رفتن به مطلب

نصب و راه اندازی سیستم مدیریت محتوا بر روی هاست


ارسال های توصیه شده

در بخش سوم از آموزش کاربردی راه اندازی و مدیریت سایت به صورت گام به گام به آموزش نصب و راه اندزی سیستم مدیریت محتوای مربوطه بر روی هاست می پردازیم.

 

تو دو بخش اول با نحوه انتخاب هاستینگ مناسب و انتخاب دامنه مناسب و تنظیم آن روی هاست آشنا شدین. به نوعی تا این مرحله فضا و زیرساخت اولیه برای پیاده سازی سایت شکل گرفته و حالا خود سایت اصلی باید راه بیفته.

 

"این مطالب توسط کاربر Mohammad Aref تهیه شده است. جهت حفظ و احترام به حقوق نویسنده ، کپی برداری از

انجمن نواندیشان تنها با ذکر منبع مجاز است ".

 

برای راه اندازی سایت یا میشه از سیستم های مدیریت محتوای آماده استفاده کرد و یا از پایه اون رو طراحی و کدنویسی کرد. ما تو این آموزش و تا انتها فقط روی راه اندازی سایت با سیستم های مدیریت محتوای آماده و موجود در بازار کا داریم که بیشتر از 99 درصد وبسایت ها هم از همین سیستم های آماده و قوی استفاده میکنن.

 

اما همینا هم انواع و اقسام مختلفی دارن. اما به سه بخش کلی میشه تقسیمشون کرد: سایت ساز، انجمن ساز، فروشگاه ساز

 

تو هرکدوم از این بخش ها انواع و اقسام مختلفی از سیستم های مدیریت محتوا وجود داره که ما فقط به معرفی سیستم های معروف تر و پرکاربردتر می پردازیم و در ادامه کار رو فقط با یکی از این سیستم های مدیریت محتوا (قوی ترین اونها) یعنی وردپرس ادامه میدیم.

 

تو نصب و راه اندازی سایت سوالات مختلفی که اغلب ذهنمون رو درگیر میکنه اینا هستش:

چطور بهترین نوع سیستم مدیریت محتوا رو انتخاب کنم؟

انواع سیستم مدیریت محتوای سایت ساز چه تفاوتی با هم دارن؟

انواع سیستم مدیریت محتوای انجمن ساز چه تفاوتی با هم دارن؟

انواع سیستم مدیریت محتوای فروشگاه ساز چه تفاوتی با هم دارن؟

چطور سیستم مدیریت محتوای مورد نظر خودم رو روی هاست نصب کنم؟

اسکریپت ها چی هستن و چطور نصب میشن؟

 

توی این آموزش به ترتیب به این موارد پاسخ داده میشه. :a030:

 

 

چطور بهترین نوع سیستم مدیریت محتوا رو انتخاب کنم؟

معیارهای مختلفی برای انتخاب بهترین نوع سیستم مدیریت محتوا هست و اینکه یکسری معیارهای کلی در هر دسته از سیستم ها هست که با توجه به اونها میشه بهترین سیستم رو انتخاب کرد.

 

توجه به هدف تعیین شده برای سایت

همونطور که گفته شد انواع سیستم های مدیریت محتوا به صورت سایت ساز و انجمن ساز و فروشگاه ساز هستن. با توجه به هدفی که برای سایتمون مدنظر داریم. اگه یادتون باشه تو اولین پست آموزشی تو این زمینه، اولین قدم هدف گذاری سایت ذکر شد.

 

سایتمون در حد خبررسانی و اطلاع رسانی و ارائه یه سری مطالب هستش؟ قصد فروش محصول داریم؟ به صورت تالار گفتگو میخوایم باشه؟ شبکه اجتماعی میخوایم راه بندازیم؟ یا ...

البته ناگفته نمونه، همونطور که تو آموزش مربوط به دامنه و ساب دامنه و پوشه گفته شد، تو هر ساب دامنه یا پوشه ای میشه سایت مجزایی با هدفی مجزا راه انداخت. همونطور که الان نواندیشان شامل سایت اصلی، تالار گفتگو، فروشگاه و ... هستش.

 

پس ما با هدفی که داریم، می تونیم نوع سیستم مدیریت محتوا رو انتخاب کنیم.

 

بعضی سیستم های مدیریت محتوا هستن که شاید همه موارد رو باهم ارائه بدن. همزمان هم سایت اطلاع رسانی، هم فروشگاه، هم تالار گفتگو، هم شبکه اجتماعی و ... رو ارائه بدن. ولی بهتره با توجه به هدفی که دارین، بهترین سیستم تو اون زمینه رو انتخاب کنید. چنین سیستمی شاید مثلا یه تالار گفتگو هم ارائه بده، ولی احتمالا قابل رقابت با سیستم هایی که رویکرد اصلیشون تالار گفتگو هست، نباشه. پس اگه هدفمون راه اندازی تالار گفتگو هست بهتره که سیستمی رو انتخاب کنیم که تمرکز بیشترش روی این مسئله هستش.

 

اما چندتا نکته دیگه که موقع انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا باید بهش توجه کنیم:

 

پشتیبانی قوی

پشتیبانی سیستم مدیریت محتوای ارائه شده یک معیار خیلی مهم برای انتخاب هست. بهتره سیستمی انتخاب بشه که پشتیبانی قوی داره و توسعه دهندگان اون مدام در حال بروزرسانی و رفع مشکلات و باگهای سیستم و بهبود کارایی اون هست. این مسئله خیلی مهمه و با پیشرفت هایی که تو دنیای کدنویسی تحت وب در حال انجامه، این سیستم ها هم با پشتیبانی قوی که دارن، بروز میشن و مشکلاتشون رفع میشه و کاراییشون مطابق با پیشرفت های روز، بیشتر میشه.

ما از سیستم های مدیریت محتوا استفاده میکنیم، چون خودمون قادر به راه اندازی سایت از پایه به وسیله کدنویسی نبودیم. پس اگه سیستم ها بروز نشن و توسعه دهندگان اونها به فکر بروز کردن و پیشرفت نباشن، بعد از مدتی به مشکل میخوریم.

 

تعدد مراکز پشتیبانی

جدای از هسته مرکزی و اولیه پشتیبانی سیستم که در واقع توسعه دهندگان اون سیستم مدیریت محتوا هستن و خیلی مهمن، تعدد مراکز پشتیبانی سیستم هم میتونه کمک کنه. شاید خیلی مواقع که سوالی داشته باشیم یا به مشکلی خورده باشیم و نیازمند کمک باشیم، بدون اینکه منتظر باشیم فقط یک مرکز پشتیبانی پاسخگوی ما باشه، بتونیم از مراکز پشتیبانی مختلفی که تو این زمینه هست کمک بگیریم.

 

تم ها و قالب های سیستم

قطعاً ظاهر هر سایتی از نکات خیلی مهم هستش. تمام سیستم های مدیریت محتوا یکسری قالب های نمونه هم دارن که همون تعدد مراکز پشتیبانی که گفتم باعث میشه، نمونه قالب های طراحی شده برای اون سیستم هم بیشتر بشه. برخی سیستم ها هم سیستم کدنویسی قالبشون به نحوی هست که خودمون می تونیم به راحتی به وسیله اونها قالب های متنوعی طراحی کنیم. حالا هرچه حالت کدنویسی قالب های یه سیستم راحت تر بشه، احتمالا میتونه بهتر باشه و دست بازتره.

بعضی وقتا هم که کلا هیچ دانش و اطلاعاتی از کدنویسی و تغییرات تو قالب نداریم، پس بهتره حداقل سیستم مدیریت محتوایی رو انتخاب کنیم که خودش قالب های آماده خوب و مناسب و مطابق میلمون داره یا حداقل تغییرات تو قالبش نیاز به هیچ کدنویسی نداشته باشه.

 

پلاگین ها و امکانات جانبی

قالباً سیستم های مدیریت محتوای قوی تر، شامل پلاگین و امکانات جانبی مختلفی هم هستن. پلاگین هایی که میتونن امکانات بیشتری رو به سیستم اضافه کنن و درنتیجه کاربردهای سیستم رو بیشتر میکنن. پس سیستمی که از پلاگین ها و ماژول های مختلف و قوی پشتیبانی میکنه، میتونه بهتر و کاربردی تر باشه.

 

رایگان و پولی بودن

خب یه سری سیستم های مدیریت محتوا هستن که پولی هستن و یه سری هستن که رایگانن. طبیعیه که رایگان بودن به مراتب بهتره. هرچند ما تو ایران هستیم و نسخه های نال شده سیستم های پولی هم به وفور موجوده، ولی هم اینکه از نظر امنیتی، تا حدی امنیت کمتری رو دارن و هم اینکه گاهاً شناسایی میشن و جلوشون گرفته میشه. هم رایگان یا پولی بودن خود سیستم اصلی مهمه و هم تاحدی اون قالب ها و پلاگین هایی که گفتم. چون خیلی وقتا یه سیستم فقط از طریق همون قالب ها و پلاگین ها هست که به عنوان یه سیستم قوی شناخته شده هستش. پس بهتره که به رایگان بودن این موارد هم توجه بشه. هرچند گفتم که نسخه های نال شده تو اینترنت موجود هست.

 

 

اینها معیارهای کلی برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا بود. از قسمتای بعدی انواع سیستم های مدیریت محتوا تو هر بخش (سایت ساز، انجمن ساز و فروشگاه ساز) و تفاوت هاشون گفته میشه. که البته همونطور که اول آموزش گفته بودم، فقط سیستم های معروف تر و پرکاربردتر گفته میشه. :w16:

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

در دومین جلسه از نصب و راه اندازی سیستم مدیریت محتوا بر روی هاست به مقایسه انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت ساز پرداخته می شود.

 

سیستم های مدیریت محتوا که در اصطلاح CMS گفته میشن، انواع مختلفی دارن. وردپرس، جوملا، دروپال، نیوک، بلاگر و .... از جمله سیستم های مدیریت محتوای متن باز هستن.

اما مهمترینشون در زمینه ساخت سایت، سه سیستم وردپرس، جوملا و دروپال هستن که اینجا به مقایسه این سه سیستم می پردازیم. :a030:

 

وردپرس

محبوب ترین و پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا هستش که سادگی کار باهاش یکی از مهمترین فاکتورهاس که باعث شده طرفدارای زیادی داشته باشه. وردپرس در عین سادگی، انعطاف پذیری زیادی رو داره که میشه قالب های متنوعی رو با کاربردای متنوع با این سیستم ساخت. پلاگینای خیلی زیادی هم که داره میشه گفت از مزیت های خوب دیگش هست که به سادگی امکانات متعددی رو به سایت اضافه میکنن. وردپرس درواقع بیشتر برای سایتهای کوچیک و شرکتی کاربرد داره، ولی انعطاف پذیری بالایی که داره و پلاگین ها و قالب های متنوعی که میشه واسش ساخت باعث شده تا برای سایت های بزرگ هم کارایی های لازم رو داشته باشه.

 

وردپرس رو به سادگی میشه داخل هاست نصب کرد و پشتیبانی قوی هم که چه در سایت های خارجی و چه در سایتهای ایرانی هستش، کمک میکنه تا مشکلات و سوالاتی هم که حین کار کردن با این سیستم پیش میاد راحت تر و سریع تر رفع بشه و آموزش های متعددی برای کار با این سیستم وجود داره. اگرچه یه انجمن پشتیبانی قوی رو ولی پیدا کردن پاسخ سوالات داخلش مشکل هست. ولی خب سایت های پشتیبانی زیاد دیگه هم کنارش هست و مطالب آموزشی متنوعی تو سطح اینترنت هست که به خاطر استفاده زیاد از این سیستم هستش.

 

اما خب یه سری معایب هم داره دیگه. چون برای اضافه کردن امکانات باید از پلاگین ها استفاده بشه، این مسئله هم باعث تأثیرگذاری روی امنیت سایت و هم باعث مصرف زیاد منابع سرور میشه. برای همینم هست که میگن برای سایت های بزرگ و پیچیده اگرچه قابلیت و تواناییش با وردپرس میسر هست، اما بهتره که از سیستم های مدیریت محتوای دیگه استفاده بشه.

 

هرچند که وردپرس سعی میکنه با بروزرسانی های متعددی که انجام میده، این مشکلات رو رفع کنه و پیشرفت خیلی خوبی رو تو این زمینه داشته. از این حیث راکد نیست و چه خود سیستم وردپرس و چه پلاگین های پرکاربردش، تو بازه های زمانی نسبتاً مناسبی در حال بروزرسانی و بهبود امکانات و رفع مشکلات هستش. تو زمینه سئو هم خیلی خوب تونسته عمل کنه و سایت های تحت سیستم وردپرس اغلب سئوی خیلی خوبی رو دارن.

 

از معروفترین استفاده کننده های وردپرس میشه یاهو ، eBay ، Mozilla ، Sony ، Samsung و CNN رو نام برد.

 

مزایای وردپرس:

رایگان بودن

نصب آسان

سادگی در استفاده

پلاگین ها و قالب های متعدد و متنوع

پشتیبانی گسترده و قوی همراه با مطالب آموزشی متعدد

سئوی قوی

 

معایب وردپرس:

نامناسب بودن برای سایت های بزرگ و پیچیده

مصرف زیاد منابع سرور

امنیت نه چندان بالا

 

 

جوملا

جوملا یکی دیگه از سیستم های مدیریت محتوای متن باز پرطرفدار هست که بعد از وردپرس بیشترین استفاده رو بین کاربرا داره که البته متأسفانه استفاده از این سیستم کمی رو به کاهش بوده. این سیستم برخلاف وردپرس قابلیت ساخت و مدیریت سایت های بزرگ و پیچیده رو داره و بیشتر هم برای همین نوع سایتها یا حداقل سایتهای متوسط مناسب هستش. برای سایت های کوچیک بهتره که از این سیستم استفاده نشه چون احتمالا خیلی از بخشاش تو اون سایتها بدون استفاده بمونه و کاربردی نداشته باشه. و خب الکی کار رو پیچیده میکنه.

 

با جوملا خیلی راحت و بدون استفاده از هیچ پلاگینی میشه سایت های چندزبانه هم ایجاد کرد. این سیستم بیشتر برای ساخت سایت های تجاری کاربرد داره و همینطور برای ساختن شبکه های اجتماعی هم خوب هستش. این سیستم مثل وردپرس (البته تاحدی کمتر از اون) پلاگین های زیادی داره. صفحات خوب و زیبایی رو میشه داخل جوملا ساخت و کار باهاش اگرچه نسبتآً ساده هستش، اما خب برای یه سری تغییرات، تا حدی دانش فنی هم نیاز هست و از این حیث به سادگی وردپرس نیست.

 

یه مزیت خوب دیگه ای که جوملا نسبت به وردپرس داره اینه که سیستم پشتیبانیش متمرکزه. هرچند شاید به خاطر نفرات کمتر استفاده کننده، سخت و دیرتر بشه جواب گرفت.

 

جوملا هم مثل وردپرس بخش زیادی از منابع سرور رو استفاده میکنه و از این حیث فقط کمی بهتر از وردپرس هستش. پشتیبانی این سیستم هم مثل وردپرس به صورت مداوم در تلاش هست تا مشکلاتی که هست رو رفع بکنه. اما خب یه مشکل بزرگی که داره اینه که از نظر سئو ضعف داره و هنوز نتونستن این مسئله رو چندان بهبود ببخشن.

 

سایت های Harvard University، linux، The Hill و Holiday و ... از جمله سایتهای معروفی هستن که با جوملا ساخته شدن.

 

مزایای جوملا

رایگان بودن

نصب آسان

نسبتاً ساده برای استفاده

مناسب برای سایت های بزرگ، سایت های تجاری و شبکه های اجتماعی

دارای سیستم پشتیبانی متمرکز

 

معایب جوملا

نیاز به دانش فنی متوسط برای انجام برخی تغییرات

استفاده زیاد از منابع سرور

سئوی نسبتاً ضعیف

 

 

دروپال

دروپال سومین سیستم مدیریت محتوای متن باز پرطرفدار هست که البته در سالهای اخیر با روند رو به رشدی که نسبت به جوملا داشته، در حال بیشتر شدن کاربرانش نسبت به جوملا هست. دروپال برای ساخت هر نوع سایتی چه سایتهای بزرگ و چه سایتهای کوچیک و به ویژه برای سازمان ها کاربرد داره و قابل استفاده هستش.

 

دروپال به لحاظ فنی پیشرفته تر از وردپرس و جوملا هست و کاراییش و انعطاف پذیریش نسبت به این دو بیشتر شده ولی کار باهاش هم کمی پیچیده تر هست. و قالب های نسبتاً کمتری داره. پلاگینهاش هم نسبت به وردپرس کمتره ولی در سالهای اخیر و پیشرفت قابل ملاحظه ای که داشته، تو این زمینه تونسته کمی بهبود پیدا کنه و از این حیث کمی به وردپرس نزدیک بشه. البته اینم بگم که وردپرس هم تو سالهای اخیر به لحاظ فنی خیلی تونسته پیشرفت کنه و با حفظ اصل سادگی که داشته، خودشو نزدیک به دروپال کنه.

 

با وجود پیشرفت هایی که دروپال در سالهای اخیر داشته، هنوز خیلی فراگیر نشده و خب پشتیبانیش اگرچه بهتر شده ولی هنوز به حد مناسبی نرسیده. و همینطور مطالب آموزشی چندان زیادی هم مثل وردپرس درباره استفاده ازش هنوز موجود نیست و چون کار باهاش به سادگی سیستم های وردپرس و جوملا نیست، برای تغییرات و انجام برخی کارها نیاز به دانش و مهارت فنی نسبتاً بالایی هم هست.

 

این سیستم باتوجه به سرعت بالای پیشرفتی که در سالهای اخیر داشته، به نظر میرسه میتونه تا چندسال آینده حرفای بیشتری هم واسه گفتن داشته باشه.

 

سایت های nba، Tesla، Pinterest، Economist، White House و ... از جمله سایتهای معروف با دروپال هستن.

 

مزایای دروپال

رایگان بودن

سیستم فنی قوی و پیشرفته با کارایی و انعطاف بالا

مناسب برای انواع سایت و به ویژه سازمان ها

سرعت و امنیت بالا

سئوی نسبتاً قوی

 

معایب دروپال

پیچیدگی و سخت بودن

نیازمند به دانش و مهارت فنی بالا

مطالب آموزشی کم و پشتیبانی نه چندان قوی

 

جمع بندی

همونطور که تو توضیحات بالا اشاره شد، هرسیستم مزایا و معایب و کاربردهای خودش رو داره. ولی در مجموع میشه گفت سیستم های وردپرس و دروپال با توجه به روند رو به رشدی که تو سالهای اخیر داشتن، شرایط مناسبتری رو نسبت به جوملا پیدا کردن. هردو هم به صورت مداوم درحال بهبود نقاط ضعف خودشون هستن. ولی خب وردپرس به خاطر و سادگی و قابل استفاده بودن برای همه، طرفدارای بیشتری رو داشته و با اختلاف زیاد نسبت به بقیه سیستم ها، دارای کاربر و استفاده کننده هستش.

 

ما هم در بخش های بعدی از آموزش کاربردی راه اندازی و مدیریت سایت، با سیستم وردپرس کار خواهیم داشت.

 

در ادامه چندتا عکس از سایت builtwith میذارم که مقایسه میزان کاربرد و استفاده این سه سیستم در سطح اینترنت هستش.

r01ahmto6h47lbonlvf0.jpg

آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوای متن باز بین کل وبسایت های موجود در جهان

 

 

ck264gzf8nzy8g0tqayi.jpg

آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوای متن باز بین 10هزار سایت برتر جهان

 

 

qt7fric5vp95bz2nwo.jpg

 

امیدوارم که مطالبی که گفته شد مفید بوده باشه و شما رو برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوای سایت ساز مورد نظرتون کمک کرده باشه. تو جلسه بعدی درباره انواع سیستم های مدیریت محتوای انجمن ساز صحبت میکنم :w16:

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

در جلسه قبلی با انواع سیستم مدیریت محتوای سایت ساز آشنا شدید. در این جلسه از آموزش نصب و راه اندازی سیستم مدیریت محتوا بر روی هاست هم به معرفی و مقایسه انواع سیستم های مدیریت محتوای انجمن ساز پرداخته میشه.

 

تو جلسه قبلی متوجه شدین که سیستم های مدیریت محتوا یا همون CMS ها انواع مختلفی دارن که یه سری از اونا برای ساخت انجمن ها مناسبتر هستن یا گاهاً فقط برای ساخت انجمن ها کاربرد دارن. انجمن سازهای مختلفی مثل vbulletin, phpbb, mybb, xenforo, smf و ... هستش.

اما سه سیستم انجمن سازی که شاید بشه گفت تو ایران کاربرد بیشتری رو داره و تو این مطلب بهشون میپردازیم vbulletin و mybb و invision power board یا به اختصار ipboard هست. البته xenforo هم جز انجمن سازهای معروفه که به شدت به وی بولتین به خصوص وی بولتین 5 شباهت داره و توسط یکی از توسعه دهندگان وی بولتین هم ایجاد شده. ولی خب اینجا دیگه بهش نمی پردازم.

 

وی بولتین (Vbulletin)

سیستم انجمن ساز وی بولتین رو میشه گفت بزرگترین و پرطرفدارین سیستم انجمن ساز در جهان هستش. طبق آمار همون سایت buildwith حدود 30 درصد کل فرومای جهان از این سیستم استفاده میکنن که این آمار در بین 10 هزار سایت برتر وضعیت بهتری داره به 45 درصد میرسه.

 

سیستم وی بولتین مزیت ها و امکانات خیلی زیادی داره که باعث شده در صدر محبوب ترین فروم سازها قرار بگیره. وی بولتین با سابقه طولانی که تو این زمینه داره، تونسته یه تیم پشتیبانی خیلی قوی رو تو این زمینه ایجاد کنه. سیستم پشتیبانی وی بولتین می تونم بگم یکی از قویترین سیستم های پشتیبانی تو کل CMS ها هستش. پشتیبانی که هم به صورت عمومی داخل انجمن (هم توسط افراد متفرقه و هم توسط تیم اصلی) و هم به صورت خصوصی که سال اول بعد تهیه اول رایگان و بعد از اون با هزینه هستش. یکی دیگه از ویژگی هایی که داره امنیت بالای وی بولتین نسبت به سایر فروم سازها هستش. تیم برنامه نویسی وی بولتین سعی میکنه با ارائه آپدیت ها و پچ های امنیتی، باگ ها و مشکلات امنیتی که این سیستم داره رو رفع کنه و انصافاً هم از این نظر وضعیت خوبی رو داره.

 

به لحاظ امکانات و ویژگی ها، وی بولتین، جدای از اینکه هسته اصلیش امکانات خوب و گسترده ای رو ارائه میکنه، پلاگین های متعددی هم که داره این قابلیت ها رو میتونه بیشتر هم بکنه. پلاگین هایی با قابلیت های عجیب و زیاد. انجمن ها محیط هایی هستن که مورد استفاده کاربرا هستن، وی بولتین سعی کرده با فراهم کرده امکانات نسبتاً برای کاربرا تو کنترل پنلشون چه به لحاظ تعاملی با بقیه و چه به لحاظ کارایی، یه الگوی خوب و قوی تو این زمینه باشه. برای بخش مدیریت هم به همین شکل هست. شاید کسی پنل مدیریتی انجمن سازها رو ببینه، همون تو نگاه اول به گستردگی و پیچیدگی پنل مدیریتی وی بولتین پی میبره که البته اختیارات زیادی رو هم برای مدیرا فراهم میکنه.

 

این بزرگی انجمن ساز وی بولتین باعث شده تا بتونه قدرت ساپورت کردن انجمن های بزرگ رو داشته باشه و اون آمار هم که 10هزار فروم برتر جهان بیشتر از وی بولتین استفاده میکنن واسه همینه که خیلی کمتر دچار مشکل میشه. اما خب همین بزرگیش هم کافیه که نیازمند سرورهای قدرتمند باشه. دیتابیس سنگینی رو داره و هاست های ضعیف و حتی متوسط اغلب توانایی پشتیبانی وی بولتین رو ندارن. همین مسئله باعث میشه هزینه های مدیریت سایت بیشتر بشه. جدای از اینکه خود سیستم وی بولتین هم پولی هست. درسته که اینجا ایرانه و نال شده هر سیستمی از جمله وی بولتین موجوده. اما با یه گزارش ساده، لو میره و شخص مجبور به خرید لایسنس میشه.

 

مزایای وی بولتین

امنیت بالا

تیم پشتیبانی خیلی قوی

امکانات و قابلیت های زیاد برای کاربران

امکانات زیاد برای مدیران

مناسب برای انجمن های بزرگ

 

معایب وی بولتین

پولی بودن

دیتابیس سنگین و مصرف زیاد منابع سرور

پیچیدگی کار با آن در برخورد اول

 

مای بی بی (MyBB)

مای بی بی هم از انجمن سازهای قدیمی هست که شاید بشه گفت بیشترین شباهت رو به وی بولتین داره و سعی کرده خیلی از امکانات وی بولتین رو مهیا کنه. شاید این مسئله الگوبرداری و نداشتن الگوی ویژه برای خودش یکی از مشکلاتش باشه. ولی خب شایدم بشه گفت یه مزیته که سعی کرده با نزدیکی به بزرگترین انجمن ساز، مخاطبا و طرفدارای این سیستم رو به خودش جذب کنه. شاید نداشتن تیم پشتیبانی قوی مثل وی بولتین باعث شده که نتونه اونطور که باید پیشرفت داشته باشه و گاها با مشکلات امنیتی زیادی هم روبرو بوده.

 

اما یه مزیتی که مای بی بی داره رایگان بودنشه. هم خودش و هم پلاگین هایی که داره رایگان هستش که خب پلاگین هم کم نداره. پیچیدگی و قابلیت های وی بولتین رو برای مدیرا و کاربرا نداره اما سعی کرده از الگوی این سیستم استفاده کنه و یه سری امکانات رو مهیا کنه. از اونجایی هم که دیتابیسش مثل وی بولتین سنگین نیست، هاست خیلی قوی رو نیاز نداره برای پشتیبانی. ولی خب در عین حال هم اغلب برای انجمن های بزرگ مناسب نیست. علیرغم این مشکلات متأسفانه نتونسته پیشرفت های زیادی رو تو سالهای اخیر داشته باشه و همین مسئله باعث شده کم کم این سیستم کنار زده بشه.

 

مزایا

رایگان بودن

سادگی و سبکی برای مدیران

مناسب برای انجمن های کوچک

 

معایب

امنیت پایین

عدم پیشرفت در سالهای اخیر

نامناسب برای انجمن های بزرگ

 

آیپی بورد (IPBoard)

آی پی بورد یا همون invision power board درسته که انجمن ساز خیلی جدیدی نیست، اما تا چندسال پیش چندان شناخته شده نبود و در بین انجمن سازها چندان طرفدار نداشت. همین مسئله هم باعث شده تا توی سایت builtwith آمار مناسبی نداشته باشه و فقط 3 درصد کل فروم ها ازش استفاده کنن. اما تو سالهای اخیر پیشرفت خیلی خوبی رو داشته و کاربرای زیادی جذبش شدن و میشه گفت تبدیل به یکی از رقیبای جدی برای وی بولتین شده. ولی مشکلی که داره مثل وی بولتین پولی هست و نسخه نال شده رایگانش تو ایران اغلب استفاده میشه. اما خب نسخه نال شدش هم مثل وی بولتین نیست که سریع با گزارش زدن لو بره.

 

ipboard اگرچه سیستم پشتیبانی قوی مثل وی بولتین نداره، اما سیستم برنامه نویسی قوی تری رو داره و سرعت بالاتری رو نسبت به دو انجمن ساز قبلی داره. هرچند به خاطر جدیدتر بودن هنوز امکانات و پلاگین های زیادی که سیستم های وی بولتین و مای بی بی دارن (به خصوص وی بولتین) رو نداره. اما تو همین شروع کار نشون داده که با ساخت پلاگین های کاربردی (نه زیاد) میتونه خیلی از امکانات مورد نیاز رو فراهم کنه. برنامه نویسی خوبش باعث شده تا بتونه انجمن های بزرگ رو هم ساپورت کنه و مشکلی براش ایجاد نشه. البته کسایی که بخوان از ورژن اصلی استفاده کنن، به ازای تعداد آنلاین ها باید بسته ماهانه خریداری کنن و مقرون به صرفه نمیشه واسشون. واسه همین اکثرشون نال شده استفاده می کنن.

 

مزایا

سرعت بالا

برنامه نویسی خوب و قوی

امنیت بالا

مناسب برای انجمن های بزرگ

 

معایب

پولی بودن

تازه بودن و عدم وجود مباحث آموزشی زیاد

 

امیدوارم این مطلب هم مورد توجهتون قرار گرفته باشه. :a030:

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

نوع دیگر از سیستم های مدیریت محتوا، فروشگاه سازها هستند که در این جلسه به معرفی و مقایسه فروشگاه سازها می پردازیم.

 

CMS های مختلفی وجود داره که کاربردشون ساخت فروشگاه های اینترنتی هستش. از جمله مهمترین اونها ووکامرس، اپن کارت، مجنتو و پرستاشاپ هستش که تو این پست به معرفی و مقایسه این 4 سیستم فروشگاه ساز می پردازیم. البته جوملا هم مثل وردپرس یک سیستم فروشگاهی داره ولی خب در رقابت با این 4 سیستم نتونسته خیلی موفق باشه.

 

ووکامرس (Woocommerce)

وردپرس دو سیستم فروشگاه ساز ecommerce و woocommerce رو داره که به صورت پلاگین روی وردپرس نصب میشن و قابلیت های یه فروشگاه اینترنتی رو به وردپرس اضافه میکنن. در حالیکه اوایل ecommerce پلاگین محبوبتری بود، اما تو یکی دوسال اخیر ووکامرس پیشرفت های زیادی رو کرده و نه تنها به عنوان پلاگین محبوب وردپرس بلکه به عنوان یکی از پرطرفدارترین فروشگاه سازها هم شده. مزیت هایی که تو معرفی وردپرس گفتم واسه ووکامرس هم میشه. رایگان هست و قالب ها و پلاگین های زیادی داره که امکانات زیادی رو به این سیستم اضافه می کنه. تو ایران هم درگاه های اینترنتی و پنل اس امس و ... رو بهش وصل کردن و امکانات کامل یه فروشگاه خیلی ساده میتونه فراهم کنه. قابلیت فروش محصولات دانلودی و فیزیکی، نقد و بررسی محصولات، تعیین وزن و ویژگی های خاص برای محصولات و جستجوی پیشرفته براساس این ویژگی ها یا براساس رنج قیمت، تعیین قیمت خاص برای هر نوع ویژگی خاص از یک محصول (مثلا با انتخاب رنگ قرمز یه محصول یه قیمت نمایش داده میشه و با انتخاب رنگ سبز یه قیمت دیگه. یا هرنوع ویژگی دیگه که مدنظرتونه)، تعریف کوپن تخفیف به شیوه های مختلف، تعریف مالیات، تعریف شیوه های حمل و نقل مختلف، تعریف محصولات مرتبط، پیگیری و مقایسه محصولات، گزارش گیری براساس تاریخ و محصول و .... این ویژگی های اصلی ووکامرس هست که با نصب پلاگین های مختلف و متعددی که داره میشه امکانات خیلی بیشتری رو هم اضافه کرد. از جمله فروش محصولات کاربران، سیستم همکاری در فروش، رزرو محصول و ....

 

مزایا

رایگان بودن

نصب آسان و سادگی در استفاده

پلاگین ها و قالب های متعدد و متنوع

دارا بودن امکانات کامل یک فروشگاه

پشتیبانی گسترده و قوی همراه با مطالب آموزشی متعدد به زبان فارسی و انگلیسی

سئوی قوی

 

معایب

مصرف زیاد منابع سرور

اضافه شدن امکانات کامل و اضافی از طریق پلاگین

 

اپن کارت (Opencart)

یکی از قدیمی ترین سیستم های مدیریت محتوا هست که امکانات زیادی رو در اختیار کاربرا قرار میده. دارای سایت و پشتیبانی فارسی هم هست ولی خب خیلی قوی نیست. متأسفانه نسخه رایگان این فروشگاه ساز امکانات زیادی رو در اختیارمون نمیذاره. نسخه های پولی اپن کارت هست که امکانات زیادی رو داره و نسخه های پولی اون به عنوان یه فروشگاه ساز پیشرفته شناخته میشه و اغلب افزونه های کاربردیش به صورت پیشفرض توی سیستم تعریف شدن. حتی یه سری موارد که تو ووکامرس با افزونه تعریف میشد، تو سیستم های پیشرفته اپن کارت هست از جمله سیستم بازاریابی و همکاری در فروش، فروش محصولات، اطلاع رسانی از طریق پیامک و تلگرام و ایمیل و ... قالبهاش هم اگرچه قالبهای خوبی برای فروشگاه هستن، اما متأسفانه اغلبشون پولی هست. ویژگی هایی که برای ووکامرس ذکر کردم تو اپن کارت هم وجود داره. یه ویژگی خوبی که اپن کارت داره، سئوی قوی اون هست که روش تأکید زیادی داره. شاید اگه این امکانات و ویژگی ها همشون رایگان بود و قالبهای رایگان بیشتری داشت، قطعاً طرفدارای خیلی بیشتری هم میتونست داشته باشه.

 

مزایا

سادگی در استفاده

قالب های متنوع و زیبا

دارا بودن امکانات کامل یک فروشگاه

پشتیبانی قوی انگلیسی

سئوی بسیار قوی

مناسب برای فروشگاه های اینترنتی خیلی بزرگ

 

معایب

پولی بودن نسخه های حرفه ای با امکانات کامل

پولی بودن اغلب قالب ها

عدم وجود مطالب آموزشی و پشتیبانی قوی فارسی

 

مجنتو (Magento)

مجنتو هم مثل اپن کارت از قدیمی ترین سیستم های فروشگاه ساز هست و مثل اپن کارت نسخه رایگان و پولی داره و خب طبیعتاً امکانات نسخه پولی بیشتره. ولی مثل اپن کارت اختلاف بین نسخه رایگان و پولیش زیاد نیست. مجنتو هم امکانات ذکر شده ووکامرس و اپن کارت رو داره و از نظر سئو هم سئوی قوی رو داره. مجنتو تو ایران خیلی جا نیفتاده چون پشتیبانی متمرکز خوبی رو نداره و خب واسه اتصال به درگاه های بانکی و پنل پیامکی و اینا ویژه ایران یه کمی مشکل داره از این نظر. ولی تو جهان اگه نگیم پرطرفدارترین، میشه گفت یکی از پرطرفدارترین سیستم های فروشگاهی هست. طبق همون آماری که سایت builtwith ارائه میده. قالب های شیک و زیبایی هم داره و میشه واسش طراحی کرد ولی قالب رایگان آماده ای زیاد نداره. سایت پشتیبانی خارجیش هم خیلی فعال نیست تو این زمینه و همینطور تو زمینه های آموزشی. چون سادگی کار باهاش مثل ووکامرس و اپن کارت نیست.

 

مزایا

قالب های متنوع و زیبا

دارا بودن امکانات کامل یک فروشگاه

سئوی بسیار قوی

مناسب برای فروشگاه های اینترنتی خیلی بزرگ

 

معایب

پیچیدگی کار با بخش مدیریت فروشگاه

پولی بودن نسخه حرفه ای با امکانات کامل

پولی بودن اغلب قالب ها

عدم وجود مطالب آموزشی و پشتیبانی قوی

 

پرستاشاپ (PrestaShop)

پرستاشاپ سیستم فروشگاه ساز دیگه ای هست که قدمتش تقریبا با ووکامرس یکی هست. این سیستم فروشگاه ساز هم کاملا رایگان هست. ولی خب پلاگین هایی که داره بعضیاش پولی هست. پرستاشاپ بیشتر تو ایران محبوبیت داره و تو جهان فروشگاه ساز خیلی پرطرفداری نیست. به خاطر همین پرطرفدار بودنش تو ایران، مباحث آموزشیش و قالب های رایگانش که خوب هم هستن، بیشتر از اپن کارت و مجنتو هستش. این مسائل باعث شده تا کاربرای نسبتاً زیادی به سمتش متمایل بشن. اما متأسفانه تو زمینه سئو نتونسته قدرت سه سیستم دیگه رو داشته باشه. کار باهاش هم تاحدی پیچیده هست و سادگی ووکامرس و اپن کارت رو از این حیث نداره. اما امکاناتی که برای اونا ذکر شد رو کامل شامل میشه.

 

مزایا

رایگان بودن

پلاگین ها و قالب های متعدد و متنوع رایگان

دارا بودن امکانات کامل یک فروشگاه

پشتیبانی گسترده و قوی فارسی

 

معایب

پیچیدگی کار با بخش مدیریت فروشگاه

سئوی متوسط

 

 

خب معرفی انواع سیستم های مدیریت محتوا تموم شد و امیدوارم تونسته باشم خلاصه و مفید این سیستم ها رو معرفی کرده باشم. تو جلسه بعدی درباره نحوه نصب این سیستم ها روی هاست صحبت میکنم. البته از اونجایی که قرار شده بود روی سیستم وردپرس متمرکز بشیم، آموزشی که میذاریم با تمرکز روی این سیستم هست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...