رفتن به مطلب

تاثیر فضاهای کوچک شهری در تعاملات محلی


ارسال های توصیه شده

بیشتر مردم معماری منظر را به یک نسخه مجلل از باغسازی مرتبط می دانند که بیشتر مواقع به آن نیازی نیست. معماری منظر زمینه ای است که صرفاً اهداف فرهنگی را محقق نمی کند بلکه مرزها را نیز در هم می شکند. محوطه سازی های کوچک با زیبا ساختن فضا در مراکز شهر این اجازه را برای به حداکثر رساندن مردمی سازی مراکز شهر، رسیدن به تعامل مثبت و عینیت چند حسی ایجاد می کنند.

 

در این مطلب چند نمونه پروژه از این پدیده از سراسر جهان معرفی شده است. از پالی پارک در نیویورک، تا زیگ زاگی در فاروا و سوپرکیلن در کپنهاگ؛ این پروژه ها در منظره سازی های شهری از ایده های مشابهی استفاده می کنند مانند تبدیل یک طراحی خیابانی خسته کننده به یک چیز بهتر.

 

پارک پالی (Paley)، نیویورک

پالی پارک اصطلاحاً به عنوان «پارک جیبی» شناخته می شود. یک محوطه کوچک میان دو ساختمان و تفسیر اندیشمندانه یک عنصر شهری از یک سایت کوچک است که بعد از چند سال به یک فضای مردمی موفق تبدیل شده است.

 

این محوطه در سال ۱۹۶۷ توسط روبرت ال زاین (Robert L. Zion) از شرکت طراحی منظر زاین و برین طراحی شده است، پالی پارک فعلاً اولین مورد در نوع خودش است. یک حائل کوچک مقیاس در شهرسازی فشرده شهر نیویورک برای ایجاد یک فضای عمومی است.

 

معماری این فضا، منظر سخت را به عنوان یک عنصر طراحی خلاق عمده، تیره رنگ و عریان که در سه طرف، در میان دیوارها بالا کشیده شده است، به نمایش می گذارد که با نمایشی از ترکیب خزیدن پیچکها، نرمتر شده است و نه تنها برای خروج از منظر بسیار سرد و خشن متاثر از یک سبز تیره است، بلکه با اضافه کردن یک سبک انحصاری از کشت و زرع استراتژیک از شهد درختان اقاقیا، لطافتی را نیز به فضا می افزاید. در گذشته های دور، صدای ایجاد شده توسط یک آبشار بلند، آرامشی به محیط می داد.

 

پالِی پارک از طریق طراحی دقیق و در عین حال ساده، به یک پلتفرم تعامل شهری تبدیل شده است؛ یک فضای پایدار و موفق برای فعالیتهای انسانی و تجمع های اجتماعی کوچک که علت وجودی آن به آسانی قابل تشخیص است.

hcvhbwmv9f0yk38vhdm.jpg

 

زیگی زاگی (Zighizaghi)، فاروا

زیگ زاگی که به تازگی افتتاح شده، یک پروژه منظر شهری است. طراحی این پارک شهری به این شکل است که بتن میدان و بازار در تجربه ای چند حسی به اشکال هندسی تعاملی تبدیل می شوند. ترکیبی که به وسیله قالبهای شش ضلعی و بهره گیری از تکنولوژی هوشمند، به همراه یک تغییر در مصالح و بافت. توجه دقیق به منظر توسط عناصر محوطه سازی ایجاد شده و در نوع خود کاری مبتکرانه است.

 

با اینکه این پروژه فقط یک پلان دو بعدی جذاب است، اما اختلاط سطوح و پیوستگی شش ضلعی ها در ترکیب با سطوح عمودی و بکارگیری شش بلور چهارده ضلعی قرمز، پویایی و حرکت ایجاد کرده است. این حرکات در طراحی یک خصوصیت جالب ایجاد می کند که سبب جذب مردم در یک مسیر می شود، طراحی زیرکانه و اجرای خوب پروژه، باعث موفقیت پروژه شده است.

7lx27t55fucczrjbvnhc.jpg

 

سوپرکیلن (Superkilen)، کوپنهاگ

ماحصل خلاقیت طراح در نمایش معاصر از یک باغ عمومی، پروژه سوپرکیلن است که در چنین موقعیت حساسی، در یک فضای شهری در طول نیم مایل و همجواری میان فرهنگهای گوناگون طراحی شده است. این پارک شهری در حوزه دیدهای دلپذیر و دقیق، مناطق و عبور و مرور و خارج شدن از یکنواختی، کاملاً حرفه ای عمل می کند و این درحالی است که هر کدام از این موارد می توانستند به یک فاجعه تبدیل شوند.

 

این فضا به یک محوطه عجیب از مناظر شهری شامل محدوده تعامل انسانی، طراحی زیبای مبلمان، نقوش جذاب رنگی و فرهنگهای متنوع تبدیل شده است. شرکت طراحی BIG، سوپرکیلن را به عنوان یک تفرجگاه از طرحهای گوناگون، برای وحدت محله با ایجاد یک فضای تعاملی ایده آل و عاملی برای جلب مخاطبین از مجموعه ای از سنتها طراحی کرده است.

gltzkxk0s1e1lh8fkwq1.jpg

 

با نگاه به این سه پروژه، متوجه خواهیم شد که انطباق شهری می تواند تا اندازه زیادی به ترکیب مطبوع فضاهای کوچک جیبی که از مناظر نرم و خشن به دست می آید، دست یابد. این پروژه ها یک پویایی به خصوص به شهرها می دهند که شکل فضاهای شهری را به واسطه طراحی مناظر مبتکرانه تغییر می دهند.

 

در پالی پارک، ترکیب مناسب بافت و رنگ دریافت می شود، در حالی که فضای زیبایی از طریق کاشت گیاهان خاص ایجاد می کند.

 

در زیگ زاگی، یک میدان و بازار شهری بتنی کوچک با استفاده از هماهنگی علم هندسه و طبقه بندی تکنولوژیکی زیباسازی شده است. مردم فضاهایی را که می توانند با آنها در تعامل باشند، دوست دارند و زیگ زاگی به کمک رنگ، بافت و گرمی به این هدف دست یافته است.

 

عناصر شهرسازی در طراحی سوپرکیلن، برای همجواری و ایجاد یک ترکیب جذاب از فرهنگهای گوناگون در مقیاس بزرگ شهری استفاده می شوند. این گوناگونی در عناصر شهرسازی یک نمایش استعاری از کثرت همجواریها است و شرکت BIG از همه عناصر در این پروژه به عنوان ابزار استفاده کرده است.

 

مترجم: معصومه افشاری بدرلو

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...