رفتن به مطلب

تاثیر موسیقی بر روح و جسم


Ariya7

ارسال های توصیه شده

1. تاثیر موسیقی بر روح و روان


خوب است بدانید گوش کردن به موسیقی باعث بالا رفتن سرعت تولید هورمون سرتونین می شود. ترشح این هورمون موجب می گردد که ما احساس خوبی داشته باشیم، بنابراین افزایش تولید آن به شاد شدن ما و پائین آمدن سطح استرس در ما کمک می کند. از آنجایی که کاهش سرتونین منجر به افسردگی می گردد ، موسیقی با بوجود آوردن احساسات خوب در انسان مانع از افسرده شدن ما نیزمی گردد. موسیقی های آرام مانند موسیقی کلاسیک آرامش بخش هستند. احساسی که از ۳۰ دقیقه گوش دادن به موسیقی بوجود می آید معادل آرامشی است کە از خوردن یک قرص آرام بخش حاصل می گردد.از آنجا که در این نوع موسیقی، شعری وجود ندارد، ملودی و ریتم آهنگ است که تاثیر گذار است و هر دو نیمکره مغز را درگیر جریان خود می کند.

 

 The Effect Of Music On Soul And Body02

 

 

2. تاثیر موسیقی بر تنفس و ضربان قلب


با ایجاد تغییر در امواج مغزی، عملکرد سایر اعضای بدن نیز تغییر خواهد کرد. این تغییرات به وسیله ی سیستم اعصاب خودکار ( سمپاتیک و پارا سمپاتیک ) اعمال می‌شود. و این نوع دستگاه عصبی می‌تواند تنفس و ضربان قلب را تند تر یا کند تر کند. همان طور که گفتیم موسیقی با بالا بردن سطح سرتونین میتواند به کاهش استرس کمک کند و این می تواند بر پاسخ های فیزیولوژیک از جمله تعداد تنفس و تعداد ضربان قلب موثر باشد.


3.  تاثیر موسیقی بر ذهن
موسیقی می‌تواند موجب ایجاد تفکر مثبت در ذهن انسان شود و به همین طریق می‌تواند در درمان افسردگی و اضطراب موثر باشد و از آثار مخرب استرس بر بدن جلوگیری کند و قدرت خلاقیت و خوش بینی را افزایش دهد .

 


4. تاثیر موسیقی بر هوش
در یک مطالعه، تأثیر موسیقی بر ارتقاء ضریب هوشی مورد بررسی قرار گرفت. طبق این مطالعه دانشمندان دریافتند که بخش صوتی (شنیداری) نیمکره راست موسیقی‌دان‌ها نورون‌های خاکستری بیشتری نسبت به افرادی که موسیقی‌دان نیستند دارد.در نظر دانشمندان چنین تفاوتی نمی‌تواند ژنتیکی باشد و تنها می‌تواند بر اثر تکرار و استفاده از این نقاط مغز اتفاق افتاده باشد. اخیراً چنین تفکری به وجود آمده که گوش دادن به موسیقی کلاسیک، به ویژه آهنگ‌های «موزارت» می تواند موثر بر عملکردهای شناختی باشد. به طور کلی این تحقیق نشان داد که گوش دادن به هر نوع موسیقی‌ای که برای فرد خوشایند است، می تواند اثرات مثبتی بر روی عملکردهای شناختی فرد داشته باشد.


نتیجه تحقیقات وسیعی که در زمینه موسیقی انجام شد، این بود که می توان از موسیقی به عنوان یک ابزار قدرتمند در درمان برخی از بیماریها استفاده کرد. درمان با موسیقی هم از طریق شنیدن وهم از طریق نواختن آن می تواند انجام گیرد.
نکته مهم این است که این موسیقی برخاسته از قلب و احساسات شما باشد و اجباری در بالا بودن کیفیت و یا کلاسیک بودن آن نیست. 
یک موسیقی مناسب می‌تواند بین ذهن و جسم شما تعادل برقرار کند و از سوی دیگر یک موسیقی منفی یا نامناسب می‌تواند اثرات سوء داشته باشد و به شما آسیب روحی و جسمی‌ بزند .

 

سایت مرجع : 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این مطلب توسط تیم تخصصی اکسیر ترجمه و گردآوری شده است و تمام حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به مجله اکسیر میباشد.
هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ( www.eksir.net ) و درج لینک مطالب غیرقانونی بوده و مورد پیگرد قرار میگیرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...