رفتن به مطلب

ذخیره نور در قالب امواج صوتی برای اولین‌بار در جهان


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

دانشمندان برای اولین‌بار موفق شده‌اند اطلاعات نوری را مشابه امواج صوتی روی یک تراشه رایانه‌ای ذخیره کنند. این دستاورد برای تسریع روند گذار از رایانه‌های کنونی به رایانه‌های نوری که سرعت پردازش آنها برابر سرعت نور خواهد بود، بسیار کلیدی است.

dbifeulskgw1ee5ed5a.jpg

 

رایانه‌های نوری یا فوتونی از سرعتی ۲۰ برابر لپ‌تاپ‌های کنونی برخوردارند و علاوه بر آن گرمایی تولید نکرده و مشابه سیستم‌های امروزی برق چندانی مصرف نمی‌کنند. این به آن دلیل است که رایانه‌های نوری،‌ در حد نظری، داده‌ها را در شکل فوتون‌ها پردازش می‌کنند نه الکترون‌ها. ذخیره کردن داده‌های فوتونی روی تراشه رایانه‌ای و بازیابی و پردازش آنها از آن رو تاکنون نشدنی بوده‌ است که نور از سرعت بسیار بالایی برخوردار است، بالاتر از آنکه ریزتراشه‌های رایانه‌ای امروز توان خواندن آن را داشته‌باشند.

 

اکنون محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا موفق شده‌اند اطلاعات نوری را ذخیره و بازیابی کنند. این به آن معنی است که رایانه‌ها می‌توانند داده‌ها را با سرعت نور دریافت و پردازش کنند بدون اینکه گرما،‌ مقاومت الکتریکی و تشعشعات الکترومغناطیسی بر سر راه آنها اخلال ایجاد کند، و علاوه بر این تکنیک جدید می‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را تا حدی که تراشه‌های رایانه‌ای بتوانند آنها را خوانده و مورد استفاده قرار دهند، کاهش دهد. محققان سیستم حافظه‌ای ابداع کردند که می‌تواند روی یک تراشه فوتونی با دقتی بالا میان نور و امواج صوتی منتقل شود. در این فرایند ابتدا اطلاعات نوری به شکل پرتوی از نور وارد تراشه می‌شوند و با پرتو نوشتاری تعامل برقرار می‌کند و موج صوتی به مجود می‌آید که داده‌ها را روی تراشه ثبت می‌کند.

1qjvof1ijnhz3uwsbe5g.jpg

 

سپس پرتو نوری دیگری که خوانش نامیده می‌شود، به این داده‌ها دسترسی پیدا کرده و یکبار دیگر آنها را به شکل نور منتقل می‌کند. اگرچه این نور در عرض دو تا سه نانوثانیه از میان تراشه عبور می‌کند، زمانی که به شکل موج صوتی ثبت می‌شود،‌ اطلاعات تا ۱۰ نانوثانیه روی تراشه باقی خواهند ماند و این زمان برای بازیابی داده‌های ثبت شده از روی تراشه کافی خواهد بود. امکان‌پذیر شدن تبدیل نور به صدا نه تنها باعث شده این تراکنش اطلاعاتی با سرعت کمتری انجام گیرد،‌ بلکه باعث شده تا داده‌ها با دقتی بالاتر بازیابی شوند. جزئیات بیشتر این پژوهش در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده است.

 

منبع: بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...