رفتن به مطلب

نماد ملی فضای مجازی در ایران رونمایی شد: «در نشان» به جای @


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

روز شنبه، در پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک از نماد «در نشان» رونمایی شد.

جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در حضور «سید ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی، «رضا تقی پور» عضو شورایعالی فضای مجازی و «محمد حسن انتظاری» عضو حقیقی در شورای عالی فضای مجازی؛ نشان «در نشان» را جایگزین علامت @ در اینترنت معرفی کرد.

do.php?imgf=155254326461071.jpg

جلیلی دراین باره گفت:

نقل قول

«روی این موضوع ۳ سال زمان صرف شد. نماد حرف می‌زند و فرهنگ خود را به وجود می‌آورد مانند @ یا e اکسپلورر، ما هم تلاش کردیم که خارج از فضای زبان انگلیسی یا خارج از تنها سردمدار فضای مجازی، نماد خود را داشته باشیم.»

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی می‌گوید برای طراحی این نماد از هنرمندان و اندیشمندان جوان همفکری شده است. این نماد یک تلاش ابتدایی است که با هدف نهایی فاصله دارد ولی ما را یاد فضای مجازی سالم و ایمن که کپی نیست؛ خواهد انداخت.

جلیلی از «محمد جواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات درخواست کرده این نماد را به‌عنوان نشان ملی در یونیکد ثبت کند تا در ایران جایگزین @ شده و امکان استفاده از آن در فضای مجازی فارسی مهیا شود.

do.php?imgf=155254326462672.jpg

چگونه «در نشان» را بکشیم

رونمایی از این نماد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازخوردهای متفاوتی داشته است. برخی از کاربران سوال کردند چگونه می‌شود این نماد را نوشت یا در طراحی‌ها استفاده کرد وقتی هیچ صفحه‌کلیدی از آن پشتیبانی نمی‌کند.

حتی طراحی این نماد هم سخت است. برخی دیگر از کاربران فضای مجازی گفتند «در نشان» یک کپی ناقص از همان نماد @ است و اگرچه عنوان می‌شود یک نماد ایرانی و اسلامی است که کپی نیست و فضای مجازی سالم و ایمن را یادآوری می‌کند؛ ولی باز یک نماد بی‌هویت است.

do.php?imgf=155254326464083.jpg

برخی کاربران طنزپرداز نحوه ساخت و نوشتن این نماد را آموزش دادند: ابتدا یک حرف «ر» بنویسید و بعد کنار آن حرف «د» نوشته شود ولی لبه پایینی حرف «د» را گرفته و بکشید و دور خودش بچرخانید تا نماد «در نشان» ساخته شود.

نکته مهمی که در اینجا باید اشاره شود؛ مشکلات و معضلات بسیار مهم‌تر و زیرساختی فضای مجازی ایران است.

مشکلاتی که ناشی از سیاست‌گذاری‌ها و نبود قانون یا ناقص بودن قانون نشات می‌گیرند و مانع بزرگی بر سر راه توسعه فناوری اطلاعات، کسب‌وکارهای اینترنتی و کاربران فضای مجازی هستند.

به نظر می‌رسد رسیدگی به این مشکلات و معظلات که وظیفه اصلی شورای عالی فضای مجازی است؛ ارجح‌تر از طراحی و رونمایی از یک نماد باشند.

منبع: 1پزشک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...