رفتن به مطلب

مضرات کم‌خوابی


ارسال های توصیه شده

کم‌خوابی و نداشتن خواب مناسب آسیب‌های زیادی به مغز ما وارد می‌کند که در این مطلب به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم.

dt9p6licgurf5y6vro.jpg

 

همان‌طور که با شروع فصل بهار، مردم نیم‌کره‌ی شمالی، خود را آماده می‌کنند تا به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، زمان رسمی خود را یک ساعت به جلو تغییر دهند، بسیاری از ما نگران این هستیم که این تغییر ساعت به خواب ما لطمه نزند! این تغییر، برای میلیون‌ها نفر، که در حالت معمول از کمبود خواب رنج می‌برند، به خواب ناکافی آن‌ها اضافه می‌کند.

 

آکادمی پزشکی و بنیاد ملی خواب مدت زمان خواب مناسب را ۷ ساعت تعیین کرده است. در حالی که نظرسنجی‌ها نشان داده است که ۴۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی کم‌تر از ۷ ساعت می‌خوابند. از طرفی، آمارهای موسسه‌ی ملی سلامت حاکی از آن است که بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر خواب کافی ندارند. توصیه‌های مبنی بر حداقل مدت زمان مناسب برای خواب بر اساس مطالعات علمی است که نقش خواب و اثرات محرومیت از آن را در توانایی و عملکرد بدن بررسی می‌کنند.

 

بنا به گزارش بنیاد ملی خواب، بیشتر بزرگسالان آمریکایی در زمان حاضر حدود ۶/۹ ساعت در شب می‌خوابند. این مدت زمان در دهه‌ی ۱۹۴۰ معادل ۷/۹ ساعت بود. به‌بیانی، مدت زمان خواب افراد نسبت به گذشته یک ساعت کاهش داشته است. در واقع، در سال ۱۹۴۲، به ۸۴ درصد آمریکایی‌ها توصیه می‌شد که بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابند. در سال ۲۰۱۳ این رقم با ۵۹ درصد افت همراه بود. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موسسه‌ی گالوپ اعلام کردند که به ۷/۳ ساعت زمان برای خواب نیاز دارند و آن را دریافت نمی‌کنند. در این میان، نتایج پژوهش‌های دیگری در ژانویه‌ی ۲۰۱۸ نشان داد که مردان در مقایسه با زنان خواب کم‌تری دارند.

gk3ttzr758yjpgvkiymc.jpg

 

چرا خواب مهم است؟

مشکلات ناشی از کمبود خواب فراتر از خستگی است. پژوهش‌های سال‌های اخیر نشان داده است، افرادی که کم‌خوابی دارند، در مقایسه با کسانی که ۷ ساعت یا بیشتر در شبانه‌روز می‌خوابند، بیشتر در معرض بیماری‌های مزمنی چون دیابت، چاقی، آسم و افسردگی هستند.

 

موضوع خواب در خصوص کودکان حساسیت بیشتری دارد؛ زیرا کودکان نسبت به بزرگسالان به خواب بیشتری نیاز دارند. آکادمی پزشکی خواب در ایالات متحده، مدت زمان مناسب خواب برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال را ۹ تا ۱۲ ساعت و مدت زمان مناسب خواب برای نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال را بین ۸ تا ۱۰ ساعت خواب توصیه می‌کند.

 

نظرسنجی بنیاد خواب از والدین آمریکایی نشان داده است که کودکان آن‌ها، یک ساعت کم‌تر از مدت زمان مورد نیاز بدن و مغز خود می‌خوابند. پژوهشگران دریافته‌اند که محرومیت از خواب، حتی به مدت یک ساعت می‌تواند اثرات مخربی روی مغز کودک در حال رشد داشته باشد. خواب ناکافی می‌تواند بر انعطاف‌پذیری مغز و رمزگذاری حافظه تأثیر منفی بگذارد و باعث شود که کودک، توجه و تمرکز کافی را در محیط آموزشی نداشته باشد.

 

هر یک از سیستم‌های بیولوژیکی ما تحت تاثیر خواب قرار دارد. هنگامی که ما به‌اندازه کافی نمی‌خوابیم یا زمانی که کمبود کیفیت خواب را تجربه می‌کنیم، باید منتظر عواقب جدی بیولوژیکی باشیم. زمانی که از خواب مناسب محروم می‌شویم، سیستم عصبی سمپاتیک بدن ما تحریک شده و واکنش جنگ یا گریز در آن شدت پیدا می‌کند. در این شرایط احتمال افزایش فشار خون و خطر بیماری قلبی هم بیشتر می‌شود.

 

از طرفی، سیستم غدد درون‌ریز، کورتیزول بیشتری آزاد می‌کند که باعث ایجاد استرس خواهد شد. ضمن این که مقاومت بدن نسبت به ترشح انسولین افزایش یافته و این امر در درازمدت، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. در کنار این موارد، محرومیت از خواب می‌تواند باعث کاهش ترشح هورمون‌های رشد و نگهداری عضلات شود.

 

خواب کافی برای حفظ متابولیسم بدن هم ضروری است؛ به‌طوری که محرومیت از خواب باعث کاهش آزاد شدن هورمون لپتین و افزایش آزاد شدن هورمون گرلین می‌شود که کارکرد آن‌ها با افزایش وزن و اشتها در ارتباط است.

u4qj0jfq9ycskig1zljs.jpg

 

سیستم ایمنی بدن هم به خواب متکی است. محرومیت از خواب با افزایش التهاب همراه بوده و پادتن‌های آنفلوآنزا و دیگر عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. بدخلقی و کمبود تمرکز از دیگر عوارض ناشی از کمبود خواب است که در مواردی با اختلالات حافظه همراه می‌شود. حتی این امکان وجود دارد که کمبود خواب، تحمل درد را کاهش داده و واکنش‌ افراد نسبت به محرک‌های محیطی کند شود. در زمینه‌ی مطالعات شغلی، کمبود خواب باعث وقوع مشکلاتی چون کاهش کارآیی، افزایش تصادفات و دیر رسیدن به محیط کار شده است.

 

فواید خواب برای مغز

پژوهشگران، خواب کافی و مناسب را یکی از لازمه‌های مهم سلامت مغز معرفی کرده‌اند. به‌طور مشخص، خواب، بخش مهمی از تثبیت حافظه و یادگیری است. پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که از دیگر فواید خواب برای مغز، حذف پروتئین‌های مضر است. این فرآیند پاکسازی پسماندهای مغز که به‌عنوان سیستم گلیمفاتیک Glymphatic System شناخته شده است، در هنگام خواب صورت می‌گیرد. درواقع، سطح این نوع پروتئین‌ها در بیماران مبتلا به آلزایمر افزایش پیدا می‌کند. نتایج بررسی‌ها نشان نشان داده است که این نوع پروتئین در مغز افرادی که خواب کم‌تری دارند، تجمع بیشتری دارد.

xsr2g35uw7c2fn15wmae.jpg

 

چرخه‌ی خواب و بیداری ما توسط ساعت بدن تنظیم می‌شود. ساعت بدن به مغز ما کمک می‌کند تا در زمان خواب، هورمون‌های طبیعی ملاتونین را آزاد کند. به نظر می‌رسد که سیستم بدن ما برای تنظیم ملاتونین و برنامه‌ی خواب، به‌شدت توسط نور و روشنایی کنترل می‌شود. در شبکیه‌ی چشم‌های ما سلول‌هایی وجود دارد که به‌طور مستقیم با تنظیم‌کننده‌های ساعت بیولوژیکی مغز در ارتباط هستند.

 

این تنظیم‌کننده‌ها در بخش هیپوتالاموس قرار دارند و این قسمت بیشترین تاثیر را نسبت به نور نشان می‌دهد. از طرفی نورون‌ها بیش از هر چیز تحت تاثیر امواج نوری در محدوده‌ی طیف آبی تا نور آبی قرار دارند. نور آبی، همان نوعی از نور است که در صفحه نمایش کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند وجود دارد. همین چالش مدرن می‌تواند بر چرخه‌ی خواب ما تاثیرگذار باشد. موارد دیگری مانند درد، اثرات دارویی و تقاضای دنیای مدرن برای آنلاین بودن مداوم! از جمله عواملی هستند که می‌توانند مانع از خواب مطلوب ما شوند.

 

همان‌طور که ساعت‌های ما یک ساعت به جلو کشیده می‌شوند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود، بسیاری از ورزشکاران تیم‌های حرفه‌ای برای افزایش عملکرد خود، طولانی‌تر از حد معمول می‌خوابند و حتی در این زمینه، مشاور‌های مخصوص خواب را هم استخدام می‌کنند.

 

در مجموع، اهمیت خواب را به هیچ عنوان نباید دست کم گرفت. زیرا بازدهی جسمی و ذهنی ما به شدت به آن وابسته است.

 

منبع: زومیت

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

حتی یک شب بدخوابی و کمبود خواب تاثیرات مخربی بر روی مغز ما می‌گذارد!

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بدخوابی و مشکلات خوابیدن به حدی تاثیرات بدی بر روی مغز دارد که حتی خواب نامناسب به اندازه یک شب، شانس بروز آلزایمر در افراد را افزایش می‌دهد.

 

علاوه بر رفع خستگی، یکی از مهم‌ترین فواید خوابیدن پس از یک روز کاری طولانی و سخت، دفع سمومی است که با فعالیت‌های مغزی در مرکز سیستم عصبی ما جمع می‌شوند.

 

با این وجود، بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند که بدخوابی و هرگونه اختلال خواب که استراحت مشخص‌شده و لازم برای بدن ما را محدود کنند، از دفع پروتئین‌هایی که باعث بروز آلزایمر در مغز می‌شوند، جلوگیری کرده و تاثیرات مخربی بر روی بدن انسان می‌گذارد. در بررسی پژوهش اخیر دانشمندان و نتایج نگران‌کننده اعلام‌شده با ما همراه باشید.

 

تحقیق بر روی آثار مخرب بدخوابی

به طور دقیق‌تر، گفته شده که با فرآیندهای محاسباتی مختلف مغزی که در زمان بیدار بودن انجام می‌دهیم، نوعی پروتئین خاص با توانایی تشکیل پلاک در اطراف سلول‌های عصبی تولید می‌شود که عملا محصول ضایعاتی فعالیت این سلول‌های مغزی است.

 

با این وجود، در ‌تحقیق جدید که به نوعی برای اولین بار تاثیر کم خوابی و تجمع این پروتئین در مغز را به دقت مورد بررسی قرار داده،‌ پژوهشگران اعلام کرده‌اند که حتی اگر فردی به میزان یک شب کم خواب شود میزان تجمع پروتئین‌های مضر مورد نظر در مغزش به حد مخربی خواهد رسید و این اتفاق تاثیرات منفی خود را بر روی مغز شخص خواهد گذاشت.

fylaz4fwecj1yha69mun.jpg

 

در کمال تعجب، علت دقیق بیماری مخرب و نسبتا شایع آلزایمر تا این لحظه برای دانشمندان آشکار نیست و تنها اطلاعات محدودی در مورد نشانه‌های جسمی و ذهنی بروز کرده در کسانی که دچار آلزایمر هستند، باعث شده که محققان مطالعات گسترده‌ای را در این رابطه انجام دهند‌؛ یکی از مطالعات موردنظر نشان می‌دهد که میزان پروتئین بتا آمیلوئید در مغز مبتلایان به این شکل از زوال عقل بیشتر از سایر افراد است. این همان پروتئین موردبررسی در پژوهش انجام ‌شده بوده که در اطراف سلول‌ها پلاک ایجاد کرده و از ارتباط عصب‌های مغز با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

9t8ui0uhbdft5tbf3d27.jpg

 

از طرف دیگر، نکته جالب‌ توجه بررسی اخیر که دانشمندان را هم در کنار مخاطبانی مانند ما به تعجب وا می‌دارد این است که تجمع پروتئین بتا آمیلوئید در مغز افراد دچار بدخوابی به فاکتورهای ژنتیکی که در عده‌ای شانس ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند، ارتباطی ندارد؛ به بیان ساده‌تر می‌توان این احتمال را مطرح کرد که کم خوابی و محروم کردن بدن از استراحت کافی و درست، بدون در نظر گرفتن عوامل ژنتیکی به ما آسیبی جدی می‌رساند.

 

جزئیات پژوهش در مورد کم خوابی

برای ارائه نتایج موردبحث، دانشمندان 20 داوطلب که شامل 10 زن و 10 مرد بین 22 تا 72 سال بودند را در آزمایش‌ها شرکت دادند؛ تکنیک مورداستفاده توپوگرافی تابش پوزیترون (PET) نام داشت که برای اندازه‌گیری سطح پروتئین معرفی‌شده در مغز استفاده می‌شود. در این بررسی تمامی داوطلبان در سلامت کامل بودند و وضعیت مغزی آن‌ها در دو حالت خواب راحت و بدخوابی آنالیز شد.

 

همانطور که اشاره شد، تحلیل‌ها ثابت کرد که کم خوابی در مدت زمان کوتاه 24 ساعت سطح بتا آمیلوئیدها در نقاط حساس مغز که به آلزایمر مرتبط هستند را صرف‌ نظر از جنسیت و سن بالا می‌برد. به علاوه، بدخلق شدن داوطلبان در وضعیت بدخوابی هم نکته دیگری بود که مشاهده آن در آزمایش چندان تعجب‌برانگیز نبود.

 

البته با اینکه تعداد افراد تحت آزمایش به نسبت تست‌های گسترده‌تر دیگر کم بود، نتایج به دست آمده به حدی جالب‌ توجه هستند که نمی‌توان صحت آن‌ها را دست‌کم گرفت؛ پیش از این هم تاثیرات مشابهی در موش‌ها و مایع مغزی نخاعی انسان مشاهده شده بود، اما این اولین باری است که ارتباط بدخوابی و تجمع پروتئین بتا آمیلوئید در مغز به طور مستقیم بررسی می‌شود.

 

پژوهشگران تحقیق تایید کرده‌اند که جبران کم خوابی با استراحت بیشتر در روز بعد و یا هر زمانی که امکان آن وجود دارد، می‌تواند تاثیرات منفی موردبررسی آن‌ها در پژوهش انجام‌شده را کم کند، اما باید در نظر داشته باشیم پروتئین ضایعاتی ایجادشده به علاوه ارتباط داده شدن با آلزایمر، در خواب فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند.

x8drxcarbtprcpwulfmu.jpg

 

بنابراین اگر کسی دچار اختلال مزمن خواب باشد، مغز او در نوعی چرخه‌ی مخرب قرار خواهد گرفت که با افزایش سطح بتا آمیلوئیدها در هر شب کم خوابی، هم خوابیدن در آینده برایش سخت‌تر می‌شود و هم احتمال بروز زوال عقل در او بیشتر خواهد شد.

 

با این تفاسیر گفته شده تحقیقات گسترده‌تری برای مشخص شدن تاثیر دقیق پروتئین بتا آمیلوئید در آلزایمر موردنیاز است، اما می‌توان اطمینان داشت که با بهبود کیفیت خواب و استراحت به میزان کافی، علاوه بر حفاظت از عملکرد مغز شانس تخریب سلول‌های مغزی هم کم می‌شود.

 

مقاله موردنظر در ژورنال “Proceedings of the National Academy of Sciences” به چاپ رسیده است.

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

کمبود خواب به آرامی شما را از بین می‌برد؛ خواب شب چه مزیت هایی دارد؟

کمبود خواب می‌تواند صدمات جدی به سلامت جسم و روح و زندگی شما وارد کند. آشنایی با مزیت های خواب می‌تواند شما را با این نعمت خدادای و رایگان آشتی داده و از همین امروز حرکت زندگیتان را به جهت مسیر درست تغییر دهید.

 

من (مارک پتیت، مربی کسب و کار) همیشه به دنبال راه‌هایی برای تغییر زندگی خودم و مشتریانم بودم. گاهی اوقات همه‌ی ما برای رسیدن به مهارت، عادت یا توانایی‌های جدید زندگیمان را تغییر می‌دهیم. اما اگر کمی به اطراف خانه‌ی خود نگاه کنیم یک مورد بسیار ساده وجود دارد که غالبا نادیده گرفته می‌شود. اگر ما آن را جدی بگیریم می‌تواند باعث خوشبخت‌تر شدن، افزایش عملکرد، تمرکز و توجه ما شود. حتی بهتر این که آن در دست خود ماست و هر شب می‌توانیم آن را انجام دهیم. درست حدس زدید، آن خواب است.

 

داشتن خواب شب به اندازه کافی می‌تواند سلامت ما را بهبود ببخشد، سطح استرس ما را کاهش داده و به بهبود حافظه و قدرت یادگیری ما کمک کند. در این مقاله ما قصد داریم نگاهی به مزیت های خواب بی‌اندازیم تا شما را از وجود چنین نعمت بزرگی آگاه کنیم.

lol8c7jw19jz1xcrhijf.jpg

 

اپیدمی محرومیت از خواب

مشکل خواب به قدری بد است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را به شکل «اپیدمی ضایعه خواب» توصیف می‌کند و دو سوم بزرگسالان کشورهای توسعه یافته 8 ساعت خواب شبانه‌ی توصیه شده را از دست می‌دهند. در ساده‌ترین حالت، آن دسته از افرادی که توانایی خواب راحتی دارند،‌ به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند.

 

در امریکا 35 درصد بزرگسالان شبانه ساعت نمی‌خوابند. در کانادا این میزان 30 درصد و در بریتانیا نیز 37 درصد است. در ژاپن متوسط زمانی که صرف خواب شب می‌شود 6 ساعت و 22 دقیقه است. موسسه تحقیقات سیاست جهانی RAND در سال 2017 به این نتیجه رسید که خواب ناکافی یک مشکل بهداشتی عمومی است و هر ساله میلیاردها یورو در اقتصاد جهانی به این خاطر از دست می‌رود. در نظرسنجی که سال 2018 در آمریکا انجام گرفت، تنها 10 درصد از شرکت کنندگان خواب را اولیت مهم‌تری در زندگیشان اعلام کرده‌اند که پس از تناسب اندام، تغذیه و کار قرار می‌گیرد.

 

بنابراین با زندگی پر مشغله‌ی ما و تلاش بی‌وقفه‌ی ما در هر روز، بهتر نیست از تمام مزیت های خواب در شب استفاده کنیم؟ آیا ما فراموش کرده‌ایم که پس از کمبود خواب چه احساسی داریم و آیا مهفوم یک خواب شب خوب را فراموش کرده‌ایم؟

 

اثرات منفی کمبود خواب

محروم کردن خود از خواب باعث بروز مشکلات بسیار زیادی می‌شود. کمبود خواب اثرات منفی بسیار زیادی بر سلامت فیزیکی و ذهنی ما خواهد گذاشت. این اثرات شامل موارد زیر می‌شوند:

 

  • دریافت استرس بیشتر
  • فشار خون بالا
  • زمان واکنش کندتر
  • تمرکز و توجه کم
  • مدیریت کم بر رابطه جنسی
  • بیشتر مستعد ابتلا به خشم و غم خواهید شد
  • خلاقیت کمتر و ذهن خسته
  • مقاومت ضعیف‌تر
  • سیستم ایمنی ضعیف‌تر
  • تبدیل شدن به یک فرد فراموش‌کار
  • از هم گسیختگی ذهنی
  • شانس بیشتر در ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی
  • خطر زیاد‌تر ابتلا به دیابت
  • افزایش وزن

 

v8o8vodhjmzq8ic9pg37.jpg

 

فواید خواب

اگر خودمان را در این زندگی پر مشغله‌ای که داریم از خواب محروم کرده‌ایم، باید دوباره آن را در اولویت‌های اصلی زندگیمان قرار دهیم. زیرا مزیت‌های بیشماری خواهد داشت. بیایید به برخی از این مزایای مهم بپردازیم:

 

1 – شما خوشحال خواهید شد

اگر به خوبی نمی‌خواهید، آن می‌تواند روز شما را خراب کند. یک فرد خسته فرد شادی نیست. وی مستعد زود قضاوت کردن است و احساس استرس بیشتری را نسبت به شخصی که 8 ساعت مداوم چشمانش بسته بوده است خواهد داشت. شما می‌دانید زمانی که به خوبی استراحت کرده باشید، از رختخواب خود بلند شده و آماده می‌شوید روزنان را آغاز کنید. استراحت کافی، تاثیر به سزایی بر روی شادی روزانه شما خواهد داشت. Daniel Kahneman و Alan B. Krueger در تحقیقات مرتبط با رضایتمندی از زندگی، به رابطه مستقیم کیفیت خواب و شادی عمومی دست یافته‌اند.

 

هنگامی که شما به خوبی بخوانبید، انگیزه‌ی شما افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه خلاق‌تر خواهید بود. شما احساس مثبت بیشتری می‌کنید و در نتیجه از پس حل مشکلاتتان برخواهید آمد. شما فقط چیزهایی که بیشتر در موردشان خوشبین هستید را احساس می‌کنید.

 

به مدت یک هفته بر روی خواب شبانه‌ی 8 ساعته متمرکز شوید و تفاوت را در شادی روزمره خود احساس کنید.

w5mrnqa1licuusv93e.jpg

 

2 – آن توجه شما را منعطف می‌کند

وقتی خواب خوبی داشته باشیم، ذهن ما نیز بهتر کار می‌کند. ما می‌توانیم برای مدت طولانی متمرکز شویم و توجه خود را واضح‌تر کنیم. هر یک از ما که با کمبود مداوم خواب مواجه شده‌ایم، می‌دانیم که چقدر دشوار است به طور کامل تمرکز کنیم.

 

زمانی که ذهن ما به خوبی استراحت نکرده باشد،‌آن شروع به کند شدن کرده و ما به سادگی پریشان حال می‌شویم. ما به طور موثر و کارآمد در تلاش برای حل مشکلات هستیم که اگر می‌خواهیم به تمامی آن‌ها برسیم، باید استراحت کافی داشته باشیم.

 

پس از گذراندن یک شب خوب، ما می‌توانیم اطلاعات را سریع‌تر تجزیه و تحلیل کرده و زودتر از خود واکنش نشان دهیم. اگر کمبود خواب داشته باشیم ما هرگز نباید تصمیمات مهم بگیریم؛ زیرا قدرت و توجه کامل مغزمان را در مورد موضوعی که در دست داریم،‌ در اختیار نخواهیم داشت.

 

3 – آن حافظه شما را بهبود می‌بخشد

وقتی ما خوابیم، مغز ما به شدت در حال پردازش لحظه‌ها و تجربیاتی است که در طول روز داشته‌ایم. بخش‌های مختلف دانش ما بری ایکجاد ارتباطات و حل مشکلات به هم دیگر پیوند می‌خورند و به ما کمک می‌کنند تا در روز بعد، عملکرد بهتری داشته باشیم. آیا تا به حال به این نکته پی برده‌اید زمانی که شما با یک سوال در ذهن به خواب می‌روید، ممکن است روز بعد با پاسخی برای آن از خواب بلند شوید؟

 

خوابیدن در هنگام داشتن یک مشکل، می‌تواند به حل آن کمک کند. خاطرات و مهارت‌های شما به مناطق کارآمدتر و دائمی مغز شما منتقل می‌شوند، یادگیری شما بهبود پیدا می‌کند، توانایی های حافظه و حل مشکلات شما نیز افزایش پیدا می‌:ند.

 

4 – شما رابطه جنسی بهتری خواهید داشت

مهم نیست که چقدر میل جنسی شما زیاد باشد؛ نداشتن خواب کافی می‌تواند در اوقاتی که در رختخوابتان می‌گذرانید نیز تاثیر گذار باشد. خواب سطح تستوسترون را ترمیم و افزایش می‌بخشد و باعث افزایش میل جنسی در مردان و زنان می‌شود. اگر شما هیچگاه خواب کافی نداشته باشید، احساس خستگی می‌کنید و این می‌تواند به رابطه‌ی عاشقانه‌ی شما نیز لطمه وارد کند. با بدتر شدن اوضاع و ناامید شدن هر یک از دو طرف،‌ ممکن است مشکلات بزرگی رخ دهد و به جدایی بی‌انجامد.

 

پس به خوبی در شب استراحت کرده و مطمئن شوید که از جادوی رختخوابتان دور نمی‌شوید.

 

5 – باعث رشد سالم عضلات شما می‌شود

یک دلیل مهم وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از ورزشکاران مشهور بر روی خواب کافی تمرکز کنند. اگر به درستی نخوابید، شما نمی‌توانید عضله سازی کنید. وقتی ما خوابیم، بدن ما وارد حالت انابولیک می‌شود و از آن زمان برای از التیام بخشیدن آسیب‌های سلول‌ها و بافت‌هایمان استفاده می‌کند.

 

بدن ما تاثیر به سزایی در رشد هرمون انسان، تستوسترون و ملاتونین دارد. همه‌ی آن‌ها در بازتولید و بازسازی سلول‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. بدون خواب کافی، بدن شما قادر نیست به طور منظم آسیب‌هایی که در طول روز به عضلات شما وارد شده است را ترمیم کند.

 

6 – آن می‌تواند بر روی وزن شما تاثیر بگذارد

یک موردی که پزشک یا متخصص تغذیه به شما می‌گوید این است که اگر قصد کم کردن وزن را داشته باشید، باید زیاد بخوابید. نه تنها ما پس از یک خواب شب کافی انرژی دریافت می‌کنیم، بلکه بدن ما نیز مقداری کالری می‌سوزاند. اگر در طول شب به خوبی نخوابیم، باعث عدم توازن هورمونی شده که می‌تواند به گرسنگی بیشتر از حد مورد نیاز برای خوردن نیز منجر شود.

 

اگر خواب کافی نداشته باشیم، ما گرسنه‌تر خواهیم بود. ما بیشتر به غذاهای ناسالم روی می‌آوریم، زیرا بدن برای بیدار شدن نیازمند انرژی بیشتری است. این می‌تواند به افزایش وزن بی‌انجامد. اگر تمام وقت احساس خستگی می‌کنید، انگیزه‌ی کمتری برای رفتن به پیاده روی یا باشگاه ورزشی خواهید داشت که به سلامت جسمانی شما تاثیر می‌گذارد. اگر شما خوب بخورید و خوب استراحت کنید، بدنتان از شما متشکر خواهد بود.

 

7 – به کاهش استرس شما کمک می‌کند

استرس می‌تواند از نظر احساسی، جسمی و روانی بر روی ما تاثیر بگذارد. سطح استرس بالا می‌تواند خواب را دشوارتر کرده و برعکس،‌ خواب خوب باعث کاهش اثرات استرس می‌شود.

 

هنگامی که ما خسته هستیم ما بیشتر ناامید می‌شویم و خیلی ساده هیجان زده می‌شویم که به افزایش سطح استرس ما می‌انجامد. آن ممکن است حتی فشار خون شما را افزایش داد و بر روی میزان کلسترول خون نیز اثر بگذارد. خواب شبانه به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی با تنش‌های روز دست و پنجه نرم کنید.

 

8 – شما پوست سالم‌تری خواهید داشت

خواب به شدت با بیماری های مزمن پوستی مرتبط است. هنگامی که ما خودمان را از خواب محروم کنیم، بدن ما بیشتر کورتیزول هورمون استرس را تولید می‌کند. سطح بالای کورتیزول باعث افزایش سطح استرس می‌شود. همچنین می‌تواند باعث التهاب در بدن شود که بر کیفیت پوست نیز تاثیرگذار است.

 

این افزایش التهاب می‌تواند به افزایش شکاف کلاژن و اسید هیالورونیک نیز بی‌انجامد. هنگامی که ما در خواب هستیم، هیدراتاسیون بدن ما دوباره متعادل می‌شود. رطوبت پوست ما بهبود پیدا کرده، در حالی که آب اضافی برای برداشتن آماده می‌شود. عدم دریافت مقدار کافی خواب، باعث تضعیف تعادل آب، پف زیر چشم، گودی زیر چشم و همچنین خشکی پوست و چین و چروک می‌شود. فراتر از همه نخوابیدن به اندازه‌ی کافی می‌تواند روند پیری را تسریع ببخشد. هنگامی که در خواب عمیق هستیم، افزایش هورمون رشد اجازه می‌دهد سلول‌های آسیب دیده ترمیم شوند.

 

با خواب کافی، هر روز صبح پوست خود را درخشان و سالم ببینید.

 

9 – باعث تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود

کمبود خواب می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و شما را در برابر آلودگی‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا آسیب‌پذیر‌تر کند. سیستم ایمنی بدن ما مسئول مبارزه با باکتری‌‌ها، ویروس‌ها و موارد دیگری است که می‌تواند باعث بیماری ما شود. اگر خواب کافی در شب داشته باشیم، زمانی که خسته هستیم، مبارزه می‌کنیم تا با این مهاجمان مقابله کنیم.

 

هنگامی که بدن ما فرصت شارژ و تنظیم مجدد داشته باشد، با داشتن 8 ساعت خواب در طول شب، می‌توانیم ایمنی خود را به منظور مبارزه با بیماری‌ها، بهینه سازی کنیم.

 

10 – کمتر مستعد تصادف خواهیم بود

اگر ما خسته باشیم، انرژی و چابکی ذهن ما نیز کم است. این می‌تواند ما را بیشتر در برابر خطرات و تصادفات قرار دهد. آیا متوجه شده‌اید زمانی که خسته هستید، کمتر متوجه علائم جاده‌ها می‌شوید؟ اگر در شب ما به اندازه‌ی کافی چشمانمان را نبسته باشیم، زمان واکنش ما کند می‌شود و توانایی‌های ما به طور موثری کاهش پیدا می‌کند.

 

به نقل از بنیاد AAA، از دست دادن 1 الی 2 ساعت خواب در شب، احتمال تصادف با یک اتومبیل را دو برابر می‌کند.

 

11 – شما بیشتر متمرکز و پربارتر خواهید بود

در سال 2016، شرکت RAND متوجه شد که کمبود خواب باعث هزینه‌ی سالانه 411 میلیارد دلار و از دست دادن بیش از 1 میلیون روز کاری می‌شود. این ناشی از خواب ماندن یا بیماری خواهد بود. زمانی که ما خواب کافی نداشته باشیم، ما نمی‌توانیم تمرکز کنیم. ما در گوش دادن و حفظ اطلاعات مشکل خواهیم داشت. ما کمتر تولیدکننده خواهیم بود.

 

ما اغلب انرژی کمتری خواهیم داشت و توانایی‌های ما برای خلاقیت کمتر خواهد شد. اما زمانی که به خوبی بخوابیم، تمرکز به مراتب بیشتری خواهیم داشت. ما می‌توانیم به مدت طولانی‌تری بدون توجه به هرچیز دیگری تمرکز کنیم. داشتن خواب شبانه‌ی خوب به شما امکان آن را می‌دهد همه چیز را بسنجید، تصمیم‌گیری‌های موثری داشته باشید و به حل مشکلاتتان فکر کنید.

 

12 – خطر ابتلا به دیابت کمتر می‌شود

کمبود خواب خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؛ به ویژه افرادی که برای طولانی مدت کار می‌کنند. هنگامی که ما خسته هستیم، بیشتر غذا می‌خوریم، زیرا به انرژی بیشتری نیاز داریم. به جای رفتن به سمت گزینه‌های سالم، بسیاری از ما غذاهای شیرین که سطح قند خون را افزایش می‌دهند انتخاب می‌کنیم.

 

دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که بدن ما به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند. کمبود خواب می‌تواند به مقاومت در برابر انسولین منجر شود؛ بدان معنا که شکستن قند‌ها برای بدن ما سخت‌تر می‌شود. زمانی که خسته هستیم بدن ما نمی‌تواند قند را به انرژی تبدیل کند. هنگامی که خسته‌ایم انسولین نیز کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد، پس سطح شکر می‌تواند به چشم، کلیه، اعصاب و قلب ما آسیب برساند.

 

خوابتان را اولیت بندی کنید

یک خواب خوب شب برای سلامتی ذهنی، جسمی و روانی ما حیاتی است. ضروری است که عملکرد سیستم ایمنی، سوخت و ساز، حافظه، یادگیری و سایر المان‌های سلامت بدنمان را تقویت کنیم. تغییر عادت‌ها و تمرکز بیشتر بر روی 8 ساعت خواب شب می‌تواند به سادگی زندگی شما را تغییر دهد.

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

چگونه فقر خواب می‌تواند به قلب شما آسیب بزند؟

همیشه شنیده‌ایم که فقر خواب موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. حال محققان در آزمایشی دریافته‌اند که چگونه کمبود خواب می‌توان به قلب شما آسیب بزند.

دریافت نکردن خواب ناکافی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که چگونه فقر خواب برای سلامت قلب و رگ‌های خونی شما مضر است. این تحقیق که بر روی موش‌ها انجام شده٬ نشان می‌دهد که خواب پراکنده سطوح یک هرمون خاص را عوض می‌کند که به نوبه‌ی خود٬ تولید سلول‌های حاوی میانجی‌های التهابی را افزایش می‌دهد. این التهاب در رشد آترواسکلروزها یا سخت شدن شریان‌ها به علت ایجاد پلاک ٬ نقش بازی می‌کند.

این یافته‌های جدید که به تازگی در مجله‌ی Nature منتشر شده‌اند٬ نشان می‌دهند که یک خواب مناسب و مطبوع از بدن در برابر آترواسکلروزها محافظت خواهد کرد و در جهت مخالف٬ اختلال خواب باعث می‌شود که این وضعیت بدتر شود. با این حال٬ از آنجایی که این تحقیق بر روی موش‌ها انجام شده است٬ محققان باید نتایج به دست آمده را در انسان‌ها نیز به تایید برسانند.

ارتباط فقر خواب و قلب

مطالعات زیادی مرتبط با دریافت نکردن خواب کافی و افزایش ریسک مشکلات قلبی٬ شامل افزایش فشار خون٬ بیماری قلبی٬ حملات قلبی و سکته وجود دارد٬ اما دلایل بیولوژیکی محکمی مربوط به این قضیه وجود ندارد. در این تحقیق جدید٬ محققان بر روی موش‌هایی نظارت داشتند که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به آترواسکلروز بودند. برخی موش‌ها مجاز به دریافت خواب کافی بودند٬ در حالی که محققان خواب دیگر موش‌ها را با یک شیء که در انتهای قفسشان قرار داشت٬ با اختلال همراه می‌کردند.

وزن یا سطح کلسترول در موش‌های محروم از خواب تفاوتی با موش‌هایی که به مقدار کافی خوابیده بودند نداشت؛ اما این مطالعه نشان داد که موش‌هایی با فقر خواب ٬ پلاک‌های بزرگ‌تری در عروق خونیشان نسبت به دیگر موش‌ها وجود دارد. همچنین سطح یک هرمون به نام اورکسین در بخشی از مغز آن‌ها به نام هیپوتالاموس٬ کمتر بوده است. به نظر می‌رسد در انسان‌ها٬ اورکسین موجب برانگیختگی و افزایش سطح هورمون در افرادی خواهد شد که به اختلال خواب مبتلا هستند. محققان خاطرنشان کرده‌اند که برخی از مطالعات نشان می‌دهد٬ افرادی که به نارکولپسی (حمله خواب) دچار شده‌اند٬ نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

محققان دریافته‌اند که کاهش سطح اورکسین٬ منجر به افزایش یک پروتئین سیگنالینگ به نام CSF1 می‌شود که به توبه‌ی خود باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید التهابی در مغز استخوان و تسریع آترواسکلروز می‌شود. علاوه بر این٬ بازگرداندن سطح اورکسین در موش‌ها نیز باعث کاهش آترواسکلروز شده است. فلیپ سوئیرسکی٬‌ نویسنده‌ی ارشد این تحقیق می‌گوید:

نقل قول

ما دریافته‌ایم که خواب به تولید سلول‌های التهابی و تنظیم سلامت عروق خونی کمک می‌کند و بلعکس٬ اختلال خواب باعث از دست رفتن کنترل تولید سلول‌های التهابی می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند. ما همچنین شناخته‌ایم که چگونه یک هورمون مغز شناخته شده برای کنترل بیماری٬ از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند.

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

کم خوابی تاثیرات منفی جبران ناپذیری روی بدن می‌گذارد

کم خوابی که می‌تواند ناشی از استرس یا فشار روزمره باشد، تاثیرات منفی جبران ناپذیری روی بدن خواهد گذاشت. در این مطلب 10 تاثیر مخرب خواب کم برای سلامت انسان را بررسی خواهیم کرد.

برخی افراد برای کار بیشتر، که احتمالا هدف اصلی آن به دست آوردن پول بیشتر است، خود را از خواب محروم می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند در آینده، با صرف چند صد برابر پول جمع شده طی این ساعات نیز نخواهند توانست تاثیرات کم خوابی را جبران کنند. از طرفی نداشتن خواب کافی سبب می‌شود در طول روز نیز آنطور که باید کارآمد نباشند.

do.php?imgf=155074200268621.jpg

کم خوابی مرگبار است؛ هشدارها را جدی بگیرید!

کم خوابی به ظاهر سودمند است، چرا که فرصت بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد، اما روی هم رفته بدترین آفتی است که می‌تواند به جان یک فرد بیفتد؛ زوال حافظه، چاق یا لاغر شدن (بسته به ژنتیک فرد)، پرخاشگری، سر درد، نداشتن تمرکز و کاهش میل جنسی تنها بخشی از عوارض کم خوابی هستند که خود را خیلی زود بروز می‌دهند. در واقعیت، نداشتن خواب شبانه کافی تاثیرات غیر قابل جبران بسیار بیشتری دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد اشاره خواهیم کرد.

افزایش احتمال بروز حوادث

برخلاف تصور، افزایش تصادفات رانندگی بدترین حالت ممکن نیست. در طول تاریخ، نداشتن خواب و در نتیجه تمرکز کافی اصلی‌ترین دلیل برخی فجایع بوده است. به عنوان نمونه‌ای از آن‌ها در تاریخچه اخیر بشریت می‌توان به نابود شدن راکتور هسته‌ای نیروگاه تری مایل آیلند در سال 1979 اشاره کنیم. این حادثه 140 هزار نفر از ساکنان ایالت پنسیلوانیا آمریکا را به دردسر انداخت و آن‌ها را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد.

do.php?imgf=15507420027192.jpg

7 سال بعد و در سال 1986 میلادی نیز حادثه فاجعه‌آمیز چرنوبیل، به خاطر عدم تنظیم صحیح راکتورها رخ داد. با پیگیری ماجرا در نهایت مشخص شد کم خوابی و نداشتن تمرکز یکی از مهندسان نیروگاه، به این اتفاق ختم شده بود. بعید نیست حوادث بسیار دلخراش دیگری همچون سقوط هواپیما یا انفجار یک کارگاه تولیدی نیز در عمق ماجرا، به خاطر کم خوابی یک فرد رخ داده باشند، دلیلی که در نهایت هرگز مشخص نخواهد شد.

اما تاثیر مخرب کم خوابی را می‌توان به وفور در معابر درون شهری و مخصوصا جاده‌های برون شهری دید. بر اساس تحقیقات، بی خوابی درست همانند زمان مصرف کردن نوشیدن‌های الکلی، سرعت واکنش نشان دادن مغز را شدیدا کاهش می‌دهد. طبق بررسی اداره ایمنی ترافیک شهر ملی ایالات متحده آمریکا، در یک سال، صد هزار مورد از تصادفات و هزار و پانصد مورد از سوانح رانندگی ختم شده به مرگ، در اثر خستگی و خواب‌ آلودگی بوده‌اند. این مشکل بیشتر گریبان افراد دارای سن کمتر از 25 سال را می‌گیرد. شاید کاهش نیاز به خواب با افزایش سن، دلیل این موضوع باشد.

do.php?imgf=155074200272933.jpeg

در کشور ایران نیز این وضعیت بحرانی است. رئیس پلیس راهور ناجا در جریان سفرهای نوروزی سال جاری و در هفتمین روز فروردین اعلام کرد 50 درصد تصادفات منجر به فوتی رخ داده از زمان آغاز موج اول سفرها، به علت عدم توجه راننده به جلو به خاطر خواب آلودگی بوده‌ است. آمار 50 درصدی از مرگبار بودن کم خوابی به خاطر تاثیر آن روی تمرکز حین رانندگی خبر می‌دهد. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به خاطر بی‌شمار تاثیر منفی جبران ناپذیر دیگر بی خوابی روی بدن، زودتر جان از کف نداده باشید!

مطالعات نشان داده نداشتن خواب شبانه کافی، روی احتمال بروز حوادث رخ داده در محل کار نیز تاثیر زیادی دارد. طی یک مطالعه مشخص شد کارگران شاکی از خواب آلودگی طی روز، بیشتر دچار حادثه می‌شوند. این افراد همچنان کارایی پایین‌تری نسبت به بقیه داشته و درصد خرابی کارشان بیشتر است. طبق آمار، کارگران محروم از خواب کافی بیشتر از بقیه به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.

کاهش شدید کارایی مغز

داشتن خواب کافی، برای داشتن تفکر صحیح و یادگیری ضروری است. کم خوابی از آن طرف، به فرآیندهای مغزی – شناختی به روش‌هایی مختلف آسیب می‌زند. اولین تاثیر منفی، کاهش شدید تمرکز است. پایین آمدن میزان هشیاری، توانایی استدلال و حل مسائل، تاثیرات مخرب بعدی به شمار می‌روند. در نتیجه یادگیری مطالب جدید به شیوه‌ای کارآمد شدیدا دشوار و در برخی مواقع غیر ممکن می‌شود.

do.php?imgf=155074200273734.jpg

در طول شب، چرخه‌های گوناگون خواب شبانه، تاثیر بسیار مهمی روی فرآیند حک کردن مطالب در حافظه بلند مدت می‌گذارند. کم خوابی سبب خواهد شد مطالب در حافظه کوتاه مدت باقی مانده و هر آن چه در طول روز یاد گرفته‌اید و شنیده‌اید، از باد برود!

بروز مشکلات اساسی برای سلامت جسمانی

انواع اختلالات خواب همچون کم خوابی برای طولانی مدت، انسان را در معرض بروز مشکلات قلبی اعم از حمله یا ایست قلبی یا ضربان قلب نامنظم، افزایش فشار خون، سکته مغزی، دیابت و دیگر مشکلات قرار می‌دهند. بر اساس چندین مطالعه، 90 درصد افراد مبتلا به اینسومنیا (بی خوابی، یک نوع اختلال خواب که سبب بیدار ماندن تا دیر هنگام می‌شود)، با مشکلات جسمانی دیگری نیز مواجه هستند که اغلبشان به خاطر تاثیرات منفی ناشی از کم خوابی بروز کرده‌اند.

کاهش میل جنسی

درست همانند خواب کافی، داشتن روابط جنسی سالم نیز رمز شادابی است. اما با کم خوابی، خود را از یکی دیگر از محرک‌های اصلی دیگر زندگی نیز محروم می‌کنید. به عبارتی نداشتن خواب کافی، نه تنها به طور مستقیم سبب بروز مشکلاتی اساسی می‌شود، بلکه با تحت تاثیر قرار دادن تمایل جنسی، تاثیرات مخرب دیگری نیز روی سلامت روان می‌گذارد.

do.php?imgf=155074200274775.jpg

بر اساس گفته‌های متخصصان، زنان و مردان مبتلا به کم خوابی، کم‌تر دارای شور جنسی بوده و به این کار تمایل کمتری نشان می‌دهند. خالی شدن انرژی بدن (در اثر بی خوابی)، خواب آلودگی و افزایش تنش، برخی از دلایل این اتفاق هستند.

مردان مبتلا به وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب) نیز به دلایلی تقریبا مشابه از کاهش میل جنسی در امان نیستند. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism در سال 2002، سطح تستوسترون خون مردان مبتلا به آپنه خواب پایین است.

افسردگی و تمایل به گوشه‌گیری

اختلالات خواب و کم خوابی طی زمان، سبب بروز افسردگی می‌شوند. این افسردگی خود در ادامه، مسبب بروز مشکلات روحی و جسمانی متعددی خواهد شد. فردی که به خاطر نداشتن خواب کافی شاداب و پرانرژی نیست، رفته رفته پژمرده می‌شود.

do.php?imgf=155074200275776.jpg

در سال 2005، بر اساس یک نظرسنجی در آمریکا مشخص شد، افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب، در طول شبانه روز اغلب کمتر از شش ساعت می‌خوابند. اینسومنیا یا بی خوابی به عنوان متداول‌ترین اختلال خواب، ارتباط مستقیم و بسیار قوی با افسردگی دارد. در سال 2007 بر اساس یک مطالعه صورت گرفته روی ده هزار نفر مشخص شد افراد دارای اینسومنیا در مقایسه با بقیه، پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.

به عبارتی می‌توان گفت اینسومنیا یکی از نخستین نشانه‌های ابتلا به افسردگی است و از طرفی کم خوابی در صورت ادامه‌دار شدن، به افسردگی منجر خواهد شد. پس این دو ارتباط کاملا مستقیمی رو هم داشته و هر یک سبب بروز دیگری می‌شود. خوشبختانه با رفع اختلالات خواب، افسردگی نیز رفته رفته کاهش پیدا خواهد کرد.

پیر و چروک شدن پوست

بیشتر افراد، بعد از چند روز کم خوابی شاهد زرد شدن رنگ پوست و مخصوصا پف کردن ناحیه اطراف چشمان خود بوده‌‌اند. بر اساس تحقیقات مشخص شده در صورت ادامه‌دار شدن بی خوابی، رنگ و روی پوست انسان از بین رفته و دایره‌هایی سیاه زیر چشم پدیدار خواهند شد. وقتی خواب کافی ندارید، بدن کورتیزول بیشتری ترشح می‌کند. این هورمون در پاسخ به استرس و التهاب در خون ترشح شده و افزایش آن می‌تواند آثار مرگبار و جبران ناپذیری داشته باشد.

do.php?imgf=15507420027677.jpg

از جمله مهم‌ترین تاثیرات برگشت ناپذیر کم خوابی کاهش سطح ترشح هورمون رشد (GH) است. این هورمون از بخش پیشین هیپوفیز یا آدنوهیپوفیز آزاد شده و در زمان جوانی، سبب بهبود فرآیند رشد بدن می‌شود. با افزایش سن، این هورمون به افزایش حجم عضلات، افزایش ضخامت پوست و بالا رفتن توان استخوان‌ها کمک می‌کند. پس نمی‌توان گفت با رسیدن به سن 25 سال، دیگر نیازی به هورمون رشد نخواهیم داشت!

بر اساس گفته‌های دکتر فیل گرمن (Phil Gehrman)، هورمون رشد در زمان فرو رفتن به خواب عمیق ترشح می‌شود. به گفته وی، این هورمون برای ترمیم بافت‌های بدن ضروری بوده و ترشح آن به منظور بازیابی تخریب‌های انجام شده روی بدن در طول روز، ضروری است.

دقیقا به همین دلیل اهمیت خواب خوب به منظور کسب موفقیت برای ورزشکاران رشته‌های دشواری همچون پرورش اندام، به اندازه داشتن ورزش و تغذیه مناسب عنوان شده است.

تحلیل حافظه و فراموشکار شدن انسان

آیا دوست دارید با افزایش سن، به جای کاهش توان ذهن، کارایی و قابلیت نگهداری اطلاعات آن را افزایش بدهید؟ برای این هدف باید از کم خوابی پرهیز کنید. در سال 2009، بر اساس یک تحقیق صورت گرفته توسط دانشمندان فرانسوی و آمریکایی، مشخص شد رویدادهایی ذهنی با نام “Sharp Wave Ripple”، مسئول تحکیم حافظه هستند.

do.php?imgf=155074200277728.jpg

وظیفه انتقال اطلاعات جدید فراگیری شده از هیپوکمپوس (قسمتی از سیستم لیمبیک مغز و مرکز یادگیری) به نئوکورتکس (بخشی از مغز و در بر دارنده حافظه بلند مدت) نیز بر عهده همین رویدادهای مغزی قرار است. این رویدادها اغلب در زمان فرو رفتن به خواب عمیق رخ می‌دهند. پس بیدار ماندن در شب امتحان آن هم برای یادگیری مطالب جدید، یک فاجعه است!

کم خوابی و افزایش وزن

کم خوابی به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی افزایش وزن تاثیر می‌گذارد، چرا که با افزایش میل به غذا، سبب نیاز به تناول غذای بیشتر می‌شود. بر اساس یک مطالعه صورت گرفته در سال 2004، افرادی که کمتر از 6 ساعت در هر روز می‌خوابند، در مقایسه با افراد دارای خواب بین 7 الی 9 ساعت، 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی و افزایش وزن قرار دارند.

در تحقیقات اخیر دانشمندان، به بررسی ارتباط بین خواب و پپتید‌هایی که میزان میل به غذا را تنظیم می‌کنند پرداخته شده است. طبق نتایج به دست آمده، هورمون گرلین میل به غذا را تحریک کرده و لپتین به وسیله سیر کردن مغز از غذا، اشتها را کاهش می‌دهد. کم خوابی سبب افزایش ترشح گرلین و کاهش لپتین تولید شده می‌شود.

گرلین محرک احساس گرسنگی در انسان بوده و بیشتر توسط معده تولید می‌شود، هر چند روده کوچک، پانکراس و مغز نیز در ترشح آن نقش دارند. لپتین که ساخت آن بر عهده سلول‌های چربی بدن قرار دارد، موجب کاهش تولید پروتئین نوروپپتید Y هیپوتالاموس (یک محرک قوی اشتها) می‌شود. به همین دلیل با ترشح آن، اشتها کاهش پیدا خواهد کرد. یکی دیگر از معضلات کم خوابی، افزایش تمایل انسان نسبت به غذاهای دارای چربی زیاد و مملو از کربوهیدرات است. در مطالعات جدید، به بررسی نیاز یا عدم نیاز گنجاندن خواب کافی در برنامه‌های کاهش وزن پرداخته می‌شود.

افزایش احتمال مرگ

در یک مطالعه تحت عنوان Whitehall II، محققان انگلستانی به بررسی نحوه تاثیرگذاری الگوهای خواب روی نرخ مرگ و میر در خدمتکاران شدند. این تحقیق نزدیک به بیست سال طول کشید و در آن روی 10 هزار نفر مطالعه انجام شد. نتیجه مطالعه، که انتشار آن به سال 2007 برمی‌گردد، نشان داد افراد مبتلا به کم خوابی و دارای خواب کمتر از 5 ساعت در طول شب، تا دو برابر بیشتر در معرض مرگ به خاطر بروز اتفاقات مختلف قرار دارند.

do.php?imgf=155074200278669.jpg

همانطور که گفتیم، حتی اگر کم خوابی واقعا اصلی‌ترین دلیل مرگ یک فرد باشد، به جز در مواقع بروز سوانح رانندگی، این موضوع هرگز در نهایت مشخص نخواهد شد، چرا که نداشتن خواب کافی، مشکلاتی مرگ‌آور را در بدن به وجود می‌آورد و در نهایت آن‌ها جان انسان را می‌ستانند. پس باید از کم خوابی به عنوان دست‌های پشت پرده یاد کرد. در این تحقیقات مشخص شد کم خوابی بیشتر به خاطر افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، احتمال مرگ را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

معیوب کردن قدرت قضاوت

کم خوابی توانایی انسان برای تفسیر رویدادها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل قدرت قضاوت درست و به هنگام در شرایط مختلف کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که یک حادثه همچون ظاهر شدن کودکی جلوی خودرو نیازمند تصمیم‌گیری بسیار سریع باشد، معضلات ناشی از بی خوابی بیشتر خود را نشان خواهند داد. این موضوع برای افراد دارای شغل‌های نیازمند تصمیم‌گیری‌های مهم نیز دردسرساز است.

do.php?imgf=1550742002795710.jpeg

محققان عقیده دارند اگر تصور می‌کنید با وجود داشتن خواب کم، هیچ مشکلی برایتان پیش نیامده و همه چیز بر وفق مراد است، به احتمال زیاد در اشتباه هستید. مطالعات نشان می‌دهند افراد دارای 6 ساعت خواب شبانه به جای 7 یا 8 ساعت، رفته رفته تصور خواهند کرد که به کم خوابی عادت کرده‌اند. با انجام آزمایش‌هایی روی میزان هشیاری مغز و عملکرد آن‌ها در انجام کارهای مختلف، تاثیر منفی کم خوابی خود را بروز می‌دهد. پس اگر به بی خوابی خو گرفته‌اید و به ظاهر مشکلی وجود ندارد، این اتفاق به قیمت تحلیل رفتن مغز و جسمتان میسر شده است.

فراموش نکنید زیاد خوابیدن به معنی سلامت روح و جسم نیست و این اتفاق نیز ممکن است از یک سری مشکلات اساسی در بدن ریشه گرفته باشد.

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...