رفتن به مطلب

۱۰ نرم افزار پرکاربرد مهندسی شیمی


ارسال های توصیه شده

هندسی شیمی (به انگلیسی: Chemical engineering) شاخه ای از علوم مهندسی است که با طراحی، ساخت و بهره برداری از فرآیندها و کارخانجات مرتبط با صنایع شیمیایی درگیر است. منظور از صنایع شیمیایی آن دسته از صنایع هستند که در آنها تغییری شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیک مواد خام را به محصولات با ارزش صنعتی تبدیل می کنند. حیطه اصلی مطالعات یک مهندس شیمی بر سه بخش، اختلاط، مهندسی واکنش و جداسازی دارد. بر این مبنا کارخانجات بسیاری از قبیل واحدهای یک پالایشگاه، پتروشیمی، صنایع چوب و کاغذ، صنایع غذایی، صنایع داروئی و تجهیزات پزشکی، صنایع سلولزی، صنایع پلیمر، صنایع شیمیایی معدنی و بسیاری دیگر از صنایع به طور مستقیم از کاربردهای علم مهندسی شیمی بهره می برند. به این بخش از مهندسی شیمی که با فرایندهای صنعتی شیمیایی در مقیاس بزرگ ارتباط دارد، در اصطلاح مهندسی فرایند گفته می‌شود. از این رو تصمیم گرفتیم که فهرستی از ۱۰ نرم افزار پرکاربرد این رشته را برای شما در این مقاله به اشتراک بگذاریم . البته در نظر داشته باشید معرفی سرویس های مذکور به معنی تایید یا عدم تایید خدمات آنان نیست و سرویس های فوق بر اساس نتایج جست و جو استخراج شده و در این مقاله درج شده اند.

 

 

۱) ASPEN

نرم افزار اسپین یکی از معروف ترین نرم افزار های مهندسی شیمی است وبرای شبیه سازی و طراحی سیستم های معدنی ،سیستم های پالایشگاهی و پتروشیمی بکار می رود.

 

 

۲) HYSYS

از دیگر نرم افزار های پرقدرت این رشته میتوان به HYSYS اشاره کرد.این نرم افزار جهت شبیه سازی سیستم های پالایشگاهی و پتروشیمی و سیستم های الکترولیتی و جامد استفاده می شود.

 

 

۳) COMSOL Multiphysics

نرم‌افزار کامسول مولتی‌فیزیکس یک مجموعه کامل شبیه‌سازی است که می‌تواند معادلات دیفرانسیل سیستم‌های غیر خطی را توسط مشتق‌های جزئی به روش اجزاء محدود (FEM) در فضاهای یک، دو و سه بعدی حل نماید. این نرم‌افزار می‌تواند در حضور چالش‌هایی نظیر میدان‌های الکترومغناطیسی، کشش، دینامیک سیالات و دینامیک گاز به خوبی راهگشا باشد. COMSOL همچنین فرصتی برای حل مشکل به عنوان یک فرمول ریاضی (در فرم معادلات) و فیزیکی (انتخاب مدل فیزیکی، به عنوان مثال مدل فرایند انتشار) را به کاربر می‌دهد.

 

 

۴) Espresso ELN

این نر م افزار به منظور مستندسازی فعالیت های آزمایشگاه شیمی به کار می رود وتمام گرایش های شیمی می توانند از آن استفاده کنند.همچنین دارای ویژگی هایی مانند ویرایشگر پروتکل قدرتمند، تشخیص بافت مصنوعی، جستجوی زیر ساختارها و به اشتراک گذاری داده های اختیاری و پشتیبان گیری از طریق سرور می باشد.

 

 

۵) PRO II

به کمک این نرم افزار میتوان برج های تقطیر پالایشگاه و سیستم های پالایشگاهی و پتروشیمیایی غیر پلیمری را شبیه سازی کرد.کار با این نرم افزار بسیار آسان است.

 

 

۶) Accelrys Materials Studio 6.0

نرم افزاری بسیار قدرتمند برای شبیه سازی ترکیبات شیمیایی است.به کمک آن می توان محاسبات ترکیبات مورد نظر را انجام داده وشکل سه بعدی آنها را مشاهده نمود.

 

 

۷) ChemCAD

این نرم افزار نیز به منظور شبیه سازی فرآیند های پتروشیمی وپالایشگاهی استفاده میشود واز نقات قوت آن عملکرد خوبش در حوزه ی سیستمهای الکترولیتی است.

 

 

۸) Umberto NXT CO2

نرم افزار Umberto NXT CO2 جهت محاسبات تاثیرات کربنی روی محیط ،محاسبه میزان انتشار گازهای گلخانه ای وهمچنین مشاهده تاثیرات کربنی یک محصول براساس استاندارهای مختلف استفاده می شود.

 

 

۹) ChemBioOffice Ultra

ChemBioOffice Ultra نرم افزاری مفید برای طراحی انواع ترکیبات شیمیایی ،طراحی ساختار مولکولی،پیش بینی شیفت های شیمیایی ، شبیه سازی به صورت دو بعدی وسه بعدی وجستجوی منابع تحقیقاتی و پژوهشی است.

 

 

۱۰) IRPal

نرم افزار IRPal یک ابزار قدرتمند برای تفسیر طیف‌های IR از ترکیبات آلی است. با استفاده از این نرم افزار طیف IR را به نرم افزار داده و نرم افزار تفسیر گروه های آلی موجود را نمایش خواهد داد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...