رفتن به مطلب

میدان پوتسدامر در برلین، مناسب و دوستدار محیط زیست شهری


ارسال های توصیه شده

فضای شهری مورد مباهات ما غالباً تنها انبوهی از ستونها، آجرها، کفهای سنگی یا ملاتها با کفهای برجسته و صندلی مشخص شده است که تبدیل به نمونه ممتازی برای نمایش شده است. اما کجا این توده ها و بناهای انبوه اندکی برای تعادل محیط زیست مورد توجه قرار می گیرد؟ آیا مردم برای طراحی مجدد و الهام بخش محیط شهری خودشان کاری انجام داده اند؟ به سختی می توان در زمان ما به این سوال پاسخ داد.

 

 

در میدان پوتسدامر در برلین آلمان که جایزه پروژه های منظر آبی را برده است، ترکیبی از مصرف آب پایدار و منطقه تفریحی از هر طریقی که آبهای روان محیط قابل درک برای شهروندان شهر و توریستها باشند، وجود دارد. علاوه بر منافع محیط زیستی سیستم آب دارای اهمیت فرهنگی و هنری نیز هست. کشش مردم به سوی میدان برای استراحت و مشغول بودن در کنار آب در ناحیه متراکم تجاری به صورت مناسبی ایجاد شده است.

q12q9rk4ymnm7ufe5sq.jpg

 

میدان پوتسدامر

میدان پوتسدامر در منطقه مهم و تاریخی در برلین قرن بیستم قرار دارد؛ دیوار برلین که قسمت شرقی و غربی برلین را جدا می کرد، در نزدیکی آن قرار داشته است. در سال ۱۹۸۹ یک ایده برای برنامه ریزی یک میدان نمادین ارائه شده که می توانست زخمهای قدیمی پشت دیوار را التیام ببخشد و نشانه ای برای تجدید دیدار در شهر باشد.

 

 

اهمیت کاربردی و هنری

امروزه تاریخ شاهد استقرار شرکتهای چند ملیتی بزرگ مانند سونی، دایملر کرایسلر همراه با ظهور تئاترهای بزرگ و مراکز خرید است. تیمهای طراحی برای حفظ و نگهداری ناحیه های مراکز تجاری شهر می توانند مانع ورود این برندها و اماکن در اشکالی شیبه فرم جعبه به این سایتها شوند. بالاخره آنها یک واحد شهری که در آن یک فعل و انفعال طبیعی مانند باد و هنر و بعضی مواقع فرصت کافی برای عبور آب را می دهد را به وجود آوردند.

 

0ljso3if6yjtx5do9uh.jpg

 

 

ویژگیهای آب و اهدافش

در این پروژه حالتهای مختلف آب به منظور ایجاد یک میدان تفریحی برای مردم استفاده شده است. استفاده از حالتهای آب برای معتدل کردن محیط اطراف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به جذب گرد و خاک هوا نیز کمک می کند.

 

 

استفاده از بام سبز، حوضچه ها و کانالها

به منظور کاهش ۶۰ درصدی هزینه های خنک سازی مکانیکی حدود ۳۰ هزار مترمربع از سقف ساختمانها در میدان پوتسدامر، بام سبز هستند. این کاهش درجه حرارت در تابستان حدود ۲ درجه سانتیگراد است. آب باران از طریق بام سبز در سایت و ساختمانها نفوذ می کند و برای آبیاری، سیستم آتش نشانی و استفاده در دستشویی و توالتها به مدت یک سال مورد استفاده قرار می گیرد.

893m5ef5rcw897ibzrku.jpg

 

تصفیه آلی

در این پروژه ۵ مخزن بزرگ زیرزمینی که بارش بیش از حد باران را ذخیره می کنند، وجود دارند .آبهای اضافی به آرامی به یک سری از استخرهای باریک در امتداد پیاده روها و خیابانها و در نهایت استخر جنوبی سرازیر می شوند. مجموعه استخرها و نهرها در نزدیکی میدان در کنار خیابانها و پیاده روها با گیاهان آبزی هماهنک شده است و در نهایت آب از طریق عبور از کف بیو فیلتراسیون این گیاهان آبزی به طور آلی (ارگانیک) تصفیه می شود. مقدار قابل توجهی از کیفیت و شفافیت آب از طریق این سیستم تصفیه بیولوژیکی است. تصفیه آب موجب می شود که کیفیت آب در غنی سازی نیتروژن، فسفر، آمونیاک و نیترات بالا رود و برای زیست گیاهان آبزی مناسب شود.

 

 

منظره بد جلبکها

در این فرآیند تصفیه سازی خالص، جلبکهای فصلی، بعضی مواقع در سطح آب معلق می شوند که می توان توسط اضافه کردن غربال معلق تصفیه، میزان جلبک در سیستم آبرسانی را به حداقل رساند.

 

sfbfu8s1k766ri6euz9.jpg

 

ارزش منظر در میدان پوتسدامر

آبهای جویها، نشانه گذاری در منظر هستند. در این میدان آب در پله های کم عمق جریان دارد که یک سطح موجی یکنواختی را ایجاد کرده است. مردم می توانند در امتداد لبه آب استراحت کنند یا در تقاطع سکوی سنگی آب قدم بزنند. صدای آب حس لذتبخشی را در میان شلوغی یکنواخت ناحیه تجاری فراهم می کند. این میدان یک پروژه منحصربفرد است که در آن اقدامات زیست محیطی با اصول مهندسی و ارزشهای زیبا شناختی به عنوان یک مجموعه یکپارچه آمیخته شده است. میدان پوتسدامر به نوعی ابداع مجدد، برجسته و پر طراوت ناحیه شهری متحد بوده و در احیای روابط قدیمی در شهرها موفق عمل کرده است.

 

مترجم: رضا امیری آزاد

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...