رفتن به مطلب

آیا می‌توانیم به گذشته سفر کنیم؟


ارسال های توصیه شده

آیا آرزوی بازگشت به گذشته برای درست کردن اشتباهات، گرفتن تصمیمات دیگر و یا حتی تغییر دوره‌ای از تاریخ را دارید؟ آیا این امر ممکن است؟ به نظر می‌رسد که بتوانیم در زمان سفر کنیم. از زمانیکه تجربه زندگی بر روی زمین را داریم، به‌طور مداوم در حال حرکت به سوی آینده هستیم. اما متأسفانه، کنترل کمی بر چگونگی سرعت گذر زمان داریم. اما درباره سفر به گذشته چه می‌توان گفت؟

 
nm35q2tjtr49xav99fa.jpg


مطابق نظریه نسبیت اینشتین، زمان تنها در یک جهت جریان دارد، رو به جلو. اگر زمان در جهت دیگر جریان داشت، ما به‌جای به‌خاطر آوردن گذشته، آینده را به‌خاطر می‌آوردیم. بنابراین، در مواجه با آن، به نظر می‌آید که سفر به گذشته نوعی تخلف در قوانین فیزیک باشد.

سیاه‌چاله‌ها و کرم‌چاله‌ها
ایدۀ ماشین زمان، شبیه آنچه که در فیلم‌های علمی-تخیلی نشان داده می‌شود، بیشتر از جنس رویاست. با این حال، احتمالا می‌توان از قدرت سیاه‌چاله‌ها برای سفر در زمان استفاده کرد. مطابق نسبیت عام، یک سیاه‌چاله دورانی می‌تواند یک کرم‌چاله به وجود آورد، پیوندی تئوری بین دو نقطه در فضا-زمان، یا حتی دو نقطه در جهان‌های گوناگون. به مدتی طولانی تصور می‌شد که سیاه‌چاله‌ها ناپایدار و بنابراین غیرقابل عبور باشند. با این حال، پیشرفت‌های اخیر در زمینه فیزیک نشان داده که این سازه‌ها، در حقیقت می‌توانند وسیله‌ای برای سفر در زمان باشند. اما متأسفانه، هیچ نظری درباره اینکه با انجام آن چه چیزی مورد انتظار ماست، نداریم.

فیزیک نظری هنوز در حال تلاش برای پیش‌بینی آنچه که در درون یک کرم‌چاله اتفاق می‌افتد، البته با فرض اینکه مکانی شبیه به آن وجود داشته باشد، است. از نقطه‌نظری دیگر، راه‌حلی مهندسی برای ساختن سفینه‌ای که سفری ایمن را مهیا کند نیز، وجود ندارد. اما اگر گذر از کرم‌چاله امکان‌پذیر باشد، بسیار شبیه به سقوط آلیس در لانۀ خرگوش است. چه کسی می‌داند که در آن طرف چه چیزی پیدا می‌شود؟

 
v5d9rrr3gr7k114myg3u.jpg


علیت و واقعیت‌های جایگزین
ایدۀ سفر به گذشته در زمان، پارادوکس‌های زیادی به وجود آورده است. برای نمونه، اگر در زمان به گذشته بازگشته و قبل از به دنیا آمدن، والدین خود را بکشید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ پاسخ متداول به این مسئله بدینگونه است که شما یک واقعیت جایگزین، یا جهان موازی به وجود می‌آورید. اگر شما به گذشته بازگشته و از متولد شدنتان جلوگیری کنید، نسخه جوان‌تر شما هرگز در آن واقعیت وجود ندارد. اما، واقعیتی که شما آن را ترک کرده‌اید، بدون تغییر خواهد ماند. پاسخی دیگر. با بازگشت به گذشته، واقعیتی جدید به وجود آورده و بنابراین، توانایی بازگشت به واقعیتی که قبلا می‌شناختید را نخواهید داشت. و اگر تلاش شما برای سفر به آینده به‌کار آید، به آینده واقعیت جدید سفر می‌کنید نه به واقعیتی که پیشتر از آن می‌شناختید.

هشدار: این بخش ممکن است شما را دچار سرگیجه کند
ماهیت کرم‌چاله‌ها برای انتقال شما به یک زمان و مکان دیگر است. از این رو اگر مسافری زمین را ترک کند و از طریق یک کرم‌چاله سفر کند، می‌تواند به طرف دیگر دنیا برود (با فرض اینکه در همان دنیایی است که ما الان در آن ساکن هستیم). اگر او بخواهد که به زمین بازگردد، یا باید به همان کرم‌چاله‌ بازگردد (که احتمالا به همان زمان و مکان باز می‌گردد) و یا با ابزاری جدیدتر خود را آماده بازگشت کند.

 
 
z6uam3pdyxg7m00g6bxf.jpg


با فرض اینکه مسافر در طول عمرش به‌اندازه کافی به بازگشتش به زمین و در هر جا که کرم‌چاله‌ او را به بیرون می‌اندازد، نزدیک شود، با این حال آیا ممکن است زمانیکه بازمی‌گردد، در گذشته باشد؟ هنگامیکه سفر با سرعت‌های نزدیک به سرعت نور، سبب کم شدن سرعت گذر زمان برای مسافر می‌شود، زمان با سرعت خیلی خیلی زیادی برروی زمین در حال گذر است. بنابراین، گذشته به گذشته‌تر و آینده نیز تبدیل به گذشته می‌شود.

بنابراین آیا سفر به گذشته امکان‌پذیر است؟
امکان‌پذیر؟ بله، از نظر تئوری. محتمل؟ نه، حداقل نه با تکنولوژی و درک امروزی از فیزیک. اما شاید روزی، هزاران سال دیگر، یک نفر بتواند انرژی کافی برای یک چنین سفری را داشته باشد. اما تا آن زمان، در قالب صفحات علمی-تخیلی باقی خواهد ماند یا برروی صفحه تلویزیون، بازگشت به آینده، تکرار خواهد شد.

احساس مترجم مقاله
برای هزاران سال، انسان به‌وسیله کائنات دچار تعجب می‌شد. اما، زمانیکه بیشتر و بیشتر مردم به شهرها مهاجرت کردند، آسمان به‌دلیل نور شهرها خاموش شد. ما رابطه‌مان را با زیبایی کیهان از دست داده‌ایم. عشق من در کمک به مردم برای فهمیدن عظمت جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم.

ترجمه: سوران زوراسنا - بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...