رفتن به مطلب

راز هم‌ترازی عجیب اهرام مصر


ارسال های توصیه شده

چطور چنین چیزی در ۴۵۰۰ سال پیش امکان‌پذیر بوده است؟ اهرام جیزه برای قرن‌های متمادی محققان را در شگفتی فرو برده؛ نَه فقط به خاطر محفظه‌های پنهان و حفره‌های رازآلود، بلکه به خاطر احداث سازه‌های شگفت‌انگیز بدون دسترسی به فناوری‌های مدرن. هم‌تراز بودن کامل و بی نقص سازه‌ها یکی از عجیب‌ترین مسائل به شمار می رود.

lww13thkt63zgh6jafbo.jpg

 

بخش‌های مربع ۱۳۸٫۸ متری هرم بزرگ جیزه که با عنوان «هرم بزرگ خوفو» نیز شناخته می شود، خیلی راست و مستقیم هستند و در امتداد نقاط اصلی (شمال – جنوب – شرق – غرب) هم ترازی نسبتا کاملی با هم دارند. «گلن دَش» باستان‌شناس و مهندس در مقاله جدیدی در مجله «معماری مصر باستان» می نویسد: «سازندگان هرم بزرگ خوفو این سازه بزرگ را با دقتی بهتر از چهار دقیقه کمانی یا همان یک پانزدهمِ یک درجه با نقاط اصلی همتراز کردند. در واقع، هر سه هرم بزرگ مصر همترازی قابل توجهی با یکدیگر دارند. انتظار نمی رود که چنین دستاوردهایی مربوط به دوره‌ای از تاریخ باشد که در آن خبری از پهباد، رایانه و سایر فناوری‌های پیشرفته نیست. هر سه هرم قدری برخلاف عقربه‌های ساعت از چهار نقطه اصلی قرار دارند.»

 

اگرچه فرضیه‌های زیادی در رابطه با نحوه ساخت این اهرام وجود دارد (مثلا، استفاده از ستاره قطبی برای همترازی اهرام یا سایه آفتاب)، اما هیچکس تاکنون قادر به فاش‌سازی این راز نشده است. حالا «گلن دش» ایده سادۀ دیگری دارد. تازه‌ترین تحقیقات او نشان می دهد که مصریان در حدود ۴۵۰۰ سال قبل توانستند از نقطه اعتدال پاییزی برای حصول همترازی کامل استفاده کنند. نقطه اعتدال به دو لحظه در طول سال اطلاق می شود که صفحه استوای زمین از مرکز دیسک خورشید عبور می کند و طول روز و شب تقریبا یکسان می شوند. «دَش» برای پی بردن به این موضوع، به یک آزمایش دست زد. او آزمایش خود را در نقطه اعتدال پائیزی در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ با ابزاری برای انداختن سایه آغاز کرد.

02.gif

 

او نقطه سایه را در بازه‌های معمولی دنبال کرد و یک منحنی صاف از نقطه‌ها را به وجود آورد. در پایان روز، او نقاط منحنی را به هم وصل کرده و به خط نسبتا کاملی دست یافت. این روش به روش دایره هندی نیز معروف است و می توانید با جزئیات آن در زیر آشنا شوید. در نقطه اعتدال، درخواهید یافت که نقطه اوج سایه در خط مستقیمی قرار دارد و جهت‌گیری آن دقیقا به سمت شرق-غرب است. او همچنین نشان داد که درجه خطا قدری مخالف عقربه های ساعت است که به خطای نسبی یافت شده در همترازی اهرام خوفو، خافره و هرم سرخ در داهشور شباهت دارد.

 

این آزمایش در کانتیکت آمریکا به انجام رسید، اما دَش بر این باور است که چنین آزمایشی با همان تاثیر در مصر هم می تواند انجام بگیرد. در حقیقت، تمامی آن چیزی که مصریان باستان برای همترازی اهرام داشته‌اند، فقط یک روز تمیز و آفتابی بود. او افزود که مصریان احتمالا توانستند با شمردن ۹۱ روز قبل از نقطه انقلابین تابستان به محاسبه نقطه اعتدال پائیزی بپردازند. البته شواهدی قوی از صحت این آزمایش هنوز در دست نیست. دش می نویسد: «متاسفانه مصریان سرنخ‌های اندکی برای ما به جا گذاشتند. هیچگونه اسناد مهندسی یا برنامه‌های مهندسی یافت نشده است که چگونگی همترازی اهرام را توسط مصریان نشان بدهد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده است.

 

ترجمه: منصور نقی لو - بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...