می کردند – آنها سعی داشند گروه اجتماعی شان از دروغ فاصله بگیرد نه خودشان. همچنین اختلافاتی در انواع جزئیات محیطی گزارش شد. اروپایی های سفیدپوست و بریتانیایی های سفیدپوست اطلاعات مفهومی را کمتر در دروغشان ارائه دادند. در مقابل، آفریقایی های سیاه پوست و آسیای جنوبی ها بیشتر از اطلاعات مفهومی در دروغشان استفاده کردند تا جزئیاتِ اجتماعی کم را جبران کنند.

 

«نتایج ثابت می کند که نشانه های زبانشناختی برای فریب دیگران در فرهنگ های مختلف تفاوت دارد. این اختلافات با اختلافات فرهنگیِ شناخته شده در شناخت و هنجارهای اجتماعی دیکته می شوند.» این امر بر همه چیز دلالت دارد، از سنجش های خطرِ پزشکی قانونی و روندهای تبعیض گرفته تا ارزیابی پناهجویان. «در غیاب آموزش مختص فرهنگ، قضاوت های فردی درباره ی صداقت غالبأ بر اساس تجربه یا شواهدِ مبتنی بر مطالعات دروغگویان غربی صورت می گیرد. در این سناریوها، قضاوت های اشتباه درباره ی صداقت بر عدالت تأثیر می گذارند.»

 

در دنیای امروز که همه به دنبال اجرای قانون و عدالت هستند تا به تنوع فرهنگی بزرگترِ مضنون واکنش نشان دهند، بهتر است از یافته هایی مثل یافته های ارائه شده در این مقاله استفاده کنیم تا شیوه های فعلی را با سیاست ها انطباق دهیم و در نتیجه تمام جوامع در جمعیت تحت پوشش عدالت قرار گیرند.» جزئیات بیشتر این مقاله در نشریۀ Royal Society Open Science منتشر شده است.

 

ترجمه: سحر الله وردی - علمی بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...