رفتن به مطلب

آیا هوش مصنوعی می‌تواند روزی جای پاتولوژیست‌ها را بگیرد؟!


ارسال های توصیه شده

آیا هوش مصنوعی می‌تواند روزی جای پاتولوژیست‌ها را بگیرد؟! الگوریتم هوش مصنوعی با ۸۶ درصد دقت در تشخیص تومورهای روده بزرگ

 

از همان نخستین روزهای فراگیر شدن استفاده از کامپیوترها، آنها در پزشکی کاربرد پیدا کردند. کاربردها در ابتدا به سادگی ذخیره اطلاعات بیماران بود، اما بعدها از کامپیوترها و برنامه‌های کامپیوترهای برای بررسی‌های آماری و پژوهشی و حتی کمک به تصمیم‌گیری‌های پزشکی استفاده شد.

 

منتها برخی از فرایندهای تشخیصی آنقدر پیچیده به نظر می‌رسیدند که گمان نمی‌رفت به زودی کامپیوترها بتوانند نقشی در آن ایفا کنند.

s5p5tyz4ahgq2e5mko.jpg

 

تفسیر برش‌های بافتی و مقاطع میکروسکوپی یا عکس‌های رادیوگرافی بیماران یکی از این حوزه‌هاست. برای این کار همواره به پزشکانی نیاز است که درک درستی از بافت‌ها و اندام‌ها سالم داشته باشند و با مشاهده هزاران تصویر سالم و بیمار، در طی یک مدت طولانی توانایی تفسیر پیدا کرده باشند.

 

اما هوش مصنوعی می‌کوشد که همان فرایندهای تفکر، تحلیل و استدلال انسان‌ها را به نوعی شبیه‌سازی کند. جالب است که این فناوری در حال سرک کشیدن به حوزه‌های قبلا ممنوع پزشکی است.

 

در خبری جالب پژوهشگران ژاپنی یک الگوریتم هوش مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند با دقت قابل قبولی تومورهای روده بزرگ یا کولورکتال را تشخیص بدهد.

 

برای این کار آنها، نخست تصاویری از ۳۰ هزار سلول در مرحله پیش‌سرطانی و سرطانی را به خورد الگوریتم هوش مصنوعی دادند که تا بتواند به خودش آموزش بدهد که سلول‌های سرطانی بافت روده، چه تغییراتی پیدا می‌کنند.

 

در مرحله بعد آن تصاویر با بزرگ‌نمایی پولیپ‌های روده را به الگوریتم دادند و جالب بود که هوش مصنوعی با دقت قابل قبولی می‌توانست مشکل‌دار بودن یا نبودن پولیپ‌ها را تشخیص بدهد.

 

نتایج این پژوهش توسط دکتر یوچی مورا از دانشگاه شووا در تازه‌ترین همایش اروپایی بیماری‌های گوارشی در بارسلونا ارائه شد. او در ارائه مقاله خود ادعا کرد که دقت این الگوریتم ۸۶ درصد که بسیار شگفت‌انگیز است.

 

اگر بتوان به صورت زودرس سرطانی بودن پولیپ‌های روده را تشخیص داد، در این صورت می‌توان به موقع مداخله درمانی کرد و جان بسیاری از آدم‌ها را نجات داد.

 

البته مسلما بر سر کاربرد عملی این فناوری، بحث‌هایی درخواهد گرفت. بحث‌هایی مثل اینکه این سیستم تا چه حد قابل اعتماد یا مقرون به صرفه است و در کدام مناطق استفاده باید استفاده شود.

 

در عین حال در دهه‌های آینده موضع‌گیری پزشکان؛ مثل سایر قشرهای دیگری که حرفه‌شان مورد تهدید فناوری هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت، دیدنی خواهد بود.

 

منبع: 1پزشک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...