رفتن به مطلب

بررسی جایگاه مجتمع های خدماتی - رفاهی بین راهی از دیدگاه برنامه ریزی شهری و منطقه ای


ارسال های توصیه شده

چکیده

[TABLE]

[TR]

[TD]اين مقاله نتيجه يك طرح پژوهشي با عنوان بررسي استقرار خدمات حمل و نقل و پذيرايي در راه هاي بين شهري در ايران است كه از طريق معاونت پژوهشي دانشگاه علم و صنعت ايران انجام يافته و در آن جايگاه مجتمع هاي خدماتي - رفاهي بين راهي از ديدگاه برنامه ريزي شهري و منطقه اي مورد بررسي قرار گرفته است. تاكنون برنامه ريزي استقرار اين مجتمع ها بيشتر بر عهده مهندسان حمل و نقل بوده است، ليكن با توجه به اينكه عملا اين مجتمع ها كاركردهايي فراتر از تامين خدمات رهگذارن جاده ها بر عهده دارند، ضروري به نظر مي رسد كه ضمن توجه به اصول محتوايي، ابعاد منطقه اي و فرامنطقه اي اين مجتمع ها نيز در برنامه ريزي ها مورد توجه قرار گيرد. به منظور بررسي جايگاه مجتمع هاي خدماتي - رفاهي بين راهي از ديدگاه برنامه ريزي شهري و منطقه اي، در اين مقاله از شيوه توصيفي - كاربردي استفاده شده است، لذا با توجه به آنكه دانش برنامه ريزي شهري و منطقه اي نسبت به پديده هاي پيرامون نگاهي جامع نگر ونظام مند دارد، اين مقاله ابعاد اقتصادي، بازرگاني، اجتماعي، سياسي، فرهنگي، دفاعي، بصري و زيست محيطي موضوع را مورد بررسي قرارداده است. در اين بررسي، به مجتمع هاي رفاهي بين راهي به عنوان عضوي از يك نظام زيستي كه با حوزه تحت استقرار خود داراي ارتباط متقابل، تاثيرگذاري و تاثيرپذيري اند، نگريسته شده است. بر اين پايه اعتقاد بر آن است كه مجتمع هاي خدماتي- رفاهي بين راهي كاركرد منطقه اي و فراتر از تامين خدمات مورد نياز رهگذاران جاده ها دارند. هدف از اين بررسي دستيابي به نتايجي در جهت نيل به اهدافي همچون توسعه پايدار منطقه اي و رشد و توازن منطقه، از طريق ساماندهي خدماتي - رفاهي بين راهي است. براي نيل به اين هدف در دانش برنامه ريزي شهري و منطقه اي، ابزارهايي مورد توجه قرار مي گيرد كه ضمن سامان بخشي به تأسيسات بين راهي، اين تأسيسات را به عنوان عامل مكملي در جهت رشد و توسعه منطقه اي مطرح سازد. بدين منظور با اتكا به روش شناسي برنامه ريزي شهري، ابتدا معيارهايي در جهت مكانيابي و طراحي مجتمع هاي خدماتي- رفاهي بين راهي ارايه مي گردد و سپس عناصر خدماتي مستقر در اين مجتمع ها با تاكيد بر نقش منطقه اي آنها برشمرده مي شود.

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]كليد واژه: مجتمع خدماتي، راه ارتباطي، برنامه ريزي، مكانيابي، توسعه پايدار، توازن منطقه اي، عناصر خدماتي - رفاهي و گردشگري

نویسندگان: اسماعیل شیعه، علی اصغر بدری

مجله پژوهشي علوم انساني دانشگاه اصفهان، دوره 18، شماره 1 (ویژه نامه جغرافیا)، سال 1384، از صفحه 67 تا 90

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...