رفتن به مطلب

معرفی چشمه اعلاء دماوند


ارسال های توصیه شده

چشمه اعلاء یکی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که در شهرستان دماوند واقع در شمال شرق تهران واقع شده است. این چشمه در فاصله ۴ کیلومتری شمال شهر دماوند و ۵۵ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. این منطقه‌ ییلاقی با توجه به آب و هوای دلپذیر و خنک در ایام فراغت و تابستان پذیرای گردشگران زیادی می باشد که از شهرهای دور و نزدیک به خصوص تهران به این منطقه سفر می کنند.

 

چشمه-اعلاء-دماوند.jpg

 

معرفی چشمه اعلاء

همانطور که در بالا اشاره شد، فاصله چشمه اعلاء تا تهران بسیار کم بوده و برای تفریح یکروزه و لذت بردن از هوای عالی به خصوص در فصل تابستان به همراه خانواده بسیار مناسب است. درباره این چشمه گمانه زنی‌ های فراوانی وجود دارد، اما چیزی که مشخص است، آب این چشمه از باران و برف سالیانه ای که در قله دماوند به خاک نفوذ می‌ کنند، می‌ جوشد. اطراف چشمه اعلاء از رسوبات آبرفتی دوران چهارم زمین شناسی و آهک‌ های سخت دولومینت پوشیده شده است. نتایج یک بررسی نشان می‌ دهد که آب معدنی چشمه اعلاء دماوند، تاثیر معنی دار خود را بر کاهش فشار خون در مبتلایان به پرفشاری خون با تاثیر بر میزان کاتیون‌ های کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم نشان داده که این تاثیر می‌ تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

امکانات

از امکانات اطراف چشمه می توان به پارکینگ، مغازه جهت خرید مایحتاج، وسایل ورزشی، محوطه جهت پیاده روی، سرویس بهداشتی و …. اشاره کرد. البته با توجه به نزدیکی چشمه تا شهر دماوند، می توانید نیازهای خود را در شهر دماوند تهیه نمایید.

 

توصیه

در صورتی که قصد سفری یکروزه به شهرستان کردید، حتما از جاذبه های دیگر شهر مانند مناظر طبیعی، برج آرامگاه شیخ شبلی و …. دیدن فرمایید. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این چشمه در حال حاضر زیاد شناخته شده نیست و تا کنون از آسیب انسان ها در امان مانده‌ است. پس اگر به این مکان سفر کردید، حفظ و حراست از آن را در دستور کار خود قرار دهید.

 

دسترسی

در صورتی که قصد سفر به چشمه اعلاء دماوند را دارید باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمایید. به همین منظور باید از انتهای بزرگراه شهید بابایی در شرق تهران وارد بزرگراه تهران پردیس شده و از جاده فیروزکوه به سمت دماوند ادامه مسیر دهید. پس از ورود به شهر دماوند بلوار شهید بهشتی را به سمت شمال حرکت کنید و سپس وارد خیابان مطهری شده و آن را ادامه دهید تا تابلوی چشمه اعلاء برای شما نمایان شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

از وقتی از کوهنوردهای که رفتن دماوند و فتح کردند یه چیزیهایی شنیدم تا وقتی واقعا مجبور نشم از آب هیچ چشمه ای خصوصا اونایی که سمت دماوند و اون طرفها هست نمیخورم . :whistle:

 

غارهای یخی بالای کوه این آبها از ذوب شدن همونا هست دیگه:ws38:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...