رفتن به مطلب

راهکار 10 نخبه برای عبور از بحران اقتصادی


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

فاطمه مهردادیان:

شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور که پس از خروج آمریکا از برجام و اظهارات ترامپ شدت گرفت و البته جنگ روانی حاکم بر بازار باعث ایجاد شرایط بحرانی در اقتصاد کشور شده است ؛شرایطی که از تبعات آن کاهش مداوم ارزش پول ملی و هیجانات بازار مالی نظیر بازار سکه و دلار است که نشان داد استعداد ورود به بازار مسکن و خودرو و البته کالاهای اساسی را نیز دارد.

 

در این میان جمعی از نخبگان اقتصادی کشور معتقدند انتشار اوراق نفت و گاز در بورس، استقلال بانک مرکزی، تغییر تیم اقتصادی دولت باید در دستور کار قرار گیرد اما اجماع همگانی مبارزه با رانت و رانت خواری حاکم بر فضای کشور است.

 

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، با اشاره به راهکارهای برون رفت از بحران اقتصادی می گوید: مهمترین راهکاری که هم اکنون باید اجرایی شود جمع آوری نقدینگی های سرگردان جامعه است به این معنا که 1500 هزار میلیارد تومان نقدینگی با طرح دوفوریتی مجلس باید به سرعت جذب شده و بازار متشکل ارزی ایجاد شود.

 

وی افزود : همچنین واگذاری پروژه و کاهش تعرفه های آب، برق و گاز برای کاهش فشار اقتصادی بر اقشار آسیب پذیر باید در دستور کار قرار گیرد.

 

مبارزه با رانت و ایجاد فضایی شفاف از وضعیت اقتصادی برای مردم

عبدالرضا مصری، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین در این باره به خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، می گوید: تشریح مشکلات اقتصادی بصورت شفاف و بیان اثرات استقبال مردم از خرید سکه و ارز و ارتباط آنها با ارزش پول ملی می تواند گره گشا باشد به این معنا که دولت به مردم گوش زد کند استقبال از خرید سکه و ارز با هدف کاهش ارزش پول آنها انجام می شود.

 

وی تاکید می کند: بکارگیری مدیران جوان، شایسته و دور از رانت که پیش از این در دوره جنگ نیز تجربه شده است برای مبارزه با رانت و آقازادگی برای خروج از بحران اقتصادی ضروری است .

 

انتشار اوراق نفتی

مصباحی مقدم، اقتصاددان و عضو مجمع مصلحت نظام همچنین در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، خاطرنشان می کند: انتشار اوراق نفتی در بورس برای جمع آوری نقدینگی در جامعه و هدایت سرمایه به سمت اشتغال مولد و تولید مهمترین ابزاری است که برای جذب نقدینگی و هدایت سرمایه می تواند موثر باشد.

 

وی می افزاید: همچنین راه اندازی بازار ثانویه ارزی و هدایت آن در بورس به نحوی که طلا و سکه بتوانند در بورس ارزش گذاری و خرید و فروش شوند.

 

استقلال بانک مرکزی

محمود بهمنی رییس سابق بانک مرکزی همچنین در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،تاکید می کند: اعلام استقلال بانک مرکزی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده در این بانک و هماهنگی نرخ سود بانکی با نرخ اوراق مشارکت به نحوی که سود پرداختی در بانکها با سود اوراق مشارکت یکسان باشد راهگشاست.

 

وی تاکید می کند: نظارت بر عملکرد آقازاده ها بویژه خارج نشنان توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور از وظایف دولت است و برای حفظ آرمانهای انقلاب باید اجرایی شود.

 

مبارزه واقعی با قاچاق

حسین صمصامی، سرپرست وزارت اقتصاد دولت نهم همچنین در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،معتقد است: جمع آوری نقدینگی از بازار با انتشار اوراق مشارکت و تقویت بورس ، افزایش پایه‌های مالیاتی برای پوشش هزینه‌های دولت با هدف گیری مشارکت بیشتر اغنیا می تواند موثر باشد.

 

وی تاکید می کند: جلوگیری از قاچاق به منظور توسعه بازار محصولات تولید داخل بصورت واقعی و کنترل مرزها از ضروری ترین اقداماتی است که برای عبور از شرایط بحران باید عملیاتی شود.

 

بهبود شرایط سیاسی و بین المللی

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان مالیاتی و رئیس سازمان خصوصی سازی دولت دهم همچنین به پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، می گوید: توسعه اقتصادی ارتباط مستقیمی با توسعه روابط سیاسی دارد به این معنا که هیچ کشوری نتوانسته به توسعه اقتصادی برسد اما در انزوای سیاسی باقی بماند لذا مادامیکه شرایط سیاسی ایران رضایتبخش نیست نمی توان انتظار سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشت.

 

وی تصریح می کند: گسترش پایه های مالیاتی برای تنوع بخشی به درآمدهای مالیاتی و مشارکت بیشتر ثروتمندان نیز ابزار مناسبی برای خروج از بحران اقتصادی است.

 

تغییر تیم اقتصادی دولت

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران همچنین در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، تاکید می کند: تغییر سیاست در بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت و تجدید نظر در سیاست های ارزی باید در دستور کار قرار گیرد چرا که مشخص شد در جریان واردات کالا با دلار 4200 تومانی بانک مرکزی با وزارت صنعت هماهنگ بوده است.

 

وی می افزاید: تاکید بر یکسان سازی نرخ ارزی چون بهای آن پرداخت شده ،مبارزه با محتکران کالا و سرمایه و جلوگیری از اقدامات مسکن گونه نظیر انتقال خرید و فروش ارز و سکه به بورس راهکارهای پشت سرگذاشتن بحران معرفی شده است.

 

انتشار اوراق نفت و گاز در بورس

سید عزیز آرمن، اقتصاددان و استاددانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، معتقد است: عرضه جذاب اوراق نفت و گاز در بورس به شکلی که بتواند برای سرمایه گذاران ایرانی جذابیتی بیشتر از ارز و دلار داشته باشد مهمترین اقدامی است که برای جمع آوری سرمایه های سرگردان باید اجرایی شود.

 

 

وی می افزاید: شناسایی فعالیت های دلالی و واسطه ای و جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان بازار سرمایه نیز با ابزارهای در اختیار وزارت صنعت ونهاد های نطارتی راهگشاست.

 

سهمیه بندی ارزی

بایزید مردوخی رئیس سابق هیات امنای صندوق ذخیره ارزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، می گوید: سهمیه بندی ارزی با توجه به محدودیت منابع ارزی باید اعمال شده و بصورت شفاف درباره آن با مردم گفتگو شود.

 

وی می افزاید: مبارزه با فساد و همه کسانی که شرایط کشور را به گروگان گرفته و با واردات و استفاده از رانت تولید را فلج کرده اند، همچنین با انضباط پولی و مالی باید از ارز چند نرخی جلوگیری کرد و سکان هدایت بازار ارز را به دست گرفت.

 

از ظرفیت صرافی ها استفاده شود

علی حسینی ، اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،می گوید: به بازی گرفتن صرافیها و در نظر گرفتن حاشیه سود برای صرافیها و واگذاری توزیع ارز به آنان بجای دشمن تلقی کردن صرافیها باید اجرایی شود.

 

وی تاکید می کند: راه اندازی بازار آتی ارز در بورس و مبارزه با قاچاق و برخورد قضایی با را رانت اوجب واجبات برای خروج از فشار اقتصادی است.

 

x3qptxnwd9ixj2049mmh.jpg

 

منبع: شهر فردا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...