رفتن به مطلب

مقاله معمار و ماشین فرانک لوید رایت


ارسال های توصیه شده

مقاله معمار و ماشین فرانک لوید رایت که توسط خانم فرزانه طاهری ترجمه شده و در اولین شماره از نشریه آبادی در سال 1370 منتشر شده رو به صورت PDF از پیوست می تونید دانلود کنید.

ماشین ابزار کار معمار است، چه بخواهد و چه نخواهد، باید معمار بر ماشین سلطه یابد وگرنه ماشین او را در چنگ خود خواهد گرفت.

‏ماشین؟ ماشین چیست؟

‏ماشین عاملی است که انسان به مدد مغز خود و به شکل خود آن را خلق کرده است تاکارهای تخصصی سطح بالا را به طور مکانیکی، خودکار، و بی امان، و ارزانتر از انسان انجام دهد. و کاهی هم بهتر از انسان.

‏ماشینهای   تکامل یافته شباهت حیرت آوری با مکانیسم خود ما دارند. هر کسی می‌تواند قیاس کند. می توان هر سیستم ماشین را گرفت و بافرایند انسانی مقایسه کرد. ماشین به عنوان یک ابزار و نه یک اصل در جهان ما تازگی دارد، تازه وارد است اما از همین حالا فاتح شده است.

‏توفیق ماشین انسان را از آرمانهای قدیمیش محروم کرده است. چون آن آرمانها به کارکرد فردی دستها و پاهای انسان مربوط بودند.

‏حال به جای پا چرخ داریم. به جای دست، جانشینانی ظریف، به جای نیروی انگیزش، اشیایی مکانیکی از ورشو و آهن که همانند قلب و مغزی محدود عمل می کنند.

‏به جای نیروی حیاتی مواد منفجره یا منبسطه داریم. جهان ابداع و ابتکار. بخش عظیمی از انرژی خلاق مغز مدرن را به خود جذب می کند و به تدریج بر زحمات طاقت فرسای بشری غلبه می کند.

‏ماشین موتوری است برای رهایی یا بردگی. بستگی به هدایت دست انسان و نحوه کنترل آن دارد، چرا که خود از عهده کنترل خود برنمی آید.

‏ماشین خود اراده‌ای برای انجام کار ندارد. انسان هنوز در پشت هیولایی که خود خلق کرده است حضور دارد. اگر او نبود، هیچ کاری از این هیولا برنمی‌آمد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...