رفتن به مطلب

طرح شدیدتر از lez در لندن اجرایی می‌شود؛ تهران هنوز اندر خم یک کوچه


ارسال های توصیه شده

شهردار لندن در یک اقدام جسورانه و با عبور از طرح موسوم به «مناطق کم‌انتشار آلاینده (LEZ)» بنا دارد با اجرای نسخه «Ultra» از بهار ۲۰۱۹، ابرمحدودیت‌های ترافیکی برای تردد خودروهای بیش‌آلاینده را در محدوده مرکزی لندن اعمال کند.

 

نسخه جدید طرح مناطق کم‌انتشار آلاینده که با عنوان «ULEZ» از آن یاد می‌شود و حاصل عبور لندن از طرح قدیمی کاهنده آلودگی هوا تحت‌عنوان «LEZ» است، برای اتخاذ دیدگاه عموم شهروندان و کارشناسان، یک سال پیش از فرارسیدن موعد اجرا در لندن، در دسترس عموم قرار گرفته و حاوی ابرمحدودیت‌هایی برای خودروهای آلاینده اعم از خودروهای شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی است. طرح «LEZ» از سال ۲۰۰۹ در لندن به اجرا درآمد و به‌واسطه آن محدودیت تردد در محدوده مرکزی شهر بر اساس میزان آلایندگی خودروها اعمال شد. اما شهردار جدید لندن برای اجرای زودهنگام نسخه فراتر از طرح اولیه، تصمیم گرفته محدودیت‌های ترافیکی در مرکز لندن را به لحاظ زمان اعمال و میزان آلایندگی خودروها سختگیرانه‌تر کند. او خود را مصمم به یک اقدام جسورانه برای حل مشکل آلودگی هوا یک‌بار و برای همه شهروندان معرفی کرده است.

 

محتوای طرح پیشنهادی شهردار لندن حاوی دو اقدام کلیدی است؛ نخست سختگیرانه‌تر کردن استاندارد خودروهای سنگین عبوری از محدوده «LEZ» در مرکز لندن و دوم بسط دادن این طرح به سایر وسایل نقلیه سبک شامل خودروها، ون‌ها و موتورسیکلت‌ها. در حالی که اجرای «LEZ» پیش از این به بازه زمانی ۷ تا ۱۸ و تنها برای اجرا در روزهای کاری (دوشنبه تا جمعه) محدود بود، طرح جدید قرار است در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز و تمام روزهای هفته اجرا شود. سهم حمل و نقل از میزان دی‌اکسید نیتروژن منتشر شده در هوای لندن در حال‌حاضر ۵۱ درصد است که یک‌چهارم این میزان ناشی از احتراق سوخت در ناوگان دیزلی لندن است. لندن قرار است نسخه «ULEZ» را از سال ۲۰۲۰ به رینگ بزرگراهی شمال و جنوب این شهر نیز تسری دهد. به گفته مریم نادری، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با اجرای این طرح در سال آینده میلادی پیش‌بینی می‌شود ۵۰ درصد از حجم آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در مرکز لندن کاهش یابد و اجرای آن در رینگ بزرگراهی نیز به کاهش ۴۵ درصدی این گازها در سال ۲۰۲۰ منجر خواهد شد. در این طرح دو سطح شارژ پیش‌بینی شده که سطح نخست آن پرداخت روزانه ۵/ ۱۲ پوند برای خودروهای بنزینی، ون‌ها و موتورسیکلت‌ها و ۱۰۰ پوند برای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها است. در سطح دوم خودروهای بیش آلاینده که فاقد استانداردهای مطلوب تردد در این منطقه باشند، باید تعرفه بالاتری بپردازند که در دو گروه مذکور ۲۴ و ۵/ ۱۱۱ پوند پیشنهاد شده است. تمام درآمد حاصل از اجرای این طرح به توسعه حمل‌ونقل پاک و کاهش آلودگی هوا اختصاص می‌یابد. نسخه فراتر از «LEZ» در حالی قرار است در لندن اجرا شود که شهرداری تهران هنوز در اجرای نسخه اولیه این طرح ناکام مانده و نتوانسته محدودیت تردد خودروها در معابر مرکزی شهر را به‌جای «شماره آخر پلاک» بر اساس میزان آلایندگی خودروها اعمال کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...