رفتن به مطلب

شرکت بعد از ثبت دچار تغییرات میشود. برای ثبت این تغییرات از کجا باید شروع کنیم؟


ارسال های توصیه شده

بعد از اینکه شرکتی ثبت شد، به پایان راه ثبت نرسیده است. در واقع به دلایلی دچار تغییرات خاص می شود که ناچار است به طور قانونی این تغییرات را در اداره ثبت شرکتها ثبت نماید وگرنه مقررات را زیر پا گذاشته است. حال این تغییرات چگونه انجام می شود:

آغاز ثبت تغییرات شرکت به سه حالت باید تنظیم شود:

 

 

1.مجمع عمومی عادی.

ثبت بعضی تغییرات در صلاحیت مجمع عمومی است که بدین شرح می باشد:

- تغییرات مربوط به انتخاب روزنامه.

- تعیین و تصویب بیلان مالی شرکت.

- انتخاب بازرسین شرکت.

- انتخاب هیأت مدیره یا تمدید اعضای آن.

- تغییر مربوط به حق امضا.

- تصویب تراز سود و زیان شرکت.

 

 

2. مجمع عمومی فوق العاده.

صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده در تغییرات شرکت به صورت زیر می باشد:

1. تمدید یا تقلیل مدت شرکت

2. تغییر نام یا محل شرکت

3. افزایش یا کاهش سرمایه ( تا میزان حداقل )

4. انتشار سهام ممتازه

5. تغییر موضوع شرکت

6. تغییر در تعداد مدیران و مدت خدمت آن ها ( در محدوده قانون )

7. مجوز انتشار اوراق قرضه

8. انحلال شرکت یا هر تغییر در مواد اساسنامه

در واقع، در امور فوق العاده ای که برای شرکت پیش می آید و در صلاحیت و وظایف مجمع عمومی عادی نیست ولی برای اتخاذ تصمیم در خصوص آن ها نیاز به تصویب صاحبان سهام می باشد، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می گردد. قانون گذار برای حفظ حقوق سهامداران، دخالت مجمع عمومی فوق العاده را در تحقق این امر ضروری دانسته است. چون برای تشکیل این مجمع و تصمیم گیری در آن، حد نصاب و اکثریت بیشتری لازم است و هرگونه تغییر در مواد اساسنامه باید برای ثبت به مرجع ثبت شرکت ها ارسال شود و ارسال عین صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در مورد تغییر اساسنامه به مرجع ثبت شرکت ها کافی است. اما بر اصل اختیار مطلق مجمع عمومی فوق العاده در ایجاد هرگونه تغییر در مواد اساسنامه استثنایی به شرح ذیل وارد است:

از جمله: مجمع عمومی فوق العاده نمی تواند در حقوق بعضی از سهامداران تغییراتی به وجود آورد. منظور از حقوق بعضی از سهامداران حقوق و مزایایی است که برای سهام ممتاز در نظر گرفته شده است. مثل سهام موسس یا انتفاعی یا این که مجمع نمی تواند با هیچ اکثریتی بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید. یا تابعیت شرکت را تغییر دهد. این گونه تغییرات در اساسنامه به موجب قانون ممنوع است.

لازم به ذکر است، کلیه صاحبان سهام می توانند از 15 روز قبل از انعقاد مجمع عمومی به مرکز شرکت مراجعه کرده و جهت اطلاع و بررسی از صورت حساب ها و ترازنامه و گزارش عملیات مدیران و بازرسان رونوشت بگیرند.

 

 

3. هیأت مدیره.

به طور کلی می توان گفت هیات مدیره دارای اختیاراتی به جز آنچه در صلاحیت مجامع عمومی عادی و فوق العاده است، می باشد ؛ مگر موارد خاصی که مجمع صراحتاَ انجام آن را موکول به تصویب خود نموده باشد. ( ماده 118 ق. ت).

 

 

برگرفته از سایت معتبر حقوقی کارا ثبت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...