رفتن به مطلب

ده منبع مهم برای جذب سرمایه در استارتاپ ها


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

وشته زیر از مارتین زوییلینگ (Martin Zwilling) موسس و هیئت مدیره شرکت Startup Professionalsاست که محصولات و خدماتی را به موسسان استارتاپ ها و صاحبان کسب و کارهای کوچک ارائه می دهد. او همچنین در وبلاگ روزانه خود، پیشنهادها و مطالبی را با موضوع استارتاپ ها به کارافرینان ارائه می دهد.

4amtukidw8ocgjq2grsg.jpg

 

یکی از سوالهایی که از من بعنوان منتور، زیاد پرسیده می شود این است که چگونه می توانم برای شروع کسب و کارم سرمایه جذب کنم؟ من همیشه می گویم که هیچ جادویی وجود ندارد، یا برخلاف تصور عموم، هیچ کسی منتظر نیست که فقط بخاطر ایده جدید و هیجان انگیز شما سرمایه در اختیارتان قرار دهد. به عبارتی، گزینه های خلاقانه دیگری برای شروع یک کسب و کار وجود دارد که شاید برای خرید ماشین، خانه، یا سایر مایحتاج مهم دیگر وجود نداشته باشد. اگر واقعا دوست دارید کارآفرین شوید، پیشنهاد می کنم بطور جدی به هر کدام از این راه حل ها فکر کنید؛ نه اینکه تنها روی یک یا دو راه حل متمرکز شوید و ناامیدانه بگویید که به درد شما نمی خورد.

 

البته هر راه حل مزیت ها و معایبی دارد که می تواند برای شما در دسترس یا جذاب نباشد. برای مثال، سرمایه گذاران حرفه ای ارزش زیادی برای تجربه های قبلی شما در راه اندازی کسب و کار قائل هستند و انتظار دارند در ازای سرمایه ای که در اختیارتان قرار می دهند، صاحب قسمتی از سهام شما شوند و کنترل بخشی از کسب و کار شما را برعهده بگیرند. قبول این موارد ممکن است برای یک کارآفرین نوپا سخت باشد. بنابراین همیشه این سوال وجود دارد که شایسته چه چیزی هستید؟ چه چیزی را حاضر هستید از دست بدهید تا ایده رویاییتان تبدیل به یک کسب و کار واقعی شود؟ در این مقاله من ده منبع مهم جذب سرمایه و قوانین را از آخر به اول معرفی می کنم:

 

۱۰- وام بانکی یا اعتبار

یک استارتاپ نوپا ممکن است نتواند از این منبع استفاده کند، چرا که نیازمند یک اعتبار خوب یا دارایی است که بتواند از آن بعنوان وثیقه استفاده کند. در امریکا می توانید از موسسه کسب و کارهای کوچک (SBA) بدون داشتن پشتوانه لازم، درخواست سرمایه کنید.

 

۹- در اختیار قراردادن بخشی از سهام یا خدمات در ازای کمک به استارتاپ

این یک معامله پایاپای است که شما مهارت یا چیزهایی که دارید را با چیزهایی که نیاز دارید معامله می کنید. برای مثال توافق در مورد فضای کاری به ازای پشتیبانی از کامپیوترهای اجاره دهنده در سایر فضاهای اداری یا معامله سهام در ازای حمایت های قانونی و حسابداری.

 

۸- مذاکره با یک شریک یا مشتری استراتژیک

یک مشتری اصلی یا کسب و کار تکمیلی پیدا کنید؛ کسی که ایده شما در نظر او چنان ارزشمند باشد که تمایل داشته باشد مبلغ قابل توجهی برای تکمیل ایده در اختیار شما قرار دهد. صدور مجوز اولیه یا توافق های با برچسب سفید می تواند نمونه هایی از این موارد باشد. (توافق برچسب سفید توافقی است که بر اساس آن شرکت می تواند با استفاده از یک برند جدید، کالا یا خدمتی که توسط شرکت یا تولید کننده دیگر تولید شده است را به فروش برساند به طوری که به نظر رسد خود شرکت آن کالا یا خدمت را تولید کرده است).

 

۷- پیوستن به یک مرکز رشد یا شتابدهنده استارتاپ

این روزها موسسه هایی مثل Y Combinator بسیار شهرت یافته اند و معمولا با دانشگاه های مشهور، سازمان های توسعه دهنده جوامع، یا حتی شرکت های بزرگ در ارتباط هستند. بیشتر آنها منابعی مثل فضای کاری، مشاوره و حتی سرمایه اولیه را به استارتاپ ها اختصاص می دهند.

 

۶- سرمایه گذاران خطرپذیر

این گروه سرمایه گذاران حرفه ای هستند که پول موسسه را روی استارتاپ های واجد شرایط با یک طرح تجاری قابل قبول و آماده برای ورود به بازار سرمایه گذاری می کنند. آنها به دنبال فرصت های بزرگ با یک تیم قابل قبول هستند که نیازمند میلیون ها دلار و یا بیشتر برای پیگیری کسب و کارشان هستند. به دنبال یک مقدمه بی نظیر باشید تا بتوانید نظر این موسسات را جلب کنید.

 

۵- سرمایه گذاران فرشته

بیشتر شهرهای بزرگ گروهی از افراد با شبکه ارتباطی خوب و علاقه مند به حمایت از استارتاپ ها دارند که حاضرند تا میلیون ها دلار در استارتاپ های با قابلیت بالا سرمایه گذاری کنند. از پلتفرم های آنلاین می توانید برای پیدا کردن این گروه سرمایه گذاران استفاده کنید. شبکه های محلی نیز می تواند برای پیدا کردن گروهی که مرتبط به صنعت یا علاقه شماست، مفید باشد.

 

۴- کمپین سرمایه گذاری آنلاین(کراود فاندینگ)

این منبع یکی از جدیدترین منابع جذب سرمایه است. هر کسی می تواند در JOBS Act شرکت کند (The Jumpstart Our Business Startups Act یا JOBS Act قانون راه اندازی کسب و کارهای نوپا است که هدف آن تشویق سرمایه گذاری کسب و کارهای کوچک در ایالت متحده از طریق ساده سازی بسیاری از قوانین اوراق بهادار است). سایت های آنلاین مثل Kickstarter نمونه ای از این کمپین ها است. در این سایت افراد می توانند برای استارتاپشان ضمانت های آنلاین بسازند تا محصول را برای تحویل در آینده پیش خرید کنند، کمک مالی کنند یا شایسته یک پاداش باشند.

 

۳- درخواست کمک مالی برای کسب و کارهای کوچک

این گروه سرمایه های دولتی است که از تکنولوژی های جدید و نیازهای مهم مثل تحصیل، درمان، و نیازهای اجتماعی حمایت می کند. یک وب سایت خوب برای شروع Grants.gov است که منبع خوبی برای بیش از هزار برنامه سرمایه گذاری دولتی است. اگر چه فرآیند طولانی در پیش دارد اما نیازی به چشم پوشی از بخشی از سهامتان ندارید.

 

۲- درخواست از دوست و فامیل

معمولا سرمایه گذاران حرفه ای انتظار دارند که شما در درجه اول با استفاده از این منبع تعهد خود را نشان دهید. اگر خانواده و دوستان به شما ایمان نداشته باشند، نباید انتظار داشته باشید که دیگران ایده شما را باور کنند. این یک منبع اصلی از بودجه های غیرشخصی برای استارتاپ ها در مراحل اولیه است.

 

۱- سرمایه شخصی خودتان

این روزها، هزینه شروع یک کسب و کار بسیار پایین است و بیش از ۹۰ درصد استارتاپ ها با سرمایه شخصی پیش رفته اند (که خود راه انداز نیز نامیده می شوند). ممکن است مدت زمان طولانی تری نیاز باشد تا به اندازه کافی پول پس انداز کنید و رشد کنید. اما مزیت آن این است که نیاز نیست هیچ سهام یا حق مالکیتی را معاوضه کنید. کسب و کار شما تنها مال خودتان است.

می توانید ببینید که همه گزینه ها نیازمند کار و تعهد از جانب شما است، هیچ جادو یا پول مجانی در دسترس نیست. هر تصمیم مالی یک معاوضه پیچیده بین هزینه کوتاه مدت و بلندمدت، بازده و همچنین کنترل و مالکیت کامل است. با وجود تمام این گزینه ها، هیچ دلیلی برای دنبال نکردن رویاهایتان نسبت به خیالبافی در مورد زندگیتان باقی نمی ماند.

 

منبع : اقتصاد آنلاین

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...