رفتن به مطلب

مقاله استاندارد کردن، روح ماشین فرانک لوید رایت


ارسال های توصیه شده

مقاله استاندارد کردن، روح ماشین فرانک لوید رایت که توسط فرزانه طاهری ترجمه شده و در شماره دوم مجله آبادی منتشر شده رو به صورت PDF از پیوست می تونید دانلود کنید.

جان راسکین و ویلیام موریس ازماشین و تمامی جلوه هایش درهنر و صنعت مدرن روی برتافتند . آنها بودند که چگونه ماشین هر سرانجام بازگشتند که با آن تا سرحد مرگ بجنگند- تا مرگ خودشان البته. حال از آنها جز خاطره‌ای نمانده است،خاطره‌ای خوشایند. آنها نه موفق شدند ویرانی را به تعویق اندازند ونه توانستند چیزی را بنا کنند. با این همه،به ما یاد آورشدند که با استفاده ازماشین، یا احتمالا به قول آنها ، اجازه دادن به ماشین برای استفاده ازما ، چه چیزی را ازدست می‌دهیم.

‏تکرار، بیش ازحد معین،همیشه زندگی را از آنچه ارتباطی با روح زنده دارد تهی کرده است. ‏یکنواختی نابودکننده است. ‏احساس انسانی شیفته نیروی خود انگیخته ، تازگی و جذابیت غیر منتظره هاست.به عبارت دیگر، عاشق زندگی است و از مرگ می‌هراسد.راسکین وموریس اعتقاد داشتند که ماشین دشمن تمامی زندگی است. چنین بود وهنوزهم هست، اما تنها به این دلیل که هنرمند درعین لعن کردن ماشین، به آن نیاز دارد و از آن نهایت استفاده را کرده است. اما تاکنون این ماشین بوده که انسان را لعن کرده است.

‏استاندارد کردن به منزله یک اصل ، با حدتی که تا به حال سابقه نداشته در همه چیز اعمال می‌شود. ‏اساسی‌ترین عنصر تمدن همین است . ا ین تا اندازه‌ای اصلا خود تمدن است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...