رفتن به مطلب

کشف سه مقبره باستانی منجر به کسب اطلاعاتی جدید از مصر باستان شد


ارسال های توصیه شده

به تازگی سه مقبره باستانی مربوط به دوره دودمان بیست و هفتم مصر کشف شده است که اطلاعات جدیدی را در مورد این بخش از تاریخ مصر باستان آشکار می‌کند.

set03e4oel8o24scqon.jpg

 

بر اساس اخبار منتشرشده از وزارت آثار باستانی مصر، این سه مقبره در منطقه‌ی الکمین-الشَهراوی استان منیا (Minya)، در جنوب قاهره کشف شده‌اند. پیرس پل کریسمَن (Pearce Paul Creasman)، دانشیار رشته‌های گاه شناسی و باستان ‌شناسی دانشگاه آریزونا که در حفاری‌های مربوط به این اکتشاف شرکت نداشته، در همین رابطه می‌گوید که از زمان آخرین کشف مرتبط با دودمان بیست و هفتم مصر، مدت زیادی می‌گذرد و به همین خاطر، سه مقبره باستانی یافت شده از اهمیت تاریخی زیادی برخوردارند.

 

مقبره‌ها به طور دقیق‌تر به تاریخ 525 تا 395 قبل از میلاد،‌ یعنی از زمان دودمان ذکرشده تا دوره یونانی-رومی (Greco-Roman)، مربوط می‌شوند. مقبره باستانی اول، اتاق دفنی با چهار تابوت‌دان (Sarcophagi) و 9 حفره تدفین است و آرامگاه دوم هم ‌دو اتاق دفن دارد که یکی از این اتاق‌ها به دلیل داشتن دو تابوت‌دان، برای به خاک سپاری دو نفر استفاده شده است؛ این اتاق شامل 6 حفره کنده‌شده برای جا دادن به جسد 5 انسان بالغ و یک کودک است. بر اساس بیانیه منتشرشده، اتاق دفن دوم تنها بقایای یک تابوت چوبی را در خود دارد و مقبره باستانی سوم هم در حال حاضر تحت بررسی است.

 

کشف تکه‌هایی از سفال به همراه استخوان مردان، زنان و کودکان در این سه آرامگاه، علی البَکری (Ali Al-Bakry) از کارکنان وزارت آثار باستانی مصر را به این نتیجه رسانده است که برخلاف تصورات پیشین که مقبره‌ها را مرتبط با پایگاه‌های نظامی باستانی می‌دانستند، این مکان‌ها برای دفن جسد شهروندان عادی کاربرد داشته‌اند.

8gtshzkr4wa8zqtza359.jpg

 

کریسمن اشاره می‌کند که سن، جنسیت و تعداد اجساد موجود در یک مقبره باستانی ، اطلاعات ارزشمندی را در مورد کاربرد آن مقبره به پژوهشگران می‌دهد؛ به عنوان مثال اگر تمامی اجساد یافت‌شده سنی مابین 15 تا 35 سال داشتند و جنسیت همگی مرد بود، می‌توان حدس زد که آرامگاه مربوط به یک پایگاه نظامی یا منطقه‌ای جنگی بوده است. اما از آنجایی که استخوان‌ها علاوه بر مردان، به زنان و کودکان هم مربوط می‌شوند و سن اجساد در رنج‌های متفاوتی است، منطقی‌ترین توضیح ممکن ارتباط دادن یافته‌ها به یک گورستان شهری است.

 

همانطور که گفته شد، اطلاعات زیادی از دودمان بیست و هفتم مصر باستان که هم‌زمان با دوره‌ی حکمرانی ایرانیان بر مصر بوده، در دسترس نیست.

 

کریسمن در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید که دانسته‌های قطعی کاوشگران، وجود سه مقبره باستانی و چیزی در حدود 40 مکان دفن را تایید می‌کند و از آنجایی که حفاری‌ها هنوز ادامه دارند، امکان تغییر آمار منتشرشده در مورد یافته‌ها زیاد است.

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

بیچاره ها گور به گور شدندتو مصر هرکی میمیره چند هزار سال بعد یه دور جسدش زیر و رو میشه و عجیبه تواون گرمای آفریقا چیزی هم ازشون بجا مونده.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...