رفتن به مطلب

روش‌هایی ساده برای بهبود وضعیت شهرهایمان


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

گاهی اوقات با انجام کارهایی کوچک و تغییراتی مختصر می‌توان شاهد بیشترین اثرات بر روی محله‌مان باشیم و آنجا را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. برای نگارش این متن شهرهای زیادی مورد بررسی قرارگرفته‌اند تا کوچک‌ترین ایده‌ها با بیشترین اثرات را بیابیم. در این مسیر از نظرات متخصصان زیادی نیز بهره گرفته‌شده است. تمام این نظرات و ایده‌ها در شش بخش تقسیم‌بندی شده‌اند. این بخش‌ها عبارت‌اند از: خیابان، محله، پارک، مسیر حرکت، همسایگان و اجتماعات محلی.

6zzw3mc7pdohphafjcbe.jpg

 

نویسندگان: پتریک سیزن، الیسا واکر

ترجمه: الهه اصدقی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری

 

منبع: رویدادهای معماری

لینک به دیدگاه

خیابان

 

بازطراحی خطوط عابر پیاده

سال گذشته تعدادی از خیابان‌های سیاتل با ابتکار یک هنرمند در ایجاد طرحی جدید برای خطوط عابر پیاده، مورد توجه قرار گرفتند. به‌جای پاک کردن خطوط عابر پیاده جدید، شهر از این ایده استقبال کرد و سایر محلات نیز توانستند ایده‌­های ابتکاری خود را طی برنامه‌ای با عنوان «برنامه خطوط عابر پیاده اجتماعات محلی» اجرا نمایند. در حال حاضر خطوط عابر پیاده جدید بخشی از منظر شهری شده است. این کار راه‌حلی سریع و گامی روبه‌جلو برای افزایش غرور ساکنان محلات نسبت به محل زندگی‌شان و افزایش امنیت عابران پیاده است.

 

ایجاد باغچه در پیاده‌­روها

می‌توان با ایجاد باغچه در پیاده‌روی مرتبط با ملک شخصی، به زیبایی فضای خیابان افزود. این کار علاوه بر زیبایی باعث جذب آب باران، نفوذ آن به زمین و تقویت آب‌های زیرزمینی نیز می­‌شود.

empfbu8sqwc9u57mia8.jpg

 

ایجاد محلی برای نشستن

در اکثر شهرها کمبود فضای نشستن وجود دارد. یکی از کارهای کوچکی که هر فرد می‌تواند برای شهرش انجام دهد، ساخت جایگاه­‌هایی برای نشستن است. از نظر تعدادی از متخصصان شهری، ساخت محل نشستن توسط ساکنین می‌تواند به زیبایی شهر بیفز­اید.

 

ساخت کتابخانه­‌های کوچک رایگان

کتابخانه‌ها ممکن است تغییر کنند، اما حس خوشایند خواندن یک کتاب همواره باقی می­‌ماند. در شهر دالاس پروژه «کتابخانه‌های کوچک رایگان» که خود بخشی از پروژه «جامعه ادبی» است، با استفاده از شلف ها و قفسه‌هایی زیبا در داخل محلات انجام شده است. این پروژه در حال ایجاد یک جامعه‌­ی ادبی در زندگی واقعی ساکنین شهر است.

le8tjywqjnv0inzv1iqr.jpg

 

6ezdoyu3sf6ltdu761f7.jpg

 

مستندسازی خیابان محل زندگی‌تان

زیبایی‌های محیط پیرامونتان را با سایرین به اشتراک بگذارید، چه از طریق اینستاگرام، یا از طریق پروژه‌های شخصی کوچک. وقتی شروع به این کار کنید، نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه اتفاقات خوبی ممکن است برای شما و محله­‌تان بیفتد.

 

محل­‌هایی برای پارک دوچرخه

باوجود اینکه ایستگاه‌­های دریافت دوچرخه و یا محل‌های مخصوص پارک دوچرخه در اغلب شهرها وجود دارند، ولی بازهم شاهد پارک دوچرخه در داخل پیاده‌­روها هستیم. با ساخت ساده ولی هنرمندانه­‌ی ایستگاه­‌های پارک دوچرخه می­‌توان علاوه بر افزایش زیبایی شهر، حضور دوچرخه‌­ها در داخل پیاده‌روها را قابل تحمل کرد.

5havtzna875njy25z9.jpg

 

senbuvvw2xobxcikpha.jpg

 

jtocoxoiyw5y7rtk725.jpg

 

کاشت درخت

سایه، افزایش آسایش محیطی، پایداری و … همگی از جمله مواردی هستند که درختان به فضای زندگی ما و منظر شهری می‌­بخشند و در مقابل چیز زیادی از ما نمی‌­خواهند. کاشت درخت و سایر گیاهان جزء راه­‌های ساده‌­ای است که می‌­تواند توسط شهروندان برای بهبود فضای شهری انجام شود. البته قبل از اقدام به کاشت درخت باید نسبت به قوانین شهری مرتبط با این موضوع آگاهی یافت.

 

تبدیل مخازن زباله به آثار هنری فانتزی

اگر شهرداری‌­ها بودجه‌­ی کافی برای خلق آثار هنری جدید برای زیباسازی محیط در اختیار ندارد، باز هم راه­‌هایی برای انجام این کار وجود دارد. در شهر پراویدنس، مرکز ایالت رودآیلند، اغلب سخت‌افزارهای شهری نظیر مخازن زباله در حال تبدیل شدن به آثار هنری خلاقانه و زیبا با کمک موسسه‌ای غیرانتفاعی است. با تشویق هنرمندان به ایجاد آثاری جذاب و خلاقانه، شهر هر روز شاهد ایجاد زیرساخت‌هایی زیبا و چشمگیر خواهد بود.

 

تنظیم یک پروژه‌­ی هنری تعاملی کوچک

هنر خود را با استفاده از راه‌های کوچک و ساده‌ای با مردم به اشتراک بگذارید. به‌عنوان مثال می‌توان تخیلات و آرزوهای مردم را با استفاده از مواد اولیه‌­ی ساده‌­ای که در اختیار دارید به واقعیت تبدیل کنید، یا اینکه با کمک هنر طراحی می‌­توانید چهره‌­ی افراد یا کسانی که آن­ها دوست دارند را طراحی کنید. به این صورت که مردم چهره­‌ی کسی را که دوست دارند برای شما توصیف کنند و شما آن را بر روی کاغذ بیاورید. همچنین می­توان از ایده «شنیدن دوطرفه» استفاده کرد. به این صورت که شما بنشینید و به هرکسی که دوست دارد صحبت کند گوش کنید.

ok44pa4b4wl62fjmwu.jpg

 

آویختن چراغ

جهت افزایش روشنایی و زیبایی پیاده‌روها در شب می‌توان از ایده­‌های متنوعی استفاده کرد. در لس‌آنجلس «لوسترهای درختی» تبدیل به یک نشانه در مقیاس محلی شده است. در این طرح مردم درختان جلوی خانه­‌ی خود را با آویختن چراغ‌­هایی از آن‌ نورپردازی می­‌کنند. برای پرداخت هزینه­‌ی برق مصرفی یکی از اهالی دست به ابتکار جالبی زده است. این شخص با استفاده از یک پارکومتر و نصب چراغ‌­ها بر روی آن توانسته هزینه­‌ی برق مورد نیاز را با کمک و مساعدت ساکنین محله فراهم آورد.

tok5dnh8h1fc5ohtkei2.jpg

لینک به دیدگاه

محله

 

مبارزه با جرایم با استفاده از لامپ­‌های نئون

در شهرها یا بخش­‌هایی از شهر که وضع مالی افراد خوب نیست، نورپردازی و روشنایی خیابان‌ها به دلیل هزینه نگهداری، هزینه‌­ی تامین برق و … در اولویت اجرا قرار ندارند. اما باز هم راه­‌هایی برای افزایش روشنایی و در نتیجه کاهش جرائم وجود دارد. به این منظور دو تن از هنرمندان اقدام به اجرای نقاشی دیواری‌­های نئونی در یکی از محلات جرم­خیز جنوب شهر فیلادلفیا کرده‌­اند. این نقاشی دیواری­‌های نورانی توانسته‌­اند علاوه بر روشن کردن محدوده­‌ی اطراف خود، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کنند و در نتیجه بازدید از آن محله افزایش یابد. این دو موضوع خود عواملی مهم در کاهش جرائم در این محله بوده است.

l766d79med64llok2jnh.jpg

 

احیای باغچه‌­های از یاد رفته

افرادی که به کاشت و پرورش گیاهان علاقه داشته و در این کار تبحر دارند، عموما دارای باغچه­‌ای کوچک و شخصی برای پرورش گیاهان مورد علاقه‌­ی خویش‌­اند. این افراد می­‌توانند از این توانایی خود در احیا و سرسبز نمودن باغچه­‌های از یاد رفته استفاده کنند. حتی می­‌توانند تنها با پاشیدن بذر گیاهان بر روی این زمین‌­ها به دوباره زنده شدن آن­ها کمک کنند. آقای ریچارد رینالدز ایده‌­ها و راهنمایی­‌های مفیدی را در این زمینه طی ۱۲ گام ساده در وبلاگ خود (به آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) بیان نموده است.

 

نگاهی به زیرِ زمین

بسیاری از آنچه که بر روی سطح زمین اتفاق می‌­افتد، نشات گرفته از اتفاقات زیر زمین است. از سیستم‌­های فاضلاب گرفته تا وضعیت سنگ­‌های بستر و مجاری آب، تمامی آنچه که زیر پوسته‌­ی شهر اتفاق می­‌افتد می‌­تواند بیان کننده­‌ی تاریخ یک مکان، و اینکه چرا و چگونه یک شهر گسترش یافته است، باشد. در لکسینگتون، شهری در ایالت کنتاکی آمریکا، گروهی به ردیابی و دنبال کردن یکی از مجاری قدیمی آب زیرزمینی این شهر پرداخته­‌اند و براساس آن یک پادکست ایجاد کرده‌­اند که به توصیف این مجرای فراموش شده پرداخته و بیان می­‌کند که چگونه این مجرا بر روی گذشته و آینده­‌ی شهر اثر گذاشته است.

 

تبدیل کوچه­ به یک استودیوی هنری

می­‌توان از درب پارکینگ­‌های منازل به عنوان بوم نقاشی استفاده کرد و با کمک هنرمندان، محله را به یک نمایشگاه نقاشی و یا کلاسی برای آموزش هنرهای محیطی تبدیل کرد. این کار در شهر دیترویت اتفاق افتاده است.

 

نورپردازی

گاهی اوقات تنها به چند نورافکن برای تغییر محله نیاز است. نورپردازی ساختمان‌های قدیمی می­‌تواند حس زندگی را دوباره به آن­ها ببخشد. نورپردازی ساختمان قدیمی تالار شهر بوستون نمونه‌­ای از این کار است. نورپردازی مناسب این ساختمان علاوه بر بازگرداندن توجهات به آن، موجب افزایش استفاده مردم از میدان شهری مجاور آن نیز شده‌­است.

 

ناامید نشوید: دوباره بسازید

گروهی با شعار «خاک را آزاد کنید» چندین دهه است که اقدام به کندن آسفالت‌ها کرده و پارکینگ‌ها یا زمین‌­های بلااستفاده­ی اسفالت شده را به باغچه­‌هایی زیبا تبدیل می‌­کنند. اگر شما هم از وجود زمین اسفالت شده‌­ی بدون استفاده‌­ای در محله­‌ی خود ناخرسندید، به سایت این گروه سری بزنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

صورتک های جالب

هنرمند آلمانی، تیم اشنایدر، معتقد است که هیچ چیزی نیست که با دو توپ گرد به عنوان چشم، جذاب نشود. این هنرمند با ساخت توپ­‌های کوچکی از جنس یونولیت و نقاشی آنها به صورت چشم، و قراردادن آنها بر روی اجسام بی­جان توانسته فضای کارتونی جالبی را در شهر محل زندگیش به وجود آورد. حتی اگر شما روز بدی را گذرانده باشید، با دیدن این اجسام کارتونی لبخند بر روی لبهایتان می‌­نشیند.

t2v2bo0puwwfeasela.jpg

 

59glw1ojzo69cg3zy6oq.jpg

 

2h6mje5vyko4zmzc2m.jpg

 

ax4p88q467dps1rawbq.jpg

 

303vzssk6k3iu0duq0fq.jpg

 

qphcxdnsmm44sxyvk5e1.jpg

 

بمباران صندلی

گروهی در بروکلین به منظور استفاده هر چه بیشتر مردم از صندلی در اماکن عمومی و نشستن و معاشرت کردن با هم، طرحی با عنوان «بمباران صندلی» به راه انداخته‌­اند که طی آن با استفاده از وسایل دور ریختنی صندلی‌ها و مکان‌هایی برای نشستن درست کرده و آنها را در پیاده‌روها و اماکنی که صندلی کمتری دارند، نصب می‌­کنند.

r1ebx2fg81xey4o3p3j.jpg

 

علائم غیرواقعی

مایکل پدرسون به طراحی یکسری علائم شهری به صورتی کاملا واقعی ولی با پیام‌هایی بعضا مضحک پرداخته‌­است. مردم با دیدن این علائم می­‌ایستند و ذهنشان درگیر می‌­شود. آنها به اطراف خود نگاه می­‌کنند که آیا سایر افراد نیز به این علائم توجه می­‌کنند یا خیر. علائمی برای توجه به ترک‌­های کف پیاده‌­رو یا حفظ آرامش یک پارک محلی کوچک.

uwsb5jsgraixvlwj9lm.jpg

 

تبدیل پست­‌های برق به آثار هنری

در بخشی از فیلادلفیا، پست‌های برق و سایر باکس‌­های زیرساختی به صورت یک خط ممتد قرار گرفت‌ه­اند. به جای در نظر گرفتن آنها به عنوان یک نقطه ضعف در منظر شهری، گروهی از دانشجویان آثار هنری زیبایی بر روی آن­ها خلق کرده‌­اند.

31g2fyv5eiqgifn21q.jpg

 

decyvafdbl9x463vgqul.jpg

 

تبدیل پل هوایی به محل کار

خانم کایلی مک­گری همیشه آرزو داشت تا تغییری در محل کار خود بدهد و سرانجام این کار را انجام داد. او با کمک دوستانش میزهای مدرسه را بر روی یک پل عابرپیاده قرار داد و توانست دفترکاری با امکانات کامل شامل اینترنت و … ایجاد کند. این کار او اثر منفی بر روی چشم‌­انداز آنجا نداشته‌ ­است.

mhxafc9appzss3t8uke.jpg

 

شبکه کردن کوچه­‌ها

بازسازی یک کوچه می‌­تواند آن را از محلی تاریک و ترسناک به مکانی پر جنب و جوش تبدیل کند. اما ایده‌­ی بهتر این است که کوچه های مختلف را با هم مرتبط کرده و شبکه‌ای از فضاهای عمومی که تا قسمت‌های داخلی بلوک­‌ها نیز ادامه می­‌یابند، ایجاد کرد. پروژه‌­ای با همین موضوع در شهر ونکوور کانادا انجام شده است که طی آن کوچه‌های عادی به مکان‌هایی عمومی همراه با حلقه‌­های بسکتبال، میزهای فوتبال دستی و کافه‌­های روباز تبدیل شده‌­اند. این کوچه‌ها به وسیله­‌ی یک سیستم مسیریاب گرافیکی جذاب و چشم­‌نواز با هم مرتبط شده‌­اند.

t4ylqmcowuaohwz5pq2p.jpg

 

ایجاد مسیر تندرستی

یک تیم طراحی در سان فرانسیسکو تصمیم گرفتند پیاده‌­روها را با ایده­‌ی جدیدی فعال کنند. براساس پیشنهاد آنها با عنوان «مسیر تندرست» مجموعه‌­ای از ایستگاه‌­های ورزشی مختلف به تبلیغ و تشویق ورزش می‌­پردازند. در این ایستگا‌ه‌­ها رشته­های مختلف ورزشی با کمک تمرینات ساده‌­ای به مردم آموزش داده می­‌شود. این کار به صورت رایگان انجام می‌­شود.

 

ایجاد یک نشان خلاقانه برای محله

بسیاری از خیابان­‌های محلی و قدیمی آمریکا دارای تاریخ و فرم منحصر بفردی است که می‌تواند در جذب مردم به آنجا موثر باشد. یک شرکت در سینسیناتی آمریکا از این موضوع استفاده کرده و ویترین­‌های مغازه‌­ها را در محله­‌ی شمالی این شهر با توجه به ویژگی­‌های محله به صورت ویژه­‌ای آراسته است. این موضوع مورد استقبال مغازه‌­داران و مشتریان قرار گرفته و اکنون در شهرهای زیادی اجرا می­‌شود.

 

استفاده از پارکینگ‌­های عمومی

در مراکز شهرها عموما پارکینگ‌­های روبازی وجود دارد که محل رفت‌وآمد روزانه­‌ی افراد زیادی است. می‌­توان از بخش کوچکی از این زمین‌­ها استفاده کرد و کاربری­‌هایی که مورد علاقه مردم است را در آنجا قرار داد. این ایده در شهر لکسینگتون آمریکا پیاده شده است.

mo6cvkbsk3li27offdtf.jpg

 

j1w88tomwychv8yxpch.jpg

لینک به دیدگاه

پارک

 

ایجاد یک زمین‌بازی پاپ آپ در پارک

در زمین‌بازی پاپ آپ کودکان به همراه بزرگ‌سالان اقدام به ایجاد یک شهربازی موقت در زمینی خالی بر اساس علایق و سلایق خود می‌کنند. این کار با استفاده از وسایل ساده‌ای نظیر تایرهای قدیمی، کارتن، سنگ، پارچه، چوب، رنگ و … انجام می‌شود. انجام این کار موجب افزایش خلاقیت، بهبود روند اجتماعی شدن کودکان، افزایش همکاری میان کودکان و والدین، تقویت اجتماعات محلی و … می‌شود.

knuaptw9bwxsg3gp4cs.jpg

 

5eljt5bx9hx6nj5vu3z6.jpg

 

pdm3zaygrx2dafg6akle.jpg

 

ساخت شهربازی برای بزرگسالان

تحقیقات ثابت کرده است که بازی کردن می‌تواند به کاهش استرس در افراد بیانجامد. می‌توان گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که بزرگسالان از بازی کردن لذت نبرند. این امر موجب شده که هر روز به تعداد شهرهایی که محل‌هایی را برای بازی بزرگسالان در نظر می‌گیرند، افزوده شود.

218ec794v7h2bjaqszz7.jpg

 

درخواست از کودکان برای طراحی پارک موردعلاقه‌شان

مشارکت در طراحی نباید محدودیت سنی داشته باشد. مشارکت کودکان در طراحی پارک و محل بازیشان نه تنها موجب رضایت بیشتر کودکان از این محل ساخته شده می‌شود، بلکه موجب پرورش و تقویت توانایی آنان در طراحی نیز می‌گردد.

 

تبدیل فضای پارکینگ به پارک

روز تبدیل پارکینگ به پارک یا park(ing)day، رخدادی جهانی است که هر ساله در سومین جمعه‌ی ماه سپتامبر اتفاق می‌افتد. در این روز هنرمندان، طراحان و سایر مردم تشویق می‌شوند تا پارکینگ‌ها را به فضاهایی مفرح برای اجتماعات محلی تبدیل کنند. این ایده در شهرهایی نظیر سانفرانسیسکو تبدیل به یک سیاست شهری شده است.

v8wfv1kji5v59ab24mx.jpg

 

uv4lg6paw7t0pzylttn8.jpg

لینک به دیدگاه

در طول مسیر حرکت

 

کاهش سرعت

کاهش سرعت رانندگی تنها به میزان ۵ مایل در ساعت (۸ Kmh) می‌تواند موجب حفظ جان افراد زیادی شود. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ بر روی ۴۲۲ تصادف انجام شد، مشخص شد که اگر به‌جای سرعت ۲۵ مایل در ساعت (۴۰ Kmh)، سرعت اتومبیل‌ها ۳۰ مایل بر ساعت (۴۸ Kmh) بود، میزان تلفات دو برابر می‌شد. با تنظیم درخواستی از مسئولان شهری بخواهید تا در مناطق متراکم شهری ناحیه‌ای با عنوان “۲۰ کافی ست” را ایجاد کنند. مطالعات در این زمینه ثابت کرده که ۹۸% عابران پیاده‌ای که با ماشین‌هایی با این سرعت (۲۰ Mph یا ۳۲ Kmh) تصادف می‌کنند، زنده می‌مانند.

 

مسیریابی در تمام شهر

گروه‌های اجتماعی محلی می‌توانند با پیروی از یکتم (theme) واحد، تابلوهایی جهت بهتر شدن مسیریابی در محله‌شان ایجاد و نصب کنند. این تابلوها می‌توانند حاوی پیام‌هایی نظیر “۱۲ دقیقه پیاده‌روی تا کتابخانه” و … باشد. در حال حاضر این ایده در شهرهایی نظیر نیومکزیکو در حال انجام است.

dy3npd7b6oauliokf3.jpg

 

ocymrql4wqrvg93fb.jpg

 

ترسیم دایره‌ای به مرکزیت خانه و به شعاع ۴۰ دقیقه پیاده‌روی

دایره‌ای به شعاع ۲ مایل (۳٫۲ کیلومتر) در پیرامون منزلتان ترسیم کنید. اغلب مردم این مسافت را در حدود ۴۰ دقیقه به صورت پیاده طی می‌کنند. بدین صورت مکان‌هایی که می‌توانید پیاده به آن‌ها دسترسی داشته باشید را پیدا می‌کنید. شما متوجه خواهید شد که بسیاری از مراکز مورد نیازتان از آنچه که فکر می‌کردید، نزدیک‌ترند. برای تسهیل این کار وب‌سایت‌هایی نظیر walkshed.org برای شهرهای آمریکا ایجادشده‌اند.

 

توجه به حومه‌ها هنگام ساخت مسیرهای دوچرخه

ایمن ساختن مسیرهای دوچرخه در محله بسیار مهم است. اما مهم‌تر از آن توجه به مسیرهای دوچرخه‌سواری در حومه‌های شهری و اتصال آن به شبکه دوچرخه سواری شهر است که می‌تواند الگوهای حمل‌ونقل را به نحو مؤثری تغییر دهد.

 

سازمان‌دهی یک روز بدون ماشین برای محل زندگیتان

روز ۲۲ سپتامبر روز بدون ماشین است. در این روز در سراسر جهان از مردم خواسته می‌شود بدون اتومبیل شخصی به محل کارشان بروند. می‌توان این امر را در شهر و یا محله‌ی خود پیاده کنید و در سال چند روز بدون اتومبیل داشته باشید.

 

احیای مسیرهای دوچرخه‌سواری

به جای صحبت کردن در مورد فواید احیای خطوط دوچرخه‌سواری، می‌توان همت کرد و این کار را انجام داد. در جورجیای آمریکا خانمی با استفاده از ۴۹۸ قوطی رنگ اقدام به رنگ‌آمیزی مجدد خطوط دوچرخه‌سواری و احیای آن‌ها کرد. این کار او مورد استقبال و حمایت شهرداری قرار گرفت.

 

دیدن شهر

بسیاری از ما در شهر گم می‌شویم درحالی‌که یک شهروند واقعی باید شهر خود را بشناسد همان‌گونه که یک فرد خانه‌ی خود را به‌خوبی می‌شناسد. بهتر است به بازدید از نقاط مختلف شهری (چه قدیمی ساز و چه نوساز) بپردازیم. این کار را می‌توان به‌صورت دسته‌جمعی و با استفاده از دوچرخه انجام داد.

 

پیروی کردن از قوانین ترافیک

این موضوع برای هر سه گروه سواره‌ها، دوچرخه‌سواران و پیاده‌ها صادق است. هر گروه باید به قوانین مخصوص خود احترام گذاشته و وارد حریم سایر گروه‌ها نشود.

 

ایجاد یک ناحیه‌ی دوستدار دوچرخه

شهر لانگ بیچ در ایالت کالیفرنیا تنها به تشویق دوچرخه‌سواران نمی‌پردازد بلکه درصدد است تا ثابت کند که دوچرخه‌سواران برای کسب‌وکارهای کوچک نیز مفید و سودمندند. ناحیه دوستدار دوچرخه شرایط لازم برای حضور دوچرخه‌سواران در فروشگاه‌ها را با ارائه‌ی تسهیلاتی نظیر در اختیار قرار دادن سبد دوچرخه و تخفیفات ویژه برای دوچرخه‌سواران و نیز گسترش شبکه‌ی دوچرخه‌سواری فراهم کرده است.

2tq7hq1tra417gzp5ye.png

 

محافظت از مسیرهای دوچرخه‌سواری با کاشت گیاهان

شهر ونکوور کانادا در حفاظت از مسیرهای دوچرخه‌سواری گامی رو به جلو برداشته و به‌جای رنگ‌آمیزی این مسیرها که امری رایج است، به مسیرهای سبز روی آورده است. برای انجام این کار از سیستم گلدان‌های خود آبیاری شونده استفاده کرده است. این موضوع نه‌تنها دوچرخه‌سواری را برای افراد ایمن‌تر کرده است، بلکه موجب بهبود منظر خیابان نیز شده است.

 

تغییر در ایستگاه‌های اتوبوس

بهتر است فضای خسته‌کننده‌ی ایستگاه‌های اتوبوس را با اقداماتی به مکانهایی کاربردی تبدیل کرد. به‌عنوان مثال در کلیولند گروهی از مردم اقدام به نصب پوسترهایی با مضامین آموزش‌های ورزشی و آشپزی سالم بر روی ایستگاه‌های اتوبوس کرده‌اند.

bw7vck3kc3ep5ncxt28.jpg

 

کار درست را انجام دهید هرچند در مقیاس کوچک

هیچ کس از شما انتظار ندارد که یک کار بزرگ انجام دهید. با کارهای کوچک نیز می‌توان موجب کارهای بزرگی شد. هنرمند نیویورکی همواره از مکانی می‌گذشت که به دلیل نشتی لوله، آب کثیف همواره در پیاده‌رو جاری بود. او راه‌حل طنزآمیزی به کار بست و پل چوبی کوچکی را بر روی مسیر آب کثیف ساخت تا مردم محلی از روی آن عبور کنند. این کار موجب شد تا مسئولان مربوطه به این موضوع رسیدگی و نشتی لوله را تعمیر کنند.

t3ff8ykpaqpw97348m83.jpg

 

برگزاری یک هکاتون[۱] حمل‌ونقل

برگزاری نشست‌هایی صمیمانه با حضور طراحان و دوچرخه‌سواران می‌تواند به یافتن ایده‌هایی نوین در مورد بهبود تکنولوژی دوچرخه و تست این ایده‌ها منجر شود. همچنین برگزاری سالانه‌ی کنفرانس‌های آزاد (کنفرانس‌هایی بدون قواعد دست و پاگیر مرسوم) می‌تواند به حل مسائل حمل‌ونقلی پیچیده کمک کند.

 

استفاده بیشتر از دوچرخه

استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری می‌تواند دنیا را نجات دهد. براساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۱۵ انجام شد، اگر ۱۴% از سفرهای شهری در سراسر دنیا توسط دوچرخه انجام شود، انتشار گازهای مضر کاهش خواهد یافت به‌گونه‌ای که معاهده‌ی پاریس به اهداف خود خواهد رسید. این موضوع کاملاً قابل دسترس است چرا که حدود نیمی از سفرهای شهری ۹ کیلومتر یا کمتر از آن است و با دوچرخه می‌تواند انجام شود.

 

ایجاد ایستگاه‌های پارک و پدال

دیوید مونتاگو صاحب کارخانه سازنده دوچرخه‌های تاشو در بوستون است. او به دنبال تشویق دوچرخه‌سواری در منطقه‌ای بود که اغلب افراد با مسیرهای طولانی مواجه بودند. او ایده‌ی “پارک کردن و پدال زدن” را مطرح و به انجام رساند. وی در حال حاضر چندین ایستگاه از این نوع در بوستون ساخته است. این ایستگاه‌ها در واقع پارکینگ‌هایی در فاصله‌ای مناسب از مراکز کار و فعالیت است. افراد می‌توانند اتومبیل خود را به‌صورت رایگان در این پارکینگ‌ها قرار دهند و سپس با استفاده از دوچرخه‌های خود طی مسیر کنند.

3q4cv8lu94j2rpdchq.png

 

z3mroq9ntigm09oyavdo.jpg

 

پی‌‌نوشت

[۱] Hackathon: رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند. هکاتون‌ها معمولاً بین یک روز تا یک هفته به طول می‌انجامند. برخی از هکاتون‌ها تنها برای اهداف اجتماعی و آموزشی هستند، هر چند که در اکثر موارد، هدف هکاتون‌ها ایجاد نرم‌افزارهای مفید و قابل استفاده است. واژه «هکاتون» یک واژه مرکب است که از تلفیق دو واژه هک و ماراتون حاصل شده است. کلمه «هک» در این واژه به معنای «بازیگوشی»، «ماجراجویی»، برنامه‌نویسی اکتشافی است و با کلمه هک که در امنیت رایانه استفاده می‌شود، متفاوت است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...