رفتن به مطلب

۷ کشوری که خودروهای سوخت فسیلی را کنار می گذارند


ارسال های توصیه شده

حالا که ۱۹۲ کشور توافقنامه آب و هوایی تاریخی پاریس را تصویب کرده اند، تلاش می کنند انتشارات کربن را کاهش دهند. یک اقدام می تواند ارتقا فروش ۱۰۰ درصد از خودروهای الکتریکی یا ممنوعیت خودروهای سوخت فسیلی در جاده ها باشد.

7209ftpj02x5d21gje.jpg

 

انرژی تجدیدپذیر در چند سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. علاوه بر تمیز بودن و تجدید پذیر بودن، بسیاری از کشورها خواهان تمیز نگه داشتن جاده‌های خود با ممنوع کردن وسایل نقلیه با موتور احتراقی می‌باشند. از آنجایی که قسمت حمل و نقل مسئول ۱۵ درصد کربن تولید شده است این قدمی ارزشمند است. کشورهایی که اسمشان در زیر آمده است رهبران این تغییر می‌باشند. این لیست بر اساس زمان گرفته شدن تصمیم تهیه شده است.

 

آلمان

اگرچه این کشور اولین کشوری نبود که ممنوع کردن ماشین‌های دیزلی و بنزینی را در نظر گرفت اما اولین کشوری است که ممنوعیت را به اجرا درآورد. در اکتبر ۲۰۱۶ شورای فدرال این کشور خواهان تصویب قانونی شدند که بر اساس آن تا سال ۲۰۳۰ موتورهای احتراق به طور کامل ممنوع خواهند بود. این تصمیم بسیار قابل توجه است نه تنها به این دلیل که اولین کشوری است که چنین قانونی را تصویب کرد بلکه به این دلیل که آلمان چهارمین صنعت خودروسازی را در جهان دارد. همچنین این کشور دارای برخی از بزرگترین شرکت‌های سازنده‌ی خودرو است. به همین دلیل شرکت‌های قدیمی سازنده‌ی خودرو همچون مرسدس بنز و فولکس واگن تلاش‌های جدی بر روی ساخت ماشین‌های هیدروژنی و الکتریکی انجام می‌دهند.

 

نروژ

نروژ در فوریه‌ی سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت تا قانونی مشابه آلمان را تصویب کرده و در این مسیر موفق‌تر عمل کند. این کشور اسکاندیناوی نه تنها ماشین‌های سوخت فسیلی را ممنوع اعلام کرد بلکه هدفی نیز معلوم کرد که پنج سال زودتر از چشم انداز آلمان است. کشور نروژ تا سال ۲۰۲۵ تنها خودروهایی را خواهد فروخت که ۱۰۰ درصد برقی باشند.

 

اهداف این کشور برای پیاده‌سازی چنین نقشه‌ی حریصانه اما قابل اجرایی که با سیستم مالیاتی سبز آنها تقویت می‌شود واضح است. بر اساس گفته‌های وزارت جاده‌های عمومی نروژ تا سال ۲۰۳۰ تمام وانت‌های سنگین، ۷۵ درصد اتوبوس‌های جدید و ۵۰ درصد کامیون‌های جدید باید انتشار گاز صفر داشته باشند.

m12d1c1cymeluseq0dfn.png

 

هند

از کشورهای اروپایی به آسیا می رسیم و به کشور هند. این کشور قانونی مشابه با نروژ را تصویت کرده است که تا سال ۲۰۳۰ تنها ماشین‌های کاملا الکتریکی در این کشور فروخته شود. بودجه‌ی این پروژه توسط دولت تامین می‌شود. پویوش گویال وزیر راه‌آهن و زغال سنگ هند می‌گوید: «ما در نظر داریم وسایل نقلیه الکتریکی را بسیار گسترده استفاده کنیم و می‌خواهیم تمام وسایل نقلیه‌ی الکتریکی همچون UJALA کارآمد باشند. از سال ۲۰۳۰ حتی یک ماشین بنزینی یا دیزلی نباید در کشور هند فروخته شود.»

 

فرانسه

با تغییرات بسیاری که فرانسه در اهداف آب‌وهوایی این کشور اعمال کرده است خانه‌ی توافق تاریخی پاریس نیز جا نخواهد ماند و قسمتی از آن ممنوعیت تمام خودروهای دیزلی و بنزینی تا سال ۲۰۴۰ است. بر اساس گفته‌های وزیر محیط زیست، توسعه‌ی پایدار و انرژی، این فرایند قدم به قدم می‌باشد و شامل ۲٫۴ میلیون خودروی الکتریکی قابل شارژ و وسایل نقلیه‌ی ترکیبی است همچنین ۳ درصد از وسایل نقلیه‌ی سنگین تا سال ۲۰۲۳ است.

 

انگلستان

اگر فرانسه به دنبال چنین نقشه‌ای است پس انگلستان نیز آن را می‌خواهد. انگلیس ممنوعیتی را به عنوان بخشی از برنامه‌ی این کشور به منظور بهبود هوای کشور برای خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا سال ۲۰۴۰ وضع کرده است. بر اساس گزارشات بی‌بی‌سی از یک منبع معتبر، کیفیت پایین هوا از بزرگترین ریسک‌های محیطی برای سلامت عمومی در انگلیس است و دولت کنونی در نظر دارد در کمترین زمان ممکن اقدامات قدرتمندی انجام دهد.

 

دو کشور دیگر

دو کشور دیگری که نسبت به اجرای اقداماتی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای علاقه نشان داده‌اند. هلند و چین می‌باشد. دولت هلند از آوریل سال ۲۰۱۶ ممنوعیت گاز و گازوئیلی را در نظر گرفته است و چین نیز از سپتامبر نقشه‌های مشابهی را اعلام کرده است. اگر دوباره در حال چک کردن لیست می‌باشید تا ببینید اسم ایالات متحده را از قلم ننداخته‌اید باید بگویم که برنامه‌های این‌چنینی حداقل تا چهار سال دیگر برای آمریکا رویا خواهد ماند.

 

ترجمه: معصومه رحیمی - بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...