رفتن به مطلب

حرکت به سمت آینده‌ای سبز با تولید الکتریسیته از دستمال توالت مصرف‌شده!


ارسال های توصیه شده

تولید برق به کمک دستمال توالت استفاده‌شده یکی از عجیب‌ترین ایده‌هایی است که محققانی از کشور هلند به آن جامه عمل پوشانده‌اند؛ با ما همراه باشید.

 

شیمی‌دانان دانشگاه‌های آمستردام و اوترخت (Utrecht University) هلند در فرآیندی دو مرحله‌ای با هدف بازگرداندن دستمال توالت کثیف به شرایطی مشابه چوبی که به عنوان مواد اولیه در ساخت آن استفاده شده، دریافتند که بازدهی تولید الکتریسیته از این روش به میزان بازدهی یک نیروگاه گاز طبیعی است.

 

برای دستیابی به این فرآیند دو مرحله‌ای، دانشمندان مقادیر مشخصی از دستمال توالت‌های موجود در منبع یک تصفیه‌خانه آب را جمع‌آوری کرده و پس از خشک کردن، این مواد را در محفظه‌ای با دمای 900 درجه سلسیوس به گاز تبدیل کردند. سپس قیر، خاکستر و محصولات جانبی فرآیند را جدا کرده و گاز باقی‌مانده که به صورت مخلوطی از کربن دی‌اکسید، متان و کربن مونوکسید بود را از محفظه خارج کردند. در مرحله بعدی، از این مخلوط برای تولید الکتریسیته به کمک سلول‌ های سوختی اکسید جامد استفاده شد.

 

بر اساس مقاله‌ای که محققان این دو دانشگاه در ژورنال “Energy Technology” چاپ کردند، در فرآیند طراحی‌شده تمرکز اصلی بر روی دستیابی به کارایی و در عین حال پایداری بالا بوده است؛ گرمای اضافی تولیدشده توسط سلول‌ های سوختی در حرارت‌دهی به سری بعدی دستمال توالت‌هایی که نیاز به خشک کردن دارند، استفاده شده و انتشار کربن به صورت‌های مختلف در این روش، به میزان یک ششم نیروگاه‌های زغال‌سنگ است.

64tx3ezqgpiz6oy89xbt.jpg

 

بر اساس اطلاعات اداره اطلاعات انرژی آمریکا (U.S. EIA) تولید الکتریسیته از دستمال توالت از نظر میزان انتشار کربن، هم‌رده فرآیندهای تولید انرژی‌ های تجدید پذیر خواهد بود. پژوهشگران هم ادعا می‌کنند که به واسطه بسته بودن سیکل تولید برق از این روش و همچنین، کارایی افزایش‌یافته سلول‌های سوختی، قرار دادن دستمال توالت کثیف در چرخه ارائه‌شده دو تا سه برابر برق بیشتری در مقایسه با سوزاندن مستقیم این مواد ضایعاتی، تولید خواهد کرد.

 

بنا بر برآوردهای متخصصان، اگر تمام دستمال توالت‌های فاضلاب کشور هلند به صورت روزانه برای تولید برق استفاده شود، تصفیه‌خانه‌های آب در حدود 40 درصد انرژی کمتری برای جداسازی این نوع ضایعات کاغذی از فاضلاب صرف خواند کرد. به علاوه الکتریسیته تولیدشده، برق 6400 خانه را تامین خواهد کرد.

 

البته عملی ساختن فرآیند تولید برق از دستمال توالت به صورت گسترده، حتی با وجود اینکه از منبعی ضایعاتی استفاده خواهد شد، هنوز از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...