رفتن به مطلب

آشنائی با دوربین ها


ارسال های توصیه شده

سلام دوستان

 

 

 

از امروز با مبحث آشنائی و مهارت در استفاده از دوربین های 3Dsmax در خدمتتون هستم

 

 

 

 

(کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز میباشد)

لینک به دیدگاه

دوربین ها

 

مزیت اصلی دوربین ها در مکس آن است که میتوانید آنها را در هر مکانی از صحنه جای دهید تا نمای دلخواه را داشته باشید .. میتوانید نمای دوربین را داخل یکی از دیدگاه ها باز کرده تا صحنه را از دید دوربین ببینید یا تصویر را از دید دوربین رندر کنید . دوربین را در محیط Max میتوانید متحرک سازی کنید.

لینک به دیدگاه

کار با دوربین ها

 

اگر با دنیای دوربین و عکاسی و فیلمبرداری آشنا باشید بسیاری از اصطلاحات بکار رفته در این درس برای شما آشنا بوده و مفهوم روشنی دارد. دوربین های مجازی که در دنیای مکس ایجاد میکنید از جنبه های مختلف به دوربین واقعی شباهت دارد.

 

دوربین های مکس و دنیای واقعی هردو از تنظیمات لنز استفاده میکنند که بر حسب میلیمتر سنجیده میشوند.

 

میتوانید لنزهای 35mm و 80mm و 200mm را برای دوربین انتخاب نمائید. دوربین های مکس کنترل کاملی بر پارامترهائی مانند . . Focal length و Field of view و Telephoto دارند.

 

نوری که به دوربین وارد میشود .. توسط لنز شکسته شده و بر روی فیلم تابیده میشود .تصویر روی فیلم تثبیت میشود .

 

فاصله بین فیلم تا لنز را Focal length مینامیم. این فاصله بر حسب میلیمتر بیان میشود . برای دوربینی که از لنز 35 میلیمتری استفاده میکند اگر لنزی 50 میلیمتری قرار دهیم تصاویری تو لید میشود شبیه چیزی که چشم شما میبیند .

 

لنزهائی که طول کانونی آن کمتر از 35 میلیمتر باشد لنزهای زاویه باز یا Wide-angle مینامند.چون نمای پهن تری از صحنه را نشان میدهد.

 

لنزهائی که طول کانونی آنها بیشتر از 50 میلیمتر باشد را Telephoto مینامند . چون نمای نزدیک تری از صحنه را نشان میدهد .

 

پارامتر Field of view ارتباط مستقیم با پارامتر Focal legth دارد و بیانگر آن است که چه مقدار از صحنه توسط دوربین دیده میشود .

 

هر چه مقدار پارامتر Focal legth کوچکتر باشد مقدار پارامتر Field of view بزرگتر خواهد شد .

هنگامی که به یک صحنه نگاه میکنیم هر چه اشیا نزدیکتر باشند .. بزرگتر دیده میشوند . این ویژگی را پرسپکتیو مینامیم که فاصله یا بعد صحنه را تعئین میکند.

لینک به دیدگاه

ایجاد شی دوربین

 

برای ساخت دوربین بترتیب create == > camera در نوار منو را کلیک کرده یا در پانل crate در طبقه بندی cameras دوربین را فعال کنید.

 

 

4-29-2010%205-26-14%20PM.png

 

 

اشیا دوربین داخل صحنه به شکل آیکن دوربین ظاهر میشونداما رندر پذیر نیستند . هر دوربین یک مخروط بهمراه دارد که نشانه منطقه دید دوربین است.

 

 

دوربین Free

 

این دوربین .. نمائی را که مستقیم جلوی آن قرار دارد را ثبت میکند . اگر میخواهید حرکات دوربین را متحرک سازی کنید بهتر است از این نوع دوربین استفاده نمائید .

داخل دیدگاه کلیک نموده تا این دوربین ایجاد شود . این دوربین بطور پیش فرض در جهت منفی محور Z دیدگاه فعال قرار میگیرد.

 

دوربین Target

 

این دوربین همیشه نقطه ای با فاصله مشخص در جلوی دوربین را تحت پوشش قرار میدهد . هدف یابی این نوع دوربین بسیار ساده است ودر شرایطی که دوربین در صحنه ثابت میماند بهترین گزینه است .

ابتدا در یک نقطه کلیک میکنید تا خود دوربین ایجاد شود سپس در نقطه بعدی کلیک میکنید تا هدف دروبین ایجاد را ایجاد نمائید.

 

لینک به دیدگاه

ایجاد نمای دید دوربین

 

میتوانید هر یک از دیدگاه ها را به نمای دوربین تبدیل نمائید. بر روی نام آن دیدگاه کلیک راست کرده گزینه View و سپس نام دوربین مورد نظر را کلیک کنید .

 

همچنین میتوانید یک دیدگاه را فعال نموده سپس کلید C را بفشارید تا به نمای دید دوربین تبدیل شود .

 

4-29-2010%205-36-43%20PM.png

 

 

لینک به دیدگاه

کنترل های دوربین ها

 

برای کنترل نمای دوربین در دیدگاهها قبل از هر چیز از دکمه های کنترل قرار گرفته در سمت راست پائین پنجره استفاده میکنیم.

هر گاه یک نمای دوربین را ایجاد و فعال میکنید .. این دکمه ها جایگزین دکمه های عادی کنترل و پیمایش میشوند.

 

4-29-2010%205-28-34%20PM.png

 

عملکرد این دکمه ها عبارتند از :

 

*دکمه Dolly: این دکمه سه حالتی است . دکمه Dolly camera دوربین را به هدف آن دور یا نزدیک میکند و هدف را ثابت نگه میدارد . دکمه Dolly target خود دوربین را ثابت نگه میدارد و هدف را به آن دور یا نزدیک میکند.دکمه Dolly camera + target همزمان دوربین وهدف را جابجا میکند.

 

*دکمه Perspective : پرسپکتیو نمای دوربین را تغئیر داده و مقدار فضائی را که دوربین نمایش داده افزایش یا کاهش میدهد.این دکمه در واقع پارامتر Filed of view دوربین را تغئیر میدهد.

 

*دکمه Roll camera: این دکمه دوررا حول محور Z آن میچرخاند

 

*دکمه Zoom extents all این دکمه دو حالتی است . در حالت اول بزرگ نمائی دیدگاه را تغئیر میدهد.تا همه اشیائی که دوربین میبیند را داخل دیدگاه دوربین مشاهده کنید . در حالت دوم یعنی Zoom extents all selected فقط اشیا منتخب که دوربین آنهارا میبیند داخل دیدگاه نمایش داده میشود .

 

*دکمه Filed of view : پهنای دید دوربین را تغئیر میدهد که مطابق با تغئیر لنز دوربین است .

 

*دکمه Truck camera : این دکمه از مکس 7 به بعد دو حالتی است : در حالت اول دوربین را عمود بر خط منظر آن جابجا میکند . در حالت دوم یعنی Walk throngh به شما اجازه میدهد تا صحنه را از دید دوربین متحرک مشاهده نمائید. این دکمه را فعال نموده و داخل دیدگاه یک بار کلیک میکنید. سپس میتوانید از کلیدهای پیکانی در صفحه کلید استفاده نموده و حرکات پیوسته دوربین را کنترل نمائید.

 

*دکمه Orbit camera: این دکمه نیز دو حالتی است . در حالت اول دوربین را حول نقطه هدف میچرخاند . در حالت دوم یعنی Pan camera نقطه هدف را حول دوربین میچرخاند.

 

*دکمه Min/Max toggle : باعث میشود تا دیدگاه فعلی به اندازه حداکثر ظاهر شود. کلیک مجدد باعث میشود تا دیدگاه به اندازه قبل برگردد.

لینک به دیدگاه

ترازبندی دوربین ها

 

روشهای دیگری برای هدف یابی دوربین ها وجود دارد . مثلا میتوانید بترتیب Tools==>Algin camera در نوار من را کلیک کنید یا دکمه Algin camera در نوار ابزار اصلی را کلیک کنید.

 

5-2-2010%2012-17-43%20AM.png

 

ابتدا این دکمه را فعال میکنید .. شکل اشاره گر موس تغئیر میکند .. سپس یکی از وجوه شی مورد نظر را داخل صحنه کلیک نموده و دکمه موس را نگه میدارید.. نرمال آن وجه به رنگ آبی ظاهر میشود . هنگامی که نقطه مناسب برای ترازبندی دوربین را پیدا کردید .. دکمه موس را رها کنید .

لینک به دیدگاه

تنظیم پارامترهای دوربین

 

در مرحله ای که دوربین را اجرا میکنید پارامترها وتنظیمات آن پائین پانل Create در اختیار شما قرار میگیرد . از آن پس هر گاه آیکن دوربین را انتخاب کنید این پارامترها و تنظیمات در پانل Modify قرار میگیرند .

 

5-2-2010%2012-21-39%20AM.png

 

 

 

این پارامترها عبارتند از:

 

در فیلد Lens نوع لنز دوربین را مشخص میکنید. در واقع فاصله طول کانونی دوربین را بر حسب میلیمتر مشخص میکنید. میتوانید مقدار عددی را در فیلد وارد کرده یا زیر قسمت Stock lens لنز مناسب را انتخاب نمائید.

 

در فیلد Fov پهنای ناحیه ای که دوربین میبیند را تنظیم میکنید. مقدار این فیلد بر حسب درجه است . سمت چپ این فیلد یک دکمه سه حالتی قرار دارد که توسط آن میتوانید پهنای افقی یا عمودی دوربین را مشخص کنید . ابتدا حالت را توسط این دکمه انتخاب نموده و سپس مقدار را بر حسب درجه وارد کنید.

 

گزینه ViewOrthographic بطور پیش فرض غیر فعال است اما اگر انرا فعال کنید نمای دوربین مانند نمای ارتو گرافی ( Front وTop وLeft ) نمایش داده میشود .یعنی عامل پرسپکتیو از نمای دوربین حذف شده و ابعاد واقعی لبه ها را در صحنه مشاهده میکنید.

 

در فیلد Type میتوانید نوع دوربین را تغئیر دهید .

 

گزینه Show cone سبب میشود تا مخروط معرف ناحیه دید دوربین داخل صحنه آشکار باشد حتی اکر دوربین انتخاب نشده باشد.

گزینه Show horizon بطور پیش فرض غیر فعال است اما با فعال سازی آن فقط داخل نمای دوربین یک خط خاکستری رنگ آشکار میشود که نشان دهنده افق در صحنه است.

در قسمت Environment ranges گزینه Show سبب میشود تا محدوده ها توسط چهار ضلعی های زرد رنگ داخل دیدگاه نمایش داده شوند.

 

در فیلدهای Near و Far دامنه ای را مشخص میکنید که افکت های اتمسفری اگر داخل آن قرار گیرند توسط دوربین دیده شوند.

 

در قسمت Clip manually نزدیک ترین و دورترین شی که دوربین باید آنرا ببیند مشخص میکنید . ابتدا گزینه Clip manuallyرا فعال کنید .. داخل نما در انتهای آیکون دوربین یک صفحه قرمز رنگ مشاهده میشود . سپس در فیلد Near clip فاصله نزدیکترین شی و در فیلد Far clip فاصله دورترین شی را مشخص را مشخص کنید.

__________________

لینک به دیدگاه

تغئیردهنده Camera Correction

 

برای درک عملکرد این تغئیر دهنده ابتدا باید مفهوم پرسپکتیو دو نقطه ای را درک کنید.

 

دوربین های پیش فرض در محیط مکس از پرسپکتیو سه نقطه ای استفاده میکنند که سبب میشود همه خطهای فرضی موجود در یک نقطه به هم برسند. اما در پرسپکتیو دو نقطه ای همه خطهای فرضی عمودی به همان وضعیت عادی باقی میمانند.

 

تاثیر بصری این تغئیر دهنده سب میشود تاهمه اشیا بلند موجود در صحنه بطرف دوربین خم شوند . مثلا اگر یک ساختمان بلند در صحنه داشته باشید و دوربین را کف خیابان جای داده باشید وقتی این تغئیر دهنده را اجرا میکنید نوک ساختمان بنظر میرسد که به دوربین نزدیک شده است .

 

5-2-2010%2012-28-44%20AM.png

 

این تغئیر دهنده یک پارامتر Amount دارد که میزان تاثیر را در آن مشخص میکنید . در فیلد Direction جهت مناسب برای خطهای عمودی صحنه را بر حسب زاویه وارد میکنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...