رفتن به مطلب

یک عضو جدید بدن به کمک تکنیک‌ها‌ی پیشرفته و جدید کشف شد


ارسال های توصیه شده

دانشمندان به تازگی خبر داده‌اند که یک عضو جدید بدن که پیش از این ناشناخته بود به کمک تکنیک میکروسکوپی جدید و پیشرفته‌ای کشف شده است.

 

اینترستیتیوم (Interstitium) نام عضو جدید بدن است که یکی از ویژگی‌های ناشناخته و کشف نشده از آناتومی ما بوده و به سطح پوست و لایه محافظتی سایر ارگان‌ها مربوط می‌شود. محققان اعلام کرده‌اند که نوعی تکنیک میکروسکوپی جدید برای این دستاورد مهم مورداستفاده قرار گرفته و بررسی‌های اخیر درک ما از ساختار بخش قابل‌توجهی از بدن را تغییر می‌دهد.

2iyqif025s4zqyh0d4ia.jpg

 

کشف عضو جدید بدن به نام اینترستیتیوم

بر اساس نتایج پژوهش جدید، بخشی از لایه بالایی پوست انسان که تا پیش از این تصور می‌شد که بافتی فشرده و پیوسته است، درواقع نوعی شبکه پیچیده از محفظه‌هایی پر از مایع بوده که به هم متصل شده‌اند. کشف این عضو جدید بدن به صورت اتفاقی و در زمانی رخ داد که دو محقق مشغول بررسی مجرای صفراوی فردی به وسیله یک دستگاه آندوسکوپی جدید بودند.

 

در این دستگاه از لیزر و رنگ‌های فلورسنت برای کاوش بافت‌های زنده در سطحی میکروسکوپی استفاده می‌شود و در این مورد به خصوص، بررسی وضعیت ارگان‌های داخلی بدن بیمار وجود الگویی از آناتومی مجرای صفرا را نشان داد که شناخته شده نبود.

686r2dc3rqg2w9nydju7.jpg

 

این محققان یافته‌های خود را به یک متخصص آسیب ‌شناسی به نام نیل تییس (Neil Theise) نشان دادند و سپس تیم دانشمندان روشی نوین برای نمونه‌برداری از مجرای موردنظر، بدون خشک ‌کردن بافت طراحی کردند. در این روش به جای انجام فرآیندهای روتین از بین بردن رطوبت و ثابت کردن وضعیت نمونه به کمک مواد شیمیایی، تیم تییس بافت را به سرعت فریز کرده و از تغییر ساختار نمونه تا آنجایی که امکان داشت جلوگیری کردند.

 

این روش نوین باعث شده باورهای پیشین در مورد بافت‌های چگال متصل به یکدیگر در پوست به چالش کشیده شوند و تییس و دو محقق دیگر دریابند که نوعی شبکه پیوسته از حفره‌های پر از مایع با سیستمی مشبک از کلاژن و پروتئین‌های الاستین در پوست ما وجود دارد. این در حالی است که روش‌های پیشین با اعمال فرآیند رطوبت‌زدایی امکان تشخیص وجود این عضو جدید بدن را به کلی از بین می‌بردند.

xushczyfttex8ic2ins6.jpg

نمایی شماتیک از وضعیت لایه بالایی پوست و حفره‌های پر از مایع

 

پس از تایید یافته‌ها در مورد مجرای صفراوی، الگویی مشابه در سایر قسمت‌های بدن پیدا شد و محققان گزارش کردند که از پوشش فیبری عضلات گرفته تا لایه بیرونی ارگان‌ها، همگی به کمک اینترستیتیوم به شکل کنونی رسیده‌اند.

 

نتایج علمی و عملی کشف اینترستیتیوم

همانطور که تییس گفته است،‌ کشف اخیر کاربردهای بسیاری داشته و به نوبه خود کمک شایانی به دانش پزشکی و بیولوژی می‌کند؛ به عنوان مثال این احتمال مطرح می‌شود که اینترستیتیوم نقش بزرگی در گسترش سرطان در بدن داشته باشد و از طرف دیگر، تایید وجود این عضو بدن به فهم دقیق‌تر دلیل کارایی روش‌هایی مانند طب سوزنی کمک می‌کند.

 

با این حال،‌ یکی از مهم‌ترین نتایج پژوهش اخیر شناخته شدن اینترستیتیوم به صورت رسمی، به عنوان یک عضو جدید بدن است؛ تییس می‌گوید که این عضو تمامی فاکتورهای لازم برای طبقه‌بندی در لیست ارگان‌های بدن انسان را دارد و باید به عنوان هشتادمین عضو جسم ما شناخته شود.

 

تییس در یکی از مصاحبه‌هایش اظهار کرده است که تعریف عضو در زیست شناسی کاملا دقیق نیست و عملا به بخش منحصر به فردی از بدن که پیوستگی ساختاری و یا عملکردی داشته باشد، اطلاق می‌شود؛ اینترستیتیوم هم به خوبی شامل این تعریف‌ها می‌شود.

 

البته همه دانشمندان با استفاده از عنوان «ارگان جدید» برای این کشف موافق نیستند و همانند مایکل نیتنسون (Michael Nathanson) از دانشگاه پزشکی ییل، می‌گویند که اینترستیتیوم بیش از همه جزئی مشترک در میان سایر اعضای بدن است و نمی‌توان به عنوان ارگانی جداگانه به آن نگاه کرد. با این حال نیتنسون مانند سایر صاحب‌نظران اهمیت این دستاورد علمی شگفت‌انگیز را قبول دارد و معتقد است که با کشف اینترستیتیوم به درک جامع‌تری از عملکرد بدن خود خواهیم رسید.

 

البته دانشمندان اظهار کرده‌اند که هنوز در مراحل اولیه شناخت این کشف جدید هستند و تحقیقات گسترده‌تر و دقیق‌تری برای شناخت کامل اینترستیتیوم و تاثیر آن بر روی تک‌تک اعضای بدن موردنیاز است. به هر حال، گذشته از عنوان صحیح برای توصیف این ویژگی آناتومی انسان، یافتن شواهدی از وجود اینترستیتیوم در قرن 21 و سال 2018 نشان می‌دهد که بدن‌ ما هنوز رازهای ناشناخته بسیاری برای کشف شدن دارد.

 

مقاله تیم تییسن در ژورنال “Scientific Reports” به چاپ رسیده است.

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...