رفتن به مطلب

تبدیل سایت صنعتی سمی به پدیده محافظت کننده از محیط زیست


ارسال های توصیه شده

سایتهای صنعتی رها شده و بسته شده، پروژه های خاصی برای معماران منظر محسوب می شوند. این سایتها اغلب شامل خطرات خاصی نظیر خاک آلوده هستند که برنامه ریزان منظر باید با روشهای خلاقانه با آنها برخورد کنند. پارک رنسانس در چاتانوگا (Chattanooga) در تنسی (Tennessee)، یکی از این سایتهای مشکل دار بود. تقریباً یک قرن بود که این سایت، محیط اطراف و سیستم فاضلاب شهری را آلوده می کرد و خطری جدی محسوب می شد تا اینکه گروه طراحی هارگریوز، سایت را دوباره طراحی کردند و این سایت خطرناک تبدیل به پارکی برجسته شد که در حال حاضر بخش قابل توجهی از روان آبهای رودخانه شهر را نیز مدیریت می کند.

1e2s2bb71h7czub3dyc.jpg

 

پارک رنسانس در چاتانوگا

این پارک در سال ۲۰۰۶ تکمیل شد. رنسانس پارک یک کاتالیزور برای سرمایه گذاری مجدد در محله در حال رشد نورث شور (Northshore) چاتانوگا شد. این پارک یک پروژه متمرکزبر محیط زیست و توسعه مجدد براونفیلد (Brownfield Redevelopment) است که با موفقیت پیش رفته و نشان می دهد که چگونه یک منطقه آلوده می تواند به یک پارک طبیعی در محور منظر شهری تبدیل شود.

 

پارک رنسانس با تپه های بلند بر روی تالابها و لبه های ساحلی طراحی شده که فرصتی برای مشاهده حیات وحش را به وجود می آورد. بیش از ۲۷۰۰ متر از پیاده روها دارای فضای کافی برای ورزش و آرامش هستند.

1so0qti9ia2wdyk3gj8k.jpg

 

گذشته خطرناک پارک رنسانس

پارک ۲۳ هکتاری که در حال حاضر ساکنان و گردشگران را برای پیاده روی در خود دعوت می کند، در گذشته به عنوان سایت تولید لوازم خانگی و وسایل لعابی بوده است. این کاربرد سابق صنعتی تاثیرات عمیقی در سایت باقی گذاشته است. پس از آنکه شهر چاتانوگا سایت را از صنایع خانگی خریداری کرد، در سال۲۰۰۴ تحقیقات انجام شده به عنوان بخشی از طرح اسکله، میزان بالای آلودگی خاک این سایت را مشخص کرد. معلوم شد که سلولهای زائد لعابی که توسط صاحبان قبلی در آب باقی مانده اند، تهدیدی هستند که طیف وسیعی از آلاینده های سمی را در محیط اطراف و سیستمهای آبی چاتانوگا به جا می گذارند.

شرایط ویژه نیاز به اقدامات ویژه دارد

گروه همکاران هارگریوز یک تجزیه و تحلیل توپوگرافی دیجیتال از سایت را برای تولید مدلهای سه بعدی از آلودگی احتمالی خاک انجام دادند. این ایده متولد شد تا مواد آلوده را در محل خود جا به جا کند تا اینکه آنها را به محل دفن زباله خارج از شهر صادر کند که این کار هزینه بالایی داشت.

 

مطالعه موردی ۲۰۱۴ نشان می دهد که تجزیه و تحلیل انجام شده در ابتدا به تیم اجازه داد تا مجدداً طراحی منطقه را انجام دهند و به درستی شکلهای زمین شناسی جدید این سایت که در آن خاکهای آلوده باید محصور شوند را اندازه گیری کنند.

1d9pryl7hhykxe7tquhm.jpg

 

زباله دفن شده از قطعات حساس سایت بر روی مناطق مرتفع حاصل از سیل ۱۰۰ ساله برداشته شد. آن محلها از لحاظ شیمیایی و ژئوتکنیک تثبیت شد و سپس به صورت امن در قالب شکلهای نمادین در پارک قرار گرفت که فرصتهای تفریحی، بازی خلاقانه و خط آسمان چاتانوگا را فراهم می کرد. برای جلوگیری از آلودگی بیشتر آبهای زیرزمینی، تالاب به طور کامل با خطوط خاک رس ژئوسنتتیک بتنیت (betonite geosynthetic) پوشش داده شد.

 

علاوه بر این، تیم پروژه از حفره ای عمیق که از طریق حفاری خاک آلوده شد، استفاده کرد. به جای تلاش برای پر کردن آن، برنامه ریزان منظر به صورت خلاقانه از ذخیره سازی سیلابها با ایجاد یک سیستم تالاب استفاده کردند. این تالاب در حال حاضر روان آبهای شهری تولید شده در محل را جمع آوری و تصفیه می کند و همچنین روان آبها را قبل از انتشار به رودخانه تنسی، به سایت منتقل می کند.

 

نقش فعال سایت صنعتی به عنوان پارک تصفیه آب

از طریق دروازه خود تنظیم شونده و خودکار، روان آب به داخل تالاب جریان می یابد تا جایی که توسط گابیون های تشکیل شده از سبدهای مش فولادی که با سنگ پر شده اند، حرکت آن کند می شود. این گابیون ها جریان آب را هدایت می کنند و باعث می شوند که در میان سلولهای گیاهی تالاب که در پشت هر گابیون کاشته شده اند، به گردش در آید. این سلولهای گیاهی، ساختارهایی مش مانند هستند که عمدتاً گیاهان بومی آبزی در آنجا کاشته شده است. آلاینده ها توسط فیلتراسیون و اثر بیولوژیکی میکروبها بر ریشه گیاهان درون این سلولهای گیاهی، کاهش می یابند.

 

جذابیت و زیبایی تالاب ساخته شده

طراحان، آمفی تئاتری شامل ۴۹۰ صندلی در ساحل تالاب طراحی کرده اند که تالاب پس زمینه ای برای این فضا محسوب می شود. برخی از دامنه های نزدیک به آمفی تئاتر با گلدانهایی منظره سازی شده اند. مکانهای دیگر که با چمن پوشیده شده اند، بازدیدکنندگان را دعوت به پیک نیک، گذران وقت در آن محل و لذت بردن از منظر جنگل در سمت دیگر تالاب می کند. از اینرو، تالاب ساخته شده به عنوان یک نقطه دید زیبا و آرامش بخش و به عنوان یک سیستم پاکسازی شهری روان آبها عمل می کند.

1kcccr33tth227ankngi.jpg

 

گذشته سایت و شهر

در سراسر پارک، فرصتهای مختلفی وجود دارد که افراد نه تنها در ارتباط با مناظر طبیعی باشند، بلکه بتوانند با گذشته چاتانوگا آشنا شوند. علائم اطلاع رسانی تاریخ فرهنگی شهر و مراحل طوفان آب را نشان می دهد. نشانه ها قدمت این سایت را به عنوان محل عبور رودخانه ای استراتژیک در طول جنگ داخلی برای بردگان پناهنده و ارتشهای جنگی را نشان داده و نقطه خروج از مسیر را مشخص می کنند. اگر علائم برای کاربران پارک کافی نباشد، می توانند از یک تور صوتی تلفن همراه برای یادگیری درباره ویژگیهای زیست محیطی و فرهنگی پارک رنسانس استفاده کنند.

g77w2lgc7mweump2u300.jpg

 

سقوط تلخ در پارک رنسانس

متاسفانه، حتی بهترین راه حلها هم به نوعی محدود شده اند. پارک رنسانس مشکل باکتریهای ای کولای(E. coli) دارد. با توجه به سیستم فاضلاب سالم و سیستمهای آبرسانی که هنوز در حوضه پارک استفاده می شود، آلوده شدن به این باکتری در هر زمان ممکن است. به بازدیدکنندگان گفته می شود که نباید با آب وسوسه انگیز تالاب، تماس داشته باشند. این مسئله به طرز چشمگیری تجربه طبیعی در پارک رنسانس را برای بازدیدکنندگان که دوست دارند پاهای خود را در روز گرم در آب قرار دهند و یا بچه هایی که از بازی در آبهای کم عمق لذت می برند، کاهش می دهد. با این حال، همکاران هارگریوز عنوان کرده اند که هدف این بود که توجه به حل بحران منطقه مسئله اصلی باشد و پس از آن به منظور افزایش کیفیت آب رودخانه، تا جایی که ممکن است، به آب تالاب توجه کنند.

 

آموزه های پارک رنسانس

پارک رنسانس از چندین راه به چاتانوگا خدمت می کند. به نظر می رسد طراحی این سایت توسط گروه هارگریوز شانس بزرگی برای این سایت بوده است. بازدیدکنندگان پارک مطالب مختلفی را در زمینه استفاده تاریخی از سایت و همچنین در زمینه برخی از بخشهای مشکل دار از تاریخ چاتانوگا را می آموزند. همچنین، معماران منظر توانسته اند تمام آلودگیهای سمی را از بین برده و سایت را به عنوان یک حوضه آبریز طراحی شده که روان آب را کنترل می کند و از ورود آلاینده ها به رودخانه تنسی جلوگیری می کند، طراحی کنند. با این حال، مسمومیت با باکتری ای کولای تأثیر محدود کننده ای بر تجربه ادراکی پارک دارد. در آینده، مطلوب است که شهر چاتانوگا به دنبال راهی برای حل این مسئله باشد.

 

در نهایت، پارک رنسانس با موفقیت ثابت می کند که یک منطقه آلوده را می توان به یک پارک با رویکرد محیط زیست تبدیل کرد که روان آب شهر را کنترل کند.

 

مترجم: مرضیه مولایی

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...